Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Opravy a servis, údržba, rekonstrukce
| | |-+  Jak otestovat motor, zda není vadný?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak otestovat motor, zda není vadný?  (Přečteno 87887 krát)
Jirka.S
« kdy: 25.06.2010, 21:08 »

Na zahradním čerpadle mám motor 2,2 kW. Po zapnutí chvíli běží, pak "zamručí" a jistič je venku.
Jistič 16A.
Je motor KO nebo třeba jen slabý jistič, poradí někdo, jak třeba otestovat jen motor?




#106#
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Hugo K.
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 25.06.2010, 23:05 »

Pokud o elektřině víte pouze to, že tluče, lze udělat asi jen následující:
1-Odpojit čerpadlo od motoru-pokud to konstrukce dovolí a spustit motor bez zátěže.
Vyzkoušíte jestli je čerpadlo OK.
2-Pokud máte motor připojen přes zásuvku,půjčit si např.cirkulárk u (nejméně se stejně výkoným motorem) a vyzkoušet.
Jestli bude jistič dále vybavovat:
3-Obrátit se na elektrikáře a nechat změřit odebíraný proud,případně vyměnit jistič.
4-Vyhledat firmu, která se zabývá elektromotory.
Jako nejrozumnější bych viděl začít bodem č.3
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Stránský 111
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 27.06.2010, 11:18 »

1. Elektrikář
s ním změříte
a)zda jistič převádí všechny 3 fáze
b)klešťovým ampérmetrem odběr v jednotlivých fázích
- k daším bodům se přistoupí jen tehdy zda není motor bez zátěže čerpadla v pořádku jak psal kolega přede mnou s ohledem na štítkové proudy motoru.
c)odpojí se motor a měřičem izolačního stavu se změří izolační odpor
d)při oddělaných klemmách odpor cívek
e)kabel změří izolační odpor

až když je tohle všechno v pořádku bych měnil jistič a ještě bych za něj dokoupil motorový spouštěč příslušné proudové hodnoty který, když je dobře nastaven na štítkové proudy motor spolehlivě ochrání před zničením!

pokud jste laik dávejte si opravdu pozor 400V neí zrovna sranda!!
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Pavlíček 1
*
Offline Offline



Opravy a údržba strojů, RT E2A


« Odpověď #3 kdy: 27.06.2010, 14:20 »

Já naprosto souhlasím s tím co tady tvrdí kolegové elektrikáři. Ale před tím, než začnete něco měřit, tak si poslechnite, jestli v motoru při chodu neklape nebo nějak jinak nešveholí, jestli motor nevytváří vybrace a také jestli se motor nadměrně nezahřívá.
Jestli se projevují tyto příznaky, mohl by být motor nebo čerpadlo poškozen mechanicky. Pak nezbývá než zkontrolovat ložiska, hřidel jestli není zdeformovaná atd..

Ten jistič máte B16 nebo C16?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #4 kdy: 07.07.2010, 21:14 »

. I já se pokusím připojit k diskusi a hned si dovolím oponovat předcházejícím kolegům. Tak přžedně jde o elektické zařízení, kde obyčjený laik který má doma maximálně zkoušečku by neměl nic provádět. při neodborné manipulaci by mohlo dojít k úrazu elektrickým proudem nebo mechanickému úrazu při rozběhu motoru a rukama třeba na hřídeli nebo u ventilátoru. Takže zjištění závady přenechat odborníkovi. Co se týká měření, nemohu v tomto s kolegy souhlasit. Nestačí změřit jen proud. Správný postup by měl být následující. Odpojit elektromotor od přívodního vodiče a změřit izolační stav elektromotoru na svorkovnici. Dáel změřit izolační stav na napájecím kabelu. Měření odporu jednotlivých cívek u motoru tohoto typu nemá vůbec smysl. Tzv. mezizávitový zkrat by se stejně nezměřil. Můžeme pouze orientačně změřit zda mají jednotlivá vinutí nějaký odpor (pokud se jedná o motor české výroby pak by měl být odpor vinutí přibližně 2,8 Ohm). Pokud bychom ale naměřili rozdíl mezi vinutími pak by to napovídalo o spáleném elektromotoru. Pokud je ale vše v povolených tolerancích Dále bychom měli zkusit rukou případně nějakým nástrojem třeba siko kleštěmi otočit hřídelí elektromotorem a zjistit, zda není patrná mechanická závada na čerpadle nebo elektomotoru. Nyní můžeme připojit přívodní kabel a spustit elektromotor. Nyní bychom měli změřit napětí na svorkách elektromotoru ve všech fázích a poté proudy ve všech fázích. Měřit pouze proud nebo jen napětí nestačí! Napětí a proudy by měli být ve všech fázích vyrovnané.  Příčina proč elektromotor tzv. vyhazuje jistič může být několik a navíc i kombinovaných. Proto zopakuji přenechat zjištění závady případnou opravu specialistovi na elektromotory nebo odborné firmě. Klasický elektrikář  bohužel ve většině případů není schopen zjistit přesnou příčinu závady. A to nemám nic proti klasickým elektrikářům, ale v drtivé většině na zjištění příčiny nemají dostatečné měřicí vybavení a zkušenosti s elektromotory. Jde totiž i o to zjistit příčinu  případného poškození a to se pozná pouze a jen z vinutí elektromotoru a jen zkušený odborník. Pokud by se neodstranila příčina poruchy mohlo by dojít k opětovnému poškození třeba nového elektromotoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Pavel 008
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 22.02.2022, 15:51 »

