Ondra Kozzel
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« kdy: 20.12.2012, 21:37 » |
|
Je dostatečné použití 4x1,5mm2 k zapojení šroubového kompresoru 5,5kW s řízením otáček měničem? Délka přívodu je cca 20m.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ondra Kozzel
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 21.12.2012, 08:44 » |
|
Díky! jednán se o atmos albert e50 5,5kw. Má přidané řízení oráček měničem ( v určitých dovolených mezích) dle potřeb a aktulní spotřeby vzduchu. Měnič je v řídící bedně přímo na kompresoru a z kompresoru je 16A vidlice zapojená přes kabel 4x 2,5 dlouhá cca metr. Potřebuji napojit přes pohyblivý přívod cca těch 20m, a mám kabel 4x1,5, tak právě jestli raději nekoupit 4x2,5.. aby to nedělalo brikule. nica zapojovat ani přepojovat nebudu, jen zastrčím vidlice, ale ta 1,5ka mi připadala prostě celkem nic moc...díky
|
|
|
|
|
Ondra Kozzel
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« Odpověď #6 kdy: 21.12.2012, 08:51 » |
|
To je jasné o peníze vůbec nejde, jen kbel 4x1,5 k dispozici je, 2,5 ted ne  Jinak stejne je vsude síť 4vodičová, čili s PEN, takže 5ti vodič tu nemá smysl bohužel.
|
|
|
|
IM
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 21.12.2012, 11:31 » |
|
Dimenze kabelu není dána jen výkonem motoru, ale především závislostí na jeho jištění, které může být ovlivněno např. požadovanou selektivitou. Tyto údaje postrádám.
|
|
|
|
Jiří Schwarz

Offline

|
 |
« Odpověď #8 kdy: 21.12.2012, 14:00 » |
|
To je jasné o peníze vůbec nejde, jen kbel 4x1,5 k dispozici je, 2,5 ted ne  Jinak stejne je vsude síť 4vodičová, čili s PEN, takže 5ti vodič tu nemá smysl bohužel. Z původního dotazu není jasné, jestli to je pevný přívod, nebo pohyblivý přívod ze zásuvky PEN "za zásuvkou" jako pohyblivý rozhodně ne! v pevném rozvodu by PEN vodič měl mít průřez min. 10mm2 Cu, takže kabel 4x... pouze v případě, že to bude opravdu jen 3xL + PE
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
|
Kastner Lubomír

Offline

Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
 |
« Odpověď #11 kdy: 21.12.2012, 19:00 » |
|
I já se zkusím připojit do diskuse. Takže na přívodní kabel pro daný kompresor doporučuji 4x2,5 a to nejlépe TITANEX, který je odolný i proti vodě, vlhkosti apod. protože předpokládám, že kabel bude volně položen na zemi kde bude pravděpodobně i vlhko. Co se týká stínění jak tady zmínil některý z kolegů, tak toho ví o FM velmi málo a hlavně zřejmě nemá zkušenosti. Je dobré si přečíst pane kolego návody pořádně za jakých okolností a kde se používá stínění u FM. Aby jste zbytečně nepletl hlavu nesmysly dalším lidem, kteří své dotazy myslí vážně. Ale chtěl bych upozornit na správné nastavení FM hlavně poměru napětí a frekvence aby nedocázelo k pořetížení elektromotoru. A dále pak nastavení ochran FM. Předpokládám, že máte FM 3x400 V a motor zapojen do Y. V tomto případě je tady velké riziko, že při snížení frekvence motor přetížíte a může dojít ke spálení. Musel by jste zvýšit napětí, ale to u těchtoi FM nejde. Obráceně to není problém. Při zvýšení frekvence snížit napětí. Ale to je u kompresoru ve vašem případě asi zbytečné. Vy zřejmě potřebujete snížit výkon při menší spotřebě. Ale to by bylo na delší debatu.
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
Miroš Jan
OSVČ - živnostník

