Lukáš Matěna 
							
								Neverifikovaný uživatel @1 
								 
								  Offline
 
  
								
								
								
								 
							
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									«  kdy: 16.10.2018, 01:10 » | 
								
								 | 
							  
							 
							 Dostal jsem od známých šroťák. Je na něm 3f koncovka pětikolík. Na zdi mám 400V zásuvku na čtyřkolík. Uvnitř původní koncovky jsou krásně barevně i popisem rozlišené fáze (hnědá, černá, šedá),  nulák (modrý) a zem (zelená). Jenže kabel od šroťáku byl ještě původní barevný (červená, černá, modrá, zelená). Nevím zda je záměr, nebo zda si to někdo jen přizpůsobil podle barev, ale bylo zapojeno: - červená na hnědou (L1) - černá na černou (L2) - modrá na modrou (tzn. nula! - nikoliv L3!) - zelená na zelenou vůbec netuším, zda jde o záměr (aby jel šroťák na menší výkon) anebo chybné zapojení.
  Každopádně mne zajímá, co se stane když kabely přepojím na L1, L2, L3 + zem na starou 4 kolíkovou zásuvku. Pokud byla původní koncovka instalována špatně, tak se nic nestane. Ale co když byla takto záměrně se zapojením přes kondenzátor, které jsem tu našel v diskuzích? 
						 | 
					 
					
						| 
							
						 | 
					 
				 			 |  
		 
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	|     | 
	
		
		
			
				
					
						
							Václav Třetí 
							
								  
								  Offline
 
  
								
								
								
								 
							
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									« Odpověď #3 kdy: 19.10.2018, 00:18 » | 
								
								 | 
							  
							 
							Do poloviny 70. let byly fáze barevně značeny černá-červená-modrá. Z toho vyplývá, že modrá patří v tomto případě dnes na šedou. Kolík označený N a modře zůstane nezapojený. V čtyřpólové vidlici není, takže je to úplně jednoznačné.
   Zapojení na dvě fáze a nulový vodič je nesmyslné bez kondenzátoru i s ním. Lze tak jen poškodit motor. Důležité je také, zda je správně zapojena svorkovnice v motoru, tedy zapojení hvězda/trojúhelník. To záleží na štítkových hodnotách motoru.
  Protože se v tom hrabalo asi více lidí, bylo by nejlepší, aby se na to podíval skutečný elektrikář, protože tam mohou být i jiné chyby, které mohou mít za následek spálení vinutí motoru - pokud ho už někdo nespálil při předcházejícíc h pokusech. 
  Z výše napsaného vyplývá, že vám nelze dost dobře poradit na dálku, chtělo by to vidět, změřit a zkontrolovat celé.  
						 | 
					 
					
						
							
							 
							Václav 3
  Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
  Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář 
						 | 
					 
				 			 |  
		 
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Martin Kurka 
							
								  
								  Offline
 
  
								  
								Projektant automatizace a strojů 
								 
								
								
								
								 
							
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									« Odpověď #6 kdy: 26.10.2018, 01:05 » | 
								
								 | 
							  
							 
							Vážený pane Matěno, všechny dotazy o motorech by měly začít vyfoceným štítkem motoru, pak se dá odpovídat. Vše ostatní jsou dohady a odhady.
 
 
  Můj dohad  například je, že motor je třífázový a vidlici zapojil matlák co zná barvy a ne elektriku. Jen doufám, že si nezapojoval i elektriku do zásuvky na zdi a nemá na N kolíku fázi. Podle mne jde z vaší otázky o variantu původního chybného zapojení vidlice.
   Kdyby bylo zapojení motoru s kondenzátorem (ať už originální jednofázový motor s rozběhovým kondenzátorem, nebo třífázový motor doplněný o kondenzátor) ,  nedávalo by smysl napájet jej třífázovou vidlicí, když by stačila jednofázová. A kondenzátor u tak výkonného zařízení jako je šrotovník v motoru (resp v jeho svorkovnici) nebude, bude to externí válec nemalých rozměrů.
  Fotka vnitřku svorkovnice motoru také mnohé prozradí - jak o zapojení, tak i o stavu a čistotě motoru a jestli byl převíjen. Není-li štítek, průměr hřídele prozradí výkon motoru a osová výška a délka těla vás dovede k výkonové řadě motoru. Podle fotky celého motoru motoráři mnohdy poznají i typovou řadu  MEZ motorů a jeho přibližné stáří.
  Jestli byl motor provozován v podivním zapojení 2fáze + N, pak nepěťově přetěžován nebyl, měl cca 1/3 výkon, tudíž mohl být přetěžován při větší zátěži proudově (až do zastavování se) a měl díky nesymetrickému točivému poli vibrace - mohla trpět mechanika a ložiska.  
  
						 | 
					 
					
						
							
							 
							Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
  Teorie=vše víme ale nic nefunguje  Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
  Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
  Ďábel je skryt v detailu 
						 | 
					 
				 			 |  
		 
	 | 
	| 
		
		
	 |