Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak jednoduše měřit DC proud při nabíjení a vybíjení akumulátorové baterie?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak jednoduše měřit DC proud při nabíjení a vybíjení akumulátorové baterie?  (Přečteno 2901 krát)
Daniel Reiský
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« kdy: 28.05.2025, 17:29 »

Napadá vás jednoduchý způsob měření DC proudu při nabíjení a následném vybíjení akumulátorové baterie FVE?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 28.05.2025, 18:22 »

Jednoduše ampérmetrem. Co jiného.
Nebo hallovkou, nebo victron vyrábí docela šikovný bočník i s BT konektivitou.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Daniel Reiský
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 28.05.2025, 19:48 »

Jednoduše ampérmetrem. Co jiného.
Nebo hallovkou, nebo victron vyrábí docela šikovný bočník i s BT konektivitou.

Důležitá jsou slova při nabíjení a vybíjení ... klasický analogový ampérmetr bude ukazovat jenom jeden směr proudu. A vzhledem k proudům až 150A je třeba poměrně robusní bočník a ampérmetr s nulou uprostřed. Proto se ptám na nápady.  poklona
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 29.05.2025, 05:03 »

V dobách, kdy byla ve vozidlech používána dynama v nabíjecí soustavě, byl často na palubní desce ampermetr s nulou uprostřed. Byl zapojen tak, že zobrazoval bilanci proudu jdoucího do akku a z něho. Pouze hlavní přívod ke starteru byl zapojen přímo na baterii s ohledem na to, že proud při startování byl obvykle o řád vyšší, než běžný provozní proud soustavy. Ampermetr míval rozsah plus/minus 30 až 40A. Při provozu vozidla ukazoval A-metr mírně do kladného směru stupnice - tedy nabíjení. Některá vozidla v tomto případě neměla ani kontrolku nabíjení.

Dnes by se dal použít patřičně dimensovaný bočník a jeho výstup dále zpracovávat digitálně.  Jedinou potíž vidím v provedení bočníku a vhodném odporovém materiálu na jeho výrobu, případně jaké jsou vlastnosti průmyslově dodávaných bočníků. Firmu Victron znám, jejich bočník prozatím ne, dá se předpokládat, že bude propracovaný, stejně jako jejich ostatní výrobky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 29.05.2025, 09:56 »

Jen by měl tazatel upřesnit jestli trvá na mechanickém měřidle, protože digitální běžně měří obě polarity a jen u jedné doplňují znaménko mínus

Pokud by byl použit bočník, je důležité nezapomenout na to, že je to na nějakém potenciálu.
Takže spíše bych přemýšlel o nějakém principu snímání proudu jako u klešťového ampérmetru
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 29.05.2025, 10:33 »

Jen by měl tazatel upřesnit jestli trvá na mechanickém měřidle, protože digitální běžně měří obě polarity a jen u jedné doplňují znaménko mínus

Pokud by byl použit bočník, je důležité nezapomenout na to, že je to na nějakém potenciálu.
Takže spíše bych přemýšlel o nějakém principu snímání proudu jako u klešťového ampérmetru

Měření stejnosměrného proudu bezkontaktním způsobem je možné pomocí Hallovy sondy (princip používaný u stejnosměrných klešťových ampermetrů, může ale být zatížen chybou vnějších magnetických polí v okolí Hallovy sondy). Je to ovšem daleko komplikovanějš í, než použití měřícího transformátoru u měření střídavého proudu.

Obejít problém spojení A-metru s bočníkem na měřeném potenciálu není dnes tak složité. Existují měniče, které umožňují oddělit potenciály. Takové řešení pak umožní použití běžného digitálního modulu měření napětí připojeného přímo k bočníku. Ve všech případech, ať bude řešení jakékoliv, je třeba kvůli bezpečnosti uvažovat o napětí proti zemi, na jakém bude samotné měření probíhat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #6 kdy: 29.05.2025, 12:22 »

Ještě jsem se nesetkal se solárním měničem, který by si proud z a do baterek neměřil interně sám. A nejen tuto hodnota proudu, ale i různá napětí, proudy a výkony. A vše jde nějak zobrazit přes datový výstup měniče.
 Pokud si jen potřebujete ověřit, jestli měnič nekecá, stačí použít běžný klešťový ampérmetr co umí i DC proud. Ten si i umí otáčet polaritu, takže je vidět jak nabíjení tak vybíjení bez změny polarity kleští.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
František Šohajda
*
Offline Offline


RT E2-A


« Odpověď #7 kdy: 29.05.2025, 13:46 »

Citace
Ještě jsem se nesetkal se solárním měničem, který by si proud z a do baterek neměřil interně sám.

