Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif)
Offline
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/post/xx.gif) |
« Odpověď #18 kdy: 03.06.2024, 14:34 » |
|
Ekonomika provozu malé FVE se v průběhu času vyvíjí podle cen jednotlivých komponent a podle stavu trhu. Prvopočátky s bohatou a dlouhodobě garantovanou ! výkupní cenou se nikdy nevrátí a příchod spotových cen se zápornými čísly může vést k ostrovnímu režimu aspoň v dobách hojného slunečního svitu. Problém občasných zdrojů elektrocké energie je v nestálosti jejich výroby a v nadprodukci v okamžiku kdy není spotřeba. Oproti tomu stálý obnovitelný zdroj - například malá vodní elektárna může podle výkonu utáhnout celou domácnost včetně topení tepelným čerpadlem a je možné uvažévat o ostrovním provozu - odpadnou trvalé platby za jistič a jako zálohu je možné použít malý dieselagragát. Na druhou stranu je otázka jestli to má cenu, přebytek nekopíruce sluneční svit a výkup může být zajímavý. Má to reálný ekonomický základ a rozumnou návratnost. U FVE to při současných cenách baterek dosáhnete obtížně. Klesající cena panelů vede k tomu, že to není nejdražší položka při pořizování FVE, a proto přebytek výkonu který zvýší soběstačnost může mít smysl. Pokrývat dieselem zimní období kdy elektrárna dlouhé dny nestačí dodat potřebný výkon moc ekonomické také nebude. BAterky zatím žádné masivní zlevňování nečeká, elektromobilit a tlačí cenu surovin nahoru. Dokud nepřijde nějaká revoluce v technologii baterek nebo další zdražování elektřiny tak baterky budou určovat limity. Ekonomika FVE pro rodinný dům je ta nejhorší možná, vyplývá to ze statistiky a teorie hromadné obsluhy. Komunitní model fungování má výhodu v lepší rovnoměrnosti spotřeby a stabilitě systému. Potenciál naprosé většiny střech rodinných domků dává teoreticky možnost velké míry soběstačnosti, kterou limituje cena a kapacita baterií. A pak platí následující čím méně zaplatí majitelé FVE výrobci a distributorovi energií, tím více tyhle subjekty zdraží své produkty a služby, náklady na údržbu a provoz sítě totiž neklesají ale spíš rostou. To samé když se stávající elektrárny nebudou provozovat na maximum výkonu. Ve všech síťových odvětví platí, že když spotřebitelé začnou šetřit, musí se zdražit, aby bylo možné amortizovat a udržovat technologii.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif) ![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/star.gif)
Offline
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/post/xx.gif) |
« Odpověď #23 kdy: 04.06.2024, 09:03 » |
|
Upřímně řešeno počítat dlouhodobou ekonomickou návratnost FVE v situaci, kdy reálná cena je pokřivena dílem dotacemi, dílem umělou prodejní cenou vyšroubovanou dodavatelem, dílem hysterií kupujících a v neposlední řadě velmi nestabilními podmínkami na trhu s energiemi a cenou distiribuce, které se v budoucnu pohnou nikdo neví kam a jak rychle je téměř neřešitelný úkol. Neboť nemnoho lidí tuší, co se v cenách energiií bude dít v roce 2027, natož za deset patnáct let....
Máte pravdu ale tak černě bych to neviděl, pokud si instalace FVE nevyžádá nějaké další investice - jako rekonstrukce rozvodů elektriky v domě, instalaci nového hromosvodu atd tak návratnost určitě bude určitě dříve než skončí životnost FVE. S rostoucím počtem instalovaných fotovoltaik bude klesat i cena elektřiny v době slunečního svitu a v případě záporných cen na trhu může být nejzajímavější komponeta FVE baterie a střídač. Pravda je, že kdyby neexistovaly dotace tak neviditelná ruka trhu asi ukáže přesnější trend.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
![](https://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;attach=33598;type=avatar)
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/post/xx.gif) |
« Odpověď #25 kdy: 06.06.2024, 11:08 » |
|
Momentálne jeden z argumentov ku stavbe FVE je elektromobil. Už sa ku mne dostalo z viacerých strán vyjadrenie, že sa oplatí nabíjať EV z FVE.
