Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Montáže, instalace, zásahy které neodborníci rádi páchají sami => Téma založeno: Tomáš Mrázek 04.09.2006, 14:55



Název: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Tomáš Mrázek 04.09.2006, 14:55
<p>Koupil jsem si konvertor z 12V z autozapalovače na 230V 50Hz ~ ,  tento výstup je resen jako normalni zasuvka se dvema koliky, videl jsem i se tremi,jako s uzemnovacim.. ale v tu dobu jsem to nepotreboval. Ted potrebuji dostat kabel od laptopu, ktery ma prave kulatou zastrcku se vsemi tremi koliky, do tohoto konvertoru, abychnotebook mohl pouzivat i v aute na cestach. poradite mi prosim jakou soucastku si mam koupit nebo jak to mam vyresit?</p>


Název: Re: jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Hynek Bureš 04.09.2006, 16:16

Má-li to být řešení po technické stránce správné a bezpečné, pak vám radím poohlédnout se po jiném notebooku, jehož originální síťový napáječ má zástrčku 230V~ dvoupólovou (spotřebič tř. II). Zkuste mrknout na značky HP,  IBM nebo DELL, u některého z nich jsem viděl síťový adaptér s plochou dvoupólovou vidlicí, jen si nevzpomínám, který z nich to byl.



Název: Re: jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Jura Krikl 04.09.2006, 16:48

Byla to Toshiba. Ale měnit noťas neni zrovna idealní řešení.



Název: Re: jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Pavel Rotrekl. 04.09.2006, 17:47

Nejsem elektrikář, ale dovolím si přidat radu. Především vám doporučuji podívat se po adaptéru, který se připojuje přímo mezi zásuvku 12 V (14 V při běžícím motoru) v autě a notebook. Vyřešíte tím váš problém a navíc ušetříte energii, která by, při delším používání na autobaterii, se mohla stát vzácnou - při startování. To samozřejmě záleží na míře používání. Domnívám se, že můžete problém řešit tak, že si vyrobíte redukci, takovou prodlužovačku, která bude začínat plochou vidlicí a končit klasickou zásuvkou používanou u prodlužovaček. Ten kolík u zásuvky pak spojíte s kostrou automobilu - spoj musí být kvalitní a mechanicky odolný. Vím, že se teď do mne pustí revizní technici. Já si ale myslím, že tak se to používat dá, a je to bezpečné.



Název: Re: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Milan Karvánek 04.09.2006, 19:07
No v podstatě totéž se zde již řešilo v provedení u elektrocentrál . Jestliže výrobce zdroje napětí 230V (a je jedno jestli malého konvertoru, nebo elektrocentrál y) má zdroj odzkoušený na určité použití, v tomto případě na spotřebiče II. třídy, je nutné to tak dodržet. Nejsem si zrovna jistý jestli připojením dobastleného kolíku PE na kostru auta opravdu získám síť TN-S, s parametry uzemění dle ČSN nebo snad ano? že by vodivé pneumatiky?  Před 15 lety jsem revidoval řadu přestaveb autobusů, které se vybavovaly zdroji 24/230V, tam to bylo řešeno jako izolovaná soustava.


Název: Re: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Martin Bruzek 04.09.2006, 19:27

Izovana soustava to pravdepodobně je. Ja jsem ve svem připadě splnil požadavky vyrobce. Ale když sedite v aute, tak se take země dotýkate take pres pneumatiky:-). Když vystupujete, tak vam uškodit muže jen statika. Konvertor zustava v aute:-)



Název: Re: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Petr Doležal 04.09.2006, 19:27
smile On to asi není problém vodivých pneumatik, protože případný poruchový proud do země nepoteče ani náhodou. Samozřejmě vím, že to byla nadsázka

sad Spíš by mne zajímalo, jaké napětí se změří v jednotlivých zdířkách oproti karoserii.


Název: Re: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Milan Karvánek 04.09.2006, 19:59
TO: Doležal > podle mně skoro žádné, když ten zdroj originál není spojen s ničím vodivým (je pro tř.II) a pouhým spojením dodělaného kolíku s karosérií ničeho nedocílím. To takhe šoupnout tam proudový chránič ..... to by byla jiná. Nebo hlídač izolačního stavu?


Název: Re: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Martin Novák 04.09.2006, 21:41

Myslim, ze resit napajeni notebooku v aute pres konverzi 12V - 220V - XX V pro notebook je plytvani energii. Pri standartni ucinnosti menice a spinaneho zdroje ztracite nejmin 20% energie na konverzi. Pokud neni jeste pozde, tak ten menic dejte nejakemu pribuznemu nebo znamemu a kupte si radeji tohle:

http://www.notebooky.com/detaily/un/233

nebo pro mene vykonne notebooky levneji tohle

http://notebooky.nej-ceny.cz/24041/zdroj-notebook-car-12v-blistr.html

Resit to menicem na 220V je akorat tak koledovani si o problemy s vybitou baterkou v aute v pripade ze ten menic zapomenete vypnout. On dost zere i bez zateze...



Název: Re: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Štefan Beláň 04.09.2006, 21:44

Domnívám se, že je jedná o izolovanou síť IT bez ochranného vodiče.  Další podstatnou věcí je zkratový proud na výstupu 230V. Myslím si, že se jedná o velice měkký zdroj, odolný proti zkratu, s maximálním jmenovitým proudem cca 1A. Při zkratu bude proud asi 0A.


Chtělo by to katalogový list nebo prospekt od výrobce.


 


 



Název: Re: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Viktor Klemon 05.09.2006, 15:22

Sám mám takýto menič, a je prekvapivé že účinnosť sa pohybuje hodne nad 90 % - sú aj typy s 60 %.
kľudový prúd je len 200 mA pri 12 V.
Čo sa týka zdroja pre NB tak tam je vodič PE
použitý len pre prepäťové ochrany ( pri napájaní meničom nepotrebné),  nikde nepokračuje, a ani nie je prístupný.
Preto by som kľudne urobil redukciu s tým, že sa nebude dať použiť nikde inde ( tretia "guľatá" ku klasickej rozdvojke).
Bude sa tak ako tak jednať o izolovanú sústavu.
S účinnosťou je to trocha horšie ako pri priamom pripojení špec. meniča pre NB, ale je to variabilnejšie, môžem si nabiť mobil bez špec. nabíjačky, holiť sa, svieťiť úsporkou, vŕtať a pod. s normálnymi spotrebičmi.



Název: Re: Jak spojim dvojkolík se zástrckou se tremi koliky?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 18.09.2006, 08:39
Zdroje u notebooků dělají někteří výrobci s dvoužilovým přívodem, jiní s třížilovým. Nejde ani tak o ochranu před NDN, ale dvě jiné záležitosti:
- rušení - aby měnič nerušil, dělá se kolem plechové stínění a to se spojuje na PE vodič stejně jako vstupní filtr.
- vyrovnání potenciálů - výstupní napětí zdroje může splňovat požadavky na zdroj SELV, ale přesto díky parazitním kapacitám může téci při spojení výstupu s uzemněným zařízením proud několik desítek až stovek mikroampérů. Pro obsluhu to je proud naprosto bezpečný, ale při připojování periferií může dojít k poškození portů, pokud se podaří spojit dříve pracovní vodiče než společnou "zem" GND. Zvlášť citlivé jsou na to porty LPT.
Jinak se přopojuji k názoru že je nesmysl dělat z 12V DC 230 AC, abych ze získaných 230V AC okamžitěl udělal 14-16V DC.