Aleš Říha
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« kdy: 12.04.2012, 16:25 » |
|
Máme vysokozdvižný vozík s elektrickým pohonem, který je napájený baterií 24V/400Ah. Nabíjení této baterie probíhá v místnosti o rozměrech cca 5x8m s výškou stropu 2,5 - 3m. Není zde zajištěno účinné větrání. Mohl by prosím někdo poradit, jak by měla být zajištěna místnost s takovým určením?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aleš Říha
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
 |
« Odpověď #5 kdy: 13.04.2012, 10:42 » |
|
,  za vaši ochotu pomoci. Jedná se o olověnou baterii staršího typu s elektrolytem. V současnosti je její stav takový, že plynuje nejen v režimu nabíjení (což je samozřejmě normální stav), ale v nějakém minimálním množství i mimo nabíjení. Uvažujeme o zakoupení nové baterie, ale to je asi ještě na delší čas. Spíše mi tedy jde o to, jak řešit tuto momentální situaci a také zda má někdo zkušenosti, do jaké míry by ono plynování v uvedené místnosti mohlo být nebezpečné.
|
|
|
|
|
Petr Doležal

Offline

emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)
|
 |
« Odpověď #7 kdy: 13.04.2012, 12:05 » |
|
Něco z ČSN 33 2610 (ta neplatná): Norma neuvádí čistý dobíjecí proces, ale dalo by se použít výrazu bateriový provoz = spotřebiče jsou napájeny pouze z akumulátorové baterie (což mimochodem nemáme) a při jejím nabíjení jsou spotřebiče odpojeny (neboli jde o čisté nabíjení či dobíjení, váš případ). Pro tento provoz je proud I, který způsobuje vývin vodíku u olověných akumulátorů (předpokládám klasické, dolévací, bez regulačních a katalyzátorový ch ventilů a nízkoantimonov ých kladných desek) je při vztažení na 1000 Ah definován takto: nabíjecí charakteristik a W = 1/4 jmenovitého proudu nabíječe nabíjecí charakteristik a UI do 2,4V/čl. = 2A Množství vyměněného vzduchu musí být Q[m3/hod]=0,05*n*I, kde n je počet článků, I je výše zmíněný proud Větrací otvory přirozeného větrání (naproti sobě) musí mít průřez A[cm2]>28*Q Toť asi v kostce vše. Ohledně stavebních úprav jde o požadavky na dveře, prosklené průhledy mezi zdrojovnou a nabíjárnou a pod. U nabíjecích stanic s občasným provozem musí být výška místnosti min. 2,7m. Pozor na stavební kapsy pod stropem.
|
Na zdraví a abychom byli lidmi to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
|
|
|
Radek Červený
Žij a nechej žít

Offline

|
 |
« Odpověď #8 kdy: 13.04.2012, 17:55 » |
|
Když jsem dělal halu s akumulátorovno u, bylo v projektu požadováno mimo jiné: Provedení instalace v "EX" provedení Zemnící přípojnice po obvodu místnosti Odsávání s ventilátorem s výpočtovým výkonem v EX provedení Automatické sepnutí ventilátoru při zapnutí kteréhokoliv nabíječe s cca 2 hodinovým doběhem Zajištěný přístup vzduchu do místnosti A dále další požadavky mimo elektro, např.: Tekoucí pitná voda Podlaha odolná kyselině Jímka na kyselinu Dveře bez zámku, tzv. lítačky ....... Ale byla to akumulátorovna . Takto označená. Otázkou je, jak nazvat místnost, kde nabíjíte jeden vozík. Samozřejmě i zde je vznik vodíku, ale v jiné míře než když se nabíjí paleta baterií naráz. V praxi při servisu AGS baterií běžně vídám tyto baterie nabíjet přímo ve vozíku nebo v nějaké oddělené místnosti, která má v lepším případě nějaký historický nástěnný ventilátor a je třeba bez dveří. Prakticky jde o to zajistit, aby koncentrace vodíku byla menší než výbušná. To plynování mimo nabíjení je po nabíjení, nebo třeba i druhý den? Po nabíjení je běžné, že baterie ještě nějakou dobu plynuje, ale ne třeba do druhého dne. K posouzení stavu baterie by to chtělo udělat kapacitní test, ten vám hodně napoví o celkovém stavu baterie. Je to taková pravdivá informace, zda šetřit na novou, nebo stačí případně vyměnit jen nějaký vadný článek a ještě nějaký čas vydržet 
|
|
|
|
|
|
|
Radek Červený
Žij a nechej žít

