Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Kam v garáži situovat výstup na Wallbox?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Kam v garáži situovat výstup na Wallbox?  (Přečteno 5120 krát)
Jan Bruthans
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« kdy: 18.07.2022, 08:21 »

V rámci stavby (dvoj)garáže zvažuji, že bych rovnou nechal naprojektovat a natáhnout i kabely pro wallbox pro dobíjení elektromobilů (i když teda zatím žádný doma nemám a ani nechci, ale jeden nikdy neví).

Do garáže vzhledem k umístění se bude couvat, jde mi tedy o to, kam situovat výstupy kabelů pro ev. wallbox - na prostředky bočních zdí? Nebo spíše dozadu? Mám takový nejasný pocit, že každý elektromobil má zásuvku někde jinde, tedy uvítám i nějaké praktické zkušenosti.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 18.07.2022, 12:14 »

Pocit máte správný, není v tom žádné pravidlo. Hlavně si promyslete jak budete mít zařízenou garáž, protože kabel vždy můžete mít delší, ale úložné prostory kamkoli umístit nemůžete. Můžete si také připravit více přípojných míst, stačí když tam zatím dáte chráničku ukončenou krabicí. (Dostatečný průměr a pokud možno, max. dva ohyby mezi přístupnými konci). A přinejhorším garáž snese nějakou tu lištu, když se to nepovede domyslet předem...

(Osobně by se mi zdálo jako nejlepší, kdyby kabel vedl ze stropu, aby se o něj nezakopávalo. Ale to bývá komplikované kvůli vratům a chtělo by to nějaký šikovný naviják.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Bruthans
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 18.07.2022, 13:23 »

V garáži žádné úložné prostory nebudou - mám naštěstí dost prostorů jinde po nemovitosti, takže počítám opravdu "pouze" s prázdným prostorem pro dvě auta.

Tedy pokud umístím wallboxy na "prostředek" dlouhé stěny, musím počítat s kabelem k autu o délce +- 4m - což by pokrylo jak nabíjení "na čumáku",  tak "na zadku" (jako má Tesla). Takhle dlouhý kabel není problém z hlediska dostupnosti, ztrát, atd?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 18.07.2022, 14:31 »

Kabely běžně bývají i s dvojnásobnou délkou.  Při domácím nabíjení tam netečou žádné extra velké proudy, takže rozdíl jednotek m není z hlediska ztrát podstatný.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #4 kdy: 18.07.2022, 14:53 »

Běžná délka nabíjecích kabelů pro wallboxy, je cca 6-8m .

Osobně bych pro váš případ asi doporučil přípravu na obě strany garáže. Tím se pokryje úplně všechno. U několika zákazníků jsme řešili jen "závěs" na kabel ke stropu, aby se kabel neválel po zemi a nebo netřel o lak auta. Na strop bych wallbox určitě nedával.

Některé wallboxy jsou pro konkrétní nabíjecí výkon, jiné se nechají "přepnout" dle velikosti hlavního jističe, případně je lze řídit dle celkového zatížení hlavního jističe a využít tak vždy maximálně možný rezervovaný výkon na objektu.

Nejčastěji se potkávám s 11kW wallboxy, ale raději instaluji právě ty "univerzální",     tedy 22kw AC s tím, že je omezím dle velikosti, nebo aktuální zátěže hlavního jističe. Mnoho eaut neumí více než 11kW AC, některá zvládají dokonce jen 7kW. V případě některých hybridů dokonce jen 3,5kW. Nicméně aut s možností nabíjet 22kW pomalu přibývá a přibývat asi bude.

Uvidíme co se bude okolo toto segmentu dít, vzhledem k cenám energií. Ale sám si zrovna taky chystám přípravu na wallbox u sebe doma. Člověk nikdy neví  Mrknutí Mrknutí angel angel  Mají být nějaké dotace (už nějaké jsou),  daňová zvýhodnění a další pobídky. Uvidíme.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #5 kdy: 19.07.2022, 10:21 »

.. tedy uvítám i nějaké praktické zkušenosti.
Okrajové požadavky jsou mnohdy důležitější, než požadavky na univerzalitu.
Mluvím o domácím každodenním domácím nabíjení co nejmenším proudem, aby se přes noc dobilo (šetří se tak výrazně baterie).

Nedoporučuji umístění wallboxu bez znalosti umístění zásuvky na autě a znalosti maximálního proudu co umí interní autonabíječka auta vzít ze sítě. Se změnou typu auta se vyplatí případné přemístění wallboxu.

Doporučuji typ wallboxu s (Menenkes) zásuvkou (ne s integrovaným kabelem),      kabel je pak univerzální i pro občasné veřejné nabíjení (dovolená).
Časem doporučuji speciální nabíjecí kabel pro domácí nabíjení s přesně odměřenou délkou.  Aby se dotýkal země v garáži jen nejnutněji - představte si situaci v zimě, podlaha od slané kaše a v ní se válí kabel, který musí před odjezdem i žena v lodičkách a bílem kabátu (cestou do divadla...) pověsit na věšák.
Z tohoto důvodu je dobré při omezení interní nabíječky auta třeba na maximálně 3x16A nemít zbytečně těžký kabel pro 3x32A, a elektrické ztráty řešit zkrácením délky 11kW kabelu (umístěním wallboxu a kabelem na míru) a ne vysokým průřezem a dlouhým kabelem.
Wallbox 22kW nabíjecí kabel pro 11kW nepřetíží. Každý kabel má kódovací rezistor, který wallboxu a autonabíječce řekne o maximálním proudu co se do smí skrz kabel pustit. Klidně můžete mít silnější wallbox jako investici pro příští auto.

