Předpokládám,že jde o běžný motor380/220(4OO/230)V Y/D.
1. Motor přepojit do trojúhelníka.
2.Na 2 ze tří svorek připojit N+L.
3.Na ochrannou svorku ochranný vodič(žz)!
4.Kondenzátor připojit na jednu z prvních dvou svorek a 3. zbývající svorku.Prohoze
ním přívodu kond. mezi prvními dvěmi svorkami měnite směr otáčení(reverzace).
Velikost C se uvádí asi 70uF/kw výkonu.Přibliž
ně.
Přesněji 3180xIm/Ufáz.Přičemž Im=štítkový údaj proudu pro zapojení D(ta vyšší udaná hodnota).
Ideální je doladit velikost C měřením odebíraného proudu a nastavením přesně na štítkovou hodnotu.
Při těžších rozbězích připojit další C pouze na rozběh,pak odpojit,třeba přes tlačítkový spínač.Vyzkouš
et.Nedávat zbytečně velkou kapacitu,dochází k přetížení vinutí.
Použít kvalitní C na stř.napětí aspoň 400V.V žádném případě elektrolyt!Někdy vydrží i levnější C na 250Vstř,Aspoň po nějakou dobu.Pozor,na C je vlivem rezonance napětí vyšší než Ufáz.!
Přeji mnoho úspěchů v experimentován
í.
K uvedenému tématu bych ještě doplnil:
Výše popsané zapojení je pro svou jednoduchost nejpoužívanějš
í,přesto že jsou i jiné možnosti.U tohoto se dá poměrně jednoduše rozborem vektorového diagramu odvodit,že nejlepšího využití motoru při jednofázovém napájení je při cos fí 0,5.Jen při tomhle účiníku lze totiž vhodnou volbou kapacity dosáhnout zcela symetrického rozdělení proudů v jednotlivých vinutích,což je podmínka pro téměř stoprocentní výkonové využití konkrétního motoru.Z toho vyplývá,že toto zapojení je zvlášť vhodné pro vícpólové pomaluběžné motory,u kterých se účiník obvykle k hodnotě 0,5 blíží.U dvoupólových motorů s vyšším účiníkem je situace horší.Praktick
y se využití (výkonové)vzhledem ke stejnému motoru napajenému 3f.pohybuje mezi0,75-O,95.
V každém případě je nutno počítat s menším záběrovým momentem,což může v některých případech činit potíže.Zvýšova
ní Mz pomocí další kapacity je totiž k nemalé ceně vysokokapacitn
ích rozběh.kond.do
st neekonomické.
Rozběhový C bychom volili až do kapacity,která by doplnila celkovou hodnotu C na:C=3180xIk/Uf (Ik-proud nakrátko,zjednodušeně rozběhový proud daného 3f motoru v zapojení D).Což jak víme,může být 5-6 násobek jmenovitého proudu.
Bez štítku to bude pokus/omyl