{{html imgtag}}

${perex}

${title}

${perex}

Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ...
| | |-+  Jak nabíjet baterie zapojené v sérii?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Poslat téma Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Jak nabíjet baterie zapojené v sérii?  (Přečteno 24133 krát)
David Marek
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« kdy: 06.03.2014, 13:41 »

.

Mám baterie zapojeny do série. Každá je na 12V a jmenovitý proud 10A.

Nyní je nabíjím po jedné, to znamená připojím jí na zdroj na kterém nastavím 12V a cca 4A. Nabíjí se kolem 10 hodin, protože má kapacitu 40Ah.

Jde nabíjet baterie, abych je nemusel pokaždé rozpojovat a nabíjet samostatně? Napadlo mě, že bych je nabíjel 12X4V (pro 4 baterie) což je 48V a  proud bych nechal stejný, což je 4A. V případě, že by to fungovalo, nabíjely by se stejně dlouho? 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 06.03.2014, 17:40 »

Nic nového pod sluncem -
jedná se o běžné nabíjení stálým proudem (ve vašem případě 4A),
více článků v serii, do konečných znaků nabití.
Problém může být v tom, že 12V je málo a u starších baterií
je nutné mít napětí vyšší až cca 17V na jednu baterii.
Při čtyřech kusech už by to dělalo asi 65V, což už může být v některém
prostředí problém.
Potíž bývá také s těmi konečnými znaky nabití, kterého mohou
dosáhnout jednotlivé baterie v různých časech.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Hugo K.
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 06.03.2014, 20:58 »

Ve zlatém věku kutilství v Čechách se používal zdroj konstantního proudu.
Nejjednodušší s kondenzátorem v primáru (nepříjemné když dojde k rozpojení obvodu sekundáru)
Zodpovědnější osoby údajně používají v primáru tlumivku.
Takové domanyko ještě mám v dílně. Trafo na 24V, nabíjel jsem jak 6V tak 12V aku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 06.03.2014, 21:09 »

Pokud se nabíjí 12V baterie, také se nabíjí 6 článků v sérii, tím, že je to v jedná baterii, pokud již "není za obdobím použitelnosti", měly by být články stejné. Když se zapojí do série 4 baterie, je to prakticky stejné, pokud jsou baterie stejné. 
Napětí 48V, ale pro nabíjení je třeba počítat asi s 2,3V na článek, tedy kolem 13,8V na 6-i článkovou baterii,  a asi 55V pro 4 takové baterie (ono to bývá přesněji uvedeno v pokynech výrobce.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Ludvík Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 06.03.2014, 23:11 »

Běžně se s využitím čtyř akumulátorů, zapojených do série, setkávám u zálohování telefonních ústředen. Těch 48V rovněž využívá několik výrobců shodně. Pokud mají akumulátory stejné parametry, žádný problém nevidím.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 07.03.2014, 08:40 »

Napětí 48V, ale pro nabíjení je třeba počítat asi s 2,3V na článek, tedy kolem 13,8V na 6-i článkovou baterii,  a asi 55V pro 4 takové baterie (ono to bývá přesněji uvedeno v pokynech výrobce.

Napětí 2,3V na jeden článek je vhodné pro tzv. udržovací nabíjení, pokud tazatel potřebuje nabíjet baterie cyklicky po hlubším vybíjení, bude třeba použít napětí vyšší, až 2,7V na článek.

 Vždy je třeba zohlednit požadavky a doporučení výrobce, akumulátory mohou být odlišných konstrukcí, klasické s tekutým elektrolytem jsou asi nejméně náročné na údržbu a podmínky nabíjení, u plně bezúdržbových už je třeba vyšší opatrnosti při volbě způsobu nabíjení, nejnáročnější jsou baterie gelové, tam je překročení dovolených proudů a napětí velice rychlou cestou ke zničení akku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Hroudný
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 08.03.2014, 17:15 »

Pro trvalé dobíjení (stand-by) je nutné nabíjet Pb akumulátor doporučeným konstantním napětím. Obvykle to je 2,3V na článek.
Nabíječe pro stand-by mají často i proudové omezení, ideálně na 0,1C.

