|
Kamil Novák
OSVČ
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 29.03.2008, 10:59 » |
|
Mohl by jste mi někdo jako laikovi vysvětlit co znamená pojem , ,KOMPENZACE"?
Kompenzace obecně je " náhrada, vzájemné vyrovnání, odškodnění". Ale jelikož se ptáte na drátenických stránkách, tak jste měl patrně na mysli kompenzaci účiníku. Snad vám pomůže tento odkaz : http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/491882-ucinik
|
Revizní technik E2/A - specializace na přístroje a zařízení ve zdravotnictví. působnost : zdravotnictví - celá ČR, ostatní revize - Královéhradeck ý, Pardubický a Liberecký kraj
|
|
|
Petr Doležal
Offline
emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)
|
|
« Odpověď #2 kdy: 29.03.2008, 11:15 » |
|
Zkusím zjednodušené vysvětlení pro superlaiky: Kompenzace = vyrovnání Představte si široširou silnici a vy jedete autem rovně vpřed. Veškerý výkon motoru je užitečně spotřebováván. Teď vám začne foukat silný vítr z boku, který vás vychyluje. Abyste udržel přímý směr, musíte natočit volant. Motor ale musí zvýšit výkon (pro odvalování a tření pneumatik), pokud ho nemá , tak zpomalíte. Nejlepší by bylo, kdyby z druhé strany začal foukat druhý vítr, stejné síly a na silnici by se vyrovnal, čili bezvětří a opět jedete v pohodě rovně. A teď: Výkon potřebný pro přímý směr při bezvětří to jsou kW Výkon potřebný při udržení přímého směru při větru to jsou kVA To případné vychylení od přímého směru je účinník. Ten vítr z boku jsou indukčnosti motorů, traf, spotřebičů a vedení Ten opačný vítr jsou kondenzátory pro kompenzaci účinníku Na závěr: Pokud vám bude foukat vítr z boku, a chcete pokračovat stejnou rychlostí vpřed tak musíte: 1. přišlápnout plyn, tzn. více dimenzovat zdroj nebo 2. zařídit si opačný vítr, tj. nasadit kompenzaci 3. Pokud to neuděláte, více zatížíte zdroj a někdy ho můžete dokonce přetížit (pokles napětí, přetížení vedení jalovým proudem=bočním větrem) a ten "boční vítr" si rozvodné závody hlídají a nechají si ho zaplatit. Stačí vám to takto ?
|
Na zdraví a abychom byli lidmi to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
|
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 29.03.2008, 11:44 » |
|
P&ne Doležale, Vy jste básník!
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
|
« Odpověď #5 kdy: 29.03.2008, 12:14 » |
|
Ještě že jsou lidé, jako Grygar, Grün, Doležal ...
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
|
kbulda
|
|
« Odpověď #7 kdy: 29.03.2008, 14:59 » |
|
To Petr Doležal. Musím si Tvoji odpověď vytisknout. Dám si ji v práci do šanonu " Kompenzace " jako první stránku. Takhle polopatické vysvětlení pochopí snad každý. Když jsem to někdy někomu vysvětloval, tak takhle jsem to tedy nedovedl. Smekám. Karel
|
|
|
|
Jaroslav Hasala
OSVČ
Offline
Znojmo (JM)
|
|
« Odpověď #8 kdy: 29.03.2008, 15:19 » |
|
Jalovina, to je takový černý pasážér. Nic nedělá, není z ní žádný zisk, jenom se zadarmo vozí ... Tím nám ovšem zatěžuje nám dopravní cestu (vedení). Je to podobné, jako když v autobusu máte třicet platících pasážerů, ale když fyzicky spočítáte přepravované osoby, je jich tam třeba padesát.