Věšák kabelu nepodceňovat, dobrý je i plastový půlkruh na hadice, aby se kabel po stočení nelámal a šel pověsit jednou rukou. Čím je větší poloměr stáčení kabelu, tím je jeho životnost větší.  
Přívodka napojovaná do auta se nikdy nesmí dotknout podlahy, nesmí se zašpinit, namočit, nebo olámat.
Kabelu škodí zaolejovaná podlaha.
V zimě musí být prostor na ometení sněhu z dvířek nabíjení.

Wallbox je dobré situovat tak, aby na něj při příchodu a odchodu bylo vidět - jestli skončilo nabíjení plně. Doplnění wallboxu o malý rozvaděčový analogový ampérmetr je dobrá věc, časem poznáte, v jaké fázi nabíjení jste.

Nutno počítat s tím, že přívodka do auta nejde zasunovat lehce, a je dobré stát před ní a ne bokem. Kabel (a ani auto) vás nesmí při tom ušpinit.
Auta, která mají nabíjecí dvířka na boku na druhé straně než volant jsou na nároky tohoto typu nešťastná (většina japonských a korejských elektroaut).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #6 kdy: 19.07.2022, 10:22 »

Zejména v začátcích elektromobilit y doma je dobré, když kabel tvoří přirozenou bariéru nastoupení za volant. Auto má sice blokování rozjezdu s nabíjecím kabelem v zásuvce, ale zpočátku je to občas ve spěchu situace  nastoupil-vystoupil-odpojil-nastoupil.

Elektromobilu je jedno jesli do garáže couváte, nebo ne, nemá výfuk, který by smrděl do garáže a byl horký aby se při vykládání kufru v těsné garáži o něj někdo otřel. Někdy může být z hlediska připojování nabíjecího kabelu praktičtější zajíždět do garáže po čumáku, někdy couváním.

Jsou chvíle, kdy je potřeba auto nabít před garáží (návštěva, složení materiálu do garáže). Wallbox blíže vjezdu je pak výhodou.

S přívodkou a kabelem se manipuluje nejméně 2x denně, někdy i 4x, to se vyplatí při umístění wallboxu přemýšlet hlavně o těchto okrajových požadavcích. Není to tankování na pumpě jednou za týden.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 19.07.2022, 18:56 »

Elektromobilu je jedno, jestli do garáže couváte nebo ne
Autu je to jedno, ale někdy si poměry v garáži a jejím vjezdu tu volbu vynutí. Já mám garáže dvě, a do jedné jedině popředu, do druhé jedině couváním.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Milan Hudec
*
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 19.07.2022, 19:46 »

Provedl bych následující přípravu.
Přívod z rozvaděče ukončil v krabici pod omítkou, a z této vedl husí krk "kolem" garáže.
Až nastane správná chvíle, není nic jednodušího se do krku prokutat a vyvést kabel v tom nejsprávnělším místě.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak lze provádět induktivní nabíjení akumulátoru na hladině nn?
 Kde koupit nabíječku AKU 36V/2-3A?
 Jak dobíjet 6V olověnou baterii z 12V autobaterie?
 Je možné nabíjet 12V akumulátor jiným 12v akumulátorem?
 Co omezuje nabíjecí výkon akumulátoru?
 Kde hledat závadu pokud dobíječ nedobíjí akumulátory vozíku?
 Má vliv nabíjecí proud na životnost gelové baterie?
 Jak nabít elektromobil na 100km za 3 minuty?
 V Lovosicích byla spuštěna rychlodobíjecí stanice
 Nabiji baterii 12V Li-ion pomocí 10 dobíjecích 1,2AA NiMH baterií?
 ABB hlásí výrazný nárůst v počtu nabíjecích stanic v Česku
 Musím u sazby D27d nabijecí stanici blokovat stykačem HDO?
 Lze nabíjet elektromobil DC mimo klasické DC rychlonabíjecí stanice?
 Je napájecí kabel pro nabíječku elektromobilů v areálu investora stavbou?
 Jaký může být přívodní kabel pro napájení DC 150kW nabíječky?
 Čím omezovat nabíjecí proud třífázové zásuvky podle odběru objektu?
 Co vše potřebuji k připojení Wallboxu k hlavnímu jističi?
 Čo treba splniť pre bezpečné napájanie domu zo zásuvky na elektroaute?
 Pomůže rozšíření elektromobility stavba dobíjecích míst pro elektronáklaďáky?
 Od kdy budou muset být vybaveny garáže a garážová stání přívodem pro nabíječku?
 Jak velkým obchodním trikem je nabídka wallboxů k FE?
 Jak odepínat wallbox smart metrem?
 Jakou doporučíte nabíječku autobaterií?
 Odkud se učit revizím nabíjecích stanic?
 Musím rozpojit sérii 2x12V baterií při nabíjení dvěma 12V nabíječkami zaráz?
 Jaká je efektivita nabíjeni z powerbanky při dobíjení baterie 3.7V solárem 6V?
 Existuje nějaký sloupek pro wallbox, rozvaděč s pojistkami i elektroměr?
 Jakým způsobem derivační dynamo zabraňuje přepolarizaci magnetů při zpětném proudu?
 Může napájecí zdroje s větším výkonem ničit baterii notebooku?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.053 sekund, 22 dotazů.