Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Napadne někoho vysvětlení příčiny časté poruchy měniče?
0 uživatelů a 2 Hostů prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Napadne někoho vysvětlení příčiny časté poruchy měniče?  (Přečteno 404 krát)
Pavel Čermák
*
Offline Offline



« kdy: Včera v 15:32 »

Na hrizontální vyvrtávačce WH160 už jse 3x vždy zhruba po 1 roce vyměňoval měnič(sic)
3x400VAC /680VDC pro pohon hlavního vřetena. Vždy proražené tyrystory. (oprava cca 100K)
Na vstupu přepěťové ochrany B+C, před měničem síťová tlumivka a za měničem motorová. Na první pohled vše OK.
Jde o modernizovaný pohon stroje ze 70 let (konstrukce ŽĎAS -tak předpokládám,že asi také OK)
Napadne někoho, (kol. Kurka?),   co ještě udělat pro ochranu měniče?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: Dnes v 11:12 »

Ake je zemnenie stroja, menica, motora?
Aky je stav prizemnenia stredu distribucneho trafa? Neplavaju obcas fazy proti zemi?
Aky presny menic je pouzity?
Aky presny kabel medzi menicom a motorom je pouzity (motor ma 51kW?)?
Bol pri oprave menica kontrolovany stav kondenzatorov?
AC motor? DC motor?
Co presne umrelo v menici, riadeny usmernovac na vstupe, alebo IGBT na vystupe, alebo je menic prilis stary na IGBT a aj vystup je tyristorovy? Oprava za 4k EUR je dost vysoke cislo.
Ako je menic chladeny?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #2 kdy: Dnes v 14:21 »

Jestli jsem dobře pochopil, jde o pohon DC kartáčového motoru s tyristorovým AC/DC řízením.

V 70-tých letech byla výkonová elektronika strojů v plenkách, obvodová řešení AC/Dc měničů byla rozmanitá a často unikátní. Naproti tomu byl výběr výkonových polovodičů velmi úzký a co kus tyristoru, to byl originál, takže se musel každý kus změřit,. zapsat jeho blokovací napětí, citlivost gate a hlavně u AC/DC měničů a řízených usměrňovačů jeho vypínací komutační proud.
Asi by vám o této problematice dokázal nejvíce povědět kolega Bocek, v hutích a válcovnách takových pohomů měli hodně.,       

Řídící obvody byly tehdy výhradně analogové. Aby byly řídící pulsy dostatečně dlouhé musely být řídící obvody velmi složité. Protože o procesorech a LOW side a HIGH side driverech se mohlo tvůrcům zapojení jen zdát  a tak v zapojeních řídících obcvdů byla spousta ferritových  hrníčkových transformátorl ků, tranzistorů a diod a tehdy ručně pájených plošných spojů a kabílkových propojů.

Zapojení řízených DC pohonů strojů s běžnými tyristory (bez napájecího transformátoru s více vinutími) byly 3 hlavní typy:

1) Výkonový diodový neřízený usměrňovač do kotvy a malovýkonový reverzační tyristorový usměrňovač do budicího vinutí.

2) Výkonový řízený usměrňovač do kotvy i do budicího vinutí, podle potřeby i reverzační.

3) Výkonový řízený, nebo neřízený usměrňovač do DC meziobvodu a PWM tyristorový chopper pro kotvu i budicí vinutí. PWM řízení pracovalo buď s proměnným kmitočtem, nebo s proměnným úhlem otevření - podle mezních dynamických parametrů tyristorů a požadovaného rozsahu řízení otáček či momentu se použila jedna nebo druhá metoda.

To co se u AC pohonu nazývá motorová tlumicka u DC pohonu je pouhá tlumivka pro vyhlazení DC tepavého proudu, aby byl vyhlazen moment motoru, Taková tlumivka musí mít vzduchové jádro, aby se nepřesycovala.