Určitě to měří všechny údaje váš SW na FVE, máte tam i historii a podobně....Pro č to duplovat?
Možná trochu jiné parametry kalibrace..... .
Některý SW to ještě umožňuje i posílat v tabulce do emailu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

RT -EZ   - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
Petr Zíka
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 29.05.2025, 19:07 »

Používám rozvaděčový ampérmetr Weigel za pár korun z bazoše. Má nulu uprostřed a udávanou citlivost 60mV. Uvnitř je ještě odpor, ten jsem přemostil. Jako bočník je využit propoj z mínus baterie na mínus sběrnici, asi 50cm 50mm2. Stupnice je namalovaná nově, základní rozsah je +/- 16A, nahoře je spínač x5. Střídač sice proud měří a ukazuje, ale zvlášť odběr, zvlášť dodávku z panelů a navíc do baterky putuje ještě proud z dalšího mppt trackeru. Je to velmi názorné, jen se to nedá snadno digitalizovat/logovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jozef BABJAK
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 30.05.2025, 06:17 »

V dobách, kdy byla ve vozidlech používána dynama v nabíjecí soustavě, byl často na palubní desce ampermetr s nulou uprostřed.

Presne tak. Na Volge 24 s dieselovým Indenor motorom od Peugeota s nepriamym vstrekovaním skočila rúčka ampérmetra pri žhavení úplne do mínusu mimo stupnicu. Ľahký záchvev ručičky po cca 20 sekundách signalizoval "Je nažhavené, štartuj!" Po naštartovaní išla citeľne do plusu a návrat na nulu signalizoval "Je dobité!" Akákoľvek výraznejšia odchýlka od nulovej polohy potom signalizovala "Je problém!" Ampérmeter bol dostatočne citlivý, aby kmitaním rúčky spoľahlivo indikoval činosť smerovačov. Jednoduchšie a elegantnejšie to už ani byť nemohlo. Kam sa hrabú súčasné autá s nápisom "Porucha; núdzový režim. Navštívte servis."

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 02.06.2025, 05:16 »

Motor Indenor montovaný do Volh 24 měl již poměrně silný alternátor, který dával až 70A a žhavení mělo při spuštění 80A, což oboje A-metru škodilo. Ručička "létala" z minus hodnoty do plus hodnoty a narážela na dorazy, starty pro ni byly kruté, běžný provoz pak byl již v klidu, po chvíli jízdy ukazoval A-metr mírně do kladné hodnoty a reagoval pouze na změny odběru při užití spotřeblčů.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 02.06.2025, 09:06 »

Jako bočník je využit propoj z mínus baterie na mínus sběrnici, asi 50cm 50mm2.

Med ma celkom slusnu zavislost odporu na teplote, nevadi to ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 02.06.2025, 09:09 »

Bezne sa vyrabaju obvody, ktore vnutri obsahuju Hallovu sondu a vyvedene maju silove privody velkeho prierezu, na druhej strane je bud analogy napatovy vystup alebo rovno I2C, SPI alebo nieco podobne. Do prudu 60A bezne dostupne na Aliexpresse za par dolarov (analog verzia).
Urcite sa da pohladat aj profi verzia predavana v EU. Priklad : ACS 712, rozsah +- 30A
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Zíka
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 02.06.2025, 18:22 »

