Můžete prosím osvětlit rozdíl mezi reveznim a reverzačním.
Výrobci to pojmenovávají tak i tak.
Já i kolegové vlastně také.
Reverzní neboli
zpětný je chod motoru. Reverzační neboli
směr chodu obracející je přístroj, nebo zařízení, které reverzaci umožňuje.
Je to jako v autě - "couvání" x "řadicí páka". Slangově obojímu se říká "na zpátečku" x "zpátečka".
Reverzační stykač - jeřábový - má pár kontaktů spínacích a pár kontaktů rozpínacích. Prohazuje mezi sebou dvě fáze do asynchronního motoru jdoucí. Třetí fáze je přivedena do motoru trvale. Před reverzačním stykačem tedy musí být hlavní stykač motoru, který jej vypíná a zapíná, což reverzační - jeřábový- stykač nedokáže.
Reverzační stykač se používá hlavně u jeřábů a sloiuží k tipování - jemnému polohování - u mikroposuvů a mikropojezdů. Protože v podstatě pracuje stále v AC-4, tj. přímá reverzace a brzdění protiproudem u motorů s kotvou nakrátko, musí být tento stykač značně robustní, ale i tak z něj jlítají pěkné jiskry. V dnešní době jej nahrazují pohony s frekvenčními měniči, nebo speciálními softstartéry, které reverzují velmi jemně a prakticky bezúdržbově.
U pohybů strojů, kde není nutné rychle tipovat pohyb tam i zpět, se používá
reverzační kombinace stykačů. Jde o dva klasické stykače se třemi zapínacími kontakty a hejnem pomocných. Mezi oběma stykači je přídavné mechanické zařízení, kulisa, která nedovolí sepnutí obou stykačů naráz. Navíc jsou cívky obou stykačů křížem blokovány přes sousedův rozpínací pomocný kontakt.
Celou prodrátovanou sestavu na speciální nosné desce dodávají výrobci stykačů jako jediný výrobek.
Oproti jeřábovému stykači tato kombinace stykačů umí motor nejen reverzovat, ale i vypnout. V některých případech je doplněna časově zpožděnými kontakty, aby nenastalo při rychlé změně požadavku na reverzaci brzdění protiproudem a byla dodržena rozumná doba doběhu motoru.
Dalším přístrojem umožňující reverzaci je
reverzační (vačkový) přepínač. Má tři polohy, ve střední poloze je motor vypnutý. U něj je nepříznivý přechod do brzdění protiproudem blokován výhradně zdravým rozumem a technickým citem osoby, která jej přepíná. Ve střední poloze dělá rozumný člověk prodlevu. V autě nikdo zpátečku z dopředného směru také hned tak někdo přeskočením přes neutrál nenarve, ale u elektromotorů se takoví najdou a v lepším případě vyhodí jištění, v horším zničí poháněný mechanismus.