Protože o IGTB prvcích, blokovacích a vypínacích tyristorech se v 70-tých letech jen tušilo, musely se DC proudy skrz zapálený tyristor vypínat komutačními obvody s pomocnými, nebo s párovými tyristory. Komutační obvody byly buď čistě kapacitní, nebo kmitající laděné. Hlavní i komutační tyristor se musí vybrat podle jejich změřených parametrů statických, ale i dynamických a často je třeba vybrat pár shodných tyristorů.

Klasické tyristory na rozdíl od VMOS technologie se stoupající teplotou polovodiče mají tendenci k (druhému) průrazu, k rychlé degradaci i ke změně dynamických vlastností vedoucí k  nemožnosti jeho vypnutí komutačním obvodem. Navíc klasický tyristor umí sepnout nejen žádaným nabuzením řídícím proudem, ale i když se mezi A-K objeví napětí překračující kritickou strmost dU/dt napěťového nárůstu.


* Komutační_obvod_tyristoru.PNG (0.46 KB, 208x208 - prohlédnuto 5 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #3 kdy: Dnes v 14:22 »

Pokud se tedy otevře ve výkonovém obvodu kotvy stroje jediný z tyristorů, který v tu chvíli už nebo ještě má být uzavřený, nastává řetězová reakce destrukcí i u ostatních tyristorů.


A k takovému ději může dojít:

a) Vznikem kritického nárůstu dU/dt přišlým ze strany sítě (impulzní rušení, vadné ochranné obvody proti du/dT u tyristoru, náhradní tyristor vybraný s malým dU/dt...)

b) Vznikem kritického nárůstu dU/dt nebo proudu přišlým ze strany pohonu (jiskřící reverzační kontakty, chybný stav vinutí, nebo komutátoru DC stoje, přerušující se obvod buzení, přesycující se tlumivka...)

c) Vadným řídícím pulsem do tyristoru - moc krátký, moc dlouhý, malá energie (málo citlivý tyristor, nebo prasklý ferrit hrníčkového transformátoru či vyšumělá kapacita či porucha v řídícím obvodu...)

d) Přehřátím polovodičů

e) Vadným komutačním vypínacím obvodem tyristoru (ztráta kapacity a přetěžování nevhodného náhradního komutačního kondenzátoru velkým proudem, nevybírané a nepárované tyristory na vypínací proud, přílišné zatlumení nebo odtlumení rezonančního komutačního obvodu...)
 
f) Chybou obsluhy či úrdžby, zapomenutou znalostí tvůrců zapojení, neodborností či lajdáckostí servisní firmy

g)....


Z toho všeho je patrné, že jediná chybička vede k rozsáhlé destrukci a proto je třeba pro opravu měniče zvolit ideálně odbornou dílenskou opravu, ukončenou testy a měřeními osciloskopy apod. A hlavně zárukou na provedení opravy.

A DC stroj a jeho kontaktní prvky včetně svorek atd. musí být ve 100% stavu, stejně tak napájecí a ochranné obvody.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #4 kdy: Dnes v 15:11 »

Jestli se tedy ptáte, co udělat pro ochranu měniče, pak běžnými prostředky údržby si mnoho nepomůžete, bez měření v tomto případě není vědění. A já vám poradit na dálku (a už ani na místě) neumím
A měřením je zde i písemný záznam, které z tyristorů ve schematu se musely měnit jako destruované a které jen jako párové.

Nakonec příčinou destrukcí může být i banální porucha, jako odskakující běžec potenciometru nastavování rychlosti otáčení - jak potenciometr na panelu obsluhy zachrastí, krátkodobě do měniče kopne žádost o maximální otáčky, DC motor jen cukne, vyrobí proudovou špičku a hned po ní ve spolupráci s tlumivkou pošle špičku napěťovou/přepěťovou zezadu do měniče.

