| 
			| 
					
						| Tomáš Mrázek Neverifikovaný uživatel @1
 
 
  Offline 
 
 
 
 | 
								|  | «  kdy: 04.09.2006, 14:55 » |  | 
 
 <p>Koupil jsem si konvertor z 12V z autozapalovače na 230V 50Hz ~ ,  tento výstup je resen jako normalni zasuvka se dvema koliky, videl jsem i se tremi,jako s uzemnovacim.. ale v tu dobu jsem to nepotreboval. Ted potrebuji dostat kabel od laptopu, ktery ma prave kulatou zastrcku se vsemi tremi koliky, do tohoto konvertoru, abychnotebook mohl pouzivat i v aute na cestach. poradite mi prosim jakou soucastku si mam koupit nebo jak to mam vyresit?</p> |  
						|  |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Hynek Bureš OSVČ
 
  
  Offline 
 
 
  projektant elektro nn, vn, slaboproudy
 
 
 
   | 
								|  | « Odpověď #1 kdy: 04.09.2006, 16:16 » |  | 
 
 Má-li to být řešení po technické stránce správné a bezpečné, pak vám radím poohlédnout se po jiném notebooku, jehož originální síťový napáječ má zástrčku 230V~ dvoupólovou (spotřebič tř. II). Zkuste mrknout na značky HP,  IBM nebo DELL, u některého z nich jsem viděl síťový adaptér s plochou dvoupólovou vidlicí, jen si nevzpomínám, který z nich to byl. |  
						| 
 Jednoduchá zadání mívají často komplikovaná řešení. Jednoduchá se zdají být jen proto, že komplikace si žádný zadavatel nechce připustit. Řečeno česky: vyřeš to jednoduše norma nenorma, hlavně ať je to skoro zadarmo. |  |  | 
	|  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| Pavel Rotrekl. 
  
  Offline 
 
 
 
 | 
								|  | « Odpověď #3 kdy: 04.09.2006, 17:47 » |  | 
 
 Nejsem elektrikář, ale dovolím si přidat radu. Především vám doporučuji podívat se po adaptéru, který se připojuje přímo mezi zásuvku 12 V (14 V při běžícím motoru) v autě a notebook. Vyřešíte tím váš problém a navíc ušetříte energii, která by, při delším používání na autobaterii, se mohla stát vzácnou - při startování. To samozřejmě záleží na míře používání. Domnívám se, že můžete problém řešit tak, že si vyrobíte redukci, takovou prodlužovačku, která bude začínat plochou vidlicí a končit klasickou zásuvkou používanou u prodlužovaček. Ten kolík u zásuvky pak spojíte s kostrou automobilu - spoj musí být kvalitní a mechanicky odolný. Vím, že se teď do mne pustí revizní technici. Já si ale myslím, že tak se to používat dá, a je to bezpečné. |  
						|  |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Milan Karvánek ČESKÝ ELEKTRIKÁŘ
 
  
  Offline 
 
 RT E2A
 
 
 
   | 
								|  | « Odpověď #4 kdy: 04.09.2006, 19:07 » |  | 
 
 No v podstatě totéž se zde již řešilo v provedení u elektrocentrál . Jestliže výrobce zdroje napětí 230V (a je jedno jestli malého konvertoru, nebo elektrocentrál y) má zdroj odzkoušený na určité použití, v tomto případě na spotřebiče II. třídy, je nutné to tak dodržet. Nejsem si zrovna jistý jestli připojením dobastleného kolíku PE na kostru auta opravdu získám síť TN-S, s parametry uzemění dle ČSN nebo snad ano? že by vodivé pneumatiky?    Před 15 lety jsem revidoval řadu přestaveb autobusů, které se vybavovaly zdroji 24/230V, tam to bylo řešeno jako izolovaná soustava. |  
						| 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Martin Bruzek 
 | 
								|  | « Odpověď #5 kdy: 04.09.2006, 19:27 » |  | 
 
 Izovana soustava to pravdepodobně je. Ja jsem ve svem připadě splnil požadavky vyrobce. Ale když sedite v aute, tak se take země dotýkate take pres pneumatiky:-). Když vystupujete, tak vam uškodit muže jen statika. Konvertor zustava v aute:-) |  
						|  |  |  | 
	|  | 
	|  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| Štefan Beláň Karlovy Vary
 
  
  Offline 
 
 
  Chránič je chránič!
 
 
 
 | 
								|  | « Odpověď #9 kdy: 04.09.2006, 21:44 » |  | 
 
 Domnívám se, že je jedná o izolovanou síť IT bez ochranného vodiče.  Další podstatnou věcí je zkratový proud na výstupu 230V. Myslím si, že se jedná o velice měkký zdroj, odolný proti zkratu, s maximálním jmenovitým proudem cca 1A. Při zkratu bude proud asi 0A. Chtělo by to katalogový list nebo prospekt od výrobce.     |  
						| 
 Chránič chrání - jistič jistí. |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Viktor Klemon 
  
  Offline 
 
 
 
 | 
								|  | « Odpověď #10 kdy: 05.09.2006, 15:22 » |  | 
 
 Sám mám takýto menič, a je prekvapivé že účinnosť sa pohybuje hodne nad 90 % - sú aj typy s 60 %.kľudový prúd je len 200 mA pri 12 V.
 Čo sa týka zdroja pre NB tak tam je vodič PE
 použitý len pre prepäťové ochrany ( pri napájaní meničom nepotrebné),  nikde nepokračuje, a ani nie je prístupný.
 Preto by som kľudne urobil redukciu s tým, že sa nebude dať použiť nikde inde ( tretia "guľatá" ku klasickej rozdvojke).
 Bude sa tak ako tak jednať o izolovanú sústavu.
 S účinnosťou je to trocha horšie ako pri priamom pripojení špec. meniča pre NB, ale je to variabilnejšie, môžem si nabiť mobil bez špec. nabíjačky, holiť sa, svieťiť úsporkou, vŕtať a pod. s normálnymi spotrebičmi.
 |  
						|  |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Jiří Schwarz 
  
  Offline 
 
 
  
 
 | 
								|  | « Odpověď #11 kdy: 18.09.2006, 08:39 » |  | 
 
 Zdroje u notebooků dělají někteří výrobci s dvoužilovým přívodem, jiní s třížilovým. Nejde ani tak o ochranu před NDN, ale dvě jiné záležitosti:- rušení - aby měnič nerušil, dělá se kolem plechové stínění a to se spojuje na PE vodič stejně jako vstupní filtr.
 - vyrovnání potenciálů - výstupní napětí zdroje může splňovat požadavky na zdroj SELV, ale přesto díky parazitním kapacitám může téci při spojení výstupu s uzemněným zařízením proud několik desítek až stovek mikroampérů. Pro obsluhu to je proud naprosto bezpečný, ale při připojování periferií může dojít k poškození portů, pokud se podaří spojit dříve pracovní vodiče než společnou "zem" GND. Zvlášť citlivé jsou na to porty LPT.
 Jinak se přopojuji k názoru že je nesmysl dělat z 12V DC 230 AC, abych ze získaných 230V AC okamžitěl udělal 14-16V DC.
 
 |  
						| 
 Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
 |  |  |