|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 03.06.2019, 02:06 » |
|
Na starších motorech bývalo označení pouze D 380V, ovšem pokud je z vinutí vyvedeno všech šest vývodů, (nemusí být u speciálních a vícerychlostní ch motorů a též u převíjených motorů) je to totéž jako D/Y 380/660V, tedy dnes 400/690V.
Použití rozběhového přepínače Y/D je možné a správné.
Pro ochranu motoru lze použít buď nadproudové jistící relé, např. T17 II 9-13A výrobce EPM nebo motorový spouštěč, např. Eaton PKZM0-16 10-16A a nastavit štítkovou hodnotu 11,4A nebo změřenou provozní hodnotu, pokud je nižší. Předjištění pojistkami je vhodné pouze pro ochranu před zkratem v kabeláží
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #3 kdy: 03.06.2019, 11:18 » |
|
To je druhá možnost, která je vhodná pro samočinné rozběhy D/Y ovládané časovým relé a stykači. Pro ruční ovládání, kde je kontrola chodu motoru při provozu do hvězdy obsluhou, není nutné.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #8 kdy: 04.06.2019, 08:03 » |
|
Proč, takhle se rozbíhaly všechny cirkulárky a jediným prvkem byly pojistky či jistič většinou jakékoli hodnoty.
Ručně spínám pomocí přepínače Y/D velkou cirkuláru již více než 50 roků. Pokud bych byl při spínání cirkuláry s velkým průměrem pily moc rychlý, tak jsem mohl měnit pojistky v HDS a dříve na sloupě. Anebo se protočily řemeny. Motor na cirkulárce funguje dodnes. V průmyslu byly v šedesátých létech většinou ruční spínače Y/D, případně kontroléry pro kroužkové motory, anebo i vodní spouštěče. Myslím ale, že motory ani mechanické části strojů při tomto způsobu nijak netrpěly. Obsluhy měly cit a smysl pro jemnou šachovou hru. Dnes při automatickém spouštění Y/D lze pomocí času nebo průběhu proudu dobře vyladit plynulý přechod z Y do D bez mechanických razů. Wiring manuálu je celá řada jak pro spouštění, tak pro správné jištění. Klockner - Moeller vydává již půl století vhodné příručky zapojení, kde jsem nalezl spoustu aplikací pro daný případ. Ale jak již píše kolega Jiří Hrubý, je nutno to vždy vymazlit na šlušnou rozběhovou rampu.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Kastner Lubomír

Offline

Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 04.06.2019, 21:44 » |
|
Páni kolegové. Domnívám se, že jste všichni zapomněli na jednu velmi podstatnou věc. A to je zátěž. Co vlastně ten motor pohání? zda půjde hned do plné zátěže a nebo bude mít rozběh odlehčený. některé motory byly stavěna právě na to, že bude rozběh do plné zátěže a proto je bylo velmi obtížné ne - li nemožné rozjet ve Y. Osobně jsem se s tím několikráte setkal právě u starších motorů. A abychom se vyhnuli zbytečným nadproudovým, rozběhovým a jiným ochranám, stykačům apod. je daleko jednodušší a spolehlivější použít sofstarter. A to nejlépe 3 triakový, který dovede řídit všechny 3 fáze a navíc umí monitorovat vstupní napětí, výkon apod. takže splňuje i všechny potřebné ochrany.
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
Jan Bocek

Offline
|
 |
« Odpověď #10 kdy: 04.06.2019, 23:13 » |
|
Je správné pro tento motor rozběh Y/D? Nemá být pro D na štítku 400/690V? Jaký použít MS? 12,5-16A? (do teď pojistky E 27 25A)
Pokud je síť "tvrdá" a snese záběrový proud, tak nic nebrání spouštění přímo do D. V průmyslu motory do 10kW se spouštějí do D běžně. Pokud volíme spouštění do Y, tak ochrana se většinou dává do obvodu trojúhelníku. Zvláště u těžkých a dlouhých rozběhů, jako jsou ventilátory, odstředivky ale i cirkulárky s velkým průměrem pily. Pak ji nastavíme na jmenovitý proud motoru. Záběrový proud v režimu Y se jistí na vstupu pouze proti zkratu. Dnes se nabízejí hotové stykačové kombinace Y/D jako "parkety" pro instalaci. Obvykle bývá i mechanické blokování stykačů Y a D. Včetně ochran. U nových zařízení je vhodné použit sofstartér , ale je to otázka investice..... často ale volíme také frekvenční měnič.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #11 kdy: 05.06.2019, 00:05 » |
|
Kromě znalosti charakteristik y pohonu (moment setrvačnosti, zatuhávání...), znalosti tvrdosti napájecí sítě je třeba znát i znalost kvalifikace obsluhy, kvalifikace servisu, četnost i použití, ztráty z poruchy pohonu a znalosti prostředí.
V průmyslu je mnohdy takového 5kW motorku přímý rozběh a motorstartér to nejjednodušší řešení pro nenáročné pohony. Pro náročnější pohony, těžké rozběhy, měkké rozběhy, dlouhé přívody apod. vychází technicky nejlépe měnič či softstartér. Někde mezi je balená stykačová kombinace Y-D se speciálním časovým relé Y-D rozběhu (s dekasekundovou prodlevou mezi Y-D).
Na stavbácha v zemědělství je u nekvalifikovan é obsluhy Y-D ruční přepnutí často to nejlepší řešení. Nezapomeňte na prašnost a vlhkost prostředí a působení mrazu na elektroniku softstartéru. Také různí knoflíkáři nastaví parametry softstartéru nebo časového relé automatiky tak, že jsou tyto prvky vyhozením peněz. A k dovršení všeho skříňku se softstartérem zavřou na jeden šroubek, protože ostatní ztratí, vývodku s kabelem nalomí apod. Jestli stroj stojí dva měsíce na mrazu a na jaře oprší a v létě jej na dva dny chce někdo použít, pak Y-D přepínač žije desítky roků takového provozu (fukary na seno, cirkulárky...), stykačová kombinace roky a softstartér někdy ani rok.
Naopak když vám nasazení softstartéru zamezí trhání gumového pásu při rozběhu dopravníku, zvýší vám kickstartem moment rozběhu z klidu a tím utrhne v klidu připečený šnek extruderu aniž by se spálil motor, plynule vám zastaví čerpadlo, aniž by z portubí odlétávaly armatury, pak cena za pořízení a náročnější provoz softstartéru se mnohokrát vyplatí.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|