Z pohľadu prevádzky EV to vidím tak, že "to mi nejako nesedí", ale majitelia EV a FVE to tak vidia. Ja to vidím trocha odlišne. EV mám na to, aby som ho používal. A keď svieti slnko, tak je väčšina EV zaparkovaných pred pracoviskami majiteľov. Ak ho nechám doma nabíjať z FVE, tak musím do práce iným dopravným prostriedkom - doba návratnosti FVE sa znižuje, ale doba návratnosti EV sa predlžuje.
Je tu niekto, komu sa vyplatí nabíjať EV z FVE? Mohol by mi vysvetliť optimálne režimy prevádzky tejto kombinácie?
|
|
|
Zaznamenáno
|
You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest) But I am :-)
|
|
|
|
František Šohajda
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
RT E2-A
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/default/images/post/.gif) |
« Odpověď #27 kdy: 06.06.2024, 11:37 » |
|
Momentálne jeden z argumentov ku stavbe FVE je elektromobil. Už sa ku mne dostalo z viacerých strán vyjadrenie, že sa oplatí nabíjať EV z FVE. Elektromobil je dobrý na jízdu v místě... Známý si koupil elektromobil, jel do Španělska na dovču, prý už nikdy, jak dojel prodal el.auto a koupil si novou naftu! Jel do toho Španělska několik dní, baterka vydržela kolem 300km a pak ji nabíjel cestou hodně dlouhou dobu.Slabé nabíječky na odpočívadlech. Tak nějak.... ![tanecek](http://diskuse.elektrika.cz/Smileys/alive/dance3.gif) Je mimo otázku,jen pro ilustraci FVE při nabíjení auta.
|
|
|
Zaznamenáno
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
![](https://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;attach=46186;type=avatar)
váš elektrikář a revizní technik
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/default/images/post/.gif) |
« Odpověď #28 kdy: 06.06.2024, 11:52 » |
|
Je tu niekto, komu sa vyplatí nabíjať EV z FVE? Mohol by mi vysvetliť optimálne režimy prevádzky tejto kombinácie?
Mám zákazníka kde mají 2 malá e-auta jako služební. Většinu dne stojí u firmy a občas s nimi někdo jede na jednání, nebo na úřad. V rámci okruhu do cca 40km, kdy dojezd e-auta cca 160Km je plně dostačující. Také s ním občas jezdí někteří večer domů a ráno z5 do práce. Přijde mi to celkem efektivní. A ano, nabíjí to z firemní FVE. Malá ukázka z výpisu nabíjecí stanice, kde je vidět kolik energie šlo do auta ze sítě a kolik z FVE. SAMozřejmě záleží na denní době a svitu slunce Nicméně jsem prozatím neposuzoval jak moc se to "vyplatí". Prostě to není prozatím potřeba. Zákazníka to vlastně ani moc nezajímá, tak proč by mělo mne?
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;topic=49328.0;attach=48528;image)
solar.PNG (25.95 KB, 989x505 - prohlédnuto 94 krát.)
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Miroslav Revús
RTEZ E1 A, B
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
![](https://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;attach=33598;type=avatar)
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/post/xx.gif) |
« Odpověď #29 kdy: 06.06.2024, 11:57 » |
|
Mám zákazníka kde mají 2 malá e-auta jako služební.
U firmy je to iné. Tam je auto pripojené k FVE práve vtedy, kedy má byť - cez deň. Ale rozdiel voči rodinnému domu je, že aj ľudia, ktorí EV používajú, sú práve v tom istom čase pri EV a keď ho potrebujú, tak je EV k dispozícii okamžite.
|
|
|
Zaznamenáno
|
You don´t have to be old to be wise. (Judas Priest) But I am :-)
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
![](https://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;attach=46186;type=avatar)
váš elektrikář a revizní technik
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/default/images/post/.gif) |
« Odpověď #30 kdy: 06.06.2024, 12:58 » |
|
U firmy je to iné. .....