Paralalně k tyristorům se dají doplnit ochranné R-C-D obvody (plovoucí ochrana),            varistory apod. - pokud tam už něco nainstalováno není. Ale bez osciloskopu a odborných znalostí můžete situaci i zhoršit.

Použití velmi rychlých pojistek pro jištění polovodičů je diskutabilní, vzhledem k jejich ceně a pak malé přetižitelnost i pohonu.

Pokud je stroj unikátní a v dobrém mechanickém stavu, ale elektrovýzbroj, motor a měnič archaické, může být i výborné řešení poslat vyvrtávačku na retrofit, kdysi jsme takový retrofit vyvrtávačky se Schrage motorem dělali a měnil se pohon na synchronní motor s frekvenčním měničem. Tak se zákazník zbavil uhlířiny u komutátorů, spolehlivost a opravitelnost celého stroje se zvýšila a řízení přes PLC dávalo možnosti poloautomatick ého chodu, odměřování polohy, ulehčení řazení nesynchronizov ané mechanické převodovky při pidiotáčkách, na displeji hlášené stavy stroje i záznamy poruch a motohodin atd. A hlavně se u stroje objevila sériově dodávaná součástková základna elektrovýzbroj e, takže místní údržba si mohla udělat údržbu vlastními silami. Nemluvě o tom, že klesla hlučnost a energetická náročnost stroje.

Jsou chvíle, kdy se stroj začne sypat a opravy a nucené odstávky jeho provoz a ztráty z nefunkčnosti natolik prodraží, že retrofit, či nákup nového stroje vyjde ekonomicky lépe, než udržování stroje v chátrání.



OPRAVA
To co se u AC pohonu nazývá motorová tlumicka u DC pohonu je pouhá tlumivka pro vyhlazení DC tepavého proudu, aby byl vyhlazen moment motoru, Taková tlumivka musí mít jádro se vzduchovou mezerou, aby se tlumivka nepřesycovala.


* Komutační obvod.JPG (114.68 KB, 1094x710 - prohlédnuto 6 krát.)

* Odlehčovací obvody tyristorů a diod.jpg (51.97 KB, 1022x556 - prohlédnuto 6 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: Dnes v 15:51 »

Kolega Martin Kurka napsal vše podstatné.
Proto jen zdůrazním jeho závěr.

Z toho všeho je patrné, že jediná chybička vede k rozsáhlé destrukci a proto je třeba pro opravu měniče zvolit ideálně odbornou dílenskou opravu, ukončenou testy a měřeními osciloskopy apod. A hlavně zárukou na provedení opravy.

Pokud je stroj WH 160 ze 60-70 let, tak jej vyráběla Skodovka. Hlavní motor 55 kW byl řízen pomocí soustroji W-L. Je to velký stroj o váze 68 tun a rozměrech n6 x 12 m. Příkon přes 100 kVA.

V 70-80 létech bylo moderní rušit rotační měniče a přejít na tyristory. Jenže tehdy podporovaná snaha dělat retrofity přes zlepšovací návrhy a bez zkušenosti, vedla k velké poruchovost a tím ke značným prostojům.

Je nutná důkladná analýza problému s náročným měřením a analýzou rizika a navržením řešení. Retrofit může být jednoduchý ale i náročný. Vyžaduje to zkušeností v oboru řízení DC strojů. Nakonec všechny body problému popsal kolega Martin Kurka, který má letité zkušenosti s retrofity. Moje zkušeností jsou spíše uživatelské z pohledu údržby, ale mým koníčkem bylo sledovat poruchovost ve velké firmě a navrhovat stroje do střední a generální opravy. Poruchovost se musí vyhodnocovat i s náklady

