Martin Kaše
Neverifikovaný uživatel @2

Offline
|
 |
« kdy: 05.03.2014, 12:55 » |
|
U odsávání pilin mám 1F motor (1500 W) a občas při sepnutí místo rozběhu jenom bzučí. Stačí s ním buď trochu pootočit (a znovu zapnout) nebo šťouchnout do vrtule a rozběhne se. Zároveň při sebemenším zadržení vrtule rukou při spuštění nemá občas dost momentu přeprat odpor. To se děje nepravidelně, někdy se rozběhne i přes mírné ztížení rukou. Několik poznámek: - vyměněn rozběhový kond. za nový (50uF); beze změny- poznaty odb. servisu (Invel plus, Plzeň): 1. vyměněna ložiska, 2. vinutí OK, 3. zkoušeno bez zátěže (proud OK); beze změny- napětí v místě provozu ca 225 V, jistič to neschazuje - spínáno vypínačem KJD22; dříve přechodně bez vypínače rovnou vidlicí do zásuvky - chování v obou případech stejné Video http://youtu.be/0wPuE6NcudITeď je motor zase v servisu i s vrtulí, aby měli patřičnou zátěž, tak uvidím, jestli něco vymyslí. Napadá někoho kde je závada?
|
|
|
|
|
Martin Kaše
Neverifikovaný uživatel @2

Offline
|
 |
« Odpověď #2 kdy: 05.03.2014, 13:26 » |
|
Co ten kondensátor,neměl by být větší?
Dal jsem stejné parametry, jako měl originál: Nový je MIFLEX-MKSP-5P Původní byl na obrázku. Ovšem jestli by to nechtělo větší kapacitu nevím. Spočítal by to někdo, prosím?
|
|
|
|
|
|
|
Martin Kaše
Neverifikovaný uživatel @2

Offline
|
 |
« Odpověď #5 kdy: 05.03.2014, 15:59 » |
|
Za prohlídku a dotažení všech svorek po trase nic nedáte  Zde toho k dotažení moc není - vypínač je připojen přes fastony (když bylo zapojení bez vypínače, byly použity pružinové wago svorky), kabel s nalisovanou vidlicí jde do prodlužovačky (originál buben, délka tuším 25), pak už zásuvka pod omítkou atd. atd. - tady to mohu zkusit podotahovat. Teď mi ještě napadlo, jestli nemůže pro poklesy napětí při rozběhové proudové špičce být kritickou ta bubnová prodlužovačka. .? Nenapadlo mi to zapojit rovnou do zásuvky (blbý přístup). Takový pokles napětí pak může oslabit pomocnou fázi, je to tak? Navíc - ze stejné fáze, na kterou je napojen tento motor, je napájeno i světlo a žárovka při rozběhu znatelně ubere na intenzitě...
|
|
|
|
|
Kastner Lubomír

