MCCloak
|
 |
« kdy: 11.06.2011, 19:28 » |
|
Jedná se o třífázový motor průmyslového šicího stroje Textima Altim. Štítkové údaje jsou následující: U= D/Y 200/380 V I= 1,99/1,15 A cos fi=0,83 P=400W
Motor jsem zkoušel zapojit nejprve do trojúhelníka, poté do hvězdy, dle schémat v příloze. Ampérmetr je analogový magnetoelektri cký s usměrňovačem, ovšem pro přesnější měření proudu jsem ho nahradil multimetrem měřícím střídavý proud - veškeré zde uvedené hodnoty proudu pochází z něj. Motor se zapíná spínačem, který obsahuje jistič - štítek spínače opět v příloze. Jistič není klasický jistič - nereaguje na okamžitou hodnotu proudu, po vyhození se musí čekat, než lze opět nahodit - tipuji že funguje na tepelné či kapacitní bázi.
Následuje seznam různých zapojení: a) Motor jsem nejprve zapojil do D a přes spínač připojil rozběhový kondenzátor C1=30uF/450V (dle vzorce 68*P). Po zapnutí se motor začne rozbíhat, rozběhový proud je kolem 9A, ovšem cca po 4 sekundách se vyhodí jistič motoru.
b) Po několika neúspěšných pokusech jsem zkusil zapojit motor do Y. Motor se rozběhne, rozběhový proud je kolem 4A, po rozběhnutí klesne proud na 2A s připojeným C1. V tomto stavu dokáže bez zatížení běžet asi půl minuty, pak ho jistič odpojí. Pokud po rozběhu odpojím C1, klesne proud na 0,5A a motor je schopen běžet neustále, ovšem při zatížení proud okamžitě šplhá až ke 3A a následně je odpojen jističem.
c) Dokoupil jsem další rozběhový kondenzátor C2=14uF/450V. Motor v zapojení Y, připojen pouze C2 přes spínač, rozběhový proud kolem 4A, poté klesne asi na 0,8A. C2 jsem nechal připojený neustále, při zatížení roste proud výrazně méně, maximálně na 1,6A - toto je jediné funkční zapojení ve kterém se na stroji nechá pracovat.
d) Zkusmo jsem přepojil motor do D, připojen C1 i C2 paralelně, celková C=44uF. Motor se rozbíhá s proudem 9A o něco rychleji, proud už začíná klesat, nicméně poté jistič odpojuje motor.
e) Koupil jsem další rozběhový kondenzátor C3=40uF/450V. Motor zapojen do D, připojen C2 a C3, celková kapacita 70uF. Nyní se motor stihne rozběhnout, rozběhový proud 9A, poté klesá na 3,5A, po odpojení obou C klesá dále na 2,4A. Při zatížení se proud téměř nezvětšuje, ovšem i bez zatížení po cca 1 minutě jistič odpojuje motor.
Nyní k mým dotazům: 1) Dle štítku motoru je proud při zapojení do D I=1,99A. Proč je na štítku spínače uvedeno 1 - 1,6A? Přece se kvůli přepojení do D nemusí vyměňovat celá spínací skříňka s jističem?
2) Proč je v zapojení do D naměřený proud 2,5A? Měřil jsem napětí na všech vinutích (za chodu), je na nich okolo 230V - proud by tedy podle měl zhruba odpovídat štítkové hodnotě.
3) Je možné provozovat stroj dlouhodobě v zapojení Y? Na vinutích motoru je potom kolem 160V, i při zatížení.
(poklona) za objasnění
|
|
|
|
Filip Dobiáš

Offline
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 12.06.2011, 00:22 » |
|
ad 1) Motor byl nejspíš původně zapojen trojfázově. Proto byl opatřen jističem, který svým rozsahem nastavení proudu vyhovoval pro tento motor. Výrobce nepočítal s tím, že bude někdo stroj předělávat na jednofázový.
ad 2) Při jednofázovém zapojení má motor menší výkon. Jestli tento motor běží s zátěží je nejspíš přetížený a proto odebírá větší proud.
ad 3) Tento motor můžete provozovat v zapojení Y jedině když bude zapojen trojfázově. Při tomto zapojení se nepoužije rozběhový kondenzátor!
|
Sám-li spravuješ - více škody naděláš; zavolej dborníka a máš po starosti
|
|
|
Filip Dobiáš

