Vávra98
|
 |
« kdy: 10.08.2009, 10:55 » |
|
Prosím o radu správného zapojení třífázového motoru. Na koupené starší cirkulárce je motor bez štítku výrobce MEZ. Připojovací místa označena Ox,Oy,Oz; Sx,Sy,Sz a N. Spínač MEZ (hvězda, trojúhelník) kontakty označeny - přívod x,y,z; odvod k motoru Ox,Oy,Oz; Sx,Sy,Sz a N. Zapojeno je však Ox,Oy,Oz spínače na Sx,Sy,Sz motoru a Sx,Sy,Sz spínače na Ox,Oy,Oz motoru, tedy přesně obráceně. Navíc u kabelu zapojeného u spínače na Ox,Oy,Oz není zapojen N (je ustřižen). Pila funguje, kabely jsou staré a chci je vyměnit. Nemám je zapojit obráceně? #117#
|
|
|
|
Vávra98
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 10.08.2009, 23:44 » |
|
Fakt mi nikdo neporadí?  . Přidávám foto motoru, stávajícího zapojení.Ta pila je tak 40 let stará, možná i víc. Jediné číslo je na bloku (378). Motor je tak 70cm dlouhý, průměr 30cm. Kotouč pily je přímo na ose rotoru.
|
|
|
|
Václav 3
|
 |
« Odpověď #2 kdy: 11.08.2009, 06:50 » |
|
Pokud pila funguje jak má, tak nové kabely, co se týče fází zapojte tak, jak jsou. Teď je otázka, co je podle vás N. Pokud jím myslíte zeleno/žlutý vodič připojený na svorku označenou zeměním (na špičku postavený stromeček), tak ten se nazývá správně PE a musí být připojen jak ve spínači, tak i na motoru na zemnící svorku. Vodič N by byl modrý a v tomto případě není nutný, protože na pile nemáte žádný spotřebič, který by používal napětí 230V, zátěž motoru je pouze mezi fázemi, čímž můžete použít pouze čtyřžilový přívodní kabel a pokud máte pětikolíkové motorové vidlice, tak v ní kontakt označený N zůstane nezapojený.
Pokud si nejste plně jistý, jak výměnu provést, sežeňte někoho z elektrikářů ve svém okolí, protože 400V je velice nebezpečné napětí a jakákoliv chyba může mít smrtelné následky.
S ohledem na stáří stroje by bylo užitečné provést modernizaci a použít ovládání se stykači a časovým relé pro přepínání Y/D, které je výrazně bezpečnější pro obsluhu a dnes již standardně vyžadované. To však je zapojení, které vyžaduje pětivodičový přívod a laik ho nezvládne.
|
|
|
|
|
|
Vávra98
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 11.08.2009, 23:08 » |
|
Máte pravdu, tím N jsem myslel PE. Propojení mezi stykačem a motorem je dvěma kabely. zapojení PE na kostru asi dostačuje jedním kabelem. U celého zapojení mi vadí ta nelogičnost. Předpokládal bych propojování stejně označených svorek. Mám dojem,že při stávajícím zapojení není rozdíl v běhu pily při přepnutí z Y do D. nebo nemá to něco společného s tím, že při zapojení do D se nezapojuje nula?( něco takového jsem tu někde četl)
|
|
|
|
Václav 3
|
 |
« Odpověď #5 kdy: 12.08.2009, 10:16 » |
|
U třífázového motoru se N nezapojuje nikdy, ale PE vždy na kostru! Rychlost otáčení se skutečně nemění, ta je dána konstrukcí motoru ( počet pólů a skluz), ovšem mění se výkon, který je třetinový a zároveň se sníží proudový ráz při zapnutí a proto se toto zapojení používá.
|
|
|
|
Petr Doležal

Offline

emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)
|
 |
« Odpověď #6 kdy: 12.08.2009, 12:48 » |
|
To Vávra: To máte jako s koněm zapřaženým do vozu. Jeden kůň veze třeba sud piva. Jede cvalem. Když mu přidáte další dva koně, též jedoucí cvalem, rychlost povozu se nezvýší, ale mohli by uvézt tři sudy. Uvezou 3x více, ale sežerou také více sena.
A teď: jeden kůň = motor do Y tři koně = motor do D seno = proud sudy = zátěž, výkon rychlost povozu = otáčky
Lehce zjednodušeno, zpopularizován o, nespojovat počet koní s počtem fází, atd.
|
Na zdraví a abychom byli lidmi to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
|
|
|
Vávra98
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 13.08.2009, 00:43 » |
|
To Vávra: To máte jako s koněm zapřaženým do vozu. Jeden kůň veze třeba sud piva. Jede cvalem. Když mu přidáte další dva koně, též jedoucí cvalem, rychlost povozu se nezvýší, ale mohli by uvézt tři sudy. Uvezou 3x více, ale sežerou také více sena.
Pěkný příměr, tomu rozumím, ale vysvětlete mi proč nejsou propojeny stejně označené svorky? A přitom je to stejný výrobce motoru i stykače (typ V60-S02. Nemá někdo schéma?) O techn. parametrech motoru bohužel nic nevím. Štítek je bohužel pryč. Možná, že motor ani zapojení do D neumožňuje?
|
|
|
|
Vávra98
|
 |
« Odpověď #8 kdy: 13.08.2009, 01:01 » |
|
Pěkný příměr, tomu rozumím, ale vysvětlete mi proč nejsou propojeny stejně označené svorky? A přitom je to stejný výrobce motoru i stykače (typ V60-S02. Nemá někdo schéma?) O techn. parametrech motoru bohužel nic nevím. Štítek je bohužel pryč. Možná, že motor ani zapojení do D neumožňuje?
|
|
|
|
Václav 3
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 13.08.2009, 07:26 » |
|
Pokud by motor zapojení do D neumožňoval, tak by se to při přepnutí do druhé polohy spínače poznalo okamžitě - velice hlučný chod a během několika vteřin by se začalo pálit vinutí. Co se týká nesouhlasu označení svorek, jsou přehozeny začátky a konce vinutí, ovšem u všech třech fází, takže to na funkci nemá vliv.
Píšete, že pila pracuje jak má a chcete vyměnit kabeláž (která si to jistě zaslouží - podle přiložených foto je jednoznačně zpuchřelá), tak ji vyměňte a použijte zapojení, jak je, protože je již odzkoušené, že funguje. Spínač a svorkovnici motoru zakrytujte a budete mít klid, označení už nebudete mít na očích.
|
|
|
|