Offline

Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 05.03.2014, 17:00 » |
|
Takový pokles napětí pak může oslabit pomocnou fázi, je to tak? Navíc - ze stejné fáze, na kterou je napojen tento motor, je napájeno i světlo a žárovka při rozběhu znatelně ubere na intenzitě...
1f motory takových to výkonů samozřejmě způsobí krátkodobí pokles nebo tzv. houpnutí napětí při rozběhu. Tedy za předpokladu, že síť či přívod není dostatečně dimenzován. Ale nesmí to mít vliv na rozběh motoru. Rozběh motoru - točení či netočení je ve vašem případě způsoben vadou na vinutí. Ale diagnostikovat takovéto vady na 1f elektromotoru je značně složité a běžnými přístroji - kleštáky, voltmetry apod. nejde zjistit - na to je potřeba speciální technika, kterou běžné servisy nemají k dispozici. při identifikaci je potřeba snímat elektromagneti cké pole na statorovém vinutí po jednotlivých cívkách což je nejen časově náročné. Pokud na zjištění závady nebo příčiny půjdete logickou cestou, tak pokud by to byla ložiska nebo jiná mechanická závada, tak by se motor neroztočil, nebo by dřel kdykoliv. Né jen vrčel, ale přímo dřel. Při větší mechanické závadě třeba při rozpadu ložiska by se rotor tzv. přilepil a motor by se ani nehnul. Závadu na kondenzátoru můžete také vyloučit, protože jste ho vyměnil. takže zbývá pouze vinutí. Tzv. přechodák na přívodu by to neměl být pokud je motor správně jištěn to by pak musela vybavit ochrana a i následky přechodáku by byly trochu jiné. Takže i přechodový stav na napájecí cestě lze vyloučit. Takže skutečně zbývá pouze a jen vinutí. A protože to motor dělá pouze a jen při rozběhu, je to porucha na pomocném vinutí. Porucha na hlavním vinutí by se projevovala velkým proudem a silným zahříváním motoru,. Ale na takovou závadu by měl odborný servis lehce přijít. Tedy pokud jde o odborný servis na elektromotory.
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
|
Lubomír Jindra
Revizní technik E2B

Offline

|
 |
« Odpověď #9 kdy: 05.03.2014, 23:00 » |
|
Na impedanci záleží i u jednofázových motorů, proč by jinak výrobci předepisovali nízkou úroveň impedance přívodního vedení?  Řeší se to zrovna třeba zde: http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,28402.0.htmlTakový 25 metrový prodlužovák - žádná sláva  Tzv. přechodák na přívodu by to neměl být pokud je motor správně jištěn to by pak musela vybavit ochrana a i následky přechodáku by byly trochu jiné.
A ta ochrana tam je?
|
|
|
|
Kastner Lubomír

Offline

Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
 |
« Odpověď #10 kdy: 06.03.2014, 05:00 » |
|
Na impedanci záleží i u jednofázových motorů, proč by jinak výrobci předepisovali nízkou úroveň impedance přívodního vedení?  Souhlasím s tím, že na impedanci záleží, ale to nemá vliv na to, že se motor někdy rozběhne a někdy ne. Prostě jsou věci, které klasičtí elektrikáři nedovedou pochopit, ale specialistům motorářům jsou zcela jasné.
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
|
Martin Kaše
Neverifikovaný uživatel @2

Offline
|
 |
« Odpověď #12 kdy: 06.03.2014, 11:51 » |
|
Na fotografii s kondenzátorem je pouze část štítku. Šlo by ho vyfotit celý ?
Na štítku motoru je toto: Napětí 230 V Příkon 1500 W Počet fází 1 Otáčky 2950 Vyfotit teď nemůžu, motor je servisu.
|
|
|
|
Martin Kaše
Neverifikovaný uživatel @2

Offline
|
 |
« Odpověď #13 kdy: 06.03.2014, 11:57 » |
|
A ta ochrana tam je?
Ochrana na motoru není (jenom vypínač s poďpěťovou cívku). Jistí to zásuvkový jistič kdesi daleko v rozvaděči...
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #14 kdy: 06.03.2014, 13:44 » |
|
Podle odkazovaného videa - podle toho, jak svižně nabíhá ventilátor při normálních rozbězích a při ručním postrčení - bych hodně dal na kolegu Kastnera a veškeré kontroly přívodu bych považoval za ztrátu času.
Jediné co mne napadlo při sledování videa je, že takhle časté rozběhy za sebou nutně potrápí motor tepelně. Jestli náhodou v pomocné fázi nevypíná klixon netypicky zapojený v pomocném vinutíi. Pokud by motor nebyl příliš zatížen, mohl by frčet po postrčení i jen na pomocnou fázi přes kondenzátor (kdyby vypínal klixon zapojený v hlavním vinutí). Odpověď by dal klešťový ampérmetr na přívodu kondenzátoru. Tam se mělo začít, jestli se nepřerušuje, nebo neskáče velikost proudu rozběhové fáze při rozběhu. Ale spíš se s vysokou pravděpodobnos tí přikláním k vadě vinutí (a dovolil bych si říci i vadě části vinutí) pomocné fáze. Ta vada se projevuje nahodile, možná časem vyhnije, možná se objeví v servisu, dobrý servis má měřáky, kterými ji najde hned, protože ty měřáky umí používat.
Teorii o klixonu sám moc nevěřím. Už jen proto, že klixon se dává na společnou větev obou vinutí. Jenže u Číňanů je možné vše...I prohození hlavní a pomocné fáze, když potřebují místo pravotočivého levotočivý jednofázový motor.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
Roman Šafránek

