Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Kde najdu v normě, že motory jistíme podle štítku výrobce motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Kde najdu v normě, že motory jistíme podle štítku výrobce motoru?  (Přečteno 3326 krát)
slower
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« kdy: 12.11.2024, 06:38 »

Dodavatel nějakého soustrojí má vněm ventilátor, který shazuje "nadproudovou ochranu" toho ventilátoru. Dodavatel tvrdí, nastavte vyšší hodnotu nadproudové ochrany aby ventilátor fungoval. My se ale bráníme, že nemůžeme posunout hodnotu jištění např. na 2.1A, protože na štítku ventilátoru je údaj 2.0A...

Pokud bych měl napsat normu, která řeší nadproudovou ochranu motorů (ventilátor je stroj),    napsal bych normu ČSN EN 60204-1 ed.3:2019. V této normě najdeme jen základy, že jistíme proti nadměrnému oteplení atd.,    ale nenajdeme zde vyloženě napsáno (nenašel jsem),    že jistíme dle štítku (jmenovitého proudu motoru) a že nastavujeme ochranu na tuto hodnotu.

Takže dotaz, kde najdu oporu v normě, že jistíme dle štítku motoru?


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 12.11.2024, 08:39 »

Ony hodnoty jištění/odebíraného proudu jsou dle mých zkuseností mnohdy uváděny naslepo pro laboratorní chod bez zátěže.
Taknějak mám vypozorováno, že kvalitní výrobci uvádějí reál a problém nenastává a ti ostatní tam něco plácnou, aby okénko na štítku nezelo prázdnotou.
Nicméně místní motoráři k tomu řeknou jistě svoje.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 12.11.2024, 09:43 »

Kdy to vypadne? Náhodně? Nebo při rozběhu?

Základem pro řešení by mělo být změření proudu při všech provozních režimech a stavech a na to je pak možné hledat co s tím.

O kolik a na jakou dobu můžete motor "přetížit",  např. překročit jmenovitý proud při rozběhu, vám nemůže určit norma, ale pouze výrobce konkrétního motoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
slower
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 12.11.2024, 11:25 »

Vypadl třeba v létě za provozu, ne při rozběhu. Jde spíš o to, že ta motorová nadproudová spoušť už byla několikrát posunuta a nyní je nastavena na 2.6A s stejně to vypadlo. Chceme to reklamovat a opřít se o normu, že takhle jistit ventilátor podle norem nejde. Dodavatel není z česka. Ventilátory jsou dva a dělá to u obou. Ventilátory byly i prohozeny mezi sebou a problém stejný.

Zatím se mohu opřít jen o příručku OEZ
„Pokud by byl redukovaný jmenovitý proud spouštěče motoru vyšší než jmenovitý proud motoru ventilátoru, nebude motor ventilátoru dostatečně chráněn zvláště v případě menších déle trvajících přetížení. Důsledkem by mohlo být významné zkrácení jeho životnosti nebo dokonce jeho poměrně rychlé zničení (podle velikosti redukovaného jmenovitého proudu, přetížení motoru a jeho doby trvání). Čím nižší bude redukovaný jmenovitý proud spouštěče motoru vzhledem k jmenovitému proudu motoru, tím menší bude možné využití motoru. Optimální tedy je, když se redukovaný jmenovitý proud nadproudového relé rovná nebo je jen o málo menší než jmenovitý proud motoru.“

Štítek je v příloze.


* ven.jpg (1143.15 KB, 2208x4106 - prohlédnuto 189 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 12.11.2024, 11:50 »

Tyto ventilátory bývají vybaveny termistorem nebo termostatickým spínačem (na to štítku ale nevidím).
Pokud termistor nebo termostatický spínač ventilátor obsahuje, bylo by vhodné tento ventilátor jistit pouze proti zkratu a k ochraně motoru použít vnitřní termistor nebo termostatický spínač.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #5 kdy: 12.11.2024, 12:17 »

Vyšší odebíraný proud může být způsobený několika faktory. Měřili jste napětí na ventilátoru ve všech fázích současně? Není náhodou někde úbytek napětí na ventilátoru vlivem např. povoleného spoje, oxidace apod.? Není ventilátor poháněn přes Frekvenční měnič? To jsou možné příčiny ze stran napájení. A další příčinou může být špatně fungující ventilátor co se týká sání a odtahu. Setkal jsem se v praxi se situací, že špatně vedená sací nebo odtahová cesta ventilátoru byla příčinou přetěžování ventilátoru. Dokonce i tlumení odtahu nebo sání ventilátoru může být příčinou jeho přetěžování a tím pádem i vypadávání ochran. Ale to je pak už na projektanty aby tyto cesty znova propočítali a případně navrhly řešení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 15.11.2024, 07:37 »

Ventilátor má potrubie. To musí byť správne nadimenzované s ohľadom na vzduchotechnic ké parametre ventilátora. Nechajte si preveriť, či nie je ventilátor preťažovaný prílišnou záťažou.
Oslovte nezávislého projektanta VZT, nech sa vám na to pozrie.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest)
But I am :-)
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jaké motory se používají pro stolařské frézy?
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?
 Jak změnit směr otáčení jednofázového motoru?
 Jak správně nastavit resolver (encodéru) v motorech Baumuller po výměně?
 Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
 Proč vypadává hl. jistič 3x25A/B při zapnutí motoru 5,5 KW?
 Bude fungovat třífázový motor jako dvoufázový generátor?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Jak připojit dva autoalternátory paralelně?
 Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?
 Jak změní otáčky a výkon motoru 380V zapojeného jako generátor ve 400V síti?
 Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?
 Lze stejnosměrný motor pohánět oběma směry?
 Poradíte mi s dimenzí vedení pro motor?
 Jakými způsoby lze řídit stejnosměrné motory?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 KNIHA: Elektrické motory a pohony
 Jak realizovat okamžité zabrzdění 3-f motoru s brzdou a usměrňovačem?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Jak zrychlit dopravníky pomoci frekvenčního měniče?
 Jaka je zatizitelnost pomocneho (rozbehoveho) vinuti 1f asynchronniho motoru?
 Jaké teploty nutno vzduchem chladit u motorů, aby nedošlo ke kondenzování vody?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Je možné prevádzkovať 3faz. asyn. motoru 460V na 480V?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče
 Je 70 °C na plášti motoru v pořádku?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.026 sekund, 21 dotazů.