Miroslav Závodský
Offline
bike je moj zivot, kaslat na pracu....
|
|
« kdy: 12.06.2009, 15:37 » |
|
Chcel by som sa prím vás opýtať. V elektrike pracujem už dlho a možno je to hanba, že to neviem, ale stále mi nie je jasný pojem pospájanie / resp. uvedenie na spoločný potenciál.
Potrebujem poradiť. Mám pripojiť 3F motor. Je mi jasné, že ho treba pripojiť L1,L2,L3 PE. Dimenzovanie ochranného vodiča mi je tiež jasné. 33 2000 5-54. Ale je potrebné ho ešte pripojiť nejakým spôsobom na pospájanie budovy? Ako ho vypočítam a ako zistím, či musí byť, alebo nie. Je to článok 544 vodiče na ochranné pospájanie? Problém je, že tam su len minimálne prierezy. Ale ako postupovať? A druhá vec je, že kde ho na ten motor mam pripojiť? Väčšinou som to videl všelijako ubastlené, ale keď motor takú svorku na pospájanie nemá, tak čo s tým? Aké máte skúsenosti?
Ďakujem.
#uft#
|
|
|
|
Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #1 kdy: 15.06.2009, 10:41 » |
|
Vážený pán Závodský, pro ochranné pospojení má každý elektromotor vnější svorku, nebo závitový otvor. Vedle každého takového místa je trvanlivá značka uzemnění (v kolečku) - nejčastěji reliéf na odlitku kostry elektromotoru. Pro motory Siemens se dá přiobjednat třmenová svorka pro vnější ochranné pospojení, tuším, že se jmenuje LA3.
Jinak můžete na motoru použít i jiné nevyužité závitové díry s dostatečnou kontaktní ploškou v souladu s požadavkem, že šroub ochranného pospojení nesmí sloužit k mechanickému upevnění ničeho dalšího, ale jen výlučně pro kabelové oko ochranného pospojení. Pak k tomu bodu musíte doplnit značku uzemnění (v kolečku).
Jen tak připomínám základní typické požadavky - spoj musí být chráněný proti korozi (galvanické pokovení), povrchy kovově čisté (odstraněný nátěr, vějířová podložka mezi okem a kostrou ) a zajištěný proti vibracím (vějířové a pérové podložky pod hlavou šroubu/matice), vodič pospojení odolný proti vibracím (slaněný, volná smyčka, plast oka nebo smršťovací bužírka pro přenos vibrací na izolaci), barva izolace žlutozelená, kabelová oka lisovaná - ale to vše určitě znáte, to patří k elektrikářské abecedě.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|
|
Milan Karvánek
ČESKÝ ELEKTRIKÁŘ
Offline
RT E2A
|
|
« Odpověď #4 kdy: 21.06.2009, 21:27 » |
|
Ale je potrebné ho ešte pripojiť nejakým spôsobom na pospájanie budovy? Ako ho vypočítam a ako zistím, či musí byť, alebo nie. Je to článok 544 vodiče na ochranné pospájanie? Problém je, že tam su len minimálne prierezy. Ale ako postupovať? A druhá vec je, že kde ho na ten motor mam pripojiť? Väčšinou som to videl všelijako ubastlené, ale keď motor takú svorku na pospájanie nemá, tak čo s tým?
Pane kolego, je to krásná ukázka toho, k čemu je dobrá projektová dokumentace a to i u již provozovaných objektů. Rovněž klíčovým dokumentem je protokol o určení vnějších vlivů. Z něho, s použitím norem zjistíte jestli musíte v daném prostoru použít zvýšenou ochranu a tou je třeba právě ono pospojování. Dimenzi vodičů, ale dokonce i průměr připojovacího šroubu najdete v normách. V dobrém projektu by mělo být také dost informací.
|
|
|
|
|
Miroslav Závodský
Offline
bike je moj zivot, kaslat na pracu....
|
|
« Odpověď #6 kdy: 22.06.2009, 07:59 » |
|
Pane kolego, je to krásná ukázka toho, k čemu je dobrá projektová dokumentace a to i u již provozovaných objektů. Rovněž klíčovým dokumentem je protokol o určení vnějších vlivů. Z něho, s použitím norem zjistíte jestli musíte v daném prostoru použít zvýšenou ochranu a tou je třeba právě ono pospojování. Dimenzi vodičů, ale dokonce i průměr připojovacího šroubu najdete v normách. V dobrém projektu by mělo být také dost informací.
