Oliver Mička

Offline

Automatizácia
|
 |
« kdy: 25.09.2019, 18:53 » |
|
 . Riešim náhradu stýkača pre spínanie DC elektromotora. ide o starý veľký sústruh.Pôvodn í stýkač sa vyhorel a následne sa rozpadol a dokumenty alebo projekt samozrejme nikde. ( pôvodný stýkač mal že vraj viac ako 20 rokov  ) Ovládacia Cievka je 230V AC, pomocné kontakty min 1x NC a 1x NO. Ide o DC motor MEZ 22kW / 440VDC / 3000 ot/min s budením a tachogenerator om. Motor je napájaní cez Tyristorovy menič kde je za jeho výstupom 50A poistka (P50N06 50A gR ) pre + pól motora a za ňou idú oba póly ( + aj - ) cez stýkač do motora. Pôvodný zámer bol použiť stykače od Schneider Electric LC1D65AP7: Ale radšej si nechám keď tak poradiť.. Predsa DC napätie 440V a prúd okolo 50A nie je sranda. Budem vďačný za akékoľvek rady, nápady..
|
- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd). - Meniče a pohony. - RaM. - Elektroinštalá cie do 1000V.
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #2 kdy: 26.09.2019, 21:37 » |
|
Zkuste dotaz u firmy Elektropřístroj Modřany Mezi vodami 1955/19 14300 Praha-Modřany www.epm.cz epm@epm.cz tel.: 00420 261 106 243 00420 261 106 282 00420 261 106 111 Umí poradit, vyrobit nebo modifikovat stykač pro speciální užití
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #5 kdy: 29.09.2019, 00:34 » |
|
Co tento?
Ten je jen DC1, na spínání kotvy motoru nestačí. Ale stykač před motorem až za tyristorovým můstkem mi nedává smysl. Kdyby byl před můstkem na AC straně pak by stačil běžný laciný typ, protože by spínal jen šišatý AC proud. Nebyl ten stykač pro brzdu? Že by připínal brzdný odpor ke kotvě motoru - DC motor by měl zablokovaný tyristorový můstek a pracoval by jako derivační dynamo do odporu? Pak by byl stykač potřeba i na nižší proud než 50A a odpovídalo by to zástavbové šířce jen 20cm. A hlavně by nerozepínal pod DC napětím, takže by nebyl oblouk. Stačil by celkem běžný AC stykač s propojenými póly do série. Máte schema silového obvodu motoru?
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
Oliver Mička

Offline

Automatizácia
|
 |
« Odpověď #6 kdy: 29.09.2019, 21:21 » |
|
Ten je jen DC1, na spínání kotvy motoru nestačí.
Ale stykač před motorem až za tyristorovým můstkem mi nedává smysl. Kdyby byl před můstkem na AC straně pak by stačil běžný laciný typ, protože by spínal jen šišatý AC proud.
Nebyl ten stykač pro brzdu? Že by připínal brzdný odpor ke kotvě motoru - DC motor by měl zablokovaný tyristorový můstek a pracoval by jako derivační dynamo do odporu?
Pak by byl stykač potřeba i na nižší proud než 50A a odpovídalo by to zástavbové šířce jen 20cm. A hlavně by nerozepínal pod DC napětím, takže by nebyl oblouk. Stačil by celkem běžný AC stykač s propojenými póly do série. Máte schema silového obvodu motoru?
Práveže schéma nie je. Nedalo sa nic robit tak len ist po dratoch co kde kam ide. A robit si poznamky a skicu zapojenia. Ale objavil som este jeden stykač a ten je priamo pred meničom ( je novší (pravdepodobne uz meneni niekym predomnou ) a je to telemecanique lc1d65ap7 ). Každopádne ovládanie toho stýkača na výstupe je skoro stale aktívne a odepne ho len vtedy ked stroj stojí a nie je povolený chod. Stykac na vstupe meniča sa chova tak isto.. pôvodne som si myslel ze je len zdvojeni výstup z plc na obe cievky stykacov ale kazda ide zvlášť. Logika v prdeli  Najradšej by som ten stykač za meničom vyhodil a nechal len ten pred meničom.. ale 
|
- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd). - Meniče a pohony. - RaM. - Elektroinštalá cie do 1000V.
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 29.09.2019, 21:24 » |
|
Nedalo by se alespoň ze zbytků stykače něco vypátrat?
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Oliver Mička

