Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ... => Téma založeno: Martin Kaše 05.03.2014, 12:55



Název: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Martin Kaše 05.03.2014, 12:55

U odsávání pilin mám 1F motor (1500 W) a občas při sepnutí místo rozběhu jenom bzučí. Stačí s ním buď trochu pootočit (a znovu zapnout) nebo šťouchnout do vrtule a rozběhne se. Zároveň při sebemenším zadržení vrtule rukou při spuštění nemá občas dost momentu přeprat odpor. To se děje nepravidelně, někdy se rozběhne i přes mírné ztížení rukou.

Několik poznámek:
- vyměněn rozběhový kond. za nový (50uF); beze změny
- poznaty odb. servisu (Invel plus, Plzeň): 1. vyměněna ložiska, 2. vinutí OK, 3. zkoušeno bez zátěže (proud OK); beze změny
- napětí v místě provozu ca 225 V, jistič to neschazuje
- spínáno vypínačem KJD22; dříve přechodně bez vypínače rovnou vidlicí do zásuvky - chování v obou případech stejné

Video http://youtu.be/0wPuE6NcudI (http://youtu.be/0wPuE6NcudI)

Teď je motor zase v servisu i s vrtulí, aby měli patřičnou zátěž, tak uvidím, jestli něco vymyslí.
Napadá někoho kde je závada?


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Vítězslav Vaněk 05.03.2014, 13:20
Co ten kondensátor,neměl by být větší?


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Martin Kaše 05.03.2014, 13:26
Co ten kondensátor,neměl by být větší?

Dal jsem stejné parametry, jako měl originál:
Nový je MIFLEX-MKSP-5P

Původní byl na obrázku.

Ovšem jestli by to nechtělo větší kapacitu nevím. Spočítal by to někdo, prosím?


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 05.03.2014, 14:24
,  závada je zcela jasná - porucha pomocného vinutí. Měření u 1f elektromotorů není jednoduché. Ani měření odporů cívek nemusí nic ukázat. Ale podle vašeho popisu se jednoznačně jedná o poruchu pomocné fáze. Tady pomůže jen převinutí.


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Lubomír Jindra 05.03.2014, 15:42
Kdysi jsme řešili 3f motor kompresoru, který se někdy rozeběhl někdy ne. Motor byl demontován odvezen specializovano u firmou... už nevím co něm bylo provedeno za práce, každopádně po opětovné instalaci stále stejné. Bylo vyměněno ovládání motoru, stykače... stále bez výsledku. Nakonec jsme dotáhli všechny svorky v hlavní rozvodně a bylo po problému. Na některých svorkách se zřejmě občas objevil přechodový odpor a ten způsobil při zvýšeném rozběhovém proudu pokles napětí, takže v momentě přepnutí z Y na D motor někdy ztratil výkon a postupně se zastavil a jak říkáte jen vrčel.

To že také říkáte "občas" mě navedlo k tomu že to u vás může být třeba podobné. Za prohlídku a dotažení všech svorek po trase nic nedáte   :)


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Martin Kaše 05.03.2014, 15:59
Za prohlídku a dotažení všech svorek po trase nic nedáte   :)

Zde toho k dotažení moc není - vypínač je připojen přes fastony (když bylo zapojení bez vypínače, byly použity pružinové wago svorky),  kabel s nalisovanou vidlicí jde do prodlužovačky (originál buben, délka tuším 25),  pak už zásuvka pod omítkou atd. atd. - tady to mohu zkusit podotahovat.

Teď mi ještě napadlo, jestli nemůže pro poklesy napětí při rozběhové proudové špičce být kritickou ta bubnová prodlužovačka. .? Nenapadlo mi to zapojit rovnou do zásuvky (blbý přístup). Takový pokles napětí pak může oslabit pomocnou fázi, je to tak?
Navíc - ze stejné fáze, na kterou je napojen tento motor, je napájeno i světlo a žárovka při rozběhu znatelně ubere na intenzitě...


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 05.03.2014, 16:45
Kdysi jsme řešili 3f motor kompresoru, který se někdy rozeběhl někdy ne. Motor byl demontován odvezen specializovano u firmou... už nevím co něm bylo provedeno za práce, každopádně po opětovné instalaci stále stejné.