Využiju již založeného tématu.
Formátovací pila Proma PKS-250p má prý pocitově menší výkon. Dříve šla prý pěkně (už má po záruce). Změřil jsem proudy fázemi a žádnou nesymetrii jsem nezjistil. Proud při zátěži (řezání prkna podélně) cca 1,7 A na všech třech fázích. I mě se zdálo, že se pila "dusí",  ale nevím jak řezala původně. Dle štítku nevím jak je motor zapojen - předpokládám do D, ale uvedeného příkonu nedosahuje, dle proudu tak polovinu. Poslední řádek štítku značí i brzdu. Přívod je v pětižíle přes elektromagneti ckou spoušť KOA 7. Do motoru leze i N asi kvůli brzdě. Více viz. přiložené obrázky. Netušíte proč má motor poloviční výkon? Setkal jste se tím někdo?


* IMG_20220217_141420.jpg (53.8 KB, 1000x562 - prohlédnuto 368 krát.)

* IMG_20220217_142527.jpg (105.09 KB, 1000x562 - prohlédnuto 960 krát.)

* IMG_20220217_142553.jpg (69.28 KB, 1000x562 - prohlédnuto 491 krát.)

* IMG_20220217_142557.jpg (88.38 KB, 1000x562 - prohlédnuto 455 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 22.02.2022, 17:40 »

1) Tupá pila, nedostatečné rozvedení zubů, nevhodná pila pro daný materiál.
2) Přidřené některé ložisko
3) Nedochází plně k odbrždění
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 22.02.2022, 21:20 »

Ad pila:
Štítek je podivný . Motor o výkonu 2,5kW by bral jmenovitých 5,5-6A. Proud 3,5A odpovídá proudu 1,5kW motoru.

Patrně jsou zde jiné motory a je třeba hledat a fotit štítek na motoru.
Dále je třeba při měření proudu měřit i napětí na svorkách motoru. Kolega Kastner to zde všem stále opakuje a ví proč...A proto je i každý klešťák vybaven pro měření napětí.

Vyšel bych z toho, že změřený proud 1,7A odpovídá přes palec výkonu cca 0,75kW a budu předpokládat, že napětí na svorkách motoru je jmenovité a symetrické.

Kdyby byl motor přetížen
1) Tupá pila, nedostatečné rozvedení zubů, nevhodná pila pro daný materiál.
2) Přidřené některé ložisko
3) Nedochází plně k odbrždění
Tak by proud byl větší, než jmenovitý (i když je zde otázka, co je jmenovitý proud).
A také by byla vysoká povrchová teplota motoru (ložisek, brzdy...).

Zde to naopak vypadá, že výkon motoru jeho hřídel nepřenese na pilové zuby. Co takhle klouzající či spálený řemen, uvolněný pilový kotouč ve svěru, uvolněná kleština řemenice, přestřižený pojistný kolík či klínek apod?



Ad čerpadlo:
to co vypadává je opravdu jistič (s jakou charakteristik ou?),   nebo "proudochránič" ?
V každém případě, je motor špatně chráněn, 2,2kW motor by měl být předjištěn 4,8-5,3A motorstartérem . Jestli opravdu vypadává 16A jistič a motor je přetížen například tím, že se po chvíli běhu zapékají až zapečou ucpávky, nebo se přidírá až kousne neprotékající vodou nemazané keramické ložisko, pak mu vypnutí proudu až nad 16A udělá medvědí službu. Protože není chráněn proti pozvolnému, narůstajícímu zatížení.

