|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník

Offline

váš elektrikář a revizní technik
|
 |
« Odpověď #109 kdy: 17.12.2024, 20:24 » |
|
Jen bych doplnil, že tato poznámka je "přetavena" přímo do textu poslední 4té edice normy ČSN 33 2130. Navíc upozorňuji na to že se i tato norma odkazuje na stále platnou normu ČSN 33 2180, kde je poloha vodiče L a N jasně definována.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #110 kdy: 18.12.2024, 08:34 » |
|
V této diskuzi jsem zjistil, že se někdy v roce 2008 psalo, že přívodní šňůry starých spotřebičů měly spojený N & PE?
To byla jakože tovární nebo samodomo výroba šňůry?
To nikdy neexistovalo jako průmyslový výrobek, možná nějaký debil okopíroval zapojení zásuvky v pevném rozvodu sítě TN-C a zapojil tak vidlici. V poválečném období, na konci 40. a začátku 50. let, se dělaly přívodní dvojžilové flexošňůry pro spotřebiče ve dvojité izolaci, které měly vidlici, která byla stejného tvaru jako pro třížilový přívod, ale dutinka pro ochranný kolík byla prázdná, bez kontaktu. Tyto dvojžilové přívodní flexošňůry bývaly použité u vysavačů a elektronkových radií. Bývala ovšem doba, kdy bylo docela běžné, že kutilové - debilové vyráběli prodlužovačky z dvojžilových šňůr (velice často CYH 2x1), kde v kabelové zásuvce propojili N a PE. To byla varianta, která měla občas i smrtelné následky. Trochu menší debilové udělali propojku mezi N a PE i ve vidlici takové šňůry, aby zajistili, že při připojení této prodlužovačky do zásuvky s nesprávným pólováním L a N došlo ke zkratu. Oba tyto "zlepšováky" jsou životu nebezpečné a od dávných dob zakázané. Pohyblivý přívod nebo prodlužovačka musí mít plný počet vodičů, tedy tři. Jedinou vyjímkou jsou přívody spotřebičů ve druhé izolační třídě, tam ovšem zase nesmí být třetí vodič vůbec, tedy ani nepřipojený.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník

Offline

váš elektrikář a revizní technik
|
 |
« Odpověď #112 kdy: 18.12.2024, 23:03 » |
|
Pořád mi hlava nebere nekonečné diskuse na téma správné polohy vodičů N a L. Co je sakra za problém to prostě provést dle doporučení norem a obecných zvyklostí? To se jako někdo rozhodne za každou cenu čůrat proti všem a začne to zapojovat obráceně jen proto aby se odlišil? Jo, je to snadnější odlišení se než to udělat kurňa dobře a s předvedením krásné řemeslné práce. To je fakt. Ale já ty lidi za hrdiny nějak nepovažuji, spíš naopak. Jako revizní technik mám rád přesnou a přehlednou práci v souladu s platnými předpisy a normami, v souladu s předloženou dokumentací. Pokud zjistím že někdo zcela ignoruje tato doporučení, znamená to pro mne mnohem více práce s důkladnou kontrolou celé instalace protože je oprávněná obava z toho že podobných nesrovnalostí a dalších problémů bude v instalaci mnohem více. Moje představa o kompetentnosti takového řemeslníka je pak skutečně velmi nízká.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Juraj Rojko

Offline
|
 |
« Odpověď #113 kdy: 19.12.2024, 11:51 » |
|
Pořád mi hlava nebere nekonečné diskuse na téma správné polohy vodičů N a L.
Mám z toho přesně stejný pocit. Od začátku mi přijde, že kdyby se otázka přeformulovala na "Musíme stále ještě čůrat po větru?", tak by výsledek diskuse byl úplně stejný: Nemusíme, ale...
|
|
|
|
|
|
|
Radim Strycharski

Offline

|
 |
« Odpověď #117 kdy: 22.12.2024, 09:38 » |
|
Když k tomu připočtu, že kutil nic číst nebude a jediné co dovede tak postnout barevný obrázek na facebook s dotazem.
To je jedna věc. Spousta elektrikářů zapojujících zásuvky žádné normy nečte a pravidla dodržují jen z doslechu, že to někde někdo říkal. Další část jsou cizinci s neznámým vzděláním, takže tam je taky velká nejistota, jak co zapojí. No a pak údajně existuje jistá nizozemská studie, která říká, že 15 % lidí má problém se rychle rozhodnout, co je vlevo a co vpravo. Takže spousta zásuvek může být zapojena vpravo omylem anebo správně náhodou. Berme to jako přírodní fakt. Pravda je, že když vyrábím prodlužovák, tak hodně dlouho koukám na svorky, abych to náhodou neotočil.
|
|
|
|
Zdenek Skotnica