2,7V už je moc.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Kostelný
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 08.03.2014, 18:03 »

Problém může nastat, pokud jsou akumulátory každý jinak vybité. Potom se při sériovém nabíjení nabijí pouze na hodnotu nejméně vybitého akumulátoru. Setkávám se s tím u kamionů, které fungují na 24V (2x12V baterie zapojeny do série) a řidič "kutil", který chce připojit spotřebič a zároveň chce ušetřit za měnič 24V/12V, si vytáhne napětí přímo z jedné baterie. Dochází právě k tomu, že se akumulátory nabijí pouze po dobu nejméně vybitého akumulátoru, ale při startování jsou schopny dodat pouze kapacitu dle nejméně nabitého akumulátoru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #8 kdy: 08.03.2014, 18:43 »

...
2,7V už je moc.
2,7V na článek je maximální napětí pro jednorázové nabití, do stavu výrazného plynování, což je problém u AGM baterie a rozhodně by to nešlo použít u gelové baterie. Ale u "klasiky" to jde, nesmíme ale zapomenout povolit zátky, abychom neriskovali "zacpané" kanálky a nafouknutí nebo prasknutí článku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 08.03.2014, 19:02 »

Pan Marek se neptal na vybíjení baterií v serii ani na nabíjení
t.zv. udržovací.
Chce vědět, jestli půjde nabíjet 4 baterie 40 Ah, když je zapojí do serie,
použije nabíječ s vyšším napětím, pustí do nich proud 0,1C po dobu
10 hodin, aby je nemusel nabíjet postupně.

Dle vzorce P= U.I, potřebuje zdroj s větším výkonem.
Během nabíjení musí měřit napětí na každé baterii (u "bezúdržbových" se nic
jiného sledovat nedá) a tu která dosáhne konečných znaků nabití musí odpojit,
upravit proud (snížit napětí) a pokračovat v nabíjení zbylých.
U olověných akumulátorů se za nabitou považuje baterie, která intenzivně
plynuje, napětí dosáhlo 2,4 - 2,8V na článek (měří se při zapojeném nabíjení)
a nadále se nezvyšuje.
Jestli má baterie stejného typu, od stejného výrobce a stejné výrobní serie
které byly stejně vybíjeny bude celý proces jednodušší. 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ižák Ctibor
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 10.03.2014, 07:46 »

Vo vn rozvodniach sa bežne používa 110V= ako ovládacie napätie. Jednotlivé akumulátory v minulosti boli spolu po zvárané , tak že tie ani nebolo možné po-rozpájať a samostatne nabíjať. Samozrejme, že tam bola nabíjačka na 110V, Nabíjala sa vždy celá sada batérií naraz . Taktiež na vojne sme batérie do vysielačov spájali sériove pri nabíjaní. Po jednom by  sme to nikdy nestihli.Pokia ľ tie batérie používate spojené do série , predpokladám, že sú parametrami rovnaké, rovnako staré, odber tieto batérie zaťažuje rovnako, tak, že aj stav vybitia bude zrejme rovnaký a preto celkom kľudne ích môžete nabíjať sériove spojené. Koniec -koncom , tak ako to už tu predo mnou spomenuli, aj tá 12V batéria je vlastne poskladaná zo sériovo radených článkov.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Najkrajší pocit je hrejivý pocit pri srdci z dobre vykonanej práce.
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 10.03.2014, 08:58 »

Ještě dodám, že plně vybitou baterii nestačí nabíjet proudem 0,1C po dobu 10h. Nabíjecí proces nemá 100% účinnost! U olověných baterií se uvažuje, že je dobu třeba prodloužit zhruba o 25% a u NiCd nebo NiFe o 40%. Ani konstanta 0,1C není vždy dogma, pro NiCd a NiFe se někdy doporučuje 0,2C po dobu 7 hod. (t.j. 140% kapacity).

P.S. Tyto informace slouží k pochopení celkové problematiky nabíjení různých akku, byť se pův. tazatel např. neptal na NiCd, diskusi budou jistě v budoucnu číst někteří další zájemci a chybu spočívající v nedostatečném nabití dělají mnozí uživatelé všech možných typů a velikostí článků, kdy u některých to nakonec vede ke ztrátě schopnosti akumulovat elektrickou energii.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #12 kdy: 10.03.2014, 09:29 »

Ještě dodám, že plně vybitou baterii nestačí nabíjet proudem 0,1C po dobu 10h. ...
To je velmi správná a důležitá informace.
Dodat by se daly další a další podrobnosti... To není na pár příspěvků v diskusi, to je na celou knihu.
U AGM nebo gelových AKU baterií není žádnou vyjímkou, že výrobce uvádí doporučené hodnoty o nějakou tu setinku jinak, než konkurence. Chemie je jen jedna, to olovo se chová v kyselém prostředí stejně, ale právě proto, že to je chemie, tak tím, že budu baterii nabíjet a vybíjet "co nejblíže 100%", budu mít její životnost jinou, než když ji nebudu nabíjet na 100%...
A také běžně u hodnoty napětí uvádí výrobce maximální teplotu, běžně 20 stupňů, a při vyšší teplotě se nabíjecí režim mění, napětí by mělo být nižší,...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 10.03.2014, 10:36 »

Dovolil bych si již potřetí upozornit na nutnost sledování těch konečných znaků nabití ...

 Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
David Marek
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 10.03.2014, 13:27 »

Takže bych to mohl nabíjet 48V, což znamená +8 (2V na každou baterii), takže 56V a např. 4A? Mám zdroj nastavitelného napětí i proudu, takže bych nastavil 56V a 4A. Nejsem moudrý z toho hlídání baterií. To se jedna nabije dříve než druhá? Měl jsem zato, že se všechny nabíjejí stejně a když mi padne ručička u proudu, tzn, že už si nechce brát proud, tak jsou nabité. (takhle nabíjím jednu baterii. Dám jí 14V a 4A a když spadne ričička u proudu tak je nabitá. odpovídá to zhruba 10 hodinám, když má kapacitu 40Ah). Tak stejně bych chtěl nabíjet více baterií najednou. Díky
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 10.03.2014, 16:15 »

Baterie se většinou nenabíjejí stejně, někdy i v ideálních případech o kterých
se tady píše výše.
Vy provádíte buď nabíjení stálým napětím, nebo máte nabíječku s automatikou.
U starších baterií, je takové nabíjení nedostatečné a je třeba ho upravovat.
Nejlepší je nabíjení stálým proudem a proces hlídat, jak bylo popsáno výše.

Doufám, že se bavíme o olověných akumulátorech. ..
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Novák
*
Offline Offline




« Odpověď #16 kdy: 10.03.2014, 20:59 »

Doporucuju precist si knizku Nabijece a Nabijeni autoru Arendas, Rucka, ktera vysla nekdy leta pane 1978 ale i dnes ma co povedet. Asi tam najdete odpoved na vsechny vase problemy...

V knihovne ji asi nenajdete, takze ted tady tak trochu porusim zakon ve jmenu verejneho blaha... http://www.ulozto.cz/xzV1uwh/nabijece-a-nabijeni-pdf
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #17 kdy: 10.03.2014, 21:19 »

