MirekM123
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 05.01.2012, 09:34 » |
|
Toto téma již tady bylo v roce 2009, ale nedozvěděl jsem se úplně to pravé. Chci použít motor z flexky pro stojanovou vrtačku. Motor má na hřídeli klínek a tak jsem ho opatřil tří drážkovou řemenicí a optickou clonkou pro řízení otáček. Vše funguje bezvadně, výkon 850W s převodem 1:5 pak dává ukrutnou sílu a regulací otáček motor nepřipomíná flexu. Jenže se motor točí obráceně . Levých vrtáků moc nemám. Při prohození vývodů uhlíků se sice začne točit obráceně, avšak se hřeje a od určitých otáček začne komutátor dost jiskřit. Zřejmě je motor navržený jen pro levotočivé otáčky. Vinutí kotvy nijak nezměním, ale natočení uhlíků ano. Pokud by mohl někdo poradit zda by něco pomohlo, byl bych velmi rád. Otočit motor o 180 stupňů není možné.
|
|
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #2 kdy: 05.01.2012, 10:12 » |
|
Motory komutátorové univerzální napájené střídavým proudem jsou velmi citlivé na postavení uhlíků - kartáčů proti kotvě - rotoru. Při přepólování přívodů k uhlíkům dojde sice ke změně smyslu točení, ovšem vznikne problém s tím, že se změní magnetické poměry mezi jádrem statoru a jádrem rotoru (dáno způsobem navinutí cívek rotoru, tzv. odskokem, což je vlastně poloha cívky v jádře rotoru proti lamelám kolektoru na které je připojena). Při napájení střídavým proudem se tam vyskytují transformační jevy a ty je třeba potlačit co nejvíce. Ve Vašem případě budete muset zkusit, zda je možné otáčet statorovým vinutím a zkusit ho postupně otáčet až se jiskření na uhlících zmenší na původní úroveň. Motor přepojený tak jak ho provozujete nyní je přetížený a při případném posouvání statoru se to může ještě zhoršit, takže je třeba být opatrný, provádět pokusy krátkodobě a někdy také pomůže při této práci snížené napětí pomocí transformátoru třeba na 120V. Ještě edit ke kol. Doležalovi: Pokud motor před reverzací neměl problém, příliš přebrušování ani přesoustružová ní komutátoru nedoporučuji, u dnešních motorů to bývá problém z více důvodů a pokud to není skutečně nezbytné, tak raději nezasahovat, a ani neodstraňovat uhlíkový film z povrchu.
|
|
|
|
|
Petr Doležal
Offline
emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)
|
|
« Odpověď #3 kdy: 05.01.2012, 10:18 » |
|
. . . dáno způsobem navinutí cívek rotoru, tzv. odskokem, což je vlastně poloha cívky v jádře rotoru proti lamelám kolektoru na které je připojena . . .
Dalo by se říci, něco podobného jako "předstih" ?
|
Na zdraví a abychom byli lidmi to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #4 kdy: 05.01.2012, 10:34 » |
|
Ano dalo, ale může to na obě strany.
|
|
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #6 kdy: 05.01.2012, 11:30 » |
|
Oprava - chybička se vloudila: Ano dalo, ale může to být na obě strany.
|
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 05.01.2012, 11:53 » |
|
V tejto súvislosti ma napada otazka - ako sa to rieši u motorov, kde sa dá prepínať zmysel otáčania (napr. mnohé malé vŕtačky, akušroubovaky a pod)?
Princip je popsán v předcházejícíc h příspěvcích. U vrtačky, kde je požadováno otáčení oběma směry, je nastavení (natočení) komutátoru kompromis, u "flexy", kde je počítá s jedním směrem otáčení, je to hodně pootočené tak, aby se motor dostal dobře do vysokých otáček a toto nastavení není vhodné pro reverzaci. pro původního tazatele - aby vás to nezabilo, není nejvhodnější hrát si s napětím 230V. Ale tyhle motory jsou schopné se roztočit běžně na napětí kolem 24V a tam se dá již zkoušet, experimentovat, nechat motor běžet a natáčením kartáčů zkoušet reakci motoru... Pozor - při DC napájení by se motor choval trochu jinak, nedoporučuji dlouhé napájení kvůli jinému opalování kontaktů, možnému zmagnetování rotoru nebo statoru,...
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
Rozmahel Vladimír
OSVČ
Offline
|
|
« Odpověď #9 kdy: 05.01.2012, 12:09 » |
|
U novějších vrtaček je osazen stejnosměrný motor a reverzace se provede přepólováním. U té flexky by se dalo zkusit, pokud to půjde, otočit statorové vinutí. Je otázka jak je řešeno konstrukčně vložení toho statorového vinutí do skříně. Otočení je myšleno ve skříni ne osově, ale "sever - jih". U bezkomutátorov ých motorů sekaček trávy to mám odzkoušeno již před pár lety. Donesl mně to kámoš se slovy, čistil jsem elektriku a točí se to obráceně. Je to záhada. Trvalo mně to dost dlouho, než mě to napadlo.
|
|
|
|
Václav Pešek
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 05.01.2012, 13:46 » |
|
nejlepší bude otočit směr mechanicky, tudíž pokud máš teď motor dolů a řemenice je nahoře, namontuj ho řemenicí dolů, a motorem nahoru, tím se smysl otáček změní a nemusíš zasahovat samotného motoru, což bude mít na jeho parametry bezvýhradně špatný vliv...
