Název: CSK: Připojím původně na 2f zapojený D/Y motor nově na 3f? Přispěvatel: Lukáš Matěna 16.10.2018, 01:10 Dostal jsem od známých šroťák. Je na něm 3f koncovka pětikolík. Na zdi mám 400V zásuvku na čtyřkolík. Uvnitř původní koncovky jsou krásně barevně i popisem rozlišené fáze (hnědá, černá, šedá), nulák (modrý) a zem (zelená). Jenže kabel od šroťáku byl ještě původní barevný (červená, černá, modrá, zelená). Nevím zda je záměr, nebo zda si to někdo jen přizpůsobil podle barev, ale bylo zapojeno: - červená na hnědou (L1) - černá na černou (L2) - modrá na modrou (tzn. nula! - nikoliv L3!) - zelená na zelenou vůbec netuším, zda jde o záměr (aby jel šroťák na menší výkon) anebo chybné zapojení. Každopádně mne zajímá, co se stane když kabely přepojím na L1, L2, L3 + zem na starou 4 kolíkovou zásuvku. Pokud byla původní koncovka instalována špatně, tak se nic nestane. Ale co když byla takto záměrně se zapojením přes kondenzátor, které jsem tu našel v diskuzích? Název: Re: CSK: Připojím původně na 2f zapojený D/Y motor nově na 3f? Přispěvatel: ACEOF ACES 16.10.2018, 14:02 Podle mého názoru, buď známí špatně zapojili kabel do koncovky nebo jim vypadával jistič, tak si poradili, můžete se jich zeptat.
Název: Re: CSK: Připojím původně na 2f zapojený D/Y motor nově na 3f? Přispěvatel: Viktor Klemon 16.10.2018, 15:54 Je vysoko pravdepodobné, že zapojenie bude L1, L2, L3 a PE, farby by tomu zodpovedali,
toto značenie sa bežne používalo v 60. rokoch. Pozvite elektrikára, takto staré zariadenie si aj tak zaslúži skontrolovať. Ako laik beztak pravdepodobne nedokážete kvalitne a spoľahlivo ukončiť kábel do vidlice, u podobných zariadení býva veľa oprav a úprav amatérmi. Občas to učesať pomôže predísť veľa problémom. Aký motor, aké ovládanie má stroj ? To hodne napovie. Každopádne motory na 2 fázy sa u nás nepoužívali. Název: Re: CSK: Připojím původně na 2f zapojený D/Y motor nově na 3f? Přispěvatel: Václav Třetí 19.10.2018, 00:18 Do poloviny 70. let byly fáze barevně značeny černá-červená-modrá. Z toho vyplývá, že modrá patří v tomto případě dnes na šedou. Kolík označený N a modře zůstane nezapojený. V čtyřpólové vidlici není, takže je to úplně jednoznačné.
Zapojení na dvě fáze a nulový vodič je nesmyslné bez kondenzátoru i s ním. Lze tak jen poškodit motor. Důležité je také, zda je správně zapojena svorkovnice v motoru, tedy zapojení hvězda/trojúhelník. To záleží na štítkových hodnotách motoru. Protože se v tom hrabalo asi více lidí, bylo by nejlepší, aby se na to podíval skutečný elektrikář, protože tam mohou být i jiné chyby, které mohou mít za následek spálení vinutí motoru - pokud ho už někdo nespálil při předcházejícíc h pokusech. Z výše napsaného vyplývá, že vám nelze dost dobře poradit na dálku, chtělo by to vidět, změřit a zkontrolovat celé. Název: Re: CSK: Připojím původně na 2f zapojený D/Y motor nově na 3f? Přispěvatel: Zdeněk Friedrich 19.10.2018, 09:05 Pokud je šroťák (strojní zařízení) tovární výroby, neměl by se zapojením nebo případnou diagnostikou motoru elektrikář mít problém, ale když je šroťák výroby samo domo, elektrikář, který je obeznámen s příslušnými zákony, nařízeními vlády, vyhláškami atd. se do toho asi hrnout nebude. (norm)
Název: Re: CSK: Připojím původně na 2f zapojený D/Y motor nově na 3f? Přispěvatel: Miroslav Revús 24.10.2018, 15:23 S takynto zapojenim som sa uz stretol pri jednofazovom zahradnom cerpadle.
L1 bola ostra faza do motora. L2 bol vyvod z motora pre kondenzator. L3 bol nulak do motora. Kondenzator bol umiestneny v.zasuvkovej skrinke v zahrade pri potoku. Doporucuje preverit skusenym elektrikarom, ktory si vie premerat cievky motora. Název: Re: CSK: Připojím původně na 2f zapojený D/Y motor nově na 3f? Přispěvatel: Martin Kurka 26.10.2018, 01:05 Vážený pane Matěno,
všechny dotazy o motorech by měly začít vyfoceným štítkem motoru, pak se dá odpovídat. Vše ostatní jsou dohady a odhady. Můj dohad například je, že motor je třífázový a vidlici zapojil matlák co zná barvy a ne elektriku. Jen doufám, že si nezapojoval i elektriku do zásuvky na zdi a nemá na N kolíku fázi. Podle mne jde z vaší otázky o variantu původního chybného zapojení vidlice. Kdyby bylo zapojení motoru s kondenzátorem (ať už originální jednofázový motor s rozběhovým kondenzátorem, nebo třífázový motor doplněný o kondenzátor) , nedávalo by smysl napájet jej třífázovou vidlicí, když by stačila jednofázová. A kondenzátor u tak výkonného zařízení jako je šrotovník v motoru (resp v jeho svorkovnici) nebude, bude to externí válec nemalých rozměrů. Fotka vnitřku svorkovnice motoru také mnohé prozradí - jak o zapojení, tak i o stavu a čistotě motoru a jestli byl převíjen. Není-li štítek, průměr hřídele prozradí výkon motoru a osová výška a délka těla vás dovede k výkonové řadě motoru. Podle fotky celého motoru motoráři mnohdy poznají i typovou řadu MEZ motorů a jeho přibližné stáří. Jestli byl motor provozován v podivním zapojení 2fáze + N, pak nepěťově přetěžován nebyl, měl cca 1/3 výkon, tudíž mohl být přetěžován při větší zátěži proudově (až do zastavování se) a měl díky nesymetrickému točivému poli vibrace - mohla trpět mechanika a ložiska. Název: Re: CSK: Připojím původně na 2f zapojený D/Y motor nově na 3f? Přispěvatel: Miroslav Revús 27.10.2018, 17:24 To zapojenie jednofazoveho cerpadla na trojfazovu zasuvku vymysleli preto, aby na kabli od cerpadla nebola skrinka s vypinacom a kondenzatorom. Ta bola premiestnena do zasuvkovej skrinky na zahrade.
|