Je nutné si uvědomit, že motor a poháněné zařízení jsou spolu spojeny a poruchy a výkonové ovlivňování se umí přenést jak ze strany pohonu, tak zátěže. Například objemové čerpadlo (zubové, vřetenové křídlové...) při zavření výtlaku čerpaného média motor spolehlivě přetíží a pokud tam není pojistný ventil či bypass, tak až do zastavení otáčení motoru.  


A proto pro laiky postup navržený panem Hugem K. není špatný, pouze bych v případě chodu půjčené cirkulárky přeskočil bod 3 rovnou na 4 a motor netrápil a bod 3 využil pro instalaci správného jištění čerpadla a kontrolu instalace.

Je možné, že že pokud motor vypínáním až 16A dostal tak zabrat, že už nebude zdravý a bude na převinutí. To se pozná až na odborné dílně.
A je též možné, že kdyby byl správně jištěn a chráněn nadproudovou ochranou motorstartéru, že k takové situaci až zajít nemuselo a že prapříčina leží v minulosti při banálním přetížení motoru, které by skončilo jeho včasným odepnutím.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #8 kdy: 23.02.2022, 06:54 »

Parametry na štítku motoru neodpovídají jak již napsal kolega. Dále je divné, proč do motoru vedou 4 vodiče. Jaké jsou odpory mezi jednoptlivými vodiči? Naměřený odebíraný proud je velmi nízký, až podezřele. Je to vůbec originální vinutí? Nepřevíjel to někdo? Kde a jak je zapojena ta brzda? U drtivé většiny brzd by měl být i usměrnovač. Ten je kde? Při měření motoru se musí měřit proud, ale i napětí ve všech fázích. A nejlépe mezi sebou i proti kostře.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Pavel 008
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 23.02.2022, 10:12 »

Ad pila:
Štítek je podivný . Motor o výkonu 2,5kW by bral jmenovitých 5,5-6A. Proud 3,5A odpovídá proudu 1,5kW motoru.

Patrně jsou zde jiné motory a je třeba hledat a fotit štítek na motoru.
Dále je třeba při měření proudu měřit i napětí na svorkách motoru. Kolega Kastner to zde všem stále opakuje a ví proč...A proto je i každý klešťák vybaven pro měření napětí.
...
...

Zde to naopak vypadá, že výkon motoru jeho hřídel nepřenese na pilové zuby. Co takhle klouzající či spálený řemen, uvolněný pilový kotouč ve svěru, uvolněná kleština řemenice, přestřižený pojistný kolík či klínek apod?

Jak jste prosím došel k hodnotě jmenovitého proudu kolem 6A? Nejsem motorář, ale když pominu účinnost motoru, tak při cosfi = 0,95,I = 3,5A mi vychází příkon 2,3kW.
Ke štítku motoru jsem se nedostal, tento štítek byl nalepen na stroji, patrně kvůli špatné přístupnosti. Pila nemá předřez ani jiné další motory.
V každém případě překontrolujem e řemeny a uchycení kotouče. Kotouč byl zkoušen i nový.

Parametry na štítku motoru neodpovídají jak již napsal kolega. Dále je divné, proč do motoru vedou 4 vodiče. Jaké jsou odpory mezi jednoptlivými vodiči? Naměřený odebíraný proud je velmi nízký, až podezřele. Je to vůbec originální vinutí? Nepřevíjel to někdo? Kde a jak je zapojena ta brzda? U drtivé většiny brzd by měl být i usměrnovač. Ten je kde? Při měření motoru se musí měřit proud, ale i napětí ve všech fázích. A nejlépe mezi sebou i proti kostře.

Ano, ten štítek je divný. 4 vodiče do motoru mě také překvapily. S motorem se nikdy nic nedělalo, pila byla zakoupena jako nová. Majitel volal do servisu Promy, prý tam není žádná elektronika řešící rozběh Y/D ani nic dalšího... Doporučili změřit proud i za elektromagneti ckým spínačem (i když kdyby tam na něm byla tak velká výkonový ztráta, tak asi ukápne). V každém případě změřím i napětí na svorkách mezi fázemi, proti kostře a přeměřím odpory vinutí. Dám vědět jak to dopadlo. Jestli to nebudou ty řemeny, nebo spínač, tak se to servisu stejně nevyhne, ale chtěl jsem znát váš názor na tu nulu v motoru.

