Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« kdy: 24.05.2012, 19:07 » |
|
Pacuji u PC, najednou se rozpiští UPS v podivném rytmu. Jdu se podívat na ostatní spotřebiče začínají se chovat podivně. Povypínám elektroniku a říkám si průšvih, upadlý PEN někde venku. Pak výpadek totální, pak několik pokusů o náběh, vždy končící chodem jedné fáze a na ostatních jen vracející se napětí. Na jedné fázi 74V proti N, na druhé 230V na třetí 176V. Aha, tak jen výpadek dvou fází na nn. Juknu z okna k trafu, nikde nikdo, aha, tak je to výpadek jedné fáze na vn. Povypínám elektroniku v celém domě. Stav trvá přes 5 minut, říkám si, to může být pro některou elektroniku na celém rozvodu dost drahé. Beru do jedné ruky mobil, do druhé poslední fakturu ČEZu a volám 840 840 840 - jediné kontaktní číslo. Poslouchám klasické kydy kam jsem se dovolal, poučení o nahrávání, poučení co si připravit, prokousat se 2 úrovněmi menu. Všichni operátoři obsazeni, moc dobře vím, že i kdyby nebyli, musím počkat, abych si to mohl rozmyslet a seknout s tím - klasický filtr call center proti zbytným volání. Operátor se mi hlásí po 7,5 minutách po vytočení čísla 840 840 840. Hlásím nebezpečný stav na nízkém napětí na mojí adrese, že by měli vypnout zbývající dvě fáze, jinak to mohou mít drahé. Operátor v klídku vyžaduje číslo smlouvy, adresu distribučního místa, moje jméno, spojení na mne, dávám mu i GPRS souřadnice. (Příště budou vyžadovat i číslo bot). Pak teprve do systému zadává co se děje. Technicky je zjevně naprosto mimo. I kdybych hlásil krokové napětí kolem spadlého vn a měl tam ležícího člověka na zemi, bude v klídku dále zapisovat poruchu. V síti stále trvá podpětí na 110-180V = pro elektroniku kritické úrovni - jinak bych s tím hovorem už fakt seknul. Konec hovoru 15 minut od vytočení čísla, teď teprve je problém v systému ČEZU a někdo z techniků už možná o tom bude mít za chvíli povědomost. Za chvíli po konci hovoru výpadek úplný, za 30 minut obnovení dodávky. vysokonapěťová pojistka asi vyměněna. Po 6 hodinách od hlášení žádná telefonická odezva, jestli je vše v pořádku.
Nedovedu si představit, že stejným způsobem se v zoufalé situaci budu snažit, aby vypli vn na kterém uvidím namotaného paraglajdistu, autojeřáb v dotyku s hořícími pneumatikami nebo nn pilířek do kterého nabořilo auto a lítají z toho oblouky na nádrž auta.
Takže se ptám lidí od rozvoďáků, je nějaká možnost kam volat v krizové situaci, aby někdo odborně posoudil kritickou situaci a po prvním zkratu, nebo zemním spojení se to tam nepokoušel pustit znova? Mají hasiči větší možnosti? Nebo někdo jiný? Jsou nějak veřejně očíslované sloupy vn a trafostanice, aby člo hlásit místo problému? Mám nějakou šanci nahlásit havárii třeba EONU, když jsem u ČEZU?
Nebo nám nezbude nic jiného, než jen útrpně koukat a držet laiky, aby nešli zachraňovat trpící lidi a nezůstali tam taky?
Když dispečeři dráhy zastavili dopravu na jiném železničním přejezdu než na kterém bylo hlášeno uprostřed auto a byl to velký průšvih, začaly se všechny železniční přejezdy veřejně označovat.
Čeká značení energetických zařízení a hlášení havárií také velký průšvih, nebo je to již zpracované? A jak je to u vn trakce na dráze? Kam volat?
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|
|
|
PRE?
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 24.05.2012, 20:29 » |
|
A PRE?
|
|
|
|
Jiří Schwarz

Offline

|
 |
« Odpověď #5 kdy: 24.05.2012, 20:46 » |
|
.... A jak je to u vn trakce na dráze? Kam volat?
Nevím, jestli se může zveřejnit číslo služební telefonní sítě. Tak jen obecně: České dráhy můžete zkusit volat 972111111 Měla by se ozvat spojovatelka a poradit, spojit,... Pokud jde o cenu, přes provolbu 972 se volá za "běžné ceny", pokud voláte z "pevné", voláte jako na pevnou místně, i když se dovoláte na druhý konec "dráhy". Pokud budete volat z mobilu, voláte za cenu jako když voláte na mobil O2.
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
Martin Novák

