David Kalousek
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 17.09.2012, 20:59 » |
|
Problém se týká elektroinstala ce na námořní plachetnici, kde je použit ochranný vodič a mínusový vodič na stejném potenciálu(kostře). Veškeré motory na 24V mají mínusový vodič spojený s kostrou stejně tak i motory 400V které jsou taktéž spojeny s kostrou(vodivým rámem, ap). Myslím, že to není uplně správně. Další problém je v tom že padá chránič u mola, pokud se loď připojí z mola. Vodič PE a N spojen není, ale megmetem to změřit kvůli přístrojům nemůžu.
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Online
|
|
« Odpověď #1 kdy: 18.09.2012, 08:14 » |
|
Některé detaily ve vašem příspěvku mi nejsou jasné. Tak jen pá postřehů: - vodič PE je pouze vodič ochranný, neměl by jím procházet pracovní proud AC ani DC - izolační stav mezi PE a L nebo N "musí" jít změřit! Pokud spojím N a L a měřím to 250V proti PE, musí tam být vyhovující stav a "NESMÍ" se takovým měřením nic poškodit. - rozvod 24V spojený s PE potenciálem - v tom bych neviděl nic špatného, předpokládám, že rozvod 24V je galvanicky oddělen od ostatních rozvodů a je to spojeno jen v jednom bodu - motory na 230/400V - jaký motor to je? Zpravidla konstrukcí motoru a ovládacích obvodů je dáno, zda potřebuje střední vodič N nebo ne, ale ten se v motoru ani ovládacích obvodech nespojuje s PE, naopak je třeba aby to bylo dostatečně "izolované".
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
Jan Kelbich
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 18.09.2012, 11:35 » |
|
... mají mínusový vodič spojený s kostrou stejně tak i motory 400V které jsou taktéž spojeny s kostrou(vodivým rámem, ap). Myslím, že to není uplně správně.
400 V je už jednoznačně kategorie nn (pokud to není vyšší) a tam už spojení s kostrou nemá co dělat (s výjimkou "uzemnění" zdroje v síti TN). Kostra nemůže sloužit jako pracovní vodič, jedině jako náhodný ochranný vodič. ...Vodič PE a N spojen není, ale megmetem to změřit kvůli přístrojům nemohu.
Takže je PE spojeno s kostrou nebo ne ? Že není spojen s N bych předpokládal, pokud je skoustrou spojen L-. Můžete ten váš popis upřesnit ? Není mi to jasné.
|
IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Kelbich
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 18.09.2012, 23:15 » |
|
... pro větší spolehlivost zadních svítilen mám jejich kostru propojenou s kostrou karavanu tmavěmodrým vodičem (pokud je ukostřen -pól)
Proč tmavěmodrým ? Považuje se to za ss řídicí obvod ?
|
IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #8 kdy: 19.09.2012, 05:00 » |
|
V autoelektrice panuje poněkud chaos v barevném značení vodiče spojeného s kostrou, ale modrý tmavý ani světlý nepoužívá snad žádná automobilka.
Barevné značení vodiče spojeného s kostrou.
Německé vozy: hnědý Italské vozy (a také LADA): černý Škoda před VW: bílý Škoda s VW: hnědý Francouzské vozy: zeleno/žlutý nebo černý Japonské vozy a ostatní asijské: dosti často černý
Automobilky také barvu někdy mění podle přání zákazníka, např. Renaulty a Peugeoty určené pro Německo mívají hnědý na kostru.
U přívěsů a návěsů se používá v elektroinstala ci obvykle na kostru bílý, stejně tak ve spojovacím kabelu, dokonce to bývá na některých vlekových vidlicích celé napsáno - viz tabulka níže.
Tak mi napadá, že možná někomu pomůže, až si utrhne kabel u vleku toto barevné značení, které je mezinárodní a používá se i u našich nových přívěsů za OA. Majitelé starších budou muset ale zkoušet, tam může být cokoliv. barva vodiče funkce značení svorky v zásuvce
žlutý levá směrovka 1 (L) modrý zadní mlhovka 2 (52) bílý kostra 3 (31) zelený pravá směrovka 4 (R,P) hnědý pravý obrys 5 (58, 58R) červený brzda 6 (54) černý levý obrys 7 (58L)
Číselné značení 1 až 7 odpovídá zásuvkám pro 12V , v závorkách je starší systém používaný firmami BOSCH a PAL, stále se na některých zásuvkách a vidlicích 12V používá. U zásuvek pro 24V se používá běžně.
|
|
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #10 kdy: 19.09.2012, 09:22 » |
|
Nevím a zaplať Pánbůh za to, to by se mi rozskočila hlava.
|
|
|
|
IM
|
|
« Odpověď #11 kdy: 19.09.2012, 22:07 » |
|
To jsem nevěděl, že máme tolik odborníků na elektroinstala ci na lodi.
|
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #12 kdy: 20.09.2012, 10:00 » |
|
Já jsem se o elektroinstala cich na lodích ani nezmínil, pouze jsem se zabýval autoelektrikou . Ale když nedáte jinak, připíši i něco k původnímu dotazu, který je vlastně dvojitý. Autorovi se nezdá spojení PE a záporného pólu bateriového napájení 24V a zárověň píše o problému padání chrániče při připojení lodi k napájení z mola.
Každé řešení prvního problému bude mít svá úskalí. Lze samozřejmě natáhnout další vodiče pro záporný pól stejnosměrné sítě a PE a DC- oddělit, pokud to ovšem umožní použité spotřebiče, které budou nejspíš na spojení s kostrou konstruované. Další otázkou budou úbytky na vedení a tudíž bude potřeba řádně dimenzovaných vodičů pro silnější spotřebiče. Druhá možnost je nechat PE a DC- spojené, je ovšem třeba uvažovat nebezpečí přetížení a poškození vodičů PE, které nemusí být dostatečně dimenzované na proud, který se na nich může objevit v souvislosti s nějakou poruchou celistvosti "kostry" při provozu DC spotřebičů s větší proudovou spotřebou. Na moři je třeba ještě počítat s daleko větším a rychlejším výskytem koroze, slaná voda umí své, takže rozumné řešení na dálku po internetu asi nelze najít.
K druhému problému - padání chrániče: Chyba může být v lodi, stejně tak na břehu, padá chránič na stále stejném místě na molu nebo i jinde či v jiném přístavu? Pokud je chyba doopravdy v lodi a bojíte se použít k měření izolačního stavu vyšší napětí kvůli citlivým přístrojům, nezbývá než hledat problém postupnou prohlídkou a odpojováním obou pracovních vodičů jednotlivých obvodů.
|
|
|
|