 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #10 kdy: 23.02.2022, 12:26 »

Jak jste prosím došel k hodnotě jmenovitého proudu kolem 6A? .

Nejsem motorář, ale když pominu účinnost motoru, tak při cosfi = 0,95,I = 3,5A mi vychází příkon 2,3kW.
Sice existuje přibližný vzorec, ale čerpal jsem z katalogu motorů Siemens EFF1.

To co se uvádí v kW na štítku motoru je mechanický výkon na hřídeli motoru. Příkon se neskládá jen z cosfí, ale i z účinnosti motoru. Jak křivka účinnosti, tak křivka účiníku je závislá na výkonovém zatížení (skluzu) motoru a je poměrně hodně nelineární.

 Výrobci motorů se snaží vyrobit motory Eff2, EFF3, premium EFF..,   které mají křivku účinnosti co nejplošší, aby byl motor s malými ztrátami i při 50% nebo 20% zatížení. Efektivní motory se od neefektivních až tak moc neliší v maximální účinnosti v plném výkonu, ale hodně se liší při neúplném zatížení. Nejvíce proti základním motorům šetří tam, kde se odebíraný výkon ve strojním cyklu mění a kde běží motory dlouho.
 

ale chtěl jsem znát váš názor na tu nulu v motoru.
Ta nula v motoru je jeden pól buzení brzdy.

Pokud je motor na straně ventilátoru vybaven elektromagneti ckou odbrzďovací mechanickou brzdou, pak po zapnutí napájení motoru se brzda odbrzdí pomocí jednoho až dvou pólů 400V přívodu a N vodiče. Odbrzďovací cívka je většinou na 170V DC.  V jednodušším provedení je N uzel pro brzdu vytvořen Y uzlem motoru a do motoru stačí přivod 3 fází a PE. Ale toto zapojení má necnost, že při vypnutí pracuje motor chvíli jako generátor a brzda přitáhne později - kotouč se dotáčí dlouho. Použitím spínaného N vodiče pro uzel brzdy to brzdí rychleji, cívka odbudí rychle a permanentní magnet brzdy přiklapne brzdné obložení mnohem rychleji.

Pak jsou brzdné systémy injektovaného DC proudu do vinutí motoru, které jej brzdí.  Potřebují napájet na dobu brzdění. Jednodušší systémy pracují s generovaným doběhovým napětím, chytřejší podrží na chvíli napájení do jedné fáze motoru a spínaný modrý vodič ji pomocí elektroniky přesměruje na jinou fázi motoru. Mezi dvě fáze motoru se tak dostane DC napětí, které vyvolá brzdný efekt.
Prostě systémy rozběhových brzd jsou rozdílné, ale musí se počítat s tím, že pátý vodič v kabelu a pátá/sedmá  svorka na svorkovnici může být spínaná i když je do ní přiveden modrý vodič. A musí se počítat s tím,  že měření vadaskou na tomto vodiči proti zemi nebo jiné fázi za běhu motoru může spustit brzdění motoru za jeho plného chodu.
To vše záleží na provedení stroje a schéma zapojení by brzdné obvody mělo obsahovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 23.02.2022, 13:36 »

Přikládám Manuel.
Cívka HV je na 400V, zapojení brzdy nejspíše také, protože ve schematu není vyznačena...?
https://www.proma-group.com/data/soubory/cz/pks-250p.pdf
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Pavel 008
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 23.02.2022, 14:58 »

Chápu to tedy tak, že N je spínaná, resp. v době chodu odpínaná pomocným kontaktem ve spouštěči? Pak tedy nechápu elektrické schéma v manuálu (pan Rozmahel jej též našel). V souvislosti s manuálem. Proud je zde, oproti štítku na stroji, vyznačen opravdu na 6,25A. Ovšem tato hodnota mi přijde jako vycucaná z prstu. Je náhoda, že 6,25*400 nám dává přesně 2500? A jen tak pro zajímavost. Jakou hodnotu předřadného jištění by jste, na základě návodu k obsluze, zvolili? 3x16 nebo 3x10?


* Konstrukce.jpg (57.78 KB, 711x194 - prohlédnuto 209 krát.)