Offline

Automatizácia
|
 |
« Odpověď #8 kdy: 29.09.2019, 21:42 » |
|
Ten je jen DC1, na spínání kotvy motoru nestačí.
Ale stykač před motorem až za tyristorovým můstkem mi nedává smysl. Kdyby byl před můstkem na AC straně pak by stačil běžný laciný typ, protože by spínal jen šišatý AC proud.
Nebyl ten stykač pro brzdu? Že by připínal brzdný odpor ke kotvě motoru - DC motor by měl zablokovaný tyristorový můstek a pracoval by jako derivační dynamo do odporu?
Pak by byl stykač potřeba i na nižší proud než 50A a odpovídalo by to zástavbové šířce jen 20cm. A hlavně by nerozepínal pod DC napětím, takže by nebyl oblouk. Stačil by celkem běžný AC stykač s propojenými póly do série. Máte schema silového obvodu motoru?
Spravil som si test: Spojil som výstup mimo stykač priamo z motorom na test. Výstup pre stykač som napojil na relé ktoré len spína pomocný kontakt pôvodného stýkača. Ked stlačím štart tak hned naskočí stýkač na privode do meniča a aj výstup z plc na stykač za meničom( teraz len to relé ). Menič nabehne až vtedy ked dostane od pom.kontaktov oboch stykačov signál o nahodení ( dig.vstup meniča ). Keď stlačím stop, menič dostane povel stop a stýkače odpadnú až vtedy ked príde z meniča hlaška že motor stojí. Z toho mi teda vychádza že tam môžem použiť "hocijaký stykač" ktorý vydrží min tých 50A na kontaktoch tj aj taky ako je na vstupe (lc1d65) keďže neodpája DC obvod pod záťažou..
|
- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd). - Meniče a pohony. - RaM. - Elektroinštalá cie do 1000V.
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #10 kdy: 30.09.2019, 23:27 » |
|
Práveže schéma nie je. Nedalo sa nic robit tak len ist po dratoch co kde kam ide. A robit si poznamky a skicu zapojenia.
Zkuste napřít svoji snahu na získání schematu soustruhu od jeho výrobce. Za rozumný peníz vytáhnou a vykopírují z archívu i 50-80-90let stará schemata. Pátrejte podle štítku stroje (rozvaděče). Bývá na něm napsáno nejen výrobní číslo stroje, rok výroby ale i číslo výkresové dokumentace. Podle něj v archivu dohledají konkrétní, nebo obdobnou dokumentaci. Motor MEZ bude k soustruhu z nějaké TOSky. I když konkrétní TOSka třeba zanikla, mívá schemata jiná TOSka, která byla nějak spřažená, nebo firma, která z TOSky povstala jako následník. Také se v městě kde zaniklá TOSka byla nachází pár firem zabývajících se servisem historických soustruhů. Mají to jako dobrý džob k důchodu a schemata rádi prodají, nebo přijedou opravit. Mít ve firmě stroj bez schemat je holé neštěstí a mj. přestupek. Mimochodem by vám mohl pomoci schematem či radou na koho se obrátit i někdo zde.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
Oliver Mička

Offline

Automatizácia
|
 |
« Odpověď #11 kdy: 01.10.2019, 00:10 » |
|
Zkuste napřít svoji snahu na získání schematu soustruhu od jeho výrobce. Za rozumný peníz vytáhnou a vykopírují z archívu i 50-80-90let stará schemata. Pátrejte podle štítku stroje (rozvaděče). Bývá na něm napsáno nejen výrobní číslo stroje, rok výroby ale i číslo výkresové dokumentace. Podle něj v archivu dohledají konkrétní, nebo obdobnou dokumentaci. Motor MEZ bude k soustruhu z nějaké TOSky. I když konkrétní TOSka třeba zanikla, mívá schemata jiná TOSka, která byla nějak spřažená, nebo firma, která z TOSky povstala jako následník. Také se v městě kde zaniklá TOSka byla nachází pár firem zabývajících se servisem historických soustruhů. Mají to jako dobrý džob k důchodu a schemata rádi prodají, nebo přijedou opravit. Mít ve firmě stroj bez schemat je holé neštěstí a mj. přestupek. Mimochodem by vám mohl pomoci schematem či radou na koho se obrátit i někdo zde.
Není to TOS ( keby je uz schému mám, uz som s TOS jeden stroj riesil ) je to nejaký Bulhar z 70 rokov. Štítok žiadny, jedine co tam je je napis CY ( z azbuky SU ) Ten motor MEZ je tam ocividne dorábany no nevie sa kým. Každopádne som tam dal taky istý stykač ako je pred meničom. Takže ďakujem za rady.
|
- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd). - Meniče a pohony. - RaM. - Elektroinštalá cie do 1000V.
|
|
|
|
Oliver Mička

Offline

Automatizácia
|
 |
« Odpověď #13 kdy: 04.10.2019, 14:48 » |
|
Jestli je na něm CY, jde o v licenci TOSky vyráběný soustruh SU (suustruh universální). Podle točné délky a výšky a fotky se dobabráte k jeho československé mu vzoru a u výrobce ke schematům. Třeba ještě v rozvaděči nějaký štítek najdete.
No ja som to aj skúšal. Ide o Výrobcu ZMM Bulgaria. Kontaktoval som ich niekoľko krát emailom ako oficiálnu žiadosť o prípadnú dokumentáciu ale do dnešnej doby mi ani len neodpísali. ( je to viac ako rok ).  Mam ešte jeden taký menší sústruh CY ( SU ) 505 kde je komplet výzbroj pred vyhorením ale kedže je to klasický sústruh s AC pohonmi a stýkačmi tak tam nie je problém.  Ten veľký sústruh s DC motorom šľape ako hodinky. Čo som sa dozvedel tak podla slov predošlého majiteľa to bol sústruh v nejakom závode, ktorý ešte tam upravovali na iný motor že-vraj práve kvôli regulácii otáčok.  Takže by som sa nečudoval keby mi od ZMM pošlú original schéma kde by bol klasický AC motor... 
|
- Projektovanie a programovanie PLC (Rockwell,Siemens,atd). - Meniče a pohony. - RaM. - Elektroinštalá cie do 1000V.
|
|
|
|
|
|
|