Med ma celkom slusnu zavislost odporu na teplote, nevadi to ?
Vůbec ne. Je to jen 4% na 10°C, větší ohřátí jsem termokamerou neviděl. Ale beru to jako indikátor, jestli 10A nebo 15A je mi jedno, potřebuji vidět, zda -15A nebo +15A.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jaké používáte nabíjecí akumulátory k INSTALTEST 61557?
 Jaké zákony a normy stanoví záruky a životnosti akumulátorů?
 Trvale napájený zálohový zdroj
 Akumulace energie
 Jak se kontroluje stav akumulátoru v nouzáku?
 Jak revidujete akumulátorové vrtačky a notebooky?
 Jaky zvolit typ akumulatoru?
 Je to akumulator NiCd nebo Pb?
 Proč nepoužívat baterie různých typů současně?
 Jak regulovaně vybíjet akumulátor?
 Je nabíječka akumulátorů nářadí ?
 Co je to akumulatorovna?
 Jaký typ akumulátoru zvolit k měniči pro přenosnou televizi?
 Jaký je význam výstupů z AKU baterie spotřebičů?
 Nema nekdo schema na nabijecku uzavrenych olovenych akumulatoru?
 Jaké mám použít typy akumulátorů u nouzového osvětlení v panelovém domě?
 Jaký druh akumulátoru použít pro nouzové osvětlení v panelovém domě?
 Lze nabíjet 6V baterii 14V zdrojem ?
 Jaké máte zkušenosti s nabíjecími NIMH bateriemi?
 Vyrábí nebo dodává někdo v ČR setrvačníkové akumulátory?
 Nemáte schéma reverzní nabíječky akumulátorovích baterií?
 Jakou zvolit kapacitu akumulátoru pro napájení sonografu?
 Jak se spojují nestejné akumulátory?
 Hrozí ve skladu vyřazených akumulátorů nebezpečí výbuchu?
 Lze zprovoznit "déle" skladovaný NiCd akumulátor?
 Smí být tzv. bezúdržbový olověný akumulátor umístěn trvale v nevětrané prostoře?
 Akú najlepšie použiť automatiku pro bezúdržbovú baterkáreň?
 Jakým max. napětím lze dobíjet akumulátory?
 Jaká je odolnost LI-ION AKU proti přebíjení?
 Pokec o tvorbě článků ...
 Jak nejlépe skladovat alkalické baterie?
 Jak se vypočítá doba, po kterou autobaterie může dávat trvale cca 2,5A?
 Za jakou dobu je schopna se dobít autobaterie 120Ah?
 Akumulátory Li-Ion
 Zvyšuje se nabíjením baterie její hmotnost?
 Zajímá vás AKUMULACE ENERGIE? Sledujte LIVE s profesorem Vondrákem!
 AKUMULACE elektrické energie #1
 AKUMULACE elektrické energie #2 Elektromobily
 Jak je možné, že "nabíječka nastartovala kabely"?
 Jak by měla být zajištěna místnost nabíjecí stanice?
 Jaký zvolit záložní akumulátor do digitálních spínacích hodin V86/1digi20?
 Jak změřit autobaterii multimetrem?
 Aká je pravda o vybíjaní a dobíjaní akmulátorov?
 Jak by jste nejrychleji nabíjeli akumulátor?
 Podle které normy revidovat akumulátorovnu?
 Aká je pravda o dvoch paralelne zapojených akumulátorov rôznej kapacity?
 Revidují se nepřipevněné nabíječe baterií staničních vozíků dle ČSN 331600 ed.2?
 Čím nahradit na aku lisovacích kleštích baterie?
 Záleží baterie pro UPS na velikosti Ah?
 Jak nabíjet baterie zapojené v sérii?
 Proč mi v přístrojích fungují jen některé baterky (AAA)?
 Je opravdu nutné nabíjet akumulátory s technologií VRLA pulsní nabíječkou?
 Jak nabíjet olověné, gelové, bez údržbové akumulátory?
 Aké minimálne vetranie vyžadujú zálohovacie akumulátory?
 GM ELECTRONIC: Startovací PowerBank NEXCELL
 Náhrada 6V 2CR5 baterie 4x 1.5V AA bateriemi ?
 Neznáte normu která by řešila provoz a bezpečnost nabíječek trakčních baterií?
 Nabíjecí stanice pro mobilní telefony Chargebox
 Nemáte dokumentaci k nabíječi Kt 34 80/60?
 Mohu paralelně zapojit dvě baterie s ruznymi parametry?
  Proč se v aku nářadí používají akumulátory NiCd (nyní Lipol), ale nikdy NiMh?
 Jak nahradit baterii např. z aku vrtačky 14,4V za trafo 230V/14V?
 Nanomateriály mohou zvýšit kapacitu baterek
 Ako u EZS narábať s vyradeným gelovým Pb akumulátorom?
 NISSAN a EATON: Úložiště energie "xStorage HOME"
 Repas akumulátorů NiCd, NiMH
 Je možné nabíjet 12V akumulátor jiným 12v akumulátorem?
 V Prakšicích vzniklo největší bateriové úložiště
 Existuje nějaké zařízení na monitorování záložní baterie?
 V Česku vzniklo velké bateriové úložiště
 Budou lithium-iontové baterie a superkondenzátory opravdu patřit budoucnosti?
 Jak dobíjet za jízdy karavan?
 Co omezuje nabíjecí výkon akumulátoru?
 TOSHIBA boduje s novou Lithium-iontovou baterií