* TechData.jpg (34.46 KB, 560x306 - prohlédnuto 231 krát.)

* Elsys.jpg (88.66 KB, 726x668 - prohlédnuto 1134 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #13 kdy: 23.02.2022, 15:25 »

Podle schématu vedou do motoru 3 vodiče. Proč jsou ale ve svorkovnici 4 vodiče?? Kde se tam vzali a jaký je důvod?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #14 kdy: 23.02.2022, 19:57 »

Podle schématu vedou do motoru 3 vodiče. Proč jsou ale ve svorkovnici 4 vodiče?? Kde se tam vzaly a jaký je důvod?

Vzaly se tam z prozaického důvodu, podívejte se na schéma patrně použitého spínání a brždění pomocí DC injektáže od "firmy" Klinger Born (nějaký zapouzdřený ting ťang).
Čtvrtý vodič je na ochranu motoru (klixon) a na brždění DC injektáží.
Mimochodem si všimněte u prvního úsporného zapojení stále připojené fáze L3 do motoru přes Klixon i po vypnutí vypínače a také hezké tavné pojistky v N elektroniky...
Barevné provedení vodičů přímo odpovídá této pile.

Jestli je to opravdu takto zapojené a použit tento modul, pak vypnutím hlavního vypínače tato pila není galvanicky odpojena od sítě (pak zkušebno co na to stať ČSN EN 60204-1 o hlavím vypínači?) a může být při přepětí v síti zdrojem požáru. Radši to ověřte měřením a když tak doporučte uživateli po práci vytahovat přívodku.

Výrobce pily podle zmateného návodu a schematu je elektrikou pro stroje nepolíbený a divím se, že jim kvalita, úplnost a přesnost dokumentace u zkušebny prošla.
Výrobce pily prostě vezme celý dodaný modul spínání a brždění i s přívodkou a propojí jej s motorem kabelem, který je součást modulu. Jako ve filmu Návrat sedmé roty - Zelený drát, zelený knoflík, červený drát, červený knoflík...

V příloze je také manuál rozumnějšího modulu, který lépe s motorem spolupracuje. Ale je vidět, že tlak na cenu se asi promítnul i zde v bezpečnosti stroje a podle fotky svorkovnice toto zapojení použito asi není.

* 40830400_schaltplan_e_3ph_400v_uc230v_16a.pdf (36.51 KB - staženo 102 krát.)
* 87020000_schaltplan_e_3ph_400v_uc230v_10a.pdf (36.39 KB - staženo 116 krát.)

* 40830600.jpg (63.46 KB, 640x640 - prohlédnuto 165 krát.)
* handbuch_asb16_en.pdf (371.98 KB - staženo 340 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Pavel 008
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 24.02.2022, 10:57 »

Tak tohle bych asi nenašel. Takže spouštěč bude asi zákaznicky upravený, schéma totiž na něm nebylo. Modrý drát nemá funkci N, ale je to vracečka L3 pro přidržení stykače a je na něm i tepelka motoru. O víkendu proměřím ty napětí přímo na svorkách a další věci a propískám L3 jestli jde natvrdo. Zkusím si všimnout zda je zde nějaký brzdný efekt po vypnutí a zkontrolujeme řemeny a uchycení kotouče. Pokud se mi podaří najít štítek na motoru, tak pak zjistíme, zda těch 1,7A je jmenovitý a nebo ne. Za mě je to slabý. Mohla by případná chyba v brzdném obvodu způsobovat pokles výkonu (ale tahle symetricky)?     
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #16 kdy: 24.02.2022, 11:19 »

Pane Kurka, schémata máte moc hezká, ale to stále nevysvětluje přítomnost 4 vodičů do pláště motoru. A ked je pak ta brzda a napájeníé brzdy, když jiný kabel k motoru nevede? Ve většině případů jsou brzdy stejnosměrné. Kde je pak usměrňovač a vedení stejnosměrného proudu k brzdě? A i když na fotce není moc vidět kryt ventilátoru, neměl by být kryt delší právě s ohledem na brzdu? A kde by je pak otvor pro ruční odbrždění? Mě se to s tou brzdou moc nezdá. Usměrňovače bvývají standartně umístěny v rámečku svorkovnice, ale v tomto případě tady nic není. Rovněž tady nejsou ani vidět samostatné vodiče k brzdě. A pokud by tam byla 3f brzda střídavá, pak by museli být vyvedeny vodiče na od brzdy do svorkovnice. Ale je možné, že jsou rotující části bržděny mimo motor např. brzdným páskem přes elektromagnet. Ale ani to jsem nenašel ve schématech rozkreslení stroje.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #17 kdy: 24.02.2022, 13:21 »

