Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?  (Přečteno 18069 krát)
BryJar
« kdy: 17.07.2009, 12:09 »


Mám asynchronní elektromotor s kotvou na krátko o výkonu 15 kW a 3000 ot/min a potřeboval bych ho zatěžovat v nějakém rozmezí otážek jako na dynamometru. Bohužel na dynamometr nemám prostředky a stejnosměrný elektromotor o takovém výkonu je taky nedosažitelný. Chtěl bych se teda zeptat jestli je možné použít k tomuto účelu asynchronní elektromotor a co bych měl udělat aby to fungovalo.




#112#
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Šimek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 17.07.2009, 14:31 »

Asynchronní motor brzdí když do něj pustíte stejnosměrný proud. Vyberte si dvě fáze
a napájejte je SS proudem (s citem samozrejmě abyste ho nespálil) a zkuste točit
hřídelí. Čím větší proud tím víc brzdí.

Běžně to umí frekvenční měniče kde když jej dáte na stop tak umí na určitou nastavitelnou
dobu brzdit. Když tím máte napájený soustruh tak zabrzdí hlavu během pár vteřin
a nemusíte dlouho čekat...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
raj
« Odpověď #2 kdy: 17.07.2009, 15:46 »

V pohodě, s vektorovým či psudovektorový m měničem v momentovém řízení. Zadáte mu "opačný" protimoment a je to. Jen pozor, motor bude v generátorickém režimu a energii je nutno mařit. Tak aby to přežil brzdný chopper měniče a odpor. Vracet do energii sítě je drahá blbost. To dám raději na ten brzdný odpor větrák. Ideální je plný vektor se snímačem otáček, který se dá sice špatně nabastlit na ventilátor, nebo lépe 2.hou výstopní hřídel motoru. Řešení vám dodá každá měničářská firma, tak pak je to jen o ceně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #3 kdy: 19.07.2009, 12:14 »

Vážený pane BryJare,
při ss brždění se veškerá brzdná energie mění  ve vinutí   elektromotoru v teplo, které jej silně zahřívá. Tuto metodu o lze použít pouze jednou za čas a předpokládá, že se pak motor vychladí následným klidem a pak dlouhým během s chodem ventilátoru.
Na dynamometr je to tudíž nepoužitelné, dejte na radu kolegy Rajmonta, i já doporučuji vektorový měnič se snímačem otáček.

Takový vektorový měnič má většinou analogové výstupy a na nich si můžete naprogramovat zobrazení velikosti brzdného momentu a otáček - to se dá poslat do zapisovače, nebo počítače a máte charakteristik y hotové.
Navíc se lepší vektorový měnič s čidlem otáček dá brzdit nejen na konstantní moment, ale i na konstantní otáčky a měřit brzdný moment. Což může být zajímavé, budete-li brzdit a za chodu ladit spalovací motory. Firmware měniče vám naprogramuje slušná pohonářská firma za půlden i s ochranami chodu, kdy přehřátý brzdný odporník nebo boiler vypne jeho termostat.

Co se týče otáčkového čidla, konstrukčně se můžete inspirovat třeba u Siemense, ten dělá kombinace otáčkového čidla s vlastním i s cizím ventilátorem a celá sada se u nich dá dokoupit - je to prakticky použitelné i pro starší MEZ motory. Vzhledem k tomu, že motor je dvoupólový, doporučuji cizí ventilátor, protože se dost často budete pohybovat v oblastech nižších než synchronních otáček - záleží na době chodu.

Jen s tím brzdným výkonem až 15kW bych doporučil dělat něco užitečného (pokud to poběží déle než hodinu denně),  rekuperátor pro tenhle výkon se ještě fakt nevyplatí - to správně podotkl kolega Rajmont -  ale ohřev nějakého bojleru, to by  bylo nejen ekonomické, ale i technicky jednodušší než bastlit 15kW vzduchem chlazený brzdný odporník. V ss meziobvodu bude cca 560V DC ,  to je při 15kW 26A DC a s tím musíte napájet onen bojler.  Dají se použít tři 230V/5kW tělesa v sérii, třeba u třech standardních rychloohřevnýc h bojlerů. Za 1 hodinu vám 15kW ohřeje cca 300l vody z 10° na 50°C. Ona se ta zmařená energie nezdá, že, ale když se te převede na teplou vodu, tak je to vidět, jaký je  to výkon, že?

V měniči je vždy výstup, který automaticky spíná stykač brzdného odporníku, jakmile v ss meziobvodu stoupne napětí. Nepříjemné je, že ten stykač spíná ss proud při 600V, ale je to odporová zátěž, takže to celkem jde.  Nezapomeňte brzdný okruh odjistit, doporučuji pojistky, stykače na ss jsou dost drahé.
 
