Radek Luža
Offline
|
|
« kdy: 14.06.2023, 11:39 » |
|
Věděli jste jak se dají učit začátky a konce vinutí 3F motoru? Běžně to není třeba ale pokud měníte svorkovnici motoru a omylem si nepoznačíte vodiče tak tento návod může být dobrým pomocníkem.
|
kyby sis někdy nevěděl rady s opravou stroje tak vyzkoušej toto "vezmi si sebou krucifix, otevři rozvaděč a spusť : ó zkurvená závado opusť tento stroj a odejdi pryč z této firmy" :-D
|
|
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 14.06.2023, 19:20 » |
|
Za mých učňovských let na navijárně jsme konce vinutí zjišťovali (v případě ztráty označení) pomocí ss. napájení a magnetické střelky vložené do statoru. Ovšem při rozebraném motoru.
Motor není třeba rozebírat, stačí ho položit na dřevěnou podložku nebo stůl, orientovat hřídel motoru do směru kolmého k ose S-J a kompas položit pod konec hřídele. Již jsem zde o této metodě psal před delší dobou.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
|
|
|
Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #9 kdy: 16.06.2023, 17:06 » |
|
Je to tak, při správném pólování fází elektromotorem šroub nezašroubujete :-). (správné pólování = L1 na U1, L2 na V1 a L3 na W1, pravotočivá soustava fází a normalizovaný motor)
Je to záludné, protože když se díváte na důlek v konci hřídele většiny strojů a ventilátorů požadují točení jejich hřídele ve směru hodinových ručiček. A elektromotor se točí při stejném pohledu na hřídel stejně, ale při pohledu od ventilátoru k volnému konci hřídele se jako hodiny netočí.
Směr točení má kořeny v transmisích a v prvních jednoduchých strojích. Většina prvních strojů byla poháněna od elektromotoru řemenovým převodem jako náhradou hlavního transmisního hřídele. Časem se přešlo od kožených řemenu a soudkovitých řemenic ke klínovým řemenům a řemenicím s V drážkou a nyní k ozubeným řemenům a řemenicím s ozubením - ale to na věci nic nemění. Aby motor nevyčníval ze stroje, byly řemenice motoru i poháněného zařízení u boku jedné strany stroje. Dodnes je tato koncepce u většiny strojů. Od cirkulárek, přes pístové kompresory, odstředivé ventilátory, sloupové vrtačky, dopravní pásy atd. No a proto se zvolilo, že při normalizovaném fázování motoru se motor musí točit proti směru hodinových ručiček.
Teprve dlouho po nasazení řemenových převodů se přešlo na souosé uspořádání motoru a stroje - dnes známé u odstředivých čerpadel domácích vodáren . Tuto variantu umožnily pružné "Hardy" spojky, normalizace tvarů motorů podle IEC a precizní ustavování motorů. Vyšší level jsou přírubové motory přímo pohánějící například dopravní šneky, míchadla apod. Tam, kde je motor v přímém záběru a v ose poháněného zařízení se motor musí přefázovat, aby se jím "dalo šroubovat", aby se točil při normalizovaném pohledu na důlek na konci hřídele proti směru hodinových ručiček.
Ovšem, je li elektromotor součástí elektropřevodo vky záleží na tom, jestli počet stupňů převodovky obrací směr otáčení či ne. A spousta přírubových motorů požaduje z technologickéh o hlediska i reverzaci, byť krátkodobou (ucpané dopravní šneky), takže na prohazování fází je dost možností ve stykačových obvodech.
Ač píši o precizním nastavení souososti motoru a poháněného zařízení i řemenový převod vyžaduje precizní nastavení paralelních os a napnutí řemenů - o tom že se na to správně nedbá by dlouho mohl vyprávět kolega Kantner. A při tom je dnes k dispozici spousta pomůcek, od laserových měřičů rovnoběžnosti přes měřiče napnutí řemenů.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|
|
|
Jan Kelbich
Offline
|
|
« Odpověď #14 kdy: 21.07.2023, 23:09 » |
|
Koukám že jsem dal špatné fotky
A abych byl přesný, kdyby to nebylo zřejmé z kontextu opravuji:
No a proto se zvolilo, že při normalizovaném fázování motoru se motor musí točit proti směru hodinových ručiček když se díváte od ventilátoru na řemenici. (viz obrázek s tmavomodrým soustrojím).
Upřímě z těchto popisů nějak nejsem moudrý. Ale mám nějaké tušení, že v případě motorů, kde je svorkovnice umístěna rovnoběžně s hřídelí, že by měl rotor točit ve stejném směru, v jakém je na svorkách - prostorově - sled fází (např. U V).
|
IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
|
|
|