Pomohla by fotka štítku motoru.
Bude to určitě "tovární výroba" ,  i když z Číny.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

 Neví někdo co se vlastně děje v elektrickém rozvodu, když lednička ruší PC?
 Co s kopajícím fénem?
 Jak odstranit brum v domovních telefonech?
 Co s probíjející pračkou?
 Mirně mi probíjí prietokový ohrievač, jak to řešit?
 Může špatné uzemnění za rozpadené mosazné díly?
 Co způsobuje výrazné 50Hz bzučení spotřebičů?
 Dá sa určiť či došlo k poškodeniu skratom alebo prepätím?
 Může zvonit videovrátný sám od sebe?
 Proč vypadává chránič po připojení ponorného čerpadla?
 V čem může spočívat slabý výkon motoru strunové sekačky?
 Jak rozpoznat závadu lednice?
 Z jaké příčiny hučí laptop v ellektroinstalaci hudební zkušebny?
 Je absence spínače rychlovarné konvice v pořádku?
 Jaky ma byt prepinac u dvourychlostni brusky ELKO?
 Proč mi při zapnutí ledničky zatuhne ve Windows WM player?
 Proc stale bezi kompresor chladnicky?
 Prečo sa po odpojeni spotrebica dostane faza na neutralny a ochranny vodic?
 nechybí u nefungujícího bojleru uzemnění?
 Čo sa mohlo stať s 1f motorom?
 Prečo mi prebia karbobruska, co to moze sposobovat?
 Proč často vybavuje nadproudová ochrana ponorného čerpadla?
 Proč můj domácí počítač ruší příjem TV Noha v celém domě?
 Co může způsobovat neůměrný hluk chladničky?
 Co způsobuje bzučení vypnuté indukční varné desky?
 Jak proměřit topné těleso automatické pračky?
 Může pračka za vybavování proudového chrániče?
 Proč asi boiler neohřívá?
 Čím může být, že nová trouba vyhazuje proudový chránič?
 Může být automatická pračka zapojená přes prodlužovačku?
 Co zapříčinilo zničeni veškerých spotřebiču?
 Proč úsporná žárovka tiše bzučí ve vypnutém stavu?
 Jak poznám spálené vinutí rozbrušovačky?
 Jak odstranit rušení satelitního přijímače varnou konvicí?
 Prečo sa začalo dymit zo stykača HMG 56a?
 Dá se blikání LCD při zapnutí spotřebičů s větším odběrem něčím odstranit?
 Kdo posoudí závadu na motoru?
 Je v pořádku pokud vypnuté spotřebiče probíjí?
 Jaká může být příčina zapínání PC při jakékoliv změně (zap/vyp) ve zásuvce?
 Čemu vadí kombinace UPS - laserová tiskárna ?
 Proč lednice Goddess RCC0161GRS9 trvale odebírá 6W?
 Při zapnutí sporáku a ještě jednoho spotřebiče vypadává v bytě jistič, co s tím?
 Mám vadnou myčku, když mi vyhazuje proudový chránič?
 Jaká může být příčina spálené cívky stykače pro spínání boileru?
 Proč dochází u soustruhu k "vyhození" proudového chrániče?
 Proč mi občas bouchne sporák?
 Proč dochází k jiskření při doteku vysavače o vrtačku?
 Co způsobuje nonstop bzučení v bytě a jak to odstranit?
 Proč se elektromotor připojený k čerpadlu přehřívá a vyhazuje pojistky?
 Může bludný proud ovlivňovat činnost plynového kotle?
 Je normální napětí mezi kostrami spotřebičů?
 Proč neobvykle jiskří uhlíky u vysávače ETA 1500W?
 Preco plynova varna doska vyhadzuje prudovy chranic?
 Proč varná deska vyhazuje pojistky, když je jistič dostatečný?
 Proč při zapojení nové el. trouby na vedení okamžitě vybaví chránič?
 Při výměně elektroměru vyhořely přístroje v bytě, jak pokračovat?
 Proč dochází k rušení televize LG ?
 Proč mi zabrzdění motoru v elektrických nůžkách na živý plot vybavuje pojistky?
 Ako zamedziť rušeniu TV signálu pri zapínaní kotla?
 Co zpusobuje ruseni TV a praskani v reproduktorech pri vypnuti svetel?
 Kde je problém když 1f motor mění směr otáčení nebo se vůbec nerozběhne?