dobrý výsledek je tímto zaručen, sám jsem to tak vyřešil.
někdy je lepší, než se snažit složitě vymyslet jak to udělat lektricky, když to lze jednoduše mechanicky :-)
u novejších vrtaček, se stejnosměrným motorem je nutno podotknout, že na levotočivý režim, má jednak výrazně nižší výkon a taky otáčky.
|
CNC mechanik - §6
|
|
|
Rozmahel Vladimír
OSVČ
Offline
|
|
« Odpověď #11 kdy: 05.01.2012, 14:10 » |
|
Ano, převrácení celé brusky není špatný frk. Sice bude trčet nahoře, ale je to jednoduché. ...u novejších vrtaček, se stejnosměrným motorem je nutno podotknout, že na levotočivý režim, má jednak výrazně nižší výkon a taky otáčky. Nevím, toho jsem si nikdy nevšimnul.
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 05.01.2012, 20:30 » |
|
U novějších vrtaček je osazen stejnosměrný motor a reverzace se provede přepólováním. ...
To je motor s pevným magnetem? To jsem viděl u strunové sekačky. Tam je nežádoucí vlastností klasického sériového motoru, že se naprázdno dokáže roztočit na příliš velké otáčky a je dražší přizpůsobit kontrukci vysokým otáčkám. U vrtačky jsem to ještě neviděl.
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
MirekM123
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #13 kdy: 09.01.2012, 22:48 » |
|
Dobrý večer, velice za příspěvky k mému problému s motorem. Asi po deseti hodinách práce mohu říct, že je všechno v pořádku a motor se točí v pohodě v pravo. Odfrézoval jsem nálitky na přišroubování statoru, protočil v pouzdru motoru kulatou díru, aby šlo statorem otáčet. Přes plynule regulační trafo jsem měřil proud a napětí, když se ještě točil vlevo a nyní jsem otáčel statorem po směru otáčení (vpravo), až byly hodnoty proudu ještě o něco nižší. Jiskření uhlíků přitom úplně přestalo i při nejvyších otáčkách. K mému údivu, stator je natočen až o necelých 45 stupňů!! Vyfrézovanými čtyřmi duralovými držáky jsem pak stator připevnil k pouzdru motoru. Vrtačka má ohromnou sílu a vše je OK. Snad se tento pokus bude někomu hodit. Přeji všem mnoho úspěchů. Mirek M
|
|
|
|
jezek.obecny
|
|
« Odpověď #14 kdy: 10.01.2012, 07:54 » |
|
u novejších vrtaček, se stejnosměrným motorem je nutno podotknout, že na levotočivý režim, má jednak výrazně nižší výkon a taky otáčky.
jojo, je to tak, moje narexka má na opačný chod nižší výkon/otáčky a více jiskří - je to dobře poznat U AKU nářadí jsem si toho nevšimnul, asi nejspíš proto, že je na DC napájení V nářadí je použitý sériový komutátorový motor, tato konstrukce motoru je univerzální jak pro stejnosměrné, tak i střídavé napětí. Je-li ale sériový motor použit na AC napájení, je nutné statorový a rotorový paket složit ze vzájemně izolovaných plechů - to kvůli ztrátám výřivými proudy. U čistě DC napájených zařízení může být stator/rotor odlitek. Změnou napájení z AC na DC (u AC konstrukce) se zlepší účinnost motoru - motor se bude méně hřát a bude mít trochu vyšší otáčky. Toto je teorie z wikipedie - ještě to nemám vyzkoušené, chystám se na pokus (zapojení přes usměrňovač), o víkendu u pokosové pily kde uhlíky hodně jiskří a při delším provozu se pila přehřívá
|
|
|
|
L. Vaněk
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 10.01.2012, 11:11 » |
|
Odfrézoval jsem nálitky na přišroubování statoru, protočil v pouzdru motoru kulatou díru, aby šlo statorem otáčet. Přes plynule regulační trafo jsem měřil proud a napětí, když se ještě točil vlevo a nyní jsem otáčel statorem po směru otáčení (vpravo), až byly hodnoty proudu ještě o něco nižší. Jiskření uhlíků přitom úplně přestalo i při nejvyších otáčkách. K mému údivu, stator je natočen až o necelých 45 stupňů! Vyfrézovanými čtyřmi duralovými držáky jsem pak stator připevnil k pouzdru motoru.
Smím se zeptat, jestli jste zkoušel otáčet kartáči proti směru otáčení, když to konstrukce motoru dovoluje, jak jste uvedl v původním dotazu? Je to naprosto totéž, jako otáčet statorem, jen za zlomek času, který vyžadovaly mechanické úpravy.
|
|
|
|
MirekM123
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 11.01.2012, 08:53 » |
|
Točit kartáčemi samozřejmě nejde. Nálitky pro ně je součást těla motoru. Otočit statorem bylo nejschůdnější řešení.
|
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #17 kdy: 11.01.2012, 10:05 » |
|
U jednoúčelových motorů elektrického ručního nářadí nelze měnit postavení kartáčů, tam je možné se pokusit změnit jedině postavení statoru
|
|
|
|