Leri
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 25.01.2024, 09:20 » |
|
Tři olověné akumulátory 12V spojené do série, výsledných 36V bude napájet elektromotor. Potřeboval bych z jednoho akumulátoru vyvést odbočku a odebírat jen 12V pro světla. Je to ideální, nebo nevhodný stav? Ten jeden akumulátor bude zřejmě více zatížený a jaký to bude mít vliv pro zbývající akumulátory, životnost atd.
Moderátor - Původní nesmysl zněl: "3 Aku spojené do série a 2 napáječky. Je to možné?".
|
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 26.01.2024, 00:35 » |
|
Taky by se dalo uvažovat o variantě nabíjet každý z těch 3 akumulátorů samostatně a střídat je (a taky hlídat při vybíjení nejen napětí té trojice, ale i toho nejzatíženější ho).
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 26.01.2024, 05:19 » |
|
Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje , že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%, kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.
Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
Leri
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 13.02.2024, 09:51 » |
|
Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje , že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%, kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.
Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.
všem za objasnění tohoto příkladu. Samozřejmě mám v plánu použít měnič, jen jsem se chtěl tomu vyhnout, aby zařízení bylo co nejjednodušší a nezabíralo moc místa. A taky mě zajímalo, jak se vlastně budou chovat akumulátory při provozu, nabíjení a celkové životnosti, poněvadž jsem tento způsob zapojení a provozu, nikdy nezkoušel. Díky za Vaše cenné zkušenosti.
|
|
|
|
Leri
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 13.02.2024, 10:08 » |
|
Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje , že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%, kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.
Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.
Ještě mám dotaz na Václava Třetího. Popsaný příklad je za podmínek, že akumulátory se dobíjí za provozu. V mém případě by se akumulátory dobíjely v odpojeném stavu od zařízení,. Též by docházelo k poškození jednoho z akumulátorů? Zatížení za provozu by bylo, 12V 20W a 36V 1000W.
|
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #9 kdy: 13.02.2024, 11:18 » |
|
Ano, přesně tak bych odpověděl i já. Nabíječky by to chtělo s procesorovým automatickým ukončením nabití.
Thank you Mr. Revús!
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|