|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 06.03.2014, 21:09 » |
|
Pokud se nabíjí 12V baterie, také se nabíjí 6 článků v sérii, tím, že je to v jedná baterii, pokud již "není za obdobím použitelnosti", měly by být články stejné. Když se zapojí do série 4 baterie, je to prakticky stejné, pokud jsou baterie stejné. Napětí 48V, ale pro nabíjení je třeba počítat asi s 2,3V na článek, tedy kolem 13,8V na 6-i článkovou baterii, a asi 55V pro 4 takové baterie (ono to bývá přesněji uvedeno v pokynech výrobce.
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 07.03.2014, 08:40 » |
|
Napětí 48V, ale pro nabíjení je třeba počítat asi s 2,3V na článek, tedy kolem 13,8V na 6-i článkovou baterii, a asi 55V pro 4 takové baterie (ono to bývá přesněji uvedeno v pokynech výrobce.
Napětí 2,3V na jeden článek je vhodné pro tzv. udržovací nabíjení, pokud tazatel potřebuje nabíjet baterie cyklicky po hlubším vybíjení, bude třeba použít napětí vyšší, až 2,7V na článek. Vždy je třeba zohlednit požadavky a doporučení výrobce, akumulátory mohou být odlišných konstrukcí, klasické s tekutým elektrolytem jsou asi nejméně náročné na údržbu a podmínky nabíjení, u plně bezúdržbových už je třeba vyšší opatrnosti při volbě způsobu nabíjení, nejnáročnější jsou baterie gelové, tam je překročení dovolených proudů a napětí velice rychlou cestou ke zničení akku.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 08.03.2014, 18:43 » |
|
... 2,7V už je moc.
2,7V na článek je maximální napětí pro jednorázové nabití, do stavu výrazného plynování, což je problém u AGM baterie a rozhodně by to nešlo použít u gelové baterie. Ale u "klasiky" to jde, nesmíme ale zapomenout povolit zátky, abychom neriskovali "zacpané" kanálky a nafouknutí nebo prasknutí článku.
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #9 kdy: 08.03.2014, 19:02 » |
|
Pan Marek se neptal na vybíjení baterií v serii ani na nabíjení t.zv. udržovací. Chce vědět, jestli půjde nabíjet 4 baterie 40 Ah, když je zapojí do serie, použije nabíječ s vyšším napětím, pustí do nich proud 0,1C po dobu 10 hodin, aby je nemusel nabíjet postupně.
Dle vzorce P= U.I, potřebuje zdroj s větším výkonem. Během nabíjení musí měřit napětí na každé baterii (u "bezúdržbových" se nic jiného sledovat nedá) a tu která dosáhne konečných znaků nabití musí odpojit, upravit proud (snížit napětí) a pokračovat v nabíjení zbylých. U olověných akumulátorů se za nabitou považuje baterie, která intenzivně plynuje, napětí dosáhlo 2,4 - 2,8V na článek (měří se při zapojeném nabíjení) a nadále se nezvyšuje. Jestli má baterie stejného typu, od stejného výrobce a stejné výrobní serie které byly stejně vybíjeny bude celý proces jednodušší.
|
|
|
|
Ižák Ctibor
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 10.03.2014, 07:46 » |
|
Vo vn rozvodniach sa bežne používa 110V= ako ovládacie napätie. Jednotlivé akumulátory v minulosti boli spolu po zvárané , tak že tie ani nebolo možné po-rozpájať a samostatne nabíjať. Samozrejme, že tam bola nabíjačka na 110V, Nabíjala sa vždy celá sada batérií naraz . Taktiež na vojne sme batérie do vysielačov spájali sériove pri nabíjaní. Po jednom by sme to nikdy nestihli.Pokia ľ tie batérie používate spojené do série , predpokladám, že sú parametrami rovnaké, rovnako staré, odber tieto batérie zaťažuje rovnako, tak, že aj stav vybitia bude zrejme rovnaký a preto celkom kľudne ích môžete nabíjať sériove spojené. Koniec -koncom , tak ako to už tu predo mnou spomenuli, aj tá 12V batéria je vlastne poskladaná zo sériovo radených článkov.
|
Najkrajší pocit je hrejivý pocit pri srdci z dobre vykonanej práce.
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #11 kdy: 10.03.2014, 08:58 » |
|
Ještě dodám, že plně vybitou baterii nestačí nabíjet proudem 0,1C po dobu 10h. Nabíjecí proces nemá 100% účinnost! U olověných baterií se uvažuje, že je dobu třeba prodloužit zhruba o 25% a u NiCd nebo NiFe o 40%. Ani konstanta 0,1C není vždy dogma, pro NiCd a NiFe se někdy doporučuje 0,2C po dobu 7 hod. (t.j. 140% kapacity).
P.S. Tyto informace slouží k pochopení celkové problematiky nabíjení různých akku, byť se pův. tazatel např. neptal na NiCd, diskusi budou jistě v budoucnu číst někteří další zájemci a chybu spočívající v nedostatečném nabití dělají mnozí uživatelé všech možných typů a velikostí článků, kdy u některých to nakonec vede ke ztrátě schopnosti akumulovat elektrickou energii.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 10.03.2014, 09:29 » |
|
Ještě dodám, že plně vybitou baterii nestačí nabíjet proudem 0,1C po dobu 10h. ...
To je velmi správná a důležitá informace. Dodat by se daly další a další podrobnosti... To není na pár příspěvků v diskusi, to je na celou knihu. U AGM nebo gelových AKU baterií není žádnou vyjímkou, že výrobce uvádí doporučené hodnoty o nějakou tu setinku jinak, než konkurence. Chemie je jen jedna, to olovo se chová v kyselém prostředí stejně, ale právě proto, že to je chemie, tak tím, že budu baterii nabíjet a vybíjet "co nejblíže 100%", budu mít její životnost jinou, než když ji nebudu nabíjet na 100%... A také běžně u hodnoty napětí uvádí výrobce maximální teplotu, běžně 20 stupňů, a při vyšší teplotě se nabíjecí režim mění, napětí by mělo být nižší,...
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
|
|
|
|