denis kiripolsky
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 23.07.2012, 10:33 » |
|
Mam tento pohon na brane a bez varovania prestal fungovat. presne povedane na povely dialkoveho ovladaca zacne blikat majak, cvakne relatko na napajanie motora a ten ani necekne. k motoru idu 3 vodice, pricom medzi 2 krajnymi je kondenzator 14uF. meral som napatie na svorkach motora a pri zopnutom rele (povel z do na otovrenie brany) bolo na vsetkych 3 svorkach oproti kostre motora plne napajacie napatie (220V). Poradite akym smerom sa pustit? Vadny motor, kondenzator alebo elektronika?
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 23.07.2012, 11:06 » |
|
... bolo na vsetkych 3 svorkach oproti kostre motora plne napajacie napatie (220V). ...
Asi by to chtělo otevřít "Zlaté stránky" a hledat... Předpokládám, že je to motor s 1f přívodem, s rozběhovým (nebo běhovým) kondenzátorem. Takže na některé svorce motoru by měl být potenciál N, tedy napětí velmi blízké potenciálu země. Pokud máte na všech svorkách motoru napětí 220V proti kostře motoru, asi bych předpokládal, že tam "chybí N", pokud je spínané, může být vadný kontakt relé, stykače,... Nebo je vodič N někde přerušen. Někdy se ale N nespíná, je tam trvale a motor se spouští přivedením L na jednu nebo druhou ze zbývajících svorek, pak by musel být někde přerušený vodič N. --------------- Zvažte, jestli máte schopnosti a vybavený abyste takovou opravu zvládl svépomocí. Práce na elektrickém zařízení nn pod napětím přináší jistá rizika a ve venkovním prostředí, v dosahu vodivých kovových "uzemněných" předmětů je toto riziko ještě větší.
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
Karel Přistoupil
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 23.07.2012, 11:35 » |
|
Jak již psal kolega Schwarz, těch příčin může být několik. Další možností jsou tzv. doběhové ( dojezdové ) spínače (čidla ). Pokud jsou tato čidla vadná ( nespínají, nebo nerozepínají ), brána se pak ani nehne. Raději si ale pozvěte odborníka, ať zjistí, kde je zakopanej pes. Sice to bude něco stál, ale neodborný zásah vás může přijít daleko dráž.
|
Dokud máš respekt z elektriky, jsi živej. Až ho přestaneš mít, budeš brzy mrtvej.
|
|
|
|
denis kiripolsky
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 23.07.2012, 11:40 » |
|
dakujem. takze ak privediem trvalo na strednu svorku N, mohlo by ta zafungovat?
|
|
|
|
Karel Přistoupil
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 23.07.2012, 11:48 » |
|
dakujem. takze ak privediem trvalo na strednu svorku N, mohlo by ta zafungovat?
Mohlo a nemuselo. Také by to mohlo odejít do věčných lovišť. Takhle na dálku nejde říct, co máte udělat, aby to fungovalo. Chce to pořádně měřit a popřípadě nahlédnout do schématu. To co chcete zkoušet je sázka do loterie.
|
Dokud máš respekt z elektriky, jsi živej. Až ho přestaneš mít, budeš brzy mrtvej.
|
|
|
denis kiripolsky
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 23.07.2012, 11:57 » |
|
ok. takze z toho mi vychadza nasledovny postup: 1) skusit pripojit priamo motor na 220 (stred motorovej svorkovnice N, kraje L - pravy, lavy chod) 2) kondenzator 3) fotobunky 4) spinacie rele na motor
ci?
|
|
|
|
Oldřich Morávek
OSVČ montáž, opravy, revize elektro a hromosvodů
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 23.07.2012, 12:39 » |
|
Z toho mi vychází následující scénáře:
- motor se vám roztočí, ale nebudete vědět proč se před tím netočil - motor se vám roztočí, ale protože ho pošlete proti dorazům, tak něco odejde - motor se vám neroztočí a vyrazíte si hlavní jistič - motor se vám neroztočí a odpálíte si část pohonu (vinutí motoru, kondenzátor, elektriniku ... ) - motor se vám neroztočí, zato si pečlivě šáhnete na 230V
zkuste buď pořádně měřit (máte li na to vybavení a vědomosti), nebo si na to pozvěte odborníka. Bude to rychlejší, bezpečnější a levnější. Pamatujte, že nejdražší jsou fušeři!
|
|
|
|
denis kiripolsky
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 23.07.2012, 13:07 » |
|
dakujem za konstruktivne odpovede. mam za to, ze diskusne forum je primarne urcene na diskusiu, i ked niekto (pan moravek) ho skor asi pouziva na ine narcisticke ucely... takze pan moravek na vase moudra: - ak priveden n a motor sa mi roztoci, je jasne, ze tento potencial sa nikede oficialnou cestou stratil (preruseny drat, zly kontakt rele, preruseny plosak...) - dorazy (fotobunky) su len "vypinace". nema co odist - ak vyrazim hlavny istic, tak som vyrazil ochranu (na to tam ten istic je) a je jasne, ze nico islo do skratu (resp. nad limit povoleneho odberu) - odpalit bipolarny kondenzator stiredavym prudom asi dost dobre nejde ani nadimenzovane vinutie motora. pokial viem, v motore ziadna elektronika nie je...) - na 230 si teda nesahnem. zapojenie je totiz pen
inak dakujem vsetkym ostatnym za odpovede. mozno to tak vyznelo, ale nie som murar...
