A jste si jist že píšete o tom samém? V případě tazatele jde o různé motory s různými výkony a tedy i vlastnostmi. Navíc pokud budou mít třeba i rozdílné otáčky, může při změně frekvence (když by to náhodou fungovalo) na pohonech nastat další problém.
Toto prostě není v tomto případě správná cesta.
Honzo, tady je to trochu jinak
Obava z různých rychlostí po přepojení z 50Hz na 62,5Hz je lichá.
Pokud mají dopravníky nyní shodnou rychlost, budou ji mít i po změně frekvence na as. motoru - je to dané prakticky lineární závislostí otáček motoru na napájecí frekvenci (nad cca 8Hz z jedné strany a do meze výkonu z druhé) a také tím, že nyní na 50Hz mají dopravníky shodnou rychlost. Jinak by se na přesypech dopravníků děly již nyní při 50Hz nekalé věci. To znamená, že i když jsou třeba motory jiné, výsledná rychlost zboží bude nyní jednotná a bude tomu i v budoucnu při 62,5Hz. Celkový převodový poměr každého z dopravníku (frekvence sítě lomeno rychlost zboží) bude u všech dopravníků shodný, ač se mohou lišit pólpáry motorů, průměry bubnů a rozet, ička převodovek, výkon motoru - výsledek musí být stejný podíl.
Nebylo by tomu tak, pokud by jeden z motorů na 62,5Hz již byl výkonově přetížen (protože vzroste mech. zátěž dopravníku) a vzrostl mu skluz. Proto je důležité nyní obejít motory s klešťákem a podle štítků motorů přepočitat odběr proudu při 60Hz, nebudou-li motory výkonově přetížené. Vodítkem bývá výrobcem udávaný proud a výkon při 60Hz (není-li uveden, pak pro obdobně veliké motory) Ale pozor na napájecí napětí.
Zdálo by se, že na 60 Hz moderní oboufrekvenční motor 50/60Hz má podle štítku vyšší výkon než na 50Hz, to znamená, že mu skoro drží moment na 60Hz jako na 50Hz.
V příloze je štítek moderního motoru - na 50Hz má 1,1kW, na 60Hz 1,3kW - tedy takřka na 60Hz má shodný moment jako na 50Hz a pro náš problém by byl nesmírně vhodný. Jenže...
Aby to tak mohlo být, museli bychom jej napájet ne 3x 400V, ale 3x 460V. A ty z měniče napájeného 400V nevyčarujeme.
Takže při napájení 3x400V by se musel zatěžovací moment ponížit 0,8x , aby se nezvýšil jmenovitý výkon motoru. A dopravník bývá zátěž s prakticky konstantním momentem.
To znamená, že by v současném reálném reálném provozu musel být zatěžovací proud měřený při obchůzce klešťákem na 50Hz cca 80% jmenovitého štítkového pro 50Hz aby šlo motor přikrmit do otáček bez nebezpečí jeho přetížení.
Pokud je jediný z motorů dopravníku nyní zatížen nad 80%, do této akce nelze jít.
Výjimkou by bylo mít možnost všechny motory přepojit do D na 3x200V a nastavit V/f pro 50Hz na 200V a 250V pro 62,5Hz. Tj. metoda 72Hz.
Ovšem proud z měniče pro D zapojení 1,73x vzroste a musí se koupit proudově výkonější a dražší měnič. Jenže, není-li zbytí, vždy to asi vychází levněji, než výměna převodovek.