Viděl jsem při revizní a kontrolní činnosti moderní WH 160 CNC se skvělou elektrikou od Heidenhaina
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 AG# Aktuální stav příběhu jednoho elektrotechnika mezi námi ...
 AG# 19 Vánoční kvas
 Test1
 Je zdaněná platba za přetoky z FVE?
 Mohu použít na lodi měnič 12VDC / 230VAC bez proudového chrániče?
 Jak mám zapojit měnič 12V/230V/300W?
 Hledám funkční měnič 12/230V pro zásuvku v autě...
 Sháním měnič 12V/230V....
 Jaké máte zkušenosti s měničem napětí pro oběhové čerpadlo ?
 Kde sehnat stabilizátor napětí pro elektrocentrálu?
 Jaký typ akumulátoru zvolit k měniči pro přenosnou televizi?
 Kdo vyrábí měniče pro napájení z trakce?
 Co znamená pokud je měnič DC/DC označen jako zkratuvzdorný?
 Který měnič je vhodnější, s modifikovanou sínusoidou nebo s trapézovým průběhem?
 jaký je proud tekoucí do a z měniče napětí 24/12 V
 Jak zjistím výstupní (AC) proud FV střídače?
 Jaký použít měnič, abych mohl připojit běžný elektromotor (výkon 30kW)?
 Je vhodné připojit svorku N měniče 12V k svorce v rozvadeči?
 Nač dát pozor při připojení měniče 80kW s rekuperací do sítě?
 Existuje typ měniče, který zabezpečí třífázové výstupní napětí?
 Jak dlouho bude fungovat menic napeti pripojeny na baterii?
 Jaký je rozdíl mezi servoměničem a frekvenčním měničem?
 Bude vadit vypnutému měniči zpětné napětí ze sítě?
 Máte někdo praktické zkušenosti s provozem ručního nářadí z měniče 12/230V?
 Jak ověřit jištění a bezpečnost elektroinstalace napájené ze střídače?
 Zemníte poctivě PE svorku střídače 12/230 V?
 Proč u měniče napětí 12V/230V svítí fázovka vlevo i vpravo?
 PHOENIX CONTACT: FAME rychlý a modulární systém pro měření a manipulaci
 Proč střídač Kostal PIKO 5.5 vykazuje při mrazu poruchu izolačního stavu?
 Jak zapojit napěťově řízený konvertor napětí (výkonu)?
 Lze provozovat měnič 12/230V jako zdroj pro invertorovou svářečku?
 Jak postavit měnič z 9V DC udělám 9VAC?
 Lze zapojit DC/AC měniče sériově?
 Proč naměřím napětí z měnice 12V/230V vždy na nulovém vodiči?
 Jaká jde sinusovka z měniče napětí 12VSS/230ST?
 Jde o měnič napětí z AC230V na DC 0-200V s plynulou regulací?
 Lze použít měnič fotovoltaiky SP2500 24V k napájení dmychadla?
 Jak byste vyhodnotili bezpečnost okruhu za střídačem?
 Využili byste měniče s přívodem z jedné fáze s výstupem na tři?
 Jak zprovoznit střídač dříve, než si začně sám vyrábět napájení co potřebuje?
 Jak zabránit rozvlnění střídače (měniče napětí) 12VDC / 230VAC?
 DC/DC měnič s vysokou odolností
 Proč nelze připojit střídač fotovoltaiky na společnou zem?
 Řada měničů Sinamics G120X
 Proč měnič zastaví čerpadlo pokud se na jiné z fází připojí nějaký spotřebič?
 Jak funguje v obytném vozidle poruchová smyčka
 Ako je to s uzemnením hybridného meniča Victron Multiplus 48/800?
 Je možno použít jeden měnič na více motorů bez přenastavování parametrů?
 Máte někdo zkušenost s připojením zálohovaného výstupu FVE měniče GOODWE ?
 Jakou použít na výstupu hybridniho menice Easun 5kW proti NDN?
 Jaký typ sítě je na straně AC polského solárního měniče MPPT PRO?
 Poradíte s instalací měniče ECO Solar Boost MPPT-3000 PRO?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (2)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.046 sekund, 21 dotazů.