|
|
|
|
Oldřich Morávek
OSVČ montáž, opravy, revize elektro a hromosvodů
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 23.07.2012, 13:15 » |
|
Milý pane Kripolský, z vašich dotazů je cítit, že se v elektrice moc neorientujete a oprava pohonu nepatří k banalitám pro začátečníky. Pokud nemáte dostatečné vědomosti z tohoto oboru, tak skutečně můžete být nebezpečný zařízení sobě i ostatním. Nic ve zlém, ale je to tak. Sám bych k takové opravě přistupoval jen velmi opatrně, ale spíš bych si na to rovnou pozval některého z pohonářů. Když nic jiného, tak než budete experimentovat se silařinou, patří se nejdřív zkontrolovat ovládací a bezpečnostní okruhy. Metoda pokus/omyl je ta nejhorší, kterou můžete použít.
|
|
|
|
denis kiripolsky
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #9 kdy: 23.07.2012, 13:32 » |
|
pri oprave hociakeho zariadenie ide predsa o skusanie, teda v podstate pokus omyl. myslel som, ze by mi tu snad niekto so skusenosti poradil. na radu zavolaj si pohonare nepotrebujem forum... ((((
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 23.07.2012, 14:17 » |
|
pri oprave hociakeho zariadenie ide predsa o skusanie, teda v podstate pokus omyl.
Také funguje Darwinův princip výběru. Ti méně šikovní/schopní/odolní nepřežijí (a pozůstalí si jistě z vyplacené životní pojistky rádi zaplatí odbornou opravu).
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
denis kiripolsky
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #11 kdy: 23.07.2012, 14:28 » |
|
co cakat od....pepika, ze jo?
|
|
|
|
Petr Liskar
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 23.07.2012, 14:50 » |
|
Také funguje Darwinův princip výběru. Ti méně šikovní/schopní/odolní nepřežijí (a pozůstalí si jistě z vyplacené životní pojistky rádi zaplatí odbornou opravu).
Pokud to odnese onen bastlíř. Bohužel většinou to odskáče někdo nevinný, třeba pes nebo děcko...
|
|
|
|
Petr M
|
|
« Odpověď #13 kdy: 23.07.2012, 14:52 » |
|
pri oprave hociakeho zariadenie ide predsa o skusanie, teda v podstate pokus omyl.
Ne. Metoda pokus-omyl není oprava. To je hodně drahý adrenalinový sport. Brzdy na autě taky neopravujete tak, že nějak prohodíte hadičky a rozjedete to stovkou proti zdi s tím, že pokud to nezabrzdí, bude chyba jinde. Tak proč se o to snažíte u brány? Správná oprava probíhá tak, že 1. Odborník na základě znalostí vytipuje, proč to nefunguje. 2. Měřením ověří, jestli se trefil, nebo ne. 3. Provede opravu. 4. Zkontroluje po sobě výsledek a ověří bezpečnost řešení. 5. Vyzkouší opravené zařízení.
|
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 23.07.2012, 15:38 » |
|
.... Pamatujte, že nejdražší jsou fušeři!
Mám podobnou zkušenost - mezi nejdražší patří zákroky samozvaných pseudoodborník ů, co to slíbí nejlevněji...
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
Ižák Ctibor
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 23.07.2012, 16:25 » |
|
Nechce sa mi študovať celý tento portlá, ale nedávno som mal prípad , že brána síce otvorila, avšak na povel zatváranie sa len trepala. Zistil som, že uhol otvárania bol tak špatný , že po čiastočnom vydratí črepov,tlačil úplne rovnobežne z bránou a preto pohon sa nevedel rozbehnúť. Stačilo trochu bráne pomôcť, a zavrela. po úprave uchytenia zatváracieho mechanizmu sa problém odstránil. Podotýkam, že brána pred tým fungovala asi 10 rokov bez problémov. (Berte to len ako jednu z možnej alternatívy. )
Niekedy sú to úplne iné , a nie elektrické závady.
|
Najkrajší pocit je hrejivý pocit pri srdci z dobre vykonanej práce.
|
|
|
Petr M
|
|
« Odpověď #17 kdy: 23.07.2012, 16:27 » |
|
Jenom doplním p. Schwarze. Klasická ukázka metody pokus-omyl amatéra je zapojení varné desky na 3x400V místo 2x230V. Tam je jeden pokus za pětimístnou sumu... Práce odborníka, i kdyby to dva tisíce byly, je rychlejší a levnější.
|
|
|
|