Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak dobíjet za jízdy karavan?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Jak dobíjet za jízdy karavan?  (Přečteno 7041 krát)
Zdeněk Pikhart
OSVČ - Tábor
*
Offline Offline



revizní technik-E2/A , elektromontáže


WWW
« kdy: 24.04.2018, 22:52 »

Řešil jste někdo dobíjení karavanu za jízdy? Jde mi o ochranu alternátoru proti přetížení a o včasné odpojení baterií při poklesu napětí při kempování. Baterie by měli 150Ah, aby se dalo nocovat bez zdroje 230V.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

revize, montáže a opravy převážně v občanské výstavbě a průmyslových provozech
Václav Třetí
*
Online Online



« Odpověď #1 kdy: 25.04.2018, 16:02 »


  V potřebách pro karavanisty a případně i jachtaře lze zakoupit oddělovač buď reléový nebo diodový, který zajistí při chodu motoru dobíjení baterie pro napájení spotřebičů a osvětlení v obytné části, aniž by došlo k vybití startovací baterie při dlouhodobém odběru - baterie jsou pro spotřebu odděleny. Pokud máte obytné vozidlo, nebývá dobíjení problém, pokud používáte obytný přívěs, hrají proti odpory vodičů, které budou výrazně delší, je třeba je předimenzovat. Nedoporučuji proto pro dobíjení u přívěsů ani propojení přes patřičné kolíky 13 pólové vlekové vidlice a originální 13 žilový kabel, který nemá dostatečný průřez žil.

O alternátor nemusíte mít nějakou zásadní obavu, většina vozidel ho má předimensovaný . Navíc se pozitivně projevuje to, že se jedná o střídavý stroj, který je výrazně odolnější proti přetížení než bývala dynama. Proto také regulace dynam mívala proudovou ochranu (u tzv. tříkotvičkovýc h relé bývalo jedno relé proudové, které právě zajistilo odpojení buzení při přetížení),  kdežto u alternátorů se od doby jejich počátku používání u dobíjecích soustav vozidel nikdo z výrobců k této ochraně neuchýlil a nebylo to nikdy potřeba.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Petr Petr
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 08.09.2020, 12:36 »

Dovolte mi oponovat,
problém není jen u přívěsů, ale hlavně u aut a lodí, kde impedance vedení k palubnímu akumulátorru je nízká. Kdekdo nabízí jakési "oddělovače",  což je obvykle relé řízené posdele napětí, ktaré předpokládá, že při zvýšení napětí na "motorovém" akumulátoru tvrdě připojí vybité palubní akumulátory - a představte si, jak je zatížen alternátor který připojíte na palubní aky s kapacitou obvykle přes 400Ah. Alternátory nemají zabudované proudové omezení, a jsou značně přetěžovány - většina "karavanistů",  kteří cestují (většinou dobíjí palubní aku jízdou) vám potvrdí, že "spotřebují" jeden alternátor ročně.....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Online Online



« Odpověď #3 kdy: 08.09.2020, 14:42 »

Dovolte mi oponovat,
problém není jen u přívěsů, ale hlavně u aut a lodí, kde impedance vedení k palubnímu akumulátorru je nízká. Kdekdo nabízí jakési..."oddělovače" obvykle relé řízené podle napětí, které tvrdě připojí ...vybité palubní akumulátory ... s kapacitou obvykle přes 400Ah. Alternátory nemají zabudované proudové omezení, a jsou značně přetěžovány - většina "karavanistů"... vám potvrdí, že "spotřebují" jeden alternátor ročně...

Oponovat můžete, jak je vidět, kol. Pikhart zřejmě vyřešil problém již před dvěma léty a vynadat mi nepřišel.

Já bych začal od začátku. Impedance se uplatňuje pouze u vinutí alternátoru, tam je proud střídavý, na výstupu šestipulsního usměrňovače je minimální zvlnění a ještě je "vyhlazeno" akumulátorem vozidla, takže dále lze uvažovat pouze odpor vedení. Oddělovače jsou různé, reléové, diodové  a různě chytré. Některé kontrolují stav vybití palubní baterie a proud omezí v počátku nabíjení.

Řešení nestandardních potřeb je také otázka technického citu, pokud někdo použije akku 400Ah a pak je vybité na 10V na tvrdo připojí ke 14V nabitému vozidlovému akumulátoru, tak je blázen, protože riskuje explozi některého akku, upálení kontaktů oddělovacího relé a požár propojovací  kabeláže.