U 3f motorů§ jsou reakce zcela jiné než u motorů 1f. To nejde vůbec srovnávat.


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 05.03.2014, 17:00
Takový pokles napětí pak může oslabit pomocnou fázi, je to tak?
Navíc - ze stejné fáze, na kterou je napojen tento motor, je napájeno i světlo a žárovka při rozběhu znatelně ubere na intenzitě...

1f motory takových to výkonů samozřejmě způsobí krátkodobí pokles nebo tzv. houpnutí napětí při rozběhu. Tedy za předpokladu, že síť či přívod není dostatečně dimenzován. Ale nesmí to mít vliv na rozběh motoru. Rozběh motoru  - točení či netočení je ve vašem případě způsoben vadou na vinutí. Ale diagnostikovat takovéto vady na 1f elektromotoru je značně složité a běžnými přístroji - kleštáky, voltmetry apod. nejde zjistit - na to je potřeba speciální technika, kterou běžné servisy nemají k dispozici. při identifikaci je potřeba snímat elektromagneti cké pole na statorovém vinutí po jednotlivých cívkách což je nejen časově náročné. Pokud na zjištění závady nebo příčiny půjdete logickou cestou, tak pokud by to byla ložiska nebo jiná mechanická závada, tak by se motor neroztočil, nebo by dřel kdykoliv. Né jen vrčel, ale přímo dřel. Při větší mechanické závadě třeba při rozpadu ložiska by se rotor tzv. přilepil a motor by se ani nehnul. Závadu na kondenzátoru můžete také vyloučit, protože jste ho vyměnil. takže zbývá pouze vinutí. Tzv. přechodák na přívodu by to neměl být pokud je motor správně jištěn to by pak musela vybavit ochrana a i následky přechodáku by byly trochu jiné. Takže i přechodový stav na napájecí cestě lze vyloučit. Takže skutečně zbývá pouze a jen vinutí. A protože to motor dělá pouze a jen při rozběhu, je to porucha na pomocném vinutí. Porucha na hlavním vinutí by se projevovala velkým proudem a silným zahříváním motoru,. Ale na takovou závadu by měl odborný servis lehce přijít. Tedy pokud jde o odborný servis na elektromotory.


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Hugo K. 05.03.2014, 21:12
Na fotografii s kondenzátorem je pouze část štítku.
Šlo by ho vyfotit celý ?


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Lubomír Jindra 05.03.2014, 23:00
Na impedanci záleží i u jednofázových motorů, proč by jinak výrobci předepisovali nízkou úroveň impedance přívodního vedení?  ::)
Řeší se to zrovna třeba zde: http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,28402.0.html (http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,28402.0.html)

Takový 25 metrový prodlužovák - žádná sláva  :)

Tzv. přechodák na přívodu by to neměl být pokud je motor správně jištěn to by pak musela vybavit ochrana a i následky přechodáku by byly trochu jiné. 
A ta ochrana tam je?


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 06.03.2014, 05:00
Na impedanci záleží i u jednofázových motorů, proč by jinak výrobci předepisovali nízkou úroveň impedance přívodního vedení?  ::)
Souhlasím s tím, že na impedanci záleží, ale to nemá vliv na to, že se motor někdy rozběhne a někdy ne. Prostě jsou věci, které klasičtí elektrikáři nedovedou pochopit, ale specialistům motorářům jsou zcela jasné.


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 06.03.2014, 06:04
Takový 25 metrový prodlužovák - žádná sláva  :)
Ještě doplnění. Např. k ponorným čerpadlům do studní se dodávají přívodní kabely běžně 50 m v provedení 3x1,5 a čerpadla makají bez poruch.


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Martin Kaše 06.03.2014, 11:51
Na fotografii s kondenzátorem je pouze část štítku.
Šlo by ho vyfotit celý ?

Na štítku motoru je toto:
Napětí          230 V
Příkon          1500 W
Počet fází     1
Otáčky         2950

Vyfotit teď nemůžu, motor je servisu.


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Martin Kaše 06.03.2014, 11:57
A ta ochrana tam je?

Ochrana na motoru není (jenom vypínač s poďpěťovou cívku). Jistí to zásuvkový jistič kdesi daleko v rozvaděči...