 Jaká závada přichází v úvahu, když na vypnutém sporáku svítí oranžová kontrolka?
 Pomůže přepěťová ochrana pokud vypínací prodlužovačka shazuje UPSku?
 Kde hledat chybu při probíjení set-top-boxu?
 Proč toroidní trafo pro osvětlení vyhazuje jistič?
 Co způsobilo zničení napájecích zdrojů a příp. jak?
 Proč dochází k vypnutí elektroniky lednice?
 Jak odrušit střídavou cívku u relé?
 Co může způsobit pruhy na monitoru?
 Jaký může bý důvod propálení transformátora v kotli?
 Proč lednice po cca hodině provozu vyhodí jistič i proudový chránič?
 Proč mi trafíčko z televize vyhazuje jistič?
 Jak odstranit blikání světla po zapnutí trouby?
 Jak odstranit vypnutí sklokeramické desky při zapnutí digestoře?
 Proč se 1F motor občas nerozběhne a bzučí?
 Čím může být způsobený nefunkční pravotočivý chod vrtačky?
 Proč se po zapnutí TV spálí pojistka?
 Proč blikne televizor při přepnutí vypínače světla (ne však vždy)?
 Proč elektrická trouba sporák funguje pouze při odpojeném plynovém potrubí?
 Jak odstranit rušení rádia pří zapnuti led osvětlení ?
 Proč vypadává jistič při rozpojení obvodu termostatem?
 Proč peče trouba u sporáku Mora nerovnoměrně?
 Co proměřit k určení závady u úhlové brusky?
 Pretočil som časovač na domovnom ventilátore, dá sa niekde kúpiť náhradný diel?
 Proč spadne chránič, když uberu teplotu na troubě?
 Proč při zapnutí indukční desky spadnou jističe?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Proč vypíná chránič po zahřátí trouby ?
 Ja byste postupovali při nařčení ze špatně připojené sklokeramiky?
 Co je příčinou pravidelného odpojování bojleru po dvou dnech?
 Proč kalové čerpadlo na 230V vybavuje proudový chránič?
 Kde hledat závadu po přímém úderu blesku do objektu?
 Proč se elektromotor přehřívá?
 Co je příčinou bzučení stojanové vrtačky?
 Je možné, aby špatně dotažený nulový vodič odpálil indukční plotýnku?
 Proč má varná konvice na kostře proti zemi 230V?
 Proč se netočí ventilátor v digestoři, když má v sérii zapojenu spínací část relé?
 Jak zajistit, aby prasklá žárovka neshazovala až hlavní jistič?
 Proc piska TV pri zapnutem tepelnem cerpadle?
 Proč nefunguje kotel připojený na napěťový měnič?
 Co muže mít za poruchu blikající boiler a je to nebezpečné z hlediska zkratu?
 Mohla se rozbit varná deska chybou zapojení?
 Proč jednofázové spotřebiče chvílemi nejedou na plný výkon?
 Dá se snížit počáteční proudový ráz při spuštění stolní kotoucové pily?
 Může vzniknout přepětí v domácnosti pouhým nahozením proudového chrániče??
 Může revizní technik změřit unikající proud myčky nádobí?
 Proč nová vypnutá trouba vyhazuje hl. Jistič po přiojení kovovou pl. hadicí?
 Je normální aby rozběhový kondenzátor zapálil celé zařízení?
 Proč nesepne stykač v kotli Moratop EK09K?
 Proč dává BMS 48V po připojení pouze 6,5V?
 Jak odstranit rušení echolotu?
 Jak objasnit důvod poruchy topné spirály grilu?
 Jaký může bý důvod přehřívání řídící skříně v pivovaru?
 Jaký je důvod a je nutné řešit "samospínání" elektroniky?
 Proč se u dvou různých sporáků extrémně přehřívá krycí skříň?
 Proč nefunguje levotočivý směr otáčení vrtačky?
 Proč se flexa samovolně vypíná?
 Jak zabránit vysokofrekvenčnímu rušení ledničkou?
 Proč trouba po výměně topného tělesa vyhazuje jistič?
 Aká je náhrada ističa J7K 50 M1,2A?

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.074 sekund, 22 dotazů.