Pán kolega, som projektant, čiže ja tie veci tvorím. Mne nemá kto poradiť. Veľa odpovedí som dostal podobných ako od vás, ale nič konkrétne. Ak viete poradiť, tak poradte konkrétne, kde a podľa akých noriem sa to počíta. btw. hned si dopisujem do profilu projektant. Tak pardón.
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
|
« Odpověď #7 kdy: 22.06.2009, 08:13 » |
|
Motory o velkých výkonech jsou spojeny s ochranným pospojováním vodičem PE. Protože má PE zpravidla velký průřez, bude odpor malý a mechanická odolnost spoje dostatečná.
Motor bude pravděpodobně pevně spojen s nějakou uzemněnou konstrukcí nebo ukotven do betonové podlahy, která uzemnění ještě vylepší.
Pokud na motoru nenajdete svorku ochranného pospojování, pak ho nepřipojíte. Vrtat závit do patky může teoreticky znamenat ztrátu záruky.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
Milan Karvánek
ČESKÝ ELEKTRIKÁŘ
Offline
RT E2A
|
|
« Odpověď #8 kdy: 22.06.2009, 13:17 » |
|
Pán kolega, som projektant, čiže ja tie veci tvorím. Mne nemá kto poradiť. Veľa odpovedí som dostal podobných ako od vás, ale nič konkrétne. Ak viete poradiť, tak poradte konkrétne, kde a podľa akých noriem sa to počíta. btw. hned si dopisujem do profilu projektant. Tak pardón.
No tak to potom taky pardón. Já myslel, že když dokázal základní normy vstřebat i takový elektromontér jako jsem já, tak to musí vstřebat i projektant se stejným nebo možná i vyšším vzděláním než mám já. Já si myslím, že většinu podstatného člověk najde v souboru norem 33 2000, případně tam jsou další odkazy. Nejdůležitější je vědět základní údaje o stvbě, jaká síť, jaké vlivy bude mít daný objekt, podle toho si stanovím způsob a stupně ochran a potom hledám jakým opatřením daný stupeň docílím, potom hledám v normě již konkrétní řešení. Já bych začal u 4-41.
|
|
|
|
Miroslav Závodský
Offline
bike je moj zivot, kaslat na pracu....
|
|
« Odpověď #9 kdy: 22.06.2009, 13:44 » |
|
Vyššie vzdelanie nemám. Len prosím diskutujúcich o radu. Takže konkrétny prípad. Zobrete 690V sústavu TN-C , motor 780kW, a vonkajšie vplyvy nebudem celé uvádzať, iba vodu AD3. Berte to ako uzavretú halu. Sú dve uzemňovacie sústavy, nakoľko rozvodňa je samostatný objekt a technológia /hala/ je vzdialená cca 30m. Počítam, že tie sústavy sú navzájom v zemi prepojené. Počítajme pohon od rozvádzača 60m. Skratový prúd Ik3max 89kA. Ako mi vyratáte, či mám, a ak áno, tak akým vodičom vylepšiť impedančnú slučku? Budte prosím konkrétny, keď sa to dá vyčítať jednoducho v normách.
|
|
|
|
Miroslav Macek
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 22.06.2009, 14:07 » |
|
Vyššie vzdelanie nemám. Len prosím diskutujúcich o radu. Takže konkrétny prípad. Zobrete 690V sústavu TN-C , motor 780kW, a vonkajšie vplyvy nebudem celé uvádzať, iba vodu AD3. Berte to ako uzavretú halu. Sú dve uzemňovacie sústavy, nakoľko rozvodňa je samostatný objekt a technológia /hala/ je vzdialená cca 30m. Počítam, že tie sústavy sú navzájom v zemi prepojené. Počítajme pohon od rozvádzača 60m. Skratový prúd Ik3max 89kA. Ako mi vyratáte, či mám, a ak áno, tak akým vodičom vylepšiť impedančnú slučku? Budte prosím konkrétny, keď sa to dá vyčítať jednoducho v normách.