Ano, je to trochu jiné. Nicméně jsem to dal pouze jako jeden z moha příkladů využití FVE ve spojení s eauty. TO že se to nehodí zrovna mě, neznamená že to je k ničemu, jak to zde mnozí občas (nemyslím tím tebe) hlasitě prezentují. Například jeden ze zákazníků z Říčan prodal svá auta a koupil dva elektrické mercedesy. NEmůže si je vynachválit. Většina pojížděk je okolo Prahy a firmu má v Plzni. Tam se krásně dostane, u firmy postaví eauto k nabíječce, vyřídí vše potřebné a má dostatek energie na návrat domů. Jak doma tak ve firmě mu s tím nabíjením vydatně pomáhá FVE. KDyž plánují s rodinou dovolenou u moře, letí letadlem nebo si půjčí na cestu kvalitní auto z půjčovny a neřeší to. Je to jeho volba a je s ní spokojená celá rodina. Pro jiného je eauto drahé, s malým dojezdem a nemá kde nabíjet. Oba názory jsou legitimní, pravdivé a postavené zpravidla na vlastních zkušenostech. Tímto chci jen upozornit na to že pravda je velmi relativní pojem a velmi to záleží na vlastním úhlu pohledu. Jak už jsem psal, to že se to nehodí mě, neznamená že se to nehodí někomu jinému. Přesněji řečeno, každý může vnímat u jedné věci zcela jiné plusy a mínusy.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Jan Palička
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/post/xx.gif) |
« Odpověď #31 kdy: 06.06.2024, 13:23 » |
|
Například jeden ze zákazníků z Říčan prodal svá auta a koupil dva elektrické mercedesy. NEmůže si je vynachválit. Většina pojížděk je okolo Prahy a firmu má v Plzni. Tam se krásně dostane, u firmy postaví eauto k nabíječce, vyřídí vše potřebné a má dostatek energie na návrat domů. Jak doma tak ve firmě mu s tím nabíjením vydatně pomáhá FVE. KDyž plánují s rodinou dovolenou u moře, letí letadlem nebo si půjčí na cestu kvalitní auto z půjčovny a neřeší to. Je to jeho volba a je s ní spokojená celá rodina.
Proč ne. Jenže problém FVE a elektromobilů je často ten, že lidé nepočítají investiční náklady, ale pouze náklady provozní. A pak u nich pochopitelně vzbuzuje nadšení, za kolik mají těch 22 nebo 25 kWh, které spotřebuji na cestu z Prahy do Plzně (což je proti 10 litrům benzínu po 40 Kč levnější i kdyby elektřinu kupovali od ČEZu). Jenže to nejsou všechny náklady, k tomu je třeba připočítat i náklad na pořízení FVE i rozdílovou cenu mezi Mercedesem benzínovým a elektromobilní m. Navíc tu cenu FVE i elektromobilu majitel nehradil v plné výši, docela dost jsme mu všichni přispěli ze svých daní. A to jsme pouze u pořizovacích a provozních nákladů, ne u nákladů na likvidaci, které jsou násobné oproti lividaci aut benzínových, což také platíme všichni. I o tom je k nalezení dost studií. Nechci slevu zadarmo, řekl pan učitel a položil na stolek pokladny zoo stokorunu, jak říká klasik...... Takže já bych s tou efektivitou byl opatrný,
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
![](https://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;attach=46186;type=avatar)
váš elektrikář a revizní technik
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/default/images/post/.gif) |
« Odpověď #33 kdy: 06.06.2024, 15:20 » |
|
Proč ne. Jenže problém FVE a ..... Nechci slevu zadarmo, řekl pan učitel a položil na stolek pokladny zoo stokorunu, jak říká klasik......
Takže já bych s tou efektivitou byl opatrný,
Ach jo, takže ještě jednou i když je to úplně mimo původní téma. Nenajdete nikde nic o tom, že bych se oháněl nějakou efektivitou toho řešení. Jen ukazuji že někomu se tato cesta líbí, někomu hodně vyhovuje a někomu se možná i vyplácí. Naopak jinému ne. Nic jiného jsem nepsal. Navíc většina lidí srovnává "levný" automobil s drahým eautem. Přitom se můžeme bavit o velmi širokém cenovém rozptylu čmoudů. Ty čmoudy nemyslím hanlivě, sám jedním jezdím a nedám na něj dopustit. Nicméně klidně koupím čmouda od cca 300tisKč, například po 10 000 tisKč. Jak vyjde srovnání z jednoho nebo druhého cenového spektra, proti eautu za třeba 2milKč? Jen pro pobavení vkládám odkaz na cenu servisu Bugatti Chiron . Prosím jen pro pobavení, nic víc. https://www.garaz.cz/clanek/kolik-stoji-servis-bugatti-chiron-jako-nove-lamborghini-21007005Osobně bych si klidně eauto pořídil, pokud bych na něj měl dostatek prostředků. Najíždím cca 200Km denně a tedy dojezd běžných eaut mezi 250-450km na nabití, je pro mne ve většině případů plně vyhovující. Pocit jízdy v těchto eautech je příjemný a návykový. Prosím, zkusme se raději vrátit zpět k původnímu tématu a tím jsou podvody montážních firem, na jejich zákazníky, kdy je navzdory jejich slibům návratnost instalace FVE v nedohlednu. Především způsob jakým cpou instalaci FVE těm, kdo nejsou tak technicky zdatní a kteří nerovný boj s dobře připravenými prodejci snadno prohrávají
|
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Jan Palička
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/post/xx.gif) |
« Odpověď #34 kdy: 06.06.2024, 16:22 » |
|
Ach jo, takže ještě jednou i když je to úplně mimo původní téma.
