Pol102
|
|
« kdy: 05.11.2010, 14:35 » |
|
## 220V v síti nenaleznete již více, než dete let. A "jedno" kolečko u trakaře Jak zapojit tento motor na 230V?
|
|
|
|
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 06.11.2010, 20:04 » |
|
Motor pochází z pračky Perobot, na jeho hřídeli byly 2 řemenice se spojkami, každá z nich zabírala na jinou stranu. Reverzací motoru se uváděla do činnosti buď pračka nebo ždímačka. Fotka je malá a neostrá, proto není možné jednoznačně určit, o který typ motoru se jedná. Podívejte se, zda ke 3 svorkám levé strany svorkovnice vedou z motoru vodiče. Jestliže ano, pak by měl platit obrázek první, v opačném případě obrázek druhý a oněch tří svorek vlevo si nevšímejte, to bylo dočasné řešení, snad do spotřebování svorkovnic. Vezměte v úvahu též typ motoru uvedený na štítku. Prosím, podejte zprávu o výsledku.
|
|
|
|
Pol102
|
|
« Odpověď #2 kdy: 07.11.2010, 15:06 » |
|
. za odpovědˇ.Z motoru ke 3 svorkám v levo vodiče nevedou,tak jsem použil zapojení z obrazku č.2.Atˇmotor zapojim vpřed , nebo vzad ,stále se točí jedním směrem.Potřebu ji aby se točila druhá řemenice a motor se točil na druhou stranu.Zkoušel jsem také dát kondenzátor na svorku v levo a střední,beze změn.
|
|
|
|
|
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 07.11.2010, 19:39 » |
|
Rozbíhá se rychle nebo zvolna, a musíte mu pomáhat? Rozběh musí být téměř bleskový s hlasitým cvaknutím odstředivého vypínače.
Opravdu se motor při přepojení podle obrázku točí stejným směrem? Promiňte, ale jak jste to zkoušel? Máte na hřídeli správně nasazené spojky? Musí být "krčky" k sobě. Pokud je motor zapojen podle obrázku, nejen propojky svorek, ale i vinutí k příslušným svorkám a odstředivý vypínač pomocné fáze, pak by se muselo jednat o zázrak.
Spojky vyznačené na obrázku tlustou čarou odpojte a ohmmetrem nebo bateriovou zkoušečkou ověřte, že obě vinutí a odstředivý vypínač jsou zapojeny podle obrázku. Pokud ano, není možné, aby se motor při přepojení točil stále stejným směrem.
Na Vaší fotce nějak nevidím žádný vodič na prostřední spodní svorku, nebo se mýlím? Podívejte se znovu, jestli ke 3. svorce zleva (na levé části svorkovnice, kde jsou je 3 svorky) není připojen vodič z motoru.
|
|
|
|
Pol102
|
|
« Odpověď #4 kdy: 08.11.2010, 21:34 » |
|
. za pomoc.Máte pravdu,že na prostřední svorku dole nevede žádný vodič.Motoru musím při rozeběhu pomáhat ale myslel jsem,že je to nevhodným kondenzátorem ( 80mikroF 230V ).Ještě mě zájímá jestli je nutné tam mít ten odstřediví vypínač?Nemám ho tam.Řemenice tam jsou dvě a každá zabírá na jinou stranu otáčení.Ještě jednou za snahu.
|
|
|
|
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 09.11.2010, 10:15 » |
|
Vinutí hlavní fáze je zřejmě připojeno správně na spodní svorky. Vinutí pomocné fáze by mělo být připojeno na horní svorky, odstř. vypínač SV pak na svorky podle 1. obrázku na svorky SV1 a W1. Jestli jste to už nevzdal, zkuste ještě následující.
Odšroubujte svorkovnici a podívejte se, jestli doopravdy nevede k 3. svorce levé části svorkovnice vodič. Kondenzátor 80 mikro je správný a připojí se na 1. a 3. svorku. Odstředivý vypínač musí být, jinak se motor nebude rozbíhat, kondenzátor takové kapacity, jaký máte nemůže být připojen trvale. Měl jste motor rozebraný, že si myslíte, že chybí odstředivý vypínač? (většinou se při rozebírání letitého motoru kontaktní část odstř. vypínače zničí, je totiž přišroubován za ložiskem na straně hřídele a pokud nejde hřídel lehce vysunout z vnitřního kroužku a celé ložisko se při demontáži vysunuje z ložiskového štítu, spínač se rozlomí).
Hlavně zjistěte, po odšroubování svorkovnice, kolik vodičů vede z motoru, mělo by jich být 6. Jestli jsou jen 4, pak to asi nepůjde. Je-li jich 6, mělo by to fungovat, pokud tam není ještě nějaký jiný problém.
|
|
|
|
Pol102
|
|
« Odpověď #6 kdy: 09.11.2010, 17:49 » |
|
.Z motoru vede 5 vodičů,dva na spodní svorky,na svorku vlevo a vpravo.Na střední svorku nic nevede.Tři na horní svorky z prava.Ke 3 svorkám levé strany svorkovnice žádné vodiče nevedou.Odstře dívý výpínač tam teda asi je.Myslel jsem že je mimo motor.Cívku jsem naměřil na spodní svorce vlevo a vpravo.Další cívky na horních svorkách.Levá a pravá stejný odpor jako střední a pravá.Levá a střední menší odpor.
|
|
|
|
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 09.11.2010, 20:11 » |
|
Jestli není 6 vodičů, bude tam nějaká chyba. Takto na dálku je problém motor rozchodit. Zkuste se obrátit na někoho, kdo má s jednofázovými motory nějaké zkušenosti. Ještě snad jedna možnost, motor opatrně rozmontujte, tím zjistíte, jestli je odstř. vypínač zapojen a také jeho stav (hlavně jeho mechanické části - závažíčka, pružiny), kam vedou vývody z vinutí, všechno vyfoťte a pošlete mi fotky na moji mailovou adresu, ať tady nezabíráme místo.
|
|
|
|