Georgis Fasulis

Offline

Nepij, nekuř, cvič a zakrátko budeš zase chlapík.
|
 |
« kdy: 22.11.2006, 10:08 » |
|
Navrhoval jsem v rychlosti pro větší stavbu staveništní rozvaděče větších amperáží (stovky ampér). Do přívodu jsem dal klasický deón s podpěťovou cívkou a na dveře červený hřib s rozpínacím kontaktem, tak jak jsem zvyklý obvody nouzového vypnutí dělat. Zavolal mi výrobce s tím, že tam chce dát vyrážecí cívku (napěťovou) a tlačítko se spínacím kontaktem. Obhajoval řešení tím, že tak si to přeje většina zákazníků a že to tak dělají běžně. Překvapilo mě to a tak jsem vytáh normy a v ČSN 33 2000 -5-537, čl.:537.4 - Přístroje nouz. vypnutí (včetně nouz. zastavení) se píše:
"Jističe, stykače apod. , které jsou ovládany dálkově, musí vypínat při ztrátě napětí na cívkách nebo musí být použito jiného způsobu, kdy porucha vede k bezpečnému stavu zařízení."
Může mi někdo oponovat argumentem, že tlačítko nouz. zastavení je přímo na vypínaném rozvaděči a nejedná se tudíž dle něj o dálkové vypnutí? Podle mne nemá pravdu. Jaký je váš názor? A jestli se nemýlím, jak je možné, že nijak malý výrobce klidně vyrábí výrobky v rozporu s ČSN, byť třeba dle návrhu zákazníka?
|
G.F
|
|
|
Štefan Beláň
Karlovy Vary

Offline

Chránič je chránič!
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 22.11.2006, 10:26 » |
|
TO. Fasulis Naprostý souhlas!  P. S. Malá poznámka - vyrážecí cívka je podle mne proudová. Nebo se pletu? 
|
Chránič chrání - jistič jistí.
|
|
|
Georgis Fasulis

Offline

Nepij, nekuř, cvič a zakrátko budeš zase chlapík.
|
 |
« Odpověď #2 kdy: 22.11.2006, 10:36 » |
|
To Beláň:  za rychlou odpověď.  Měl jsem trochu pochyb, jestli neexistuje nějáká výjimka pro staveništní rozvaděč, která by v tom dovolovala úlevu. Na druhou stranu, proč by dělala úlevovou výjimku zrovna pro staveništní rozvaděče, které mají naopak požadavky na bezpečnost přísnější, než na ostatní rozvaděče. Vždy mě trochu rozhodí, teď myslím obecně v životě, argument typu - ale vždyť to tak dělají všichni. 
|
G.F
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petr Doležal

Offline

emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)
|
 |
« Odpověď #8 kdy: 23.11.2006, 12:07 » |
|
 A aby to u "vyrážecí" či napěťové cívky a nebo vypínacího magnetu (různé terminologie o jednom a totéž) nebylo tak jednoduché, bezpečnostní obvod se nemůže jistit nějakým podružným jističem, protože při jeho výpadku je obvod nefunkční. Jeho zkrat chytá hlavní či předřazený jistič zpravidla o větších ampérážích a vodiče bezpečnostního obvodu proto musí být na tento jistič patřičně dimenzovány. Není to zkrátka vhodné řešení. P.S. Teď jsem vrátil o 2 příspěvky zpět a vidím, že p.Karvánek již o té záludnosti psal, tedy alespoň o tom jističi, já přidávám tu dimenzi vodičů.
|
Na zdraví a abychom byli lidmi to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
|
|
|
Martin Hrdý
Optimismus je jen nedostatek informací

Offline
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 23.11.2006, 13:46 » |
|
Použití napěťové spouště pokládám za nepřípustné, protože to odporuje samé podstatě "nouzového vypnutí" -to p.Karvánek. Naprosto souhlasím. Z praxe: Při revizi elektrovozu se zjistilo, že nefunguje tlač.nouzového vypnutí(červený hříbek se žlutým podkladem  ). Důvod-spálená cívka spouště. Na dotaz výrobce bylo sděleno, že pokud je vyp.cívka pod napětím déle než 15 sekund, dochází i jejímu zničení. Takže pokud tlačítko zadrhává, je na poruchu zaděláno. A v našem prašném provozu je to běžná věc. A to nemluvím o možnosti nefunkčnosti bezpeč.vypnutí vlivem poškození kabelu při cestě do rozvodny(cca 150m), nebo vypadnutí drátku z tlačítka vlivem otřesů.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Vejražka

Offline

|
 |
« Odpověď #16 kdy: 24.11.2006, 11:32 » |
|
Tak my máme v práci laboratoř, kde se vyvíjí řídicí SW pro trakční pohony. Jsou tady zdroje (regulační transformátor, řízené usměrňovače, dynamo) vyvedené na svorky na stolech. Celé je to napájeno přes jistič s motorovým pohonem, jehož vyrážecí cívka je ovládána červenými tlačítky CENTRAL STOP. Podle původního projektu byla ta vyrážecí cívka napájena ze stejného zdroje 24V jako celá ovládačka, tedy v případě výpadku ovládacího napětí by sice něšel CENTRAL STOP, ale také by odpadly všechny stykače a pod napětím by zůstaly jen zásuvky. Pak se ale projektant zamyslel a přidal tam zvláštní zdroj pro CENTRAL STOP, který je napájen z jističe motorového pohonu, tedy trvale. Snažili jsme se mu to rozmluvit, ale pak jsme si řekli, že on je projektant ví, co dělá, a je za to odpovědný.
Jak to tady čtu, tak je to všechno špatně, ani jsem netušil, že hrozí přepálení vyrážecí cívky. Pochopitelně to má revizi.
Na druhou stranu: Těch červených tlačítek je tady 10. Jak spolehlivý by asi byl řetězec 10 rozpínacích kontaktů na 24V?
Je vidět, že se odborníkům nesmí příliš věřit....
|
|
|
|
|