Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Nabiji baterii 12V Li-ion pomocí 10 dobíjecích 1,2AA NiMH baterií?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Nabiji baterii 12V Li-ion pomocí 10 dobíjecích 1,2AA NiMH baterií?  (Přečteno 1638 krát)
JosefHow
« kdy: 16.02.2021, 13:24 »

 
Mohu nabíjet Li-Ion baterii (12 V) pomocí 10 dobíjecích 1,2V AA Ni MH baterií?
 
...) K Li-Ion baterii je nabíječka s output parametry 12,6V, 2A.
...) Těchto 10 dobíjecích AA NiMH baterie chci připojit do konektoru pro nabíjení Li-Ion stejně, jako se k ní připojuje nabíječka.

Představte si situaci, že ona Li-Ion 12V baterie je vybitá. Já vezmu pack 10x1,2V AA baterií (dohromady tedy také 12V) a zapojím je paralelně s vybitou Li-Ion (tedy do konektoru pro nabíjení nabíječkou). Zapojení by bylo natvrdo - přímé zapojení plus na plus, mínus na mínus, bez jiných mezi součástek. Mám představu, že tento zmíněný pack by měl fungovat jako taková powerbanka.

Mohu to udělat? Dočetl jsem se, že tak může dojít k poškození baterií kvůli vysokému počátečnímu proudu, který bude přetékat z plně nabité baterie do zcela vybité baterie.
Mohu nějak tento proud "zabrzdit",    aby z nabitých do vybitých baterií tekl proud postupně a dobíjel je pomalu? Je to vůbec možné? Mám to řešit?

(Samozřejmě by asi bylo nejlepší vybitou baterii z obvodu přepínačem vyřadit a napájet zařízení čistě z připojeného packu 10x1,2V AA baterií, nicméně toto řešení mám v záloze, momentálně mě zajímá, zda jde vytvořit to, co jsem popsal výše.)

Pokud k pochopení mého problému potřebujete více informací, bez problémů je poskytnu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 16.02.2021, 20:48 »

V skratke - neodporúčam.

Pre veľmi núdzové použitie by to šlo, ideálne so zaradením odporu do série.

Núdzové použitie ale v prípade Li-Ion akumulátoroch znamená "môj život je v ohrození ak sa mi nepodarí nabiť akumulátor, zapnúť zariadenie ktoré ho používa a vyslať núdzový signál". Improvizovanie a blbnutie s nabíjaním Li-Ion totiž môže skončiť tak, že váš život zrazu v ohrození bude.

Niektoré AA NiMH batérie majú vybíjací prúd až do 20 A. Lepší výrobcovia v datasheetoch uvádzajú vybíjacie charakteristik y, maximálne prúdy atď. Li-Ion batérie majú zas max nabíjací prúd, ktorý nájdete v datasheete. Sú batérie, ktoré je možné nabíjať výrazne vyšším prúdom ako 1C, väčšina má odporúčané max medzi 0.5C a 1C.

Pri 1C sa batéria nabije za hodinu - Ak má článok kapacitu 3000 mAh, tak 1C je prúd 3 A.

Netuším, načo to potrebujete, ale ak to chcete spraviť poriadne, NiMH použite ako zdroj napätia pre step-up menič, ten pripojte k Li-Ion nabíjačke na tri články a obvod v nabíjačke sa postará o reguláciu napätia, prúdu atď.

Nedáva väčší zmysel pre núdzové použitie napájať cieľový obvod priamo z NiMH? Kúpiť druhý Li-Ion akumulátor?

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 17.02.2021, 05:01 »

Problém nabíjení Li-Ion akku je v tom, že se musí dodržet nejen max. nabíjecí proud ale též maximální koncové napětí článku 4,1 až 4,2V. U jednoho článku je to relativně jednoduché, vícečlánkové baterie musí mít tzv. balanční obvod, který zajistí dodržení max. napětí na jednotlivých článcích nabíjených v serii. Jinak hrozí přehřátí některého článku, jeho natlakování a případně i exploze a požár. Litium je potvora nebezpečná. To dokladuje opatření, které zakazuje přepravovat tyto baterie (např. k mob. telefonům) letecky Vyřazením kontrolních a regulačních obvodů u baterie Li-Ion vzniká tedy docela nebezpečná situace a proto důrazně nedoporučuji vymýšlet jakékoliv amatérské konstrukce bez řádných znalostí problematiky.

Ještě mám takový dotaz na konec. Baterii Li-Ion článků o napětí 12V neznám. Jmenovité napětí článku podle kterého se baterie  označuje je 3,6V, z toho vyplývá tříčlánková baterie má 10,8V a čtyřčlánková 14,4V.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.05 sekund, 22 dotazů.