Offline
|
 |
« Odpověď #16 kdy: 06.03.2014, 16:00 » |
|
Teď mi ještě napadlo, jestli nemůže pro poklesy napětí při rozběhové proudové špičce být kritickou ta bubnová prodlužovačka..? Nenapadlo mi to zapojit rovnou do zásuvky (blbý přístup). Takový pokles napětí pak může oslabit pomocnou fázi, je to tak?
Píšete o špatně přístupné zásuvce takže odhaduji, že ta 25m prodlužovačka je skoro celá smotaná na bubnu. Máte za ní poměrně velký odběr a odsávání asi běží někdy i dost dlouho - prodlužovačka se vám na bubnu bude ohřívat a mohla by se i poškodit. Bývá to i v návodech k těmto prodlužovačkám, že se při větším zatížení musí celé vymotat z bubnu.
|
|
|
|
Kastner Lubomír

Offline

Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
 |
« Odpověď #17 kdy: 07.03.2014, 06:08 » |
|
Nechci se nikoho dotknout jo  jakožto obyčejného elektrikáře  a neodborníka na motory  by mě zajímalo co se stane, když bude jednofázový motor často spínán při horší impedanci sítě: Nemůže tak docházet při pomalejším rozběhu, než s jakým asi počítal výrobce... k přetěžování rozběhového vinutí?  Přetěžování vinutí je poměrně častou příčinou poškození motorů. Ale v tomto případě jsou to dva zcela rozdílné případy. U jednoho motoru dochází vlivem poškození vinutí někdy k rozběhu, jindy ne. Záleží na pozici rotoru. To s přetěžováním motoru nemá nic společného. Proto se dá i podle poškozeného vinutí velmi přesně identifikovat příčina poškození tj. proč došlo k poškození motoru. Ale abych se vrátil k impedanci. Už jsem uváděl příklad, kdy se k čerpadlům do vrtaných studní dává přívodní kabel 50 i více metrů a čerpadla pracují normálně. A když k tomu připočtete přívodní vedení k přípojnému místu, tak jste mnohdy i na 40 - 90 m. A přitom čerpadla jsou hned do plného záběru. tady jde skutečně o to, nejdříve zjistit poškození a pak příčinu. Je dost servisů i elektrikářů, kteří se snaží odstranit jen poškození - poruchu, ale nesnaží se najít příčinu. Jednak k tomu nemají patřičné vybavení a ani zkušenosti. Už i proto by práce na elektromotorec h měli provádět skuteční odborníci - motoráři a né pouze elektrikáři. Nic proti elektrikářům nemám, i já si jejich práce vážím, ale na druhou stranu at nechají odborné věci odborníkům. Pokud např. budete mít závadu na motoru na autě, také s tím nepůjdete ke karosáři nebo do lakovny, ale k odborníkům na motory a to nejlépe do značkového servisu. A s elektromotory je to stejné. Divil by jste se, kolik elektrikářů si ani neumí přečíst štítek a podle štítku zapojit motor. Jen slepě kopírují zapojení podle předchozího motoru. Ale to by bylo na dlouhou diskusi. Takže na závěr je potřeba nejdříve podle závady specifikovat příčinu a podle toho postupovat dále. Né se jen slepě držet "nějakých sousedských či kamarádských" rad.
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|