Prosím, zkusme se raději vrátit zpět k původnímu tématu a tím jsou podvody montážních firem, na jejich zákazníky...
No, nesrovnával jsem Bugatti Chiron a plečku z bazaru ale dva Mercedesy, leč budiž. Nicméně i argumentace nabíjením e-aut patří mezi podvody na zákazníky, jak o tom psal výstižně pan Revús. Jezdím - nenabíjím doma, nabíjím doma - nejedu. Předpokládám, že Vy také nepracujete jen za deště a v noci, takže i Vy byste musel někdy řešit problém výběru mezi nabíjet nebo jet za zakázkou. Ale k těm FVE - valná část občanské agendy FVE je postavena na marketingu a nesolidnosti. Za prvé pořizovací náklady, které jsou uměle stlačeny dotací; že podstatnou část nákladů zaplatíte obchvatem přes daně a že materiálové náklady jsou často minoritní částí nabídkové ceny, je to poslední, co se někde prezentuje. Za druhé technické řešení, které je prezentováno ve stylu tady natáhneme kabely, tady položíme panely, tady dáme střídač a bude hotovo - laik těžko odhalí, že FVE chybí zejména jakékoliv bezpečnostní prvky. A za třetí provoz, kdy je lidem prezentována úžasná možnost virtuálních baterií, komunitní energetiky a výkupu přebytků, aniž by se zájemce dozvěděl o omezeních nebo negativech. S tím, co jsem popsal mám osobní zkušenost - na přelomu 2022-23 jsem v souvislosti s osazením TČ také poptával FVE, více méně to byl průzkum trhu. Ozvalo se mi asi deset firem, jedna nabídka zářivější než druhá. 4/5 z nich se po položení doplňujících dotazů už nikdy neozvalo nebo napsali, že už nemají zájem, se dvěma bychom se asi domluvili. Před těmi dotazy byly ochotné montovat všechny....... ..
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
František Šohajda
![*](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/../../default/images/verifikace2.jpg)
Offline
RT E2-A
|
![](https://diskuse.elektrika.cz/Themes/classic/images/post/xx.gif) |
« Odpověď #35 kdy: 06.06.2024, 18:00 » |
|
Je to asi 5-6 měsíců, jeden pán /slaboproudař/ který mě něco opravoval při běžném hovoru se ptal na nějaké věci kolem FVE. Jak to udělat, kde to pospojit,přizemnit , jak daleko hromosvod a další věci. Došla k němu firma na montáž FVE /nejprve obhlídka/ že jo, není problém, pospojení dáme na nedaleký hromosvod atd.... Jelikož se mě vyptával už dříve, něco jsem ho málo poučil aby nebyl "neznalý".... Tak technikovi řekl, že to na hromosvod nesmí být spojeno.Prý se trochu zastavil , polkl slinu a řekl , dobrá tak musíme udělat nové přizemění do země, Dáme nějaké zemnící tyče a td..... Už mluvil jinak jak před tím! ![zle](http://diskuse.elektrika.cz/Smileys/alive/zle.gif) Tak to udělali se zavřenými oči jakž,takž na minimální úrovni dobře.Kdy se nezajímal o to majitel, měl plus že byl elektrotechnik! Zkoušejí to na neznalých lidech!!A to je to špatné, že je chtějí oblbnout!
|
|
|
Zaznamenáno
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|