Mam uplne novy motor SIEMENS "1LF7 083 2AA" 1.1kW, a uplne novy kondenzator 60MF/400V od DUKATI.
Ked to spolu pripojim na 230V tak motor vrci, otacky ma asi 50ot/min., hreje sa
>
A to popisujete stav se zátěží na hřídeli, nebo naprázdno?
cez fazu tecie prud 20A!
cez kondezator len asi 0.5A, merane kliestovym ampermetrom.
>
To je nesmyslně velký proud motorem vedoucí ke spálení motoru
A skrz kondenzátor je to zase malý proud
Kde je prosim vas problem?
>
Možností je více
1) Mechanicky přetížený motor, který má těžký rozběh
2) Hrubě chybná velikost kondenzátoru
3) Kondenzátor není určen pro trvalý běh, je přetížený a proráží se (regenerativně)
4) Špatné vnější zapojení
5) Špatné zapojení cívek motoru do svorkovnice
Pokud popisujete stav s odlehčeným motorem a opravdu máte motor správně zapojený, pak předpokládám největší pravděpodobnos
t příčiny tohoto stavu v tom kondenzátoru.
Doufám, že mF rozumíte mikrofarady - uF- kdežto milifarad - 1 mF = 1000 uF = 1 000 000 nF
Rozběhové a běhové kondenzátory u běžných motorů v osových výškách 60-100 mají v 90% uváděnu kapacitu v mikrofaradech.
Kapacita je stanovena empiricky. Záleží jednak na potřebném rozběhovém momentu a jednak na získání co nejkruhovitějš
ího tvaru eliptického točivého pole a tím získání co nejvyššího výkonu z motoru. Až do jisté hranice při růstu velikosti kapacity roste i záběrový moment.
Obsáhlejší vzorce toto podchycují a rozlišují kapacitu pro trvalý běh a kapacitu pro rozběh. Proto ty odlišné údaje od 67uF/1kW motoru do 200uF/1kW, nebo od MEZ (nyní klasické Siemens) 100uF/1kW motoru.
Některé typy jednofázových asynchronních motorů se vybavují dvěma kondenzátory - jeden stále zapojený pro trvalý běh a druhý který se připíná jen při rozběhu.
Nejlepším měřítkem jsou doporučení výrobce motoru, který má experimentální vzorce upravené přímo na typovou řadu motorů.
Nejlepší kontrolou je dostatečná rezerva momentu při rozběhu. Trvale připojená kapacita by měla být taková, aby vinutím tekl nejvýše stejný proud, jako by tekl u motoru třífázového pro trojúhelník.
Pro Vaši informaci, fabrický jednofázový motor Siemens se stejnou osovou výškou 80, také dvojpólový se zhruba shodným výkonem 1,1kW (ale Vy budete mít výkon daleko nižší 50-80%) má pro trvalý běh kondenzátor 25 uF a bere na 230V celkem 6,25A
Typ s rozběhovým spínačem má trvalý kondenzátor 25uF a rozběhový 80uF a bere na 230V 6,7A
Jednoduchý test kapacity a stavu kondenzátoru je připojit kondenzátor přímo a natvrdo na 230V a měřit procházející proud. Jeho hodnota by měla být pro 230V:
I[A] = 0,0723 * C[uF] Takže 25uF~1,8A 60uF~4,3A 80uF~5,8A
Nezapomeňte si uvědomit že trojfázový motor zapojený jednofázově má menší výkon a mnohem menší záběrový moment než tento motor připojený trojfázově.
A je na tom hůř než jednofázový motor.
Co se týče zapojení motoru, v trojúhelníku by měly být svorky propojeny na svorkovnici svisle třemi plíšky. Na dva se přivede napájení a mezi poslední prázdný a jeden, na který je přivedeno napájení se připojí kondenzátor. Podle obrázku zde
http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,11501.msg79310.html#msg79310 Pro Vaši informaci, jak jsou zapojena do svorkovnice jednotlivá vinutí tu nedávno psal kolega Revús
Možno s krížikom po funuse, ale predsa:
Pretože boli motory prevíjané viackrát, navrhol by som skontrolovať zapojenie vinutí vo svorkovnici.
U1 V1 W1
V2 W2 U2
Už sa mi viackrát stalo, že neboli cievky správne zapojené. Pri chode vo hviezde je to jedno a motor beží, ale pri trojuholníku to nespolupracuje .
.
Ale vzhledem k tomu, že je to motor nový, problém v proházení cívek nebude.
Jestliže zapojení svorkovnice a štítek motoru dokážete nafotit, a namalovat od ruky zapojení, bude možné vám lépe poradit. A taky zkuste, jestli se rotor lehce otáčí, jestli není zadřený. Tohle je poměrně triviální, nezáludné a mnohokrát odzkoušené zapojení, těch 20A je velmi podivných, to by snad nebralo ani bez připojení kondenzátoru, kdy 1kW motor vrčí při pokusu o rozběh na jednu fázi.
Vhodné testy jsou
- výše uvedená kontrola kapacity a funkčnosti kondenzátoru přímým připojením na 230V
- zkouška motoru ve hvězdě na třífázových 400V
Pak už podle mne zbývá jen chyba zapojení.