Co se týče měniče,  vzhledem k motoru a čidlu otáček spíš bych se klonil k Siemensům.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
raj
« Odpověď #4 kdy: 19.07.2009, 23:58 »

Citace
Nezapomeňte brzdný okruh odjistit
To je nejlepší způsob, jak si odpálit na měniči výkonovku. Lepší je tepelná ochrana s pomocným kontaktem, která silově nic neodpojí, ale přes ovládací obvody měnič odstaví. U toho boileru pozor, v generátorickém režimu  máte na svorkách klidně i 800V, tak pozor na výběr komponent. SIEMENS je dobrý, ale drahý. 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #5 kdy: 20.07.2009, 23:17 »

To je nejlepší způsob, jak si odpálit na měniči výkonovku. 
S tak špatným měničem jsem se ještě nikdy nesetkal. Vždy při ztrátě brzdného odporu (např. nesepne jeho stykač, přeruší se odpor)  vzrostlo napětí na kondenzátorech v meziobvodu, stejně jako když přeženete brždění bez odporu.Měnič se pak odstaví na přepětí v meziobvodu (Overvoltage OV). K odpálení výkonovky tak nemůže dojít, měnič prostě vypadne a nebrzdí, což může být nebezpečné pro najednou nebrzděný pohon, kterému vyletí otáčky ne pro měnič. Lepší měnič v takovém případě dokonce nabídne nouzové brzdění mechanickou brzdou, nebo DC proudem.

Lepší je tepelná ochrana s pomocným kontaktem, která silově nic neodpojí, ale přes ovládací obvody měnič odstaví.
Souhlasím, dobrý nápad u bojleru to dát na provozní termostat(y) takto. Ale pozor, u bojleru je i havarijní termostat a ten to rozepne natvrdo.

U toho boileru pozor, v generátorickém režimu  máte na svorkách klidně i 800V, tak pozor na výběr komponent.   
U takto velkého měniče by tak vysoké napětí v meziobvodě být nemělo, není to ekonomické tam mít tak drahé kondenzátory, proto si to měnič hlídá na nižší napětí, je pravda že to je nad 600V DC a zlatá slova s výběrem komponent nejen co se týče izolace, je to navíc ss proud (termostaty...).
SIEMENS je dobrý, ale drahý. 
Na takhle speciální věc až tak drahý není, dokáže-li konstruktér jeho vlastnosti využít a umí ho dobře naprogramovat.  A má slušný servis a náhradní díly seženete i za 5 let, což u větších měničů se může časem hodně zaplatit.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
raj
« Odpověď #6 kdy: 20.07.2009, 23:40 »

Citace
S tak špatným měničem jsem se ještě nikdy nesetkal
To není o špatném měniči. Brzdný chopper pracuje většinou jako hysterezní PWM, tzn. když napětí na meziobvodu vzroste nas stanovenou mez (u 90% měničů cca 750V DC),  tak sepne, po dosažení mírného nad nominálu (cca 650V ) vypíná. Přechodový děj při přepálení odporu (jiskrovývýboj) způsobí často s indukčností přívodu k odporu tlumené kmity s amplitudou vyšší než 1200V, kde jsou polovodiče dimenzovány. A už to jede.
Citace
U takto velkého měniče by tak vysoké napětí v meziobvodě být nemělo, není to ekonomické
Většina měničů umí standartně 500V AC. Tím, že elektrolytické kondenzátory mají špatný ekvivalentní sériový odpor, jsou většinou v meziobvodech  zapojeny sérioparalelně ,  takže standartně umí cca 900V DC. Moderní měniče (Siemens mezi ně nepatří) pracují s tzv. měkkým meziobvodem, kde je kapacita složena z fóliových kondenzátorů a rozdíly napětí v meziobvodu dorovnává výstupní PWM. Tam je pro brzdný chopper situace ještě horší, neboť se meziobvod nabíjí rychlejií.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jaké motory se používají pro stolařské frézy?
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?
 Jak změnit směr otáčení jednofázového motoru?
 Jak správně nastavit resolver (encodéru) v motorech Baumuller po výměně?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
 Proč vypadává hl. jistič 3x25A/B při zapnutí motoru 5,5 KW?
 Bude fungovat třífázový motor jako dvoufázový generátor?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Jak připojit dva autoalternátory paralelně?
 Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?
 Jak změní otáčky a výkon motoru 380V zapojeného jako generátor ve 400V síti?
 Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?
 Lze stejnosměrný motor pohánět oběma směry?
 Poradíte mi s dimenzí vedení pro motor?
 Jakými způsoby lze řídit stejnosměrné motory?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 KNIHA: Elektrické motory a pohony
 Jak realizovat okamžité zabrzdění 3-f motoru s brzdou a usměrňovačem?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Jak zrychlit dopravníky pomoci frekvenčního měniče?
 Jaka je zatizitelnost pomocneho (rozbehoveho) vinuti 1f asynchronniho motoru?
 Jaké teploty nutno vzduchem chladit u motorů, aby nedošlo ke kondenzování vody?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Je možné prevádzkovať 3faz. asyn. motoru 460V na 480V?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.043 sekund, 22 dotazů.