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Martin Kurka 06.03.2014, 13:44
Podle odkazovaného videa - podle toho, jak svižně nabíhá ventilátor při normálních rozbězích a při ručním postrčení - bych hodně dal na kolegu Kastnera a veškeré kontroly přívodu bych považoval za ztrátu času.

Jediné co mne napadlo při sledování videa je, že takhle časté rozběhy za sebou nutně potrápí motor tepelně. Jestli náhodou v pomocné fázi nevypíná klixon netypicky zapojený v pomocném vinutíi.
Pokud by motor nebyl příliš zatížen, mohl by frčet po postrčení i jen na pomocnou fázi přes kondenzátor (kdyby vypínal klixon zapojený v hlavním vinutí).
Odpověď by dal klešťový ampérmetr na přívodu kondenzátoru. Tam se mělo začít, jestli se nepřerušuje, nebo neskáče velikost proudu rozběhové fáze při rozběhu.
Ale spíš se s vysokou pravděpodobnos tí přikláním k vadě vinutí (a dovolil bych si říci i vadě části vinutí) pomocné fáze. Ta vada se projevuje nahodile, možná časem vyhnije, možná se objeví v servisu, dobrý servis má měřáky, kterými ji najde hned, protože ty měřáky umí používat.

Teorii o klixonu sám  moc nevěřím. Už jen proto, že klixon se dává na společnou větev obou vinutí. Jenže u Číňanů je možné vše...I prohození hlavní a pomocné fáze, když potřebují místo pravotočivého levotočivý jednofázový motor.
 


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Lubomír Jindra 06.03.2014, 14:16
Nechci se nikoho dotknout jo  ;) jakožto obyčejného elektrikáře  (dance) a neodborníka na motory  (poklona) by mě zajímalo co se stane, když bude jednofázový motor často spínán při horší impedanci sítě: Nemůže tak docházet při pomalejším rozběhu, než s jakým asi počítal výrobce... k přetěžování rozběhového vinutí?  ::)

Já jen aby si to Martin Kaše nenechal opravit a za rok nebyl tam kde je dnes.  :)

Jak říkám nic o motorech nevím, jen jsem někde náhodu slyšel i píva, že právě přetěžování obvykle stojí za odchodem vinutí do věčných lovišť  :)


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Roman Šafránek 06.03.2014, 16:00
Teď mi ještě napadlo, jestli nemůže pro poklesy napětí při rozběhové proudové špičce být kritickou ta bubnová prodlužovačka..? Nenapadlo mi to zapojit rovnou do zásuvky (blbý přístup). Takový pokles napětí pak může oslabit pomocnou fázi, je to tak?

Píšete o špatně přístupné zásuvce takže odhaduji, že ta 25m prodlužovačka je skoro celá smotaná na bubnu. Máte za ní poměrně velký odběr a odsávání asi běží někdy i dost dlouho - prodlužovačka se vám na bubnu bude ohřívat a mohla by se i poškodit. Bývá to i v návodech k těmto prodlužovačkám, že se při větším zatížení musí celé vymotat z bubnu.


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 07.03.2014, 06:08
Nechci se nikoho dotknout jo  ;) jakožto obyčejného elektrikáře  (dance) a neodborníka na motory  (poklona) by mě zajímalo co se stane, když bude jednofázový motor často spínán při horší impedanci sítě: Nemůže tak docházet při pomalejším rozběhu, než s jakým asi počítal výrobce... k přetěžování rozběhového vinutí?  ::)