Offline

telefon +420 604791991
|
 |
« Odpověď #12 kdy: 21.12.2012, 19:02 » |
|
Obecně kvůli EMC kompatibilitě - laicky rušení. Předpokládám, že tento požadavek má každý výrobce FM na jedné z prvních stránek manuálu.
FM je díky své konstrukci slušným zdrojem rušení. Aby se toto rušení nešířilo do prostoru, je potřeba splnit jisté náležitosti.
Přesně tak Oldřichu. Každý solidní výrobce FM, má ve svém manuálu uvedeno přesné zapojení svého výrobku. Toto zapojení je jak bible. V případě nedodržení tohoto zapojení, v 99% případů, v případě problémů s FM, není uznána záruka. Jinak dále platí, že je jiná kategorie na EMC v průmyslu, a jiná v domácnostech, například.  Co se týká toho kabelu, tak doporučuji provést jako pohyblivý anebo poddajný kabel, průřez 2,5mm. Co se týká počtu žil, nic se nezkazí, když tam bude 5 žil.
|
elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
|
|
|
|
|
Ondra Kozzel
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« Odpověď #15 kdy: 21.12.2012, 20:08 » |
|
Ano FM (sklalární měnič) je na kompresoru, to jsem již psal. Skutečně se jedná pouz o snižování otáček pod jmenovité. Elektromotor je dvoupólový, převod zapouzřeným řemenem. Na kompresoru je pak cca 900ot. Zvyšování otáček by asi ani nešlo, protože na samotném tělese kompresoru je psán potřebný příkon 5,5 právě při 900ot/min, čili při dalším zvyšování by motor stále dával jen 5,5kw, což by samožrejmně na kompresor nestačilo, protože jeho příkon poroste odhaduji přibližně s druhou mocninou otáček. Měnič je tam také kvůli měkkému rozběhu. Otáčky se pak řídí dle tlaku v nádobě a dle spotřeby, resp. rychlosti poklesu tlaku. Kompresor je v domácí dílně v suchu. Koupím tedy raději kabel 5x2,5, titanex je jasný, občas se pro něm někdo může projít atp.. Jednu žílu nezapojím a mělo by to běhat. Měnič je Omron a o potřebném stínění na přívodu se nic nepíše v návodu. Jinak všechny parametry jsou pro daný motor nastaveny, napětí, proud, dojezdy, rozjezdy konst. proudem atp... hlídá si i oteplení motoru pomocí nějakého integračního postupu. Ventilátor na motoru je použitý z čtyřpolového stroje, takže by měl na chlazení stačit. V nejhorším spadne měnič do nouze a vypne motor. Kompresor je šroubák, tak se dá rozbíhat hladce a pomalu, což je proti píštáku neskutečná výhoda. A hlavně je hlučný asi tak 100x min jak písták  Díky za rady.
|
|
|
|
Kastner Lubomír

Offline

Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
 |
« Odpověď #16 kdy: 21.12.2012, 20:59 » |
|
Takže jsem měl pravdu ve svých odpovědích. Ale nedá mi to, abych nepřipoměl jednu věc a to možnosti přetížení motoru z důvodů běhu mootru při nižších otáčkách a napětí 3x400V. Pokud elektkromotor je zapojen do Y a tudíž jako na 3x400 pak při snížování frekvence bude docházet k přetěžování elektromotoru. Sice jste uveld, že ventilátor je ze 4 pólu, a¨le tady bude docházet k tepelnému namáhání izolací elektromotoru. Může postupem času dojít např. k mezizávitovému zkratu. Elektromotor bude víceméně neustále ve výkonu, i když třeba sníženém. Ale vzhledme k faktu změn parametrů elektromtoru respektive jeho napájení a to dosti podstatným změnám je nutno brát i toto na zřetel. Zcela jiná situace by byla pokud by elektromotor byl zapojen do D jako na napětí 3x230 V a měnič na 3x400V. Pak by šlo nastavit FM pro tento režim s charakteristik ou při snížení frekvence zvyšovat napětí. A parametry elektromtoru by zůstali zachopvány a nedocházelo by k takovému přehřívání vinutí. Ale jak jsem uvedl již v minulém příspěvku, je to na delší debatu a odbornější výklad. Ono jde i o konstrukci motoru, napojeného stroje - soustrojí apod. Není to jednoduchá oblast a jednoduchý problém.
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
Ondra Kozzel
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« Odpověď #17 kdy: 21.12.2012, 21:44 » |
|
Rozumím vám. Díky za odpověd, skutečně jste to hned pochopil jak to je  Je mi známo, že správně by měl být motor zapojen do trojúhleníka, resp. 3x230V a napájení měniče 3x400V. jneže tento motor je bohužel už vinutý tak, že hvězda je 550V a trojúhelník je 400V. Takže bohužel nic se zapojením neudělám  Ale snad to tak fungovalo a mohlo by i dál. Tak jako tak FM startuje na 15Hz, což je tedy 30% jmenovitých otáček, což zas takové přetěžování by němělo být. Jedině bych mohl nastavit parametr výkonu motoru v měniči například na 4kw a tomu upravit přísušný proud. Pak je ale otázkou, jestli utáhnou 4kw kompresor při plných otáčkách. Jedině mít přepínač pro ovládání FM a bez ovládní natvrdo, a vyzkoušet při jakých maximálních otáčkách pracuje motor se správným skluzem a tyto otáčky nastavit na měniči jako maximální. A holt například pro pískování by se kompresor zpojil přímo. Jistič mám 20A D, čili rozběh takového motoru přímo do trojúheníka vydrží a nevybaví. Takéí by to bylo řešením. Případně přidat teplotní čidlo na 65° do vinutí a připojit blokovací relé. Kompresor jsem zkoušel a ventilátor je tak silný, že si ale myslím, že k nadměrnému oteplení docházet nebdue. Ventilátor totiž je v trubce, ve které je schován elektromotor a má daleko větší průměr než vlastní motor a poté chladí eště těleso kompresoru. viz.:http://www.onlineprodej.cz/img/96731700.jpg
|
|
|
|