|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #3 kdy: 29.05.2025, 05:03 » |
|
V dobách, kdy byla ve vozidlech používána dynama v nabíjecí soustavě, byl často na palubní desce ampermetr s nulou uprostřed. Byl zapojen tak, že zobrazoval bilanci proudu jdoucího do akku a z něho. Pouze hlavní přívod ke starteru byl zapojen přímo na baterii s ohledem na to, že proud při startování byl obvykle o řád vyšší, než běžný provozní proud soustavy. Ampermetr míval rozsah plus/minus 30 až 40A. Při provozu vozidla ukazoval A-metr mírně do kladného směru stupnice - tedy nabíjení. Některá vozidla v tomto případě neměla ani kontrolku nabíjení.
Dnes by se dal použít patřičně dimensovaný bočník a jeho výstup dále zpracovávat digitálně. Jedinou potíž vidím v provedení bočníku a vhodném odporovém materiálu na jeho výrobu, případně jaké jsou vlastnosti průmyslově dodávaných bočníků. Firmu Victron znám, jejich bočník prozatím ne, dá se předpokládat, že bude propracovaný, stejně jako jejich ostatní výrobky.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #5 kdy: 29.05.2025, 10:33 » |
|
Jen by měl tazatel upřesnit jestli trvá na mechanickém měřidle, protože digitální běžně měří obě polarity a jen u jedné doplňují znaménko mínus
Pokud by byl použit bočník, je důležité nezapomenout na to, že je to na nějakém potenciálu. Takže spíše bych přemýšlel o nějakém principu snímání proudu jako u klešťového ampérmetru
Měření stejnosměrného proudu bezkontaktním způsobem je možné pomocí Hallovy sondy (princip používaný u stejnosměrných klešťových ampermetrů, může ale být zatížen chybou vnějších magnetických polí v okolí Hallovy sondy). Je to ovšem daleko komplikovanějš í, než použití měřícího transformátoru u měření střídavého proudu. Obejít problém spojení A-metru s bočníkem na měřeném potenciálu není dnes tak složité. Existují měniče, které umožňují oddělit potenciály. Takové řešení pak umožní použití běžného digitálního modulu měření napětí připojeného přímo k bočníku. Ve všech případech, ať bude řešení jakékoliv, je třeba kvůli bezpečnosti uvažovat o napětí proti zemi, na jakém bude samotné měření probíhat.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
František Šohajda

Offline
RT E2-A
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 29.05.2025, 13:46 » |
|
Ještě jsem se nesetkal se solárním měničem, který by si proud z a do baterek neměřil interně sám. Určitě to měří všechny údaje váš SW na FVE, máte tam i historii a podobně....Pro č to duplovat? Možná trochu jiné parametry kalibrace..... . Některý SW to ještě umožňuje i posílat v tabulce do emailu.
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #10 kdy: 02.06.2025, 05:16 » |
|
Motor Indenor montovaný do Volh 24 měl již poměrně silný alternátor, který dával až 70A a žhavení mělo při spuštění 80A, což oboje A-metru škodilo. Ručička "létala" z minus hodnoty do plus hodnoty a narážela na dorazy, starty pro ni byly kruté, běžný provoz pak byl již v klidu, po chvíli jízdy ukazoval A-metr mírně do kladné hodnoty a reagoval pouze na změny odběru při užití spotřeblčů.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
|