Jde to i prakticky:-) Ale největší úskalí je udržení synchronních otáček vodním pohonem. Zejména vodní kolo je pomaluběžné a nejpomalejší běžný elektromotor je šestipólový s 950ot/min. A to už u převodu do rychla vás začnou náramně zajímat ztráty v převodech - a převodovka je blízko vody, chladu, ledu....
Proto vychází klasické dynamo s cizím buzením lépe, pracuje hodně nezávisle na otáčkách a dává výkon už od nízkých otáček a napětí se dá dohnat laciným řízením budiče.
Automobilní alternátory a dynama moc nedoporučuji, jsou konstruované na malou účinnost protože v širokém rozsahu otáček musí dávat konstantní napětí a hlavně musí umět dodávat energii už na volnoběhu motoru. A taková konstrukce jde proti účinnosti elektrického stroje.
Navíc jak přejdete na 12V systém, uvidíte ty hrozné ztráty už při přenosu pouhých 200W na 30m vedení.
Takže jít na vysokonapěťový systém přináší uhromné úspory, naši předkové se pohybovali kolem 100-150V DC.
Vodní elektrárny v ostrovním režimu dělané z asynchronních motorů zřídka kdy překonávají 1,5kW špičkového výkonu. (Jak se spočítá jaký výkon dá vodní tok se dočtete na webu malé vody
https://mve.energetika.cz/)
Jak hodně kolísá napětí s otáčkami asynchronního generátoru můžete vidět na videu na které poukázal pan Jakub Moravec 87
A jak se vše vyvine a prodraží, aby to dobře fungovalo si můžete prohlédnout na
http://www.malavoda.cz/.
Tam jako vodní motor použil autor bánkiho turbínu. Asynchronní motor pracuje s proměnnými otáčkami a tím se mu mění výstupní napětí. Takže udělal frekvenční měnič naruby.
Napětí z ostovního asychchronního generátoru usměrnil a pustil je do vhodného hybridního střídače pro soláry.
Dnes by šel asi použít i nějaký vysokonapěťový hybridní měnič a k němu vysokonapěťové baterie. Pak by šel použít standardní asynchronní motor a ne to co si v té ukázce pán vyráběl sám. Zvláště když se ohledně převodovky plácnete přes kapsu a koupíte harmonickou nebo planetovou převodovku (nebo seženete celý AC sevomotor s převodovkou).
Úskalí u hybridních měničů pro soláry je v tom, že u DC z panelů se počítá s izolovanou DC soustavou a to se u generátoru z motoru, který je spotřebič třídy I. dělá hodně špatně, zvláště když si uvědomíte, že je jeho kostra blízko vody dobře uzemněna a menič si většinou zemní spojení hlídá jako odstavující poruchu.
Pokud si chcete vypočíst hodnotu kondenzátorů ke konkrétnímu asychronnímu motoru, musíte si jej změřit naprázdno a nakrátko. Celý postup najdete třeba v přiložené bakalářce. Pro zajímavost u 2kw 4-pólového stroje s vinutím do Y se pohybujete kolem 3x60uF/400V (žádná láce).
Prostě asynchronní motor v ostrovním systému je složitost.