|
elektromontážn í firma, revizní technik E2/A specializace : domovní a bytové instalace, průmyslové instalace, hromosvody. tel. : 603 355 919 email : jarda@hasala.cz
|
|
|
|
|
|
Vitezslav2
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 30.03.2008, 18:09 » |
|
Zkusím zjednodušené vysvětlení pro superlaiky: Kompenzace = vyrovnání Představte si široširou silnici a vy jedete autem rovně vpřed. Veškerý výkon motoru je užitečně spotřebováván. Teď vám začne foukat silný vítr z boku, který vás vychyluje. Abyste udržel přímý směr, musíte natočit volant. Motor ale musí zvýšit výkon (pro odvalování a tření pneumatik), pokud ho nemá , tak zpomalíte. Nejlepší by bylo, kdyby z druhé strany začal foukat druhý vítr, stejné síly a na silnici by se vyrovnal, čili bezvětří a opět jedete v pohodě rovně. A teď: Výkon potřebný pro přímý směr při bezvětří to jsou kW Výkon potřebný při udržení přímého směru při větru to jsou kVA To případné vychylení od přímého směru je účinník. Ten vítr z boku jsou indukčnosti přístrojů a vedení Ten opačný vítr jsou kondenzátory pro kompenzaci účinníku Na závěr: Pokud vám bude foukat vítr z boku, a chcete pokračovat stejnou rychlostí vpřed tak musíte: 1. přišlápnout plyn, tzn. více dimenzovat zdroj nebo 2. zařídit si opačný vítr, tj. nasadit kompenzaci 3. Pokud to neuděláte, více zatížíte zdroj a někdy ho můžete dokonce přetížit (pokles napětí, přetížení vedení jalovým proudem=bočním větrem) a ten "boční vítr" si rozvodné závody hlídají a nechají si ho zaplatit. Stačí vám to takto ? Vážený kolego Doležale,strašně moc vám za výklad a vysvětlení. Ukazoval jsem váš příspěvek několika kolegům a shodly jsme se ,že takhle by to nevysvětlil žádný učitel elektro. Ještě jednou moc za vysvětlení.
|
|
|
|
Zdeněk Kiška
Offline
Projektant elektro - OSVČ
|
|
« Odpověď #13 kdy: 30.03.2008, 19:23 » |
|
To Doležal: Vaše odpověď by chtěla nějakou cenu. Co tady na elektrice nějaké takové ocenění každoročně vyhlásit? Je to otázka pro redakci!
|
A/Projekce elektro: -Silnoproudé a slaboproudé elektroinstala ce -Návrhy hromosvodné instalace B/Světelně technické projekty pro hyg.službu: - Denní osvětlení - Umělé osvětlení C/Veřejné osvětlení D/ Rozpočty - nabídky elektro
|
|
|
Petr Kostacký
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #14 kdy: 30.03.2008, 19:30 » |
|
to: Doležal Takovéto vysvětlení by se mohlo objevit i v učebnicích elektro. Nemá to chybu pane Doležal. Smekám před Vámi.
|
|
|
|
Peter1995
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 23.12.2018, 09:42 » |
|
p. Dolezal, dalo by sa s vami skontaktovat aj inou formou ako toto forum? mal by som na vás par otazok v mojej práci dakujem za odpoved.
|
|
|
|
Peter1995
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 23.12.2018, 09:47 » |
|
p. Dolezal, dalo by as s vami spojit aj inak ako cez toto forum? pracujem na práci v energetike a mal by som par otazok, dakujem za odpoved
|
|
|
|
Rozvodak
Offline
|
|
« Odpověď #17 kdy: 23.12.2018, 11:54 » |
|
p. Dolezal, dalo by as s vami spojit aj inak ako cez toto forum? pracujem na práci v energetike a mal by som par otazok, dakujem za odpoved
Zkuste to přes SZ, ale mám ten dojem že p. Doležal sem delší čas nezavítal. Jestli máte dotazy tak si založte vlastní otázku k diskusi, určitě vám někdo rád odpoví.
|
Montér ve službách rozvodných závodů.
|
|
|