Offline
|
 |
« Odpověď #2 kdy: 12.06.2011, 01:08 » |
|
doplnění ad 2) Je taky možné, že váš multimetr nedokáže přesně měřit na střídavém rozsahu.
Jestli budete tento motor chtít používat jednofázově, tak ho musíte zapojit do D s tím kondenzátorem 30 mikroF. Dál budete muset koupit jiný jistič, který umožní nastavit proud při zapojení do D. Protože ten původní jistič má rozsah jen 1-1,6A.
Já osobně bych ale byl pro trojfázové zapojení.
|
Sám-li spravuješ - více škody naděláš; zavolej dborníka a máš po starosti
|
|
|
|
MCCloak
|
 |
« Odpověď #3 kdy: 12.06.2011, 01:37 » |
|
k 1) Ano, původně byl zapojen třífázově. Výrobce zřejmě nepočítal, že bude někdo zapojovat motor jako jednofázový, ovšem přece musel počítat s tím, že se bude zapojovat do trojúhelníka, kde štítkový proud je 1,99A (motor má na zadní straně štítku nákres, jak ho zapojit do do trojúhelníka či do hvězdy).
k 2) Motor odebírá zmíněný proud 2,5A při běhu bez zatížení.
k 3) Bohužel zapojení do hvězdy je jediné, které funguje - z jakého důvodu se motor nemůže používat na jednu fázi ve hvězdě? Respektive co se stane, když ho takto používat budu? Třífázové zapojení není možné, nemám k dispozici zásuvku.
|
|
|
|
|
|
Jiří Schwarz

Offline

|
 |
« Odpověď #6 kdy: 01.07.2011, 11:08 » |
|
Nezlobte se, ale váš přístup se mi nelíbí. Tento web je hodně odborně zaměřen a vysvětlovat úplné základy někomu, kdo o problematice neví prakticky vůbec nic, k tomu se tady hodně lidí staví ostře odmítavě. Pokud jste "profesionál" v jiném oboru a chcete si upravit (nebo postavit) nějaký stroj, co takhle revize, prohlášení o shodě? Kdybyste byl z okolí, tak za ten čas, co tu trávíme na diskusním fóru, by to bylo zapojené. A kdybych to viděl, mohl si na to sahnout měřákem, věřím, že by to nebyl problém "rozchodit". Rozhodně považuji za lepší přístup dělat to, co umím a vydělat si na to, abych zaplatil toho, kdo umí něco jiného. (plastová okna jsem si nechal udělat od odborníků, netvořil jsem je sám z PET lahví  )
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
erikentaro
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 01.07.2011, 11:10 » |
|
Jestli je na štítku D/Y 200/380 tak motor nesmíte zapojit do D, to ho spálíte. Vy ho můžete zapojit pouze do Y. Jinak jestli ho chcete používat na jednofázové síti tak VELMI doporučuji frekvenční měnič!! 1) Neztratíte výkon ba naobak z motoru vycucnete ještě více 2) Perfektní ochrana motoru 3) Můžete si ten soustruch ještě vytunit
Je to sice větší investice, ale opravdu se do budoucna vyplatí. Nějaký kondenzátor místo fáze... na to bych se z vysoka .... Je to hrozná ztráta výkonu a navíc si nejsem jistý jestli se to takhle dá používat dlouhodobě. Na ten váš motor by se dal určitě sehnat do 5000Kč, v bazaru třeba i do 1000 - 2000. Dal bych vám nějaké typy, ale nechci zde šířit reklamu. Těch výrobců je hodně....
|
|
|
|
|
Václav 3
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 05.08.2011, 19:17 » |
|
Vyřazené průmyslové šicí stroje jsem zapojoval švadlenám několikrát, asi v polovině případů na 1F 230V, protože nebyl k dispozici 3F proud a nikdy nebyl problém. Motorek tohoto šicího stroje je poněkud předimenzován na průmyslové šití, kdy šička (to není švadlena, ale lidský robot) jede jako Fitipaldi a stále šije totéž bez nějakých prostojů, takže motor je využit téměř na 100%. Pokud si takový stroj pořídí skutečná švadlena pro potřebu podnikání nebo případně pro svoji osobní potřebu, určitě ho nebude používat v pásové výrobě a zhruba 30% snížení výkonu zapojením motoru na 1F 230V s kondenzátorem nezpůsobí žádné zásadní potíže. Motor musí být ovšem přepojen na svorkovnici do trojúhelníka a případná proudová ochrana se musí vyměnit za silnější, odpovídající vyššímu proudu.
|
|
|
|