Jejda, pane Kastnere,
za upozornění, při tom malování si a odhadování nakolik v YY bude veliká nesymetrie proudu v jednotlivých fázích a uvažování, zda na vyšší otáčky nebude brzdný moment z nesymetrie velký jsem "pozapomněl", že zůstává vinutí na 400V a nelze ho nijak přepojit na jmenovité napětí cívek 230V.
Takže u Dahlandera i v D (nižší otáčky, dvojnásobný moment proti YY) - bude moment tak zoufale malý, že bude bruska asi naprosto nepoužitelná na normální práci. Částečně (cca na 70%) by byl moment snížen už jen pro jednofázové napájení a ten ještě dále poklesne 3x pro nedostatečné napětí 1,73x menší než potřebné .
elektromtor s návinem a zapojením D / YY zapojit na 1 x 230V nelze
No zapojit lze vždy vždy a vše jakýmkoliv způsobem, po připojení na 230 lze něco zapojit jen jednou a pak už není co
. Ale v tomto případě se motor v D točit určitě bude - Dahlander v D je zapojení a provoz motoru nelišící se od běžného 4-polového motoru. Jenže ten mizerný moment bude pro použití brusky k ničemu.
A v YY (vyšší otáčky, poloviční moment) se ta bruska asi ani neroztočí. Kromě polovičního momentu u Dahlandera bude nepříznivě působit nesymetrie proudu ve vinutí. U běžného Y/D motoru jsou proudy ve vinutích - je-li motor přepojen na jednofázový- symetrické při cca 1/3 výkonu. Protože Dahlander používá fintu, že pro YY se proudy v některých pólech musí odečíst a tím se "zruší" polovina pólů, pak při nesymetrickém proudu "zrušení" nebude úplné a navíc bude závislé na velikosti zátěže. Takže další a další snižování momentu a
Tady v tomto případě je skutečně lepší koupit novou brusku.
je rada nad zlato a na tu mou pane Jungbauere zapomeňte.
Pokud byste musel přece jen ze zoufalství experimentovat, zda ten malý moment v D nebude na nějakou prácí dostatečný (třeba na "broušení tužky") pak na výpočet velikosti kondenzátoru se nedají použít empirické vzorce určení pro motory Y/D 400/230V, ale bude se muset experimentovat, měřit proudy a měnit kondenzátory.
P.S. O tom, jak je Dahlander "mlsný" při vyšších otáčkách na symetrii napájení jsem se přesvědčil u jednoho retrofitu, kdy byl stávající Dahlander tuším, že to byl Y/YY motor napájený 3f nápájeným frekvenčním měničem. Pohon jel lépe s 2x přetočeným motorem v Y než s 50Hz napájeným YY i když by v YY měl mít na symetrický sinus mírně vyšší výkon.