Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 25.07.2014, 11:17 » |
|
Motor pohonu brány po změně polarity má snahu se roztočit, někdy se i roztočí, ale s obtížemi. Ve směru hodinových ruček se točí bezproblémově, na druhou nikoli. Rozběhový kondenzátor je v pořádku.
Motor je připojený k jednotce BFT Altair. Převody jsem kontroloval. Jedna se o asynchronní motor s třemi vývody (modrá, hnědá, černá).
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 25.07.2014, 12:54 » |
|
Ještě prosím dodávám, že onen zmíněný hnědý vodič je vlastně červený.
|
|
|
|
Jan Kelbich
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 25.07.2014, 13:02 » |
|
... po změně polarity ...
Jedna se o asynchronní motor s třemi vývody (modrá, hnědá, černá).
Měnil jste polaritu čeho ? Neměl jste na mysli změnu sledu fází ? Prosím, popište přesně, nebo sem dejte schema. Také by bylo dobře uvést podrobnější údaje o motoru. A ten rozběhový kondenzátor je sice (jak píšete) v pořádku, ale je také dobře připojen ?
|
IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 25.07.2014, 13:50 » |
|
Kondezátor má označené vodiče, takže v této souvislosti jsem jistě chybu neudělal, motory jsou totiž dva, pro každé křídlo jeden, a ten druhý funguje bezproblémově a dělá, co má. Při zasouvání pístu se "pokažený" nechce roztočit, když se mu pomůže, roztočí se.
Co se týká změny otáček (změna fází), vše provádí řídící jednotka po otočení spínače. Je to motor 50W 24VDC.
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 25.07.2014, 13:54 » |
|
Zde posílám nákres, jak je uvedeno na řídící jednotce a v návodu
|
|
|
|
Jan Kelbich
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 25.07.2014, 13:55 » |
|
Jedna se o asynchronní motor s třemi vývody (modrá, hnědá, černá).
Je to motor 50W 24VDC.
Tohle mi nejde dohromady. Takže jaký je to vlastně motor ? Můžete opsat popis ze štítku nebo z dokumentace ?
|
IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
|
|
|
Jan Kelbich
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 25.07.2014, 13:59 » |
|
Zde posílám nákres, jak je uvedeno na řídící jednotce a v návodu
Podle nákresu bych to tipoval skutečně na asynchronní motor (3f nebo 2f) s běhovým kondenzátorem. Ten je ale AC. Nemá ten "vadný" motor přerušené některé vinutí ?
|
IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 25.07.2014, 14:38 » |
|
Pokud by bylo vadné vinutí, roztočil by se. Jen na jednu stranu nebo vůbec? Bez zátěže jsem zkoušel, taky to dělá, ale když se trochu pohne s krytem, někdy se rozjede. Po stazeni šrouby ale opět stejný problém.
Motory jsem i vyměnil na kontrolním panelu, dokonce výrobce uvádí, že v pripade, že by se jeden vysouval a druhy zasouval, stačí přehodit modrý a hnědý na svorkach kontrolního panelu, což dáva smysl.
Ale proč se seká při zpětném chodu, nevím. Roztáčel jsem ho ručně a to chytí, ale sám od sebe nikoli.
Co se týká štítku, žádný zde není, je to součást právě celého pístu a na stránkách jsem našel jen výše uvedená data.
|
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 25.07.2014, 15:10 » |
|
I tak vám mnohokrát za rady
|
|
|
|
Jiří Buben
Offline
Revize a údržba elektrických zařízení a strojů
|
|
« Odpověď #11 kdy: 25.07.2014, 19:05 » |
|
Podle nákresu bych to tipoval skutečně na asynchronní motor (3f nebo 2f) s běhovým kondenzátorem. Ten je ale AC. Nemá ten "vadný" motor přerušené některé vinutí ?
Pohony vrat jsou opravdu ve většině případů na 24 V DC. Pro tazatele: Nemají pohony koncové spínače pro seřízení koncových poloh otevřeno a zavřeno? Tam by mohl být vadný kontakt. I to, že když pohnete krytem, tak se někdy chytne by nasvědčovalo na vadný kontakt. Možná právě na koncovém spínači.
|
Revizní technik E2/A Údržba a opravy elektrických zařízení strojů, průmyslových elektroinstala cí a hromosvodů. Dřevozpracujíc í průmysl a prostory se zvýšeným nebezpečím požárů. Stále se učím.....
|
|
|
Lukáš Rotrekl
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 25.07.2014, 20:20 » |
|
Já zrovna dneska řešil podobný problém. Při výpadku někdo vypnul elektrický pohon a rozpojil mechanismus aby šla brána otevřít ručně. Po obnovení napájení zase zapojil zpět převodovku, ale mechanismus, který spíná pohon elektricky nezapadnul zpět přesně jak měl. Výsledkem bylo, že se brána spolehlivě otevřela, při zastavení cukla s pohonem, a někdy se zavřelo, nekdy se muselo do brány žduchnut....
|
Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....
Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #13 kdy: 26.07.2014, 12:37 » |
|
Koncové spínače nemají. Zdá se mi, že se motor i víc zahřívá. Ale včera jsem si i všimnul, že když je roztoceny, změna směru otáčení se nekoná, motor se setrvačností znovu roztočí do původního směru. Teprve po uplnem zastavení má snahu se točit obráceně, ale musí se mu pomoct.
Rozbehove kondenzátory jsou dobré, zkoušel jsem i ten druhý.
|
|
|
|
Patrik Peška
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #14 kdy: 26.07.2014, 12:43 » |
|
Mám neblahé tušení, že by to mohlo být vinutí, ale nejsem zkušený. Nevím, jestli je vadné, když otáčení v jednom směru je v pořádku. Přece při toku proudu civkou je buzene magnetické pole, jehož směr se řídí Amperovym pravidlem, pri změně toku opačným směrem se mění směr a tudíž i rotace.
|
|
|
|
|
Stanislav Látal
OSVČ VPP (pozastaveno)
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 26.07.2014, 16:47 » |
|
Mám neblahé tušení, že by to mohlo být vinutí, ale nejsem zkušený. Nevím, jestli je vadné, když otáčení v jednom směru je v pořádku.
Taky nevím jestli je vinutí vadné . Předpokládám, že jde o DC sériový motorek. Zkuste najít nějakého elektrikáře, který má Ohmetr a porovnávací metodou (vypnout řídící jednotku, oba motory odpojit) zjistí stav motorku. Může být přerušeno jedno vinutí, nebo může mít mezizávitový zkrat statorového vinutí (pravděpodobně má motorek dvě vinutí). Při složení motoru může něco tlačit na cívku a prodřená izolace vyrobí zkrat (mezizávitový nebo na kostru). Jinak řídící jednotka měří proud motorkem a když překročí nějakou předvolenou maximální hodnotu proudu a čas, tak vypne pohon motoru (u levných pomocí relé, u dražších vypne výkonové tranzistory s PWM řízením). Je to pro ochranu motorků (hlavně v zimě - sníh, přimrzlá brána nebo prostě drhne po nacouvání do brány apod.). Někdo mi tvrdil, že tyto motorky (pro otevírání křídel brány) nejsou z hlediska životnosti pro malé a větší firmy vhodné (rozhodně ne ty levné plastové). Šroub a matice dostávají zabrat (podívejte se kolik Nm vyvinou). Není to moje zkušenost, protože mám nesenou bránu s jedním motorem s ozubeným kolem proti ozubenému hřebenu.
|
|
|
|
|