To je trochu neobvyklá konfigurace. Jste si jist tou soustavou TN-C ? A není náhodou motor napájen přes softstartér nebo frekvenční měnič ?
|
|
|
|
|
|
Miroslav Závodský
Offline
bike je moj zivot, kaslat na pracu....
|
|
« Odpověď #13 kdy: 22.06.2009, 17:43 » |
|
To je trochu neobvyklá konfigurace. Jste si jist tou soustavou TN-C ? A není náhodou motor napájen přes softstartér nebo frekvenční měnič ?
Sú tam aj meniče aj SS. Ako pise p.Švejkovský. Ospravedlňujem sa. V rýchlosti som spravil chybu. Rozvádzač je samozrejme TN-C-S bez využitia N vodiča. Je rozdiel, čo sa týka výpočtu vylepšenia impedančnej slučky, či to je napájané z FM, alebo zo SS?
|
|
|
|
Miroslav Závodský
Offline
bike je moj zivot, kaslat na pracu....
|
|
« Odpověď #14 kdy: 22.06.2009, 17:52 » |
|
vliv AD3 - prostor zvláště nebezpečný > stupeň ochrany "doplněná" > volím dle ..4-41 / 411 + 415.2 > realizace v ..4-41/415.2 > volím vodič dle ..5-54/544
...s nárokem, že se mohu mýlit, není to můj projekt, nic o něm v podstatě nevím.
Vážený pán Karvánek, presne týmto postupom som na to išiel aj ja. Ale nakoľko pri tak veľkom skratovom prúde mi vyšlo, že by som to musel prizemniť 1-YY240 a nevedel som kde ho pripojiť na motor, začal som nad tým uvažovať..... Buď som sa niekde zamotal v tých normách, alebo fakt neviem...
|
|
|
|
|
IM
|
|
« Odpověď #16 kdy: 22.06.2009, 20:59 » |
|
Použijte pásek FeZn 30x4 s kontrolou na oteplení dle ČSN 33 2000-5-54 ed.2, čl. 543.1.2. Důležitá je skutečná hodnota zkratového proudu, která je značně omezená měniči. V případě napájení z FM vás impedanční smyčka nezajímá.
|
|
|
|
Štefan Beláň
Karlovy Vary
Offline
Chránič je chránič!
|
|
« Odpověď #17 kdy: 23.06.2009, 14:12 » |
|
...Buď som sa niekde zamotal v tých normách, alebo fakt neviem...
TO: Závodský Vodiče ochranného pospojování se volí podle ČSN 33 2000-5-54 ed. 2. Jak dojít ke správnému průřezu najdete v čl. 542.2 Poradím vám dle logické úvahy. Požadavky ČSN 33 2000-5-54 ed. 2.1) Vodič doplňujícího ochranného pospojování spojující neživé části má mít minimálně průřez jako nejmenší průřez ochranného vodiče spojujících neživé části elektrických zařízení v dosahu. 2) Vodič doplňujícího ochranného pospojování spojující neživou část a cizí vodivou část má mít průřez min. 1/2 ochranného vodiče v přívodu k elektrickému zařízení. Když to shrnu, tak nejhorší případ nastane u dvou velkých (780kW) zařízení v dosahu, což je velmi málo pravděpodobné a v praxi se nevyskytující situace. Druhý případ je motor 780kW a cizí vodivá část. Pokud použijete minimální průřez ochranného vodiče , což je 1/2 dle fázových vodičů, tak pospojovací vodič bude 1/2 z 1/2 tj. 1/4 dimenze fázového vodiče. To je teorie. V praxi je situace naprosto odlišná, protože takto velká soustrojí jsou na jedné konstrukci a tudíž na jednom potenciálu.
|
Chránič chrání - jistič jistí.
|
|
|