Offline

|
 |
« Odpověď #12 kdy: 14.04.2012, 10:06 » |
|
Při silně zasulfátované baterii je nějaká šance, že při pomalém nabíjení malým proudem se sulfatace odstraní. Při běžném provozním nabíjení je tato metoda nerealizovatel ná. Takže nabíjení malým proudem se realizuje až když je nějaký problém s kapacitou a také někdy až když je pozdě. Konstrukce nabíječe má velký vliv na odstranění sulfatace. Osobně mám raději klasické transformátoro vé nabíječe, byť s ruční regulací, než ty samocosirádoby z akcí za 499. Co říci na ukončený proces nabíjení automatikou při 100% a na hustoměru je 50%? Asi je někde chyba, co? Pár zasulfátovanýc h baterií jsem už zlikvidoval, byly nabíjeny tady těmito rádoby sráči. Zvláštní je, tento problém dřív nebyl při nabíjení nabíječem s transformátore m a ruční regulací, který baterii hezky a pomalu probublal. 
|
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #14 kdy: 23.06.2015, 22:37 » |
|
Otevřu znovu téma "prostor pro nabíjení aku baterií vysokozdvižnýc h vozíků".
V ČSN EN 502 72-1 se uvádí, že má být zvlášť oddělená zóna v prostoru pro elektrické zařízení. Příklad: ve velké hale je na stěně cca 10 nabíječek různých typů Fronius, Berlan a jiné. Vozíky jezdí až těsně k nabíječkám. Máte někdo zkušenost s provedením tohoto oddělení?
Dále se vyžaduje antistatické provedení podlahy na dosah ruky ( 1,25 m) od připojovacího bodu. Kabely na připojování vozíku mají různou délku. Pokud není provedeno, jak se dodatečně toto opatření provádí?
Myslím si, že pro projektanta taková stanice pro nabíjení více vozíku, není zcela jednoduchá záležitost. Na příklad při zapnutí kterékoliv nabíječky se zapne ventilátor a má ještě doběh 2 hodiny po vypnutí, ale u každé nabíječky je Emergency Stop, kterým to celé shodím přes hlavní stykač. Považuji to při kontrole jako závadu.
Také se mi moc nelibí, že v Návodu na obsluhu je napsáno "zákaz odpojování aku při zapnutém nabíječi". Ale technicky to není nijak ošetřeno.....p řitom oblouk při rozpojení pod proudem v blízkosti baterky......a ty baterky nejsou žádné prcky.
Právě zkušenost kolegy Rozmahela s výbuchem baterky mne nabádá k opatrnosti. Pro doplnění, provozovatel má zpracované DOPV podle NV 406/2004 Sb. kde se jen tvrdí, že koncetrace vodíku při zapnutém vodíku nepřesáhne 4%. Dále se ale nic již neřešilo....
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #17 kdy: 24.06.2015, 22:30 » |
|
Nabíjení venku a ne v hale. ( Montážní hala s 10 linkami a cca 100 pracovníky v nepřetržitém provoze a nabíjení cca 15 vozíků).To je moje hlavní myšlenka a jedna z variant. K ČSN EN 50272-3 jsem se zatím neprobojoval, zůstal jsem viset u 50272-1. Díky za nápovědu ( již jsem myslel, že se nikdo do této sekce nedívá, proto mám z těchto obou příspěvku radost)
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|