| 
			| 
					
						| Lukáš Matěna Neverifikovaný uživatel @1
 
 
  Offline 
 
 
 
 | 
								|  | «  kdy: 16.10.2018, 01:10 » |  | 
 
 Dostal jsem od známých šroťák. Je na něm 3f koncovka pětikolík. Na zdi mám 400V zásuvku na čtyřkolík.
 Uvnitř původní koncovky jsou krásně barevně i popisem rozlišené fáze (hnědá, černá, šedá),  nulák (modrý) a zem (zelená).
 Jenže kabel od šroťáku byl ještě původní barevný (červená, černá, modrá, zelená).
 Nevím zda je záměr, nebo zda si to někdo jen přizpůsobil podle barev, ale bylo zapojeno:
 - červená na hnědou (L1)
 - černá na černou (L2)
 - modrá na modrou (tzn. nula! - nikoliv L3!)
 - zelená na zelenou
 vůbec netuším, zda jde o záměr (aby jel šroťák na menší výkon) anebo chybné zapojení.
 
 Každopádně mne zajímá, co se stane když kabely přepojím na L1, L2, L3 + zem na starou 4 kolíkovou zásuvku.
 Pokud byla původní koncovka instalována špatně, tak se nic nestane.
 Ale co když byla takto záměrně se zapojením přes kondenzátor, které jsem tu našel v diskuzích?
 |  
						|  |  |  | 
	|  | 
	|  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| Václav Třetí 
  
  Offline 
 
 
 
 | 
								|  | « Odpověď #3 kdy: 19.10.2018, 00:18 » |  | 
 
 Do poloviny 70. let byly fáze barevně značeny černá-červená-modrá. Z toho vyplývá, že modrá patří v tomto případě dnes na šedou. Kolík označený N a modře zůstane nezapojený. V čtyřpólové vidlici není, takže je to úplně jednoznačné.
 Zapojení na dvě fáze a nulový vodič je nesmyslné bez kondenzátoru i s ním. Lze tak jen poškodit motor. Důležité je také, zda je správně zapojena svorkovnice v motoru, tedy zapojení hvězda/trojúhelník. To záleží na štítkových hodnotách motoru.
 
 Protože se v tom hrabalo asi více lidí, bylo by nejlepší, aby se na to podíval skutečný elektrikář, protože tam mohou být i jiné chyby, které mohou mít za následek spálení vinutí motoru - pokud ho už někdo nespálil při předcházejícíc h pokusech.
 
 Z výše napsaného vyplývá, že vám nelze dost dobře poradit na dálku, chtělo by to vidět, změřit a zkontrolovat celé.
 |  
						| 
 Václav 3
 Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
 
 Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
 |  |  | 
	|  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| Martin Kurka 
  
  Offline 
 
 
  Projektant automatizace a strojů
 
 
 
 | 
								|  | « Odpověď #6 kdy: 26.10.2018, 01:05 » |  | 
 
 Vážený pane Matěno,všechny dotazy o motorech by měly začít vyfoceným štítkem motoru, pak se dá odpovídat.
 Vše ostatní jsou dohady a odhady.
 
 
 
 Můj dohad  například je, že motor je třífázový a vidlici zapojil matlák co zná barvy a ne elektriku. Jen doufám, že si nezapojoval i elektriku do zásuvky na zdi a nemá na N kolíku fázi. Podle mne jde z vaší otázky o variantu původního chybného zapojení vidlice.
 
 Kdyby bylo zapojení motoru s kondenzátorem (ať už originální jednofázový motor s rozběhovým kondenzátorem, nebo třífázový motor doplněný o kondenzátor) ,  nedávalo by smysl napájet jej třífázovou vidlicí, když by stačila jednofázová. A kondenzátor u tak výkonného zařízení jako je šrotovník v motoru (resp v jeho svorkovnici) nebude, bude to externí válec nemalých rozměrů.
 
 Fotka vnitřku svorkovnice motoru také mnohé prozradí - jak o zapojení, tak i o stavu a čistotě motoru a jestli byl převíjen.
 Není-li štítek, průměr hřídele prozradí výkon motoru a osová výška a délka těla vás dovede k výkonové řadě motoru. Podle fotky celého motoru motoráři mnohdy poznají i typovou řadu  MEZ motorů a jeho přibližné stáří.
 
 Jestli byl motor provozován v podivním zapojení 2fáze + N, pak nepěťově přetěžován nebyl, měl cca 1/3 výkon, tudíž mohl být přetěžován při větší zátěži proudově (až do zastavování se) a měl díky nesymetrickému točivému poli vibrace - mohla trpět mechanika a ložiska.
 
 |  
						| 
 Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
 Teorie=vše víme ale nic nefunguje
 Praxe=vše funguje a nevíme proč
 Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
 
 Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
 
 Ďábel je skryt v detailu
 |  |  | 
	|  |