Když chceš o něco přijít, stačí to někomu půjčit...
A tak jsem přišel o jeden starší drážní předpis, kde byly důležité zásady nabíjení i další péče o akumulátorové baterie moc pěkně popsány.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Poslat téma Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jaké používáte nabíjecí akumulátory k INSTALTEST 61557?
 Jaké zákony a normy stanoví záruky a životnosti akumulátorů?
 Trvale napájený zálohový zdroj
 Akumulace energie
 Jak se kontroluje stav akumulátoru v nouzáku?
 Jak revidujete akumulátorové vrtačky a notebooky?
 Jaky zvolit typ akumulatoru?
 Je to akumulator NiCd nebo Pb?
 Proč nepoužívat baterie různých typů současně?
 Jak regulovaně vybíjet akumulátor?
 Je nabíječka akumulátorů nářadí ?
 Co je to akumulatorovna?
 Jaký typ akumulátoru zvolit k měniči pro přenosnou televizi?
 Jaký je význam výstupů z AKU baterie spotřebičů?
 Nema nekdo schema na nabijecku uzavrenych olovenych akumulatoru?
 Jaké mám použít typy akumulátorů u nouzového osvětlení v panelovém domě?
 Jaký druh akumulátoru použít pro nouzové osvětlení v panelovém domě?
 Lze nabíjet 6V baterii 14V zdrojem ?
 Jaké máte zkušenosti s nabíjecími NIMH bateriemi?
 Vyrábí nebo dodává někdo v ČR setrvačníkové akumulátory?
 Nemáte schéma reverzní nabíječky akumulátorovích baterií?
 Jakou zvolit kapacitu akumulátoru pro napájení sonografu?
 Jak se spojují nestejné akumulátory?
 Hrozí ve skladu vyřazených akumulátorů nebezpečí výbuchu?
 Lze zprovoznit "déle" skladovaný NiCd akumulátor?
 Smí být tzv. bezúdržbový olověný akumulátor umístěn trvale v nevětrané prostoře?
 Akú najlepšie použiť automatiku pro bezúdržbovú baterkáreň?
 Jakým max. napětím lze dobíjet akumulátory?
 Jaká je odolnost LI-ION AKU proti přebíjení?
 Pokec o tvorbě článků ...
 Jak nejlépe skladovat alkalické baterie?
 Jak se vypočítá doba, po kterou autobaterie může dávat trvale cca 2,5A?
 Za jakou dobu je schopna se dobít autobaterie 120Ah?
 Akumulátory Li-Ion
 Zvyšuje se nabíjením baterie její hmotnost?
 Zajímá vás AKUMULACE ENERGIE? Sledujte LIVE s profesorem Vondrákem!
 AKUMULACE elektrické energie #1
 AKUMULACE elektrické energie #2 Elektromobily
 Jak je možné, že "nabíječka nastartovala kabely"?
 Jak by měla být zajištěna místnost nabíjecí stanice?
 Jaký zvolit záložní akumulátor do digitálních spínacích hodin V86/1digi20?
 Jak změřit autobaterii multimetrem?
 Aká je pravda o vybíjaní a dobíjaní akmulátorov?
 Jak by jste nejrychleji nabíjeli akumulátor?
 Podle které normy revidovat akumulátorovnu?
 Aká je pravda o dvoch paralelne zapojených akumulátorov rôznej kapacity?
 Revidují se nepřipevněné nabíječe baterií staničních vozíků dle ČSN 331600 ed.2?
 Čím nahradit na aku lisovacích kleštích baterie?
 Záleží baterie pro UPS na velikosti Ah?
 Proč mi v přístrojích fungují jen některé baterky (AAA)?
 Je opravdu nutné nabíjet akumulátory s technologií VRLA pulsní nabíječkou?
 Jak nabíjet olověné, gelové, bez údržbové akumulátory?
 Aké minimálne vetranie vyžadujú zálohovacie akumulátory?
 GM ELECTRONIC: Startovací PowerBank NEXCELL
 Náhrada 6V 2CR5 baterie 4x 1.5V AA bateriemi ?
 Neznáte normu která by řešila provoz a bezpečnost nabíječek trakčních baterií?
 Nabíjecí stanice pro mobilní telefony Chargebox
 Nemáte dokumentaci k nabíječi Kt 34 80/60?
 Mohu paralelně zapojit dvě baterie s ruznymi parametry?
  Proč se v aku nářadí používají akumulátory NiCd (nyní Lipol), ale nikdy NiMh?
 Jak nahradit baterii např. z aku vrtačky 14,4V za trafo 230V/14V?
 Nanomateriály mohou zvýšit kapacitu baterek
 Ako u EZS narábať s vyradeným gelovým Pb akumulátorom?
 NISSAN a EATON: Úložiště energie "xStorage HOME"
 Repas akumulátorů NiCd, NiMH
 Je možné nabíjet 12V akumulátor jiným 12v akumulátorem?
 V Prakšicích vzniklo největší bateriové úložiště
 Existuje nějaké zařízení na monitorování záložní baterie?
 V Česku vzniklo velké bateriové úložiště
 Budou lithium-iontové baterie a superkondenzátory opravdu patřit budoucnosti?
 Jak dobíjet za jízdy karavan?
 Co omezuje nabíjecí výkon akumulátoru?
 TOSHIBA boduje s novou Lithium-iontovou baterií
 KIA přichází s novou technologií opravy akumulátorů elektrifikovaných vozů
 Poradíte mi proč baterie v koupelně při dotyku probíjí?
 Nevíte v čem souvisí autobaterie s ČSN 332000-6-61 a ČSN 331500?
 Jaký je princip suchého galvanického článku?
 Proč nefungují baterie Philips ultra alkaline C LR14 v Eurotestu 61557?
 Co je důležité při používání a údržbě baterií?
 Nevíte, kde sehnat co nejlevněji trakční baterii 12V a kolem 100Ah?
 Ako by sa mal chovat klasicky oloveny akumulator 12V po nabiti?
 Jak změřit správné dobíjení motobaterie?
 Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
 Jak zvýšit napětí AA baterie (1,2V)?
 Co si myslíte Batteriser is a $2.50 gadget that extends?

Aktuální slova (2)

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.283 sekund, 24 dotazů.