Elektroinstala ce jachet bývá (s vyjímkou těch nejmenších, prostorem srovnatelných s malým karavanem za OA) úpně jiná a začíná obvykle samostatným výkonným alternátorem   používajícím vyšší napětí než 12V. Také akumulátorů je více a velké kapacity, protože u lodí váha nehraje zásadní roli.

Pokud někdo v krátké době poškodí několik alternátorů po sobě, tak by měl hledat chybu, protože to není normální. V tomto případě v řešení nabíjení pomocných akumulátorů a jejich kapaciě.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Petr Petr
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 08.09.2020, 15:03 »

Souhlasím, já regoval především na větu "O alternátor nemusíte mít nějakou zásadní obavu, většina vozidel ho má předimensovaný .",  jednoduše proto, že znám mnoho případů překvapených karavanistů - že jim klekl alternátor, většinou v cizině a docela se to prodražilo, neuvažuji-li o ztraceném čase.
Je to nebezpečné a zavádějící tvrzení
Ze zvědavosti jsem procházel současnou nabídku, a v 99%narazíte právě na toto jednoduché relé.....
Sám to mám kdysi zbastlené, ale velmi spolehlivé, proto se mi to nechce měnit - jednoduché třístupňové odporové omezení, dnes by to řešila spínaná regulace, ale před 30 lety na to nebyly dostatečné prvky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Musí být akumulační kamna umístěny pouze pod oknem?
 Spočítáte mi prosím, zda náš hlavní jistič zvládne další akumulační kamna?
 Kde se dají koupit náhradní topné spirály do akumulačních kamen?
 Je v pořádku, že je pro akukamna s ventilátorem vyveden pouze jeden kabel?
 Jakou má akumulační topidlo tepelnou setrvačnost?
 Jaká je povolená maximální povrchová teplota aku.kamen v mateřské škole?
 Akú najlepšie použiť automatiku pro bezúdržbovú baterkáreň?
 Lze využít, u akumulaček, jeden vodič N pro okruh siloviny i ventilátoru?
 Už jste slyšeli o akumulaci energie z blesku?
 Zajímá vás AKUMULACE ENERGIE? Sledujte LIVE s profesorem Vondrákem!
 AKUMULACE elektrické energie #1
 Jak by měla být zajištěna místnost nabíjecí stanice?
 Jak bezpečně a efektivně vybíjet prebytečnou energii?
 Podle které normy revidovat akumulátorovnu?
 Jak rozebrat vamberecká elektrická akumulační kamna?
 Doporučíte mi koupi "akumulačních přímotopů"?
 Má někdo zkušenost s funkčností akumulaček Dimplex?
 Nabíjecí stanice pro mobilní telefony Chargebox
 Budou baterie TESLA pro domácnost řešením?
 NISSAN a EATON: Úložiště energie "xStorage HOME"
 Existuje nějaké zařízení na monitorování záložní baterie?
 V Česku vzniklo velké bateriové úložiště
 Budou lithium-iontové baterie a superkondenzátory opravdu patřit budoucnosti?
 TOSHIBA boduje s novou Lithium-iontovou baterií
 Jak dálkově ovládát akumulační kamna?
 V Anglii testují akumulaci energie do zkapalněného vzduchu
 KIA přichází s novou technologií opravy akumulátorů elektrifikovaných vozů
 Největší bateriové úložiště v Česku spuštěno
 V Norsku vyroste továrna na výrobu baterií využívající český patent
 LS superkapacitory jako úložiště energie jsou na rozhraní mezi klasickými elektrolytickými kondenzátory a akumulátory
 Jaké používáte nabíjecí akumulátory k INSTALTEST 61557?
 Jaké zákony a normy stanoví záruky a životnosti akumulátorů?
 Trvale napájený zálohový zdroj
 Akumulace energie
 Jak se kontroluje stav akumulátoru v nouzáku?
 Jak revidujete akumulátorové vrtačky a notebooky?
 Jaky zvolit typ akumulatoru?
 Je to akumulator NiCd nebo Pb?
 Proč nepoužívat baterie různých typů současně?
 Jak regulovaně vybíjet akumulátor?
 Je nabíječka akumulátorů nářadí ?
 Co je to akumulatorovna?
 Jaký typ akumulátoru zvolit k měniči pro přenosnou televizi?
 Jaký je význam výstupů z AKU baterie spotřebičů?
 Nema nekdo schema na nabijecku uzavrenych olovenych akumulatoru?
