Jan Picka
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 29.12.2008, 18:47 » |
|
Koupil jsem starší nepoužívanou cirkulárku. po zapojení mi vyhazovala jistič. Motor jsem dal do servisu na kontrolu, tam jej vysušili a vyměnili ložiska. Bohužel mi stále nešel spustit a tak jsem na radu z toho servisu koupil přepínač Y D a namontoval jej. Svorkovnice byla původně (tedy v době, kdy jsem jej dostal ze servisu - předtím jsem jí otevřenou neměl) zapojená do trojúhelníka. Po zapojení přepínače se mi motor na Y bez problémů rozběhne, po přepnutí na D však vypadne jistič. Až nyní jsem našel váš web a zjistil, že ne všechny motory jdou spouštět Y D. Pročetl jsem si Vaše diskuse a řekl bych, že když má můj motor označení D 380V, tak by měl zapojení do trojůhelníka zvládnout. Jak velký je nárůst proudu po přepnutí Y D při běhu cirkulárky naprázdno? Asi to bude pořadím fází. Jak tedy přívodní dráty vyměňovat? Mám to jen tak zkusit na přívodní vidlici? Přikládám fotografii štítku.
|
|
|
|
praktik
|
|
« Odpověď #1 kdy: 29.12.2008, 20:03 » |
|
Jaké jištění máte na přívodu?Použijete-li motor v zapojení Y na pilu bude mít menší výkon ale pokud nechcete řezat trámy tak to stačí.Jaký máte přepínač YD?
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #2 kdy: 29.12.2008, 20:22 » |
|
Motor lze zapojit pouze do trojúhelníka. Při tomto zapojení bude brát cca 8,7A po rozběhu. Počítejte s tím, že rozběh může být až sedminásobek tohoto proudu, tedy víc než 60A. Spouštět Y->D ho samozřejmě můžete. Pokud po přepnutí do D "vyhodí jistič", je chyba jinde. 1) Pořadím fází nic nevyřešíte, maximálně změníte směr otáčení motoru. 2) Po přepnutí Y->D bude záběrový proud výrazně menší než při startu rovnou do D 3) Věnujte pozornost přepínači Y/D. Stává se, že při chybném zapojení vytvoříte zkrat. 4) Změřit izolační stav, proud do motoru ... ale to je práce pro elektrikáře.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
|
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 29.12.2008, 22:18 » |
|
Dovolil bych si upřesnit proud motoru za chodu bez zatížení, tedy přesněji, když je zatížen jen otáčením pilového kotouče a odporem ložisek hřídele. Proud, který je uveden na štítku (8,7 A) je jmenovitý proud, který motor odebírá právě při jmenovitém zatížení, tedy když odevzdává mechanický výkon rovný 4 kW. Odhadem, při chodu naprázdno bude proud asi 4 až 6 A.
Pokud jde o vypadávání jističe při přepnutí do D, pokud to není způsobeno nevhodným jističem, je velmi pravděpodobné, že je přepínač nesprávně zapojen, takže při přepnutí přehazuje fáze na těch svorkách, které jsou ve spojení Y navzájem spojeny. Již se to zde řešilo, prohlédněte si znovu odpovědi na podobné téma, kde je podrobný popis zapojení.
|
|
|
|
kajmanovec
|
|
« Odpověď #4 kdy: 30.12.2008, 19:26 » |
|
Pro rychlejší vyřešení problému (v případě, že ještě trvá) zkuste sem namalovat váš způsob připojení motoru k přepínači. Vývody vinutí U1,V1,W1,U2,V2,W2 přívody fází L1,L2,L3. Uveďte typ přepínače a značení kontaktů fyzicky opište.
|
|
|
|