Len k tým airbag-om a pyropatrónom - vždy sa čudujem, že na technickej kontrole kontrolujú vodu v ostrekovači a lezú pod auto a keď majú výrobcom dané, že po 10 rokoch výmena airbagov a v pohode prechádzajú autá s 15-20 ročnými airbagmi a v protokole o tom nie je ani zmienka...
Takže tak: bezpečnostní prvky vozidel se dělí na aktivní a pasivní, povinné a nepovinné-doplňkové.
Jsem O.T., ale principiálně se to podobá elektrotechnic e, omlouvám se moderátorovi.Pásy (pevnostní sloupky, deformační zóny,...) patří mezi povinné prvky pasivní bezpečnosti a jsou kontrolovány.
Ovšem předepínače pásů či aktivní opěrka jsou nepovinná a doplňková výbava, stejně jako airbagy a tutíž je věcí osobní statečnosti a solventnosti každého soudruha, co s tím nadělá, pokud se rozsvítí.
Nápovědou pro rozlišení důležitosti budiž i oranžová kontrolka, kterážto na STK nic neznamená, protože do té (na rozdíl od jiné oranžové-emisního sysému, která má nově legislativní oporu) nikomu nic není.
Pak jsou prvky aktivní bezpečnosti povinné jako např brzdy, tlumiče, gumy, řízení, čepy, ABS, ESP i ty vaše ostřikovače...
. které jsou kontrolovány a nepovinné jako např různé asistenty, nebo blikající 3. brzdové světlo, blinkry při nouzovém brždění, ostřikovače světel... které jsou zatím nepovinná výbava a nikoho nezajímá.
U starších aut nebyl problém ani s kontrolkou ABS, protože auto brzdilo (brzdí pořad) i bez ABS a ta bývala i vypínatelná.
Už pár let je ABS povinná a tudíž nefunkčnost je vážná závada.
Takže analogicky: dokud stačily na zásuvku dva dráty, tahaly se dva dráty ale nikomu nebránili natahnout tři. Pak musely být tři ale kdo chtěl, přidal si chránič. Teď musí natáhnout tři a mít chránič. A každá ta instalace se reviduje podle platných předpisů v době realizace.
U aut je to obdobné, u staršího žabožrouta nikoho nezajímá, že fixluje měření tlaku v gumách, u novějšího je na to pohlíženo pomalu jako na mezinárodní zločin.
Až eurosajuz zavede airbag jako povinný prvek bezpečnosti, bude jeho funkčnost vyžadována u jím povinně vybavených vozidel, stejně jako ono měření tlaku či od nedávna u nových vozů ESP či od roku tuším 06 ono ABS.
Osobně si myslím, že motorista je už potrestán dostatečně, od daní z PHM, přes daně silniční, po daně z tachometru, pro někoho, kdo nemění auto po pár letech je toho dost.
Ještě zavést povinnou výměnu pytlů pro všechny a novopečený majitel olítaného snu českých rodin sazometu 1,9 z fleetu si to může po STK hodit, až bude měnit mimo DPF i airbagy, patrony, atd... Podobné smýšlení by bylo hodné tzv. "šesté opice"