 Jaké mám použít typy akumulátorů u nouzového osvětlení v panelovém domě?
 Jaký druh akumulátoru použít pro nouzové osvětlení v panelovém domě?
 Lze nabíjet 6V baterii 14V zdrojem ?
 Jaké máte zkušenosti s nabíjecími NIMH bateriemi?
 Vyrábí nebo dodává někdo v ČR setrvačníkové akumulátory?
 Nemáte schéma reverzní nabíječky akumulátorovích baterií?
 Jakou zvolit kapacitu akumulátoru pro napájení sonografu?
 Jak se spojují nestejné akumulátory?
 Hrozí ve skladu vyřazených akumulátorů nebezpečí výbuchu?
 Lze zprovoznit "déle" skladovaný NiCd akumulátor?
 Smí být tzv. bezúdržbový olověný akumulátor umístěn trvale v nevětrané prostoře?
 Jakým max. napětím lze dobíjet akumulátory?
 Jaká je odolnost LI-ION AKU proti přebíjení?
 Pokec o tvorbě článků ...
 Jak nejlépe skladovat alkalické baterie?
 Jak se vypočítá doba, po kterou autobaterie může dávat trvale cca 2,5A?
 Za jakou dobu je schopna se dobít autobaterie 120Ah?
 Akumulátory Li-Ion
 Zvyšuje se nabíjením baterie její hmotnost?
 AKUMULACE elektrické energie #2 Elektromobily
 Jak je možné, že "nabíječka nastartovala kabely"?
 Jaký zvolit záložní akumulátor do digitálních spínacích hodin V86/1digi20?
 Jak změřit autobaterii multimetrem?
 Aká je pravda o vybíjaní a dobíjaní akmulátorov?
 Jak by jste nejrychleji nabíjeli akumulátor?
 Aká je pravda o dvoch paralelne zapojených akumulátorov rôznej kapacity?
 Revidují se nepřipevněné nabíječe baterií staničních vozíků dle ČSN 331600 ed.2?
 Čím nahradit na aku lisovacích kleštích baterie?
 Záleží baterie pro UPS na velikosti Ah?
 Jak nabíjet baterie zapojené v sérii?
 Proč mi v přístrojích fungují jen některé baterky (AAA)?
 Je opravdu nutné nabíjet akumulátory s technologií VRLA pulsní nabíječkou?
 Jak nabíjet olověné, gelové, bez údržbové akumulátory?
 Aké minimálne vetranie vyžadujú zálohovacie akumulátory?
 GM ELECTRONIC: Startovací PowerBank NEXCELL
 Náhrada 6V 2CR5 baterie 4x 1.5V AA bateriemi ?
 Neznáte normu která by řešila provoz a bezpečnost nabíječek trakčních baterií?
 Nemáte dokumentaci k nabíječi Kt 34 80/60?
 Mohu paralelně zapojit dvě baterie s ruznymi parametry?
  Proč se v aku nářadí používají akumulátory NiCd (nyní Lipol), ale nikdy NiMh?
 Jak nahradit baterii např. z aku vrtačky 14,4V za trafo 230V/14V?
 Nanomateriály mohou zvýšit kapacitu baterek
 Ako u EZS narábať s vyradeným gelovým Pb akumulátorom?
 Repas akumulátorů NiCd, NiMH
 Je možné nabíjet 12V akumulátor jiným 12v akumulátorem?
 V Prakšicích vzniklo největší bateriové úložiště
 Co omezuje nabíjecí výkon akumulátoru?
 Lze zabezpečit akumulátor proti krádeži pomocí GPS modulu?
 Používejte udržovací nabíječku Pb akumulátorů a nenechte se v zimě zaskočit
 Jakou si myslíte, že bude mít úspěch výroba baterií HE3DA?
 Standardní řada Ni-Cd baterií Ferak
 Jakou máte zkušenost s repasovanými akumulátory?
 Poradíte mi proč baterie v koupelně při dotyku probíjí?
 Nevíte v čem souvisí autobaterie s ČSN 332000-6-61 a ČSN 331500?
 Jaký je princip suchého galvanického článku?
 Proč nefungují baterie Philips ultra alkaline C LR14 v Eurotestu 61557?
 Co je důležité při používání a údržbě baterií?
 Nevíte, kde sehnat co nejlevněji trakční baterii 12V a kolem 100Ah?
 Ako by sa mal chovat klasicky oloveny akumulator 12V po nabiti?
 Jak změřit správné dobíjení motobaterie?
 Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
 Jak zvýšit napětí AA baterie (1,2V)?
 Co si myslíte Batteriser is a $2.50 gadget that extends?
 SONNEN nový člen KNX
 Čím testujete akumulátory v EZS?
 Jaké baterie ne/doporučíte do ovládání systémové instalace?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (3)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.065 sekund, 24 dotazů.