Přetěžování vinutí je poměrně častou příčinou poškození motorů. Ale v tomto případě jsou to dva zcela rozdílné případy. U jednoho motoru dochází vlivem poškození vinutí někdy k rozběhu, jindy ne. Záleží na pozici rotoru. To s přetěžováním motoru nemá nic společného. Proto se dá i podle poškozeného vinutí velmi přesně identifikovat příčina poškození tj. proč došlo k poškození motoru. Ale abych se vrátil k impedanci. Už jsem uváděl příklad, kdy se k čerpadlům do vrtaných studní dává přívodní kabel 50 i více metrů a čerpadla pracují normálně. A když k tomu připočtete přívodní vedení k přípojnému místu, tak jste mnohdy i na 40 - 90 m. A přitom čerpadla jsou hned do plného záběru. tady jde skutečně o to, nejdříve zjistit poškození a pak příčinu. Je dost servisů i elektrikářů, kteří se snaží odstranit jen poškození - poruchu, ale nesnaží se najít příčinu. Jednak k tomu nemají patřičné vybavení a ani zkušenosti. Už i proto by práce na elektromotorec h měli provádět skuteční odborníci - motoráři a né pouze elektrikáři. Nic proti elektrikářům nemám, i já si jejich práce vážím, ale na druhou stranu at nechají odborné věci odborníkům. Pokud např. budete mít závadu na motoru na autě, také s tím nepůjdete ke karosáři nebo do lakovny, ale k odborníkům na motory a to nejlépe do značkového servisu. A s elektromotory je to stejné. Divil by jste se, kolik elektrikářů si ani neumí přečíst štítek a podle štítku zapojit motor. Jen slepě kopírují zapojení podle předchozího motoru. Ale to by bylo na dlouhou diskusi. Takže na závěr je potřeba nejdříve podle závady specifikovat příčinu a podle toho postupovat dále. Né se jen slepě držet "nějakých sousedských či kamarádských" rad.


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Martin Kaše 07.03.2014, 09:08
Díky za dosavadní diskuzi  :)
Teď mi volali ze servisu - prošli znova všechno možný, přizvali i největšího znalce z firmy a závěrem vyměnili ještě jedno pouzdro. Zdála se v něm trochu vůle, což prý mohlo náhodně způsobit, že při zastavení v určité poloze rotoru se tento nerovnoměrně přiblížil ke statoru a mohlo to oslabit magn. pole při rozjezdu. Další krok by bylo převinutí, což by mě přišlo na polovnu celého odsávání, takže zatím to nevolím. To jsem si stručně odnesl z telefenátu.
Mají to tam i s vrtulí, závada se jim projevovala (z 15 zapnutí asi 3x, což by odpovídalo) a teď po opravě to zkoušeli a vždy se to rozběhlo řádně. Za chvilku to tam vyzvednu, tak se na to ještě podíváme a dáme řeč.
Co mě v mezičase napadlo je, zda je motor správně zapojen. Po koupi z druhé ruky byl jako přívod pouze 1m kabelu bez vidlice. Odsávání bylo připojeno rovnou na vypínač pily, aby spouštělo současně. Připojovaní k pile dělal tehdy údajně elektrikář, odpojování asi neelektrikář. Po koupi jsem nejdříve zapojil stejným způsobem jenom flexovku, následně zapojil přes vypínač. Problatické rozběhy se děly v obojím.
Foto 1: Nová flexovka nahradila původní kabel. Modrý je fáze (kabel má nalisovanou vidlici a modrý jde na levý kulík)
Foto 2: Zapojený vypínač s podpěťovou cívkou

Co mi je záhadou je bílý a červený vodič, jdoucí z motoru zase do motoru. Mají na sobě šprcky přes faston, ale nikde pro ně není volný. Vypínač má jenom 4 kontakty a ty jsou obsazeny. Je ale více než pravděpodobné, že před tím, než bylo odsávání zapojeno na pilu, vedly tyhle dva dráty někam jinam, než jenom na klemu. Vidíte v tom někdo smyls? ..... kreativní pauza  :) Při pohledu na schéma zapojení z orig. manuálu mi došlu, že by to mohla být smyčka na nouzový stop, ale stejně se mi to schéma při porovnání se statem quo moc nezdá.
Co myslíte?


Název: Re: Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
Přispěvatel: Martin Kaše 07.03.2014, 09:23
Píšete o špatně přístupné zásuvce takže odhaduji, že ta 25m prodlužovačka je skoro celá smotaná na bubnu. Máte za ní poměrně velký odběr a odsávání asi běží někdy i dost dlouho - prodlužovačka se vám na bubnu bude ohřívat a mohla by se i poškodit. Bývá to i v návodech k těmto prodlužovačkám, že se při větším zatížení musí celé vymotat z bubnu.
Ano, je skoro celá smotaná. O možnosti přehřívání vím. Zatím to na ostro ještě pořádně neběželo, max. asi 15 minut v kuse. Jinak jenom krátkodobé rozběhy. Navíc okolní teplota se rovnala venkovní (zatím nevytápěná dílna),  takže přehřívání se nekonalo. Pro provoz pak bude řádná zásuvka.