|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #38 kdy: 27.03.2025, 08:40 » |
|
Motor, jehož fotografie štítku je přiložena v dotazu tazatele Coudys, by rozbíhat přepínáním Y/D jít měl. Štítek je upraven, zřejmě byl převinut a pokud má vyvedeno z vinutí šest vývodů, tak se jedná o zpojení Y/D 660/380V. Nynější používané napětí 400V by měl motor snášet bez problémů (tak jako tisíce starších motorů stále užívaných po roce 2003 na 400V, byť jsou vyrobeny dle štítku na 380V). Proudová hodnota není na štítku upravena, skutečná provozní hodnota by se měla po zapojení změřit a na ní nastavit proudovou ochranu motoru, ale bude se pohybovat kolem 12A (uvedená nižší hodnota na štítku).
P.S. Tazatel by se měl přihlásit, aby mohl dále komunikovat.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
      
Offline
|
 |
« Odpověď #39 kdy: 27.03.2025, 09:56 » |
|
Štítek je upraven, zřejmě byl převinut a pokud má vyvedeno z vinutí šest vývodů, tak se jedná o zpojení Y/D 660/380V. Nynější používané napětí 400V by měl motor snášet bez problémů (tak jako tisíce starších motorů stále užívaných po roce 2003 na 400V, byť jsou vyrobeny dle štítku na 380V). Proudová hodnota není na štítku upravena, skutečná provozní hodnota by se měla po zapojení změřit a na ní nastavit proudovou ochranu motoru, ale bude se pohybovat kolem 12A (uvedená nižší hodnota na štítku).
Dovolím si trochu zapochybovat - co asi vedlo technika co převíjel tento motor k úpravě štítku? Podle mně, je možné, že všechny vývody cívek nejsou vyvedeny na svorkovnici a proto motor neumožňuje přepojení Y/D. Více by mohl prozradit pohled do svorkovnice. Motory se v takovém provedení vyráběly i ve fabrikách, mám jeden takový také 5,5kW na 380V a na původním štítku žádné jiné napájení není uvedeno a tomu také odpovídá provedení svorkovnice. Bez motoru na "stole" děláme účet bez hostinského.
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #40 kdy: 27.03.2025, 10:30 » |
|
Pokud vezmu v potaz jako srovnání elektromotory z doby 60. a 70. let, jako je tento kus, tak přesně tento typ označování byl standardem. Motor určený pro přepínání Y/D byl označen pouze D 380V a vývody byly na svorkovnici vyvedeny všechny. Dnes u nových motorů je použito obvykle označení Y/D 690/400V. O tom, že je třeba zkontrolovat , zda jsou na svorkovnici vyvedeny všechny vývody vinutí, se zmiňuji také.
Účet bez hostinského bych neřekl, toto je spíše účet bez hosta, pokud se tedy nepřihlásí a nedodá další info.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #42 kdy: 27.03.2025, 17:34 » |
|
Vidím D 380V. Převinutý bude asi bez vývodů pro Y. Slušná navijárna proto asi štítek přerazila. Převinutý byl asi i z důvodu, že soustruh SU32 brutálně brzdil reverzací do protiproudu a motor dostával tepelně čočku. Sice na takové zatížení byl motor soustruhu konstruován, ale když na něm někdo točil rychle malé díly, a často reverzoval a brzdil protiproudem, pak motor hořel. Ve vinutí neměl žádnou tepelnou ochranu motoru a ani neměl žádnou bimetalovou tepelnou ochranu pro hlavní motor, jen pojistky proti zkratu. Viz obdobné schéma SV18. Takže žádný softstartér nepomůže, o rozběhu Y-D si může nechat tazatel jen zdát. Prostě to je soustruh na fabrickou síť, ne na domácí garáž s 25A pojistkami u elektroměru.
To by se do elektriky soustruhu muselo sáhnout hodně hluboko a draho, aby přežil napájení z menších pojistek. Servomotor s rekuperací, frekvenční měnič s odporovou brzdou apod. Taková úprava se vyplatí jen pro velkou generálku kdy se doplňuje odměřování, přebrušuje lože, mění ložiska, vymezují vůle...
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #46 kdy: 28.03.2025, 18:13 » |
|
Pokud se dobře koukám na fotku, tak symbol Y je "vymazaný". Je tam jen zcela zřetelně vidět symbol D 380V. Rovněž i hodnoty proudu jsou jen jedny čitelné.
Hodnoty proudů jsou čitelné obě. Hodnota 20,8A, která by odpovídala provozu s původním vinutím při 220V "škrtnutá"není. Hodnota 12,0A odpovídá běžným motorům 5,5kW při 380/400V napájení. Bohužel, tazatel se nepřihlásil a foto svorkovnice tudíž nedodá, takže to je dále debata o možná, asi ...
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #49 kdy: 28.03.2025, 22:08 » |
|
Důležité je, že se povedlo přihlásit, fotografie není až zase tak nutná, popsal jste to dostatečně.
Šest šroubů na svorkovnici a šest vývodů z vinutí je správně, tak to má být. A0, B0 a C0 jsou začátky vinutí, A, B a C konce. Můstky by měly být použity pro přímé zapojení tři "svisle" a nebo spojit šesti vodiči se shodně označenými svorkami přepínače Y/D.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #52 kdy: 29.03.2025, 01:11 » |
|
Šest šroubů na svorkovnici a šest vývodů z vinutí je správně, tak to má být. A0, B0 a C0 jsou začátky vinutí, A, B a C konce. Můstky by měly být použity pro přímé zapojení tři "svisle" a nebo spojit šesti vodiči se shodně označenými svorkami přepínače Y/D.
Řekl bych že A,B,C je obdoba U1, V1, W1 a tedy začátek vinutí a C0 B0 A0 obdoba W2, V2 a U2, tedy konce vinutí. Svorky motoru A-B-C bych připojil na vodiče číslo 5-6-7 a svorky C0-B0-A0 na vodiče 8-9-10
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
František Ševčík
Neverifikovaný uživatel @6
     
Offline
|
 |
« Odpověď #53 kdy: 29.03.2025, 09:01 » |
|
Samozřejmě, že máte pravdu. U, V, W je již nové značení svorek elektromotorů. A, B, C, které uvádí pan Václav Třetí je staré značení ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Ano, U1, V1, W1 ( A, B, C ) by měly být začátky vinutí a U2, V2, W2 ( A0, B0, C0 ) by měly být konce vinutí. Tak je to i uvedeno ve schématech zapojení vinutí. U 3f motoru, ale tomu může být také jak píše pan Václav Třetí. Je to v rukou navíječe nebo toho kdo to připojí na svorkovnici.
|
|
|
|