Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #18 kdy: 18.03.2021, 16:33 » |
|
Když se tolerance sejdou, zbude 1 mm přepážka a to (dle textu normy) nestačí.
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #19 kdy: 18.03.2021, 16:39 » |
|
Když se tolerance sejdou, zbude 1 mm přepážka a to (dle textu normy) nestačí.
Doma jsem si jednu přeměřil, je to cca 1,7 mm.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #21 kdy: 18.03.2021, 17:46 » |
|
Mám jí v kuchyni. Nepodařilo se mi to vyfotit, v pravé ruce šupleru a v levé mobil jsem nedal. Ještě možná uberu, vzhledem k tvaru to mohlo být méně, ale těch 1,5 mm tam bude.
Mimochodem, v koupelně mám starší model (ten s ostrými hranami). Je to "zakázaný" sněhulák.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #22 kdy: 18.03.2021, 19:10 » |
|
Prošel jsem se po bytě a většina dvouzásuvek jsou “sněhuláci” (Důvod 1,5 mm přepážky mi nedochází.)
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #23 kdy: 18.03.2021, 19:12 » |
|
Důvod 1,5 mm přepážky mi nedochází.
Normu vytvořil výrobce, netřeba chápat.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #25 kdy: 18.03.2021, 20:05 » |
|
To ne, to je model na lištovou krabici, ty jsem měl v paneláku. Teď mám tyhle.
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
Olda Pořádek
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #26 kdy: 18.03.2021, 21:07 » |
|
Jasně, ta pravděpodobně patří mezi ty nejpoužívanějš í a zároveň i kvalitní. Pro mne minimální standard. Nic levnějšího z BAU nemá smysl, naopak je to často na úkor kvality a tedy i bezpečnosti a spolehlivosti.
Nejsem si zcela jist, ale to už bude za více peněz a půjde o řadu Tango. Ale pokud je potřeba to natočení zásuvky (často ano), má to opravdu smysl a investice se vyplatí.
Tesla už dělá nejen auta, ale i natočené dvojzásuvky za 60,- :-) elektromateria l-svitidla.cz/tesla-standard-zasuvka-dvojita-pootocena-bila/ Mimochodem, můžete mě někdo přesvědčit, že za zásuvka nesmí být sněhulák? Vždyť to oddělení 1,5mm je myšleno uvnitř, a ne vně :-)
|
|
|
|
Zdeněk Dančák
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #27 kdy: 18.03.2021, 21:14 » |
|
Když se tolerance sejdou, zbude 1 mm přepážka a to (dle textu normy) nestačí.
To by z výkresu platilo jen v krajním případě. Výrobce reálně nemusí využívat celého rozsahu tolerancí nebo může mít ohlídaný souběh nepříznivých tolerancí, třeba formou kontroly síly přepážky (tolerance u tohoto rozměru). Tohle pak uvádí jen jako možné dílčí rozměry dutiny. Důvod 1,5 mm přepážky mi nedochází
Přepážka zamezuje možnému kontaktu z boku u částečně zasunuté vidlice. A síla 1,5mm asi vychází z požadavku na mechanickou odolnost. Měřil jsem doma 4zásuvky tango v bezšroubovém provedení s vytočenou horní zásuvkou a všechny mají přepážku 2-2,1mm. Jako laik u zásuvek vnímám jako přínos bezpečnosti clonky, jen škoda, že reálná životnost clonek je dost nízká. Clonky jsou asi jediná stále namontovaná ochrana zabraňující zasunutí jehlic na pletení apod. Moc se o tom nemluví, málokdo se tím chválí, nebo třeba ani neví, ale snad v každé rodině je nějaká taková podobná zkušenost. Přepážka mezi dírkami to ještě trochu zlepšuje. V minulosti, nás chránily asi tlusté koberce na dřevěných podlahách. A u otočené zásuvky (kolík dole) bych měl obavu z reality, až tam někdo narve 3pol zalomenou vidlici, u které bude kabel směřovat nahoru...to zavání zlomením kabelu nebo vykopnutím celé zásuvky, protože kabel bude viset do prostoru.
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #28 kdy: 18.03.2021, 21:51 » |
|
Přepážka zamezuje možnému kontaktu z boku u částečně zasunuté vidlice.
Zasunout tam (do té mezery v přepážce a pod nedoraženou vidlici) vyžaduje poměrně soustředěné úsilí hodné lepšího účelu. Takového šťourala ani clonky nezastaví. Nejlepší by bylo dát do té zásuvky ještě odpojovač, který by zásuvku připojil k síti až přiklopením a uzamčením robustního krytu, nejlépe obouruč.