Offline
|
 |
« Odpověď #118 kdy: 22.12.2024, 11:09 » |
|
To je jedna věc. Pravda je, že když vyrábím prodlužovák, tak hodně dlouho koukám na svorky, abych to náhodou neotočil.
A pokud vyrábíte prodlužovák z euro šňůry ze zalitou vidlicí a zapojíte podle barev. Tak na 50 % bude fáze v pravo.
|
|
|
|
|
Jan Palička

Offline
|
 |
« Odpověď #120 kdy: 23.12.2024, 10:00 » |
|
A pokud vyrábíte prodlužovák z euro šňůry ze zalitou vidlicí a zapojíte podle barev. Tak na 50 % bude fáze v pravo.
Když si otevřete jakýkoliv německý katalog elektrotechnic kého materiálu, najdete tam dva zásuvkové systémy - Schuko a francouzský. Což je fáze vpravo a tak ten systém Němci i chápou. Nikdo západně od Aše nebere v úvahu česko-polsko-slovenskou jinakost. Ten zmatek je pak dán tím, zda tu šnůru dodavatel objednal speciálně pro nás u výrobce nebo ji jen u Němců koupil a dovezl.
|
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník

Offline

váš elektrikář a revizní technik
|
 |
« Odpověď #122 kdy: 23.12.2024, 20:06 » |
|
Vlevo nebo vpravo? Je zajímáme že v případě protektorátu Čechy a Morava sme museli změnit směr jízdy v autech ze dne na den z leva do prava.. A přejít na systém schuko by snad také nebyl problém.. Ale to jen moje úvaha. Hitler nás chtěl germanizovat, ale zásuvky nechal francouzské ?
Není to úplně pravda. Tato změna byla velmi dlouho připravována a i když měla být provedena o několik let dříve, tak se příchodem Němců urychlila jen o pár týdnů. https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/jizdra-vpravo-zmena-okupace-okupanti-automobil-ridic.A190315_105802_automoto_tajKaždá změna je složitá, drahá a představuje mnoho komplikací. Je otázkou proč to podstupovat a co nám to přinese. Nicméně pokud ke změně dojde, prostě se jen přizpůsobíme. Ve finále mi to je celkem jedno. Jako RT začnu prostě řešit aktuální požadavky. Nicméně přiznávám že schuko mi nějak k srdci nepřirostlo. Navíc mi nepřijde ani jako bezpečnější jak stávající systém. Spíše naopak.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský

Offline

Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
 |
« Odpověď #124 kdy: 27.12.2024, 12:06 » |
|
Zajímavé je to, že moc nechybělo, aby systém SCHUKO byl zaveden i u nás. Zajímavé povídání o historii zásuvek u nás. https://www.plugsocketmuseum.nl/EarthPin-sockets.html
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #125 kdy: 28.12.2024, 08:32 » |
|
Výborný odkaz, zase se ukazuje, v jakých oborech jsme byli za I. rep. leadři. Většinu informací jsem znal, přesto jsem získal některé zpřesňující detaily a nové informace.
V materiálu je uvedeno pouze pět zemí, kde jsou zásuvky typu E základním zásuvkovým systémem. Celosvětově jsou používány ve 39 zemích světa. Způsob využití je různý, buď jako nový systém, obvykle jako modernější, bezpečnější verze s ochranným kontaktem, také jako provedení zajišťující nezáměnnost v případě, že elektrifikace daného území využívá napětí 110 - 120V a zároveň také 220 - 240V a nebo se jedná o různé autonomní oblasti, kde není stanoven jednotný vzor zásuvek.
Ještě na okraj přidám základní rozměry:
rozteč kolíků 19 mm = 3/4" (palce) průměr kolíků 16(15)A 4,8 mm = 3/16" průměr kolíků 6A (2,5A) 4 mm = 5/32"
Rozměry korespondují s nechráněným vzorem zásuvek typu C, které byly předchůdcem mnoha zásuvkových systémů a který navrhl pro Evropu údajně sám Edison, aby zajistil nezáměnnost s ohledem na různá napětí.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|