Offline

|
 |
« Odpověď #7 kdy: 24.05.2012, 23:24 » |
|
V miste meho bydliste a blizkem okoli mam v mobilu cisla primo na lidi na rozvodne, takze vim ze prusvih typu "kolem autojerabu lita oblouk", nebo "chlap u padleho dratu" by byl resen pod 30 vterin. Ono je to vec vyzadujici trochu namahy, ale s trochou socialniho inzinyrstvi se jde pomerne rychle dopracovat k lidem, kteri ve vasem bezprostrednim okoli maji na starosti nn sit, nebo vn rozvody. A vetsinou tito lide jsou "z terenu" a sami velice dobre vedi, o cem to je, takze kontakt s profikem v oboru je jim mnohem prijemnejsi nez s "managerem".
Takhle jsem uz nekolik krat resil treba stromy v nn nebo vn lince (stacilo poslat par fotek a GPS souradnice na mail a do tydne - dvou bylo reseni a chata ktera po kazde bouri byla tyden bez elektriky ma ted posledni vypadek loni), a rozblombovani taky neresim pres zakaznickou linku, ale stylem "Petre, delam tady na Prazske 36, cislo odberu 123456789 vymenu jistice, posli to zitra kluky zaplombovat"...
|
|
|
|
|
|
|
Václav 3
|
 |
« Odpověď #11 kdy: 25.05.2012, 08:45 » |
|
A PRE?
Poruchová linka PRE: 1236 (nově od začátku letošního roku) Ve středních Čechách jsou trafostanice značeny zkratkou podle okresu jako na starých SPZ a čtyřmístným číslem např. PZ = Praha-západ, BN = Benešov
|
|
|
|
akademik.richard
|
 |
« Odpověď #12 kdy: 25.05.2012, 08:58 » |
|
rozblombovani taky neresim pres zakaznickou linku, ale stylem "Petre, delam tady na Prazske 36, cislo odberu 123456789 vymenu jistice, posli to zitra kluky zaplombovat"...
To se mi moc nezdá, jedině, že by onen "Petr" sám založil kontakt, aby tam zítra mohl někoho poslat. Elektroměráci dělaj na základě příkazů po uskutečněných kontaktech. Jinam se nedostanou. Už takhle mají honičku. Z toho plyne, že je opravdu snadší zavolat přímo na 840 840 840 a sdělit jim adresu než volat "Petrovi", aby tento přecvakal údaje do systému. V rozplombování ten systém není tak špatnej. Co se týče hlášení poruch, tak v tom to je skutečně horší. Jednak nemůžou dálkově vypnout kdeco, na základě telefonátu nějakého "civila". To by jsme vzhledem k národnímu sportu, t.j. zneužívání nouzových volání, byli stále potmě. V callcentru sedí nějaký mladý člověk, povětšinou humanitního vzdělaní, protože technik dělá něco kloudného. Mají samozřejmě nějaké školení, ale elektroměrovou rozvodnici nebo nožovou pojistku nikdy neviděli. Zároveň mají přesný postup pro vyptávání se. Sám jsem to zažil, když vypadla naše čtvrť. Volám, že je zapotřebí zajet do konkrétní TS. Musel jsem jim převyprávět svoji adresu a ujistit je, že porucha není skutečně na mém příjimači, aby nakonec přijel známej provozák a vyměnil pojistku. Alespoň si lidé užili více romantiky, když byli déle potmě.
|
|
|
|
Petr Doležal

Offline

emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)
|
 |
« Odpověď #13 kdy: 25.05.2012, 09:34 » |
|
. . . nemohou dálkově vypnout kdeco, na základě telefonátu nějakého "civila". To by jsme vzhledem k národnímu sportu, t.j. zneužívání nouzových volání . . .
Bohužel je to tak.Mám osobní zkušenost, kdy jsem se v podvečer vracel domů a uviděl jsem záblesk u stožáru linky 22kV. Malí kluci před barákem mi řekli, že sajtna školáků se šla podívat na místo samě. Bylo to ale za totáče a mohl jsem se dovolat přímo na dispečink JME. Jejich číslo kdejaký civil určitě neměl. Popsal jsem situaci a lokalizaci linky s tím, aby třeba dálkově "neOZetovali". Poděkovali mi asi proto, že jsem jim to věrohodně popsal. Je fakt, že nikoho krokové napětí nezabilo. ale jestli to byla moje zásluha, dodnes nevím. Snad se shodneme se na tom, že pokud jde o minuty, tak telefonát je nejrychlejší řešení. Volající by se dal ověřit zpětným voláním, pokud nemá skryté číslo, ale to je tak asi všechno, co se dá udělat.
|
Na zdraví a abychom byli lidmi to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
|
|
|
|
Jiří Schwarz

Offline

|
 |
« Odpověď #15 kdy: 25.05.2012, 12:43 » |
|
Dnes už není problém ani skrytá čísla identifikovat, jelikož operátoři zaznamenávají hovory kde kdo a kam volal, i když je "inkognito" furt vědí o koho jde...
Bohužel to, co jde "technicky", je problém oficiální legislativní cestou. Asi máme zákony chránící gaunery a zločince, když je obrovský problém "zrušit číslo" někoho, kdo opakovaně zneužije nouzové volání a pokud si pořídí jinou kartu ze které to opět zkusí, zablokovat přístup do sítě i pro konkrétní přístroj s konkrétním IMEI! Dnes už by to nešlo. Před léty, kdy nebylo vše tak skvěle "evidované v počítačových systémech" a digitální ústředny s možností okamžité identifikace volajícího začínaly, se jisté "jednotce" podařilo hodně rychle zjistit podle čísla "neoficiální cestou" adresu a než si "školáček" přestal dělat srandu že hoří, zvonili u něj 2 hasiči s "minimaxem" v ruce! Věřím, že ten už to nikdy nezkusil!
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
Jozef BABJAK
|
 |
« Odpověď #16 kdy: 25.05.2012, 13:49 » |
|
IMEI už dnes možno zmeniť skoro tak ľahko, ako MAC adresu sieťového rozhrania.
Služba CLIR - utajenie čísla volajúceho - je skutočne iba "politické" opatrenie, že sa táto informácia nedostane ku koncovému účastníkovi. Ako bolo povedané, táto informácia putuje sieťou, je to totiž dôležitá informácia pre účtovanie hovoru tak koncovým účastníkom, ako aj na prepojovacie poplatky operátorov. Teda, zvyčajne tomu tak je. Keď som v minulosti robil na vývoji billingových systémov pre telekomunikačn é firmy, vyskytovali sa ústredne - a priam by som sa stavil, že sú ešte stále v prevádzke - ktoré si službu utajenia čísla volajúceho vysvetľovali doslovne, a do siete toto číslo jednoducho neposlali. To bola potom celkom zábava, ako takýto hovor účtovať.
|
|
|
|
|