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #29 kdy: 18.03.2021, 22:32 » |
|
Mimochodem, můžete mě někdo přesvědčit, že za zásuvka nesmí být sněhulák? Vždyť to oddělení 1,5mm je myšleno uvnitř, a ne vně :-)
Je to na vás. Moje zkušenost je taková, že jsem tyto informace dostal (přesněji kolega který to dostal na starost) od EZÚ, během certifikace nových produktů pro ČR, včetně zásuvek. Navíc i zde máte několik odkazů na platné normy a jak se k tomu postavíte, nebo jak si to sám vysvětlíte je váš boj. K přesvědčování kohokoliv už mám dost odpor, i díky diskusím. Sdělím názor a jak si ho kdokoliv zpracuje, je pouze jeho volba. Osobně nehodlám řešit proč to tak je a jaký to má důvod. Prostě to beru jako fakt. Nemám čas na podobné blbnutí. Tesla už dělá nejen auta, ale i natočené dvojzásuvky za 60,- :-)
Neznám, nepoužívám. Jak jsem psal. Volbou jsou pro mne standardní věci ověřených výrobců. Nakupuji roky u "svých" VO a ne nějakých virtuálních. Tečka. Neuznávám šetření za každou cenu. Tím nechci říci že jde o nějaký zmetek. To si nedovolím, protože to prostě neznám a tedy to nemůžu ani shazovat, ani doporučovat.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #30 kdy: 19.03.2021, 06:01 » |
|
Přátelé, netuším, co vás vede k tomu, že nemáte rádi dvojzásuvky. Klasické provedení dvojzásuvky z Jablonce (strojek 5514) je již principiálně 50 let staré, modernizoval se pouze vnější vzhled, ale dá se říct, že elektricky je to nejspolehlivěj ší zásuvka všech dob. Také myšlenka dvou přípojných míst při jednom přerušení smyčkovaného vedení je geniální. Dvě jednoduché zásuvky propojené vodiči představují pouze zvýšení počtu spojů, tedy míst s přechodovým odporem.
K dvojzásuvce v dotazu - není homologovaná u nás a nelíbí se mi komutace L a N v jedné polovině zásuvky. Většina z nás (správně, jsme řemeslníci) dodržuje fázi vlevo, což v tomto případě mohu dodržet, ale u horní zásuvky bude efekt opačný - tedy na nic.
Mezera v izolantu mezi horní a dolní zásuvkou mi nepřipadá podstatná, byť norma pro nové výrobky hovoří jasně a náš výrobce samozřejmě upravil provedení strojků 5514 tak, aby této podmínce vyhovovaly (provedení 5512). V době, kdy se objevily upravené zásuvky, tak jsem různým způsobem zkoušel na starém typu zásuvky, zda úprava něco přináší pozitivního z hlediska bezpečnosti. Moje zjištění bylo, že u staršího provedení ani osoba s velmi drobnými prsty (malé dítě) nemá šanci se dotknout kolíku vidlice tak, aby se mohl dostat do kontaktu s fází.
Zásuvky staršího provedení s mezerou namontované dříve se stále mohou používat, norma nemá retrospektivní účinek.
Název TESLA používá více firem a je třeba je rozlišovat. Tesla Motors je firma Elona Muska, která vyrábí auta. Např. TESLA Holding je česká firma a je pokračovatelem TESLA Hloubětín n.p., potažmo firmy Elektra založené r. 1921. Mnoho dalších českých firem, bývalých pobočných závodů n.p. TESLA má tento název jako součást svého nynějšího jména. Výrobcem elektroinstala čního materiálu s označením TESLA je TESLA Stropkov a.s. bývalý i současný výrobce telefonní techniky, který rozšířil svoje aktivity tímto směrem po rozdělení Československa .
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #32 kdy: 19.03.2021, 06:59 » |
|
Elektricky jsou výrobky TESLA Stropkov spolehlivé a vzhled je neutrální, kvalita provedení plastů dobrá. Výrobky jsou svojí konstrukcí velmi podobné starším řadám Elektro-Praga, nyní ABB. Jsou to kvalitní výrobky se kterými se dá pracovat bez obav ze zvýšené poruchovosti, rozhodně převyšují svojí kvalitou výrobky polské a čínské.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #34 kdy: 20.03.2021, 13:50 » |
|
Za mně není hytparádou
Když už jsme zabrousili do pravidel, tak tohle taky není úplně správně. Jsme mezi elektrikáři, tak se to snad zkousne.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
|