|
|
Jiří Schwarz

Offline

|
 |
« Odpověď #2 kdy: 17.07.2011, 18:50 » |
|
Tohle je mi celkem jasné, mě by spíše zajímalo jak to řešíte v praxi, když máte rozvaděč v TN-C, přidáte nějaký okruh a abyste to nemuseli tahat v "desítce", uděláte rozdělení TN-C na TN-S, protože stačí pro nový okruh CYKY 3x2,5. Jak označíte všechny PENy, aby se daly odlišit od toho jednoho "nového"PEčka? Modrý pruh, to je jasné, ale někdy by to byl problém vše vypnout, abych to mohl rozpojit, navléci bužírky,... Používáte nějaké "nacvakávací modré značky"?
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
|
Milan Hudec

Offline
|
 |
« Odpověď #4 kdy: 17.07.2011, 20:25 » |
|
ČSN 33 2000-5-51 ed.3 příloha ZB. Tam je přehledná tabulka.
O této vím, ale například nedávno vyšla ČSN EN 60445 ed.4, která situaci trochu komplikuje absencí národních podmínek, tak by mě zajímalo, k de všude se člověk o značení PEN dočte.
|
|
|
|
|
|
|
Štefan Beláň
Karlovy Vary

Offline

Chránič je chránič!
|
 |
« Odpověď #8 kdy: 17.07.2011, 20:55 » |
|
....tak by mě zajímalo, k de všude se člověk o značení PEN dočte.
Jsme v Čechách, tak bychom neměli zapomínat na ryze české normy, a to je ČSN 33 0165:1992. Značení vodiče PEN je v čl. 9  PS: Všimněte si, jak dlouho již platí označení vodiče PEN na konci poznávací sv. modrou barvou. 
|
Chránič chrání - jistič jistí.
|
|
|
Milan Hudec

Offline
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 17.07.2011, 21:19 » |
|
Jsme v Čechách, tak bychom neměli zapomínat na ryze české normy, a to je ČSN 33 0165:1992. Značení vodiče PEN je v čl. 9  PS: Všimněte si, jak dlouho již platí označení vodiče PEN na konci poznávací sv. modrou barvou.  Díky, také znám, můžete prosím přidat pokud víte další?
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský

Offline

Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
 |
« Odpověď #10 kdy: 17.07.2011, 21:27 » |
|
Národní odchylky řeší harmonizační dokument, který by měl evropskou normu převést na národní. Moc nechápu, proč jsou v normě označené jako ČSN uveny odchylky ostatních států. Pro zajímavost?
Na značení PEN modrou barvou bych striktně netrval, zvlášť u staré instalace. Je to logické a přehledné a občas může být problém rozpoznat PE a PEN (motor). Dobrý elektrikář by s tím ale neměl mít potíže.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
zerotest
|
 |
« Odpověď #11 kdy: 18.07.2011, 14:11 » |
|
To:Jirka Š. Svejkovský - Posláno: Včera v 21:27 Ve starých instalacích máte jen PEN a přeznačování na PEN nemá smysl a osobně si myslím, že by bylo zavádějící - (toto značení je pro sítě TN - C - S, aby byla zřejmá funkce vodičů). Přívod je PEN zž vodič. K motoru jde zž vodič PEN - (i když použit jako , ,PE ''na kostru). Ke světlu třídy II jde PEN - (i když použit , ,N''). K zásuvce jde PEN a jako PEN použito - (, ,PE'' a , ,N''). Vždy jde o vodič PEN a jako vodič PEN jej mohu použít, nebo jen jednu jeho funkci. Nehrozí záměna za vodič s jinou funkcí - neboť ten tam není.
|
|
|
|
Josef Dolejšek

Offline

Důchodce, ale stále ještě příležitostný projektant
|
 |
« Odpověď #12 kdy: 18.07.2011, 20:46 » |
|
Národní odchylky řeší harmonizační dokument, který by měl evropskou normu převést na národní. Moc nechápu, proč jsou v normě označené jako ČSN uveny odchylky ostatních států. Pro zajímavost?
Abyste věděl, jak vyrobit rozvaděč stroje, který je určen např. do Švédska. Tolik teorie. V praxi to vypadá jinak. Uvedu příklad. Dostali jsme stroj vyrobený v Italii a neseděly tam barvy vodičů dle národní přílohy pro ČR. Odpověď it. technika : "Je to vyrobené dle norem EU, my vyrábíme několik desítek strojů ročně pro celou Evropu a nějaký národní dodatek ČR nás nezajímá". Odpověď it. obchodníka : "Požadavek na el. instalaci dle národní přílohy jste měli uplatnit v kontraktu. My bychom vám samozřejmě vyhověli a za cenu o cca 10 procent vyšší bychom vám to vyrobili přesně dle vašeho požadavku". P.S. Těch 10 procent by dělalo asi 20 000 euro - zkuste s tím přijít za těmi, kteří o nákupu toho stroje rozhodují!
|
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský

Offline

Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
 |
« Odpověď #14 kdy: 19.07.2011, 08:48 » |
|
To:Jirka Š. Svejkovský - Posláno: Včera v 21:27 K motoru jde zž vodič PEN - (i když použit jako , ,PE ''na kostru).
K motoru jde pouze PE. U strojních zařízení (pracovních strojů) tomu tak bylo vždy. PEN se totiž u mašin nikdy moc nevyskytoval (kromě hl. přívodu).
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
zerotest
|
 |
« Odpověď #15 kdy: 19.07.2011, 13:34 » |
|
To. Jirka Š. Svejkovský Posláno: Dnes v 08:48 přívod do rozvaděče 3+PEN (TN - C - , ,klasické nulování'' - žádné rozdělení TN-C-S) všechny vývody a tedy i motorové jsou s PEN (nulovací vodič). Kde by měl vzniknout ten vodič PE ? (neberme v úvahu uzemnění ani pospojování).
|
|
|
|
|
|