 KIA přichází s novou technologií opravy akumulátorů elektrifikovaných vozů
 Největší bateriové úložiště v Česku spuštěno
 Lze zabezpečit akumulátor proti krádeži pomocí GPS modulu?
 Používejte udržovací nabíječku Pb akumulátorů a nenechte se v zimě zaskočit
 Jakou si myslíte, že bude mít úspěch výroba baterií HE3DA?
 V Norsku vyroste továrna na výrobu baterií využívající český patent
 Standardní řada Ni-Cd baterií Ferak
 Jakou máte zkušenost s repasovanými akumulátory?
 KNIHA Akumulátory a baterie je tu zpět digitalizovaná
 Podle čeho se orientovat u typů dobíjecích akumulátorů AA?
 Jak ověřit kondici akumulátorů v UPS?
 Je složité přinutit všechny výrobce elektromobilů k jednotnému akumulátoru?
 K jakému účelu byly vytvořeny akumulátory?
 Jak vás učili kapacity akumulátorů?
 Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
 Jaké byly před sto léty požadavky na akumulátory?
 Kde v elektroinstalacích nacházíte praktické uplatnění baterií fgFORTE?
 Jaká odlišná pravidla pro umístění baterií FVE v konkrétních prostředích?
 Jak oceníte znovu vzkříšení použitých autobaterií řešením DEL?
 Co může zabránit požárům akumulátorů?
 Vybíjíte akumulátory? Jak a čím?
 Olověná baterie LTXL1235W
 Poradíte mi proč baterie v koupelně při dotyku probíjí?
 Nevíte v čem souvisí autobaterie s ČSN 332000-6-61 a ČSN 331500?
 Jaký je princip suchého galvanického článku?
 Proč nefungují baterie Philips ultra alkaline C LR14 v Eurotestu 61557?
 Co je důležité při používání a údržbě baterií?
 Nevíte, kde sehnat co nejlevněji trakční baterii 12V a kolem 100Ah?
 Ako by sa mal chovat klasicky oloveny akumulator 12V po nabiti?
 Jak změřit správné dobíjení motobaterie?
 Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
 Jak zvýšit napětí AA baterie (1,2V)?
 Co si myslíte Batteriser is a $2.50 gadget that extends?
 SONNEN nový člen KNX
 Čím testujete akumulátory v EZS?
 Jaké baterie ne/doporučíte do ovládání systémové instalace?
 Dá se změřit skutečná kapacita AAA baterií?
 Jaká je efektivita nabíjeni z powerbanky při dobíjení baterie 3.7V solárem 6V?
 Jak lze provádět induktivní nabíjení akumulátoru na hladině nn?
 Kde koupit nabíječku AKU 36V/2-3A?
 Jak dobíjet 6V olověnou baterii z 12V autobaterie?
 Kde hledat závadu pokud dobíječ nedobíjí akumulátory vozíku?
 Má vliv nabíjecí proud na životnost gelové baterie?
 Jak nabít elektromobil na 100km za 3 minuty?
 V Lovosicích byla spuštěna rychlodobíjecí stanice
 Nabiji baterii 12V Li-ion pomocí 10 dobíjecích 1,2AA NiMH baterií?
 ABB hlásí výrazný nárůst v počtu nabíjecích stanic v Česku
 Musím u sazby D27d nabijecí stanici blokovat stykačem HDO?
 Lze nabíjet elektromobil DC mimo klasické DC rychlonabíjecí stanice?
 Je napájecí kabel pro nabíječku elektromobilů v areálu investora stavbou?
 Jaký může být přívodní kabel pro napájení DC 150kW nabíječky?
 Čím omezovat nabíjecí proud třífázové zásuvky podle odběru objektu?
 Co vše potřebuji k připojení Wallboxu k hlavnímu jističi?
 Čo treba splniť pre bezpečné napájanie domu zo zásuvky na elektroaute?
 Pomůže rozšíření elektromobility stavba dobíjecích míst pro elektronáklaďáky?
 Od kdy budou muset být vybaveny garáže a garážová stání přívodem pro nabíječku?
 Kam v garáži situovat výstup na Wallbox?
 Jak velkým obchodním trikem je nabídka wallboxů k FE?
 Jak odepínat wallbox smart metrem?
 Jakou doporučíte nabíječku autobaterií?
 Odkud se učit revizím nabíjecích stanic?
 Musím rozpojit sérii 2x12V baterií při nabíjení dvěma 12V nabíječkami zaráz?
 Existuje nějaký sloupek pro wallbox, rozvaděč s pojistkami i elektroměr?
 Jakým způsobem derivační dynamo zabraňuje přepolarizaci magnetů při zpětném proudu?
 Může napájecí zdroje s větším výkonem ničit baterii notebooku?
 Jak se navrhuje kompatibilita nabíjecích stanic s elektromobilů?
 Jakými způsoby se dobíjejí elektromobily v bytovkách?
 Jaký je bezpečný udržovací nabíjecí proud gelového olověného akumulátoru?
 Lze nabíjet elektromobil přímo ze zásuvky fotovoltaiky?
 Už jste slyšeli o nabíjení Plug&Charge (ISO15118)?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (3)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 1.648 sekund, 24 dotazů.