JirkaSaufl
|
|
« kdy: 27.10.2009, 10:46 » |
|
Mám v automobilu US produkce předehřev motoru - engine block heater. Jedná se o topnou spirálu umístěnou v mrazové zátce motoru a slouží k udržení teploty vody přes noc při velkých mrazech. Ráno se pak startuje teplý motor. Výkon co se mi podařilo zjistit je někde mezi 600 až 1000W. Spirála je na 110V. Je možné jí připojit do naší sítě bez měnicče napětí a nebo to nevydrží? Předehřev motoru neobsahuje jinak žádnou elektroniku-čistě jen topnou spirálu.
#112#
|
|
|
|
Petr Doležal
Offline
emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)
|
|
« Odpověď #1 kdy: 27.10.2009, 11:22 » |
|
Přímé připojení bych neriskoval, výkon roste s mocninou napětí. To byste zvedl 2x, čili výkon 4x a spirála by se možná přehřála. Bez snižovacího trafa bych viděl 3 možnosti: 1. do série dát totožný odpor, nevýhodou jsou ztráty do okolí, ale možná by přispěly k vytápění garáže. Odpor by musel být patřičně dimenzován. 2. za předpokladu, že spirále neublíží 230Vef, zařadit diodu a pouštět do spirály jen jednu půlvlnu 3. nějaký tyristorový regulátor, trvale nastavený na 600-1000W, třebas z vysavače, kde je dimenzován až na 1600 - 2000W. Je to ale vše DODO mimo 3., pokud to bude od výrobce něco mezišňůrového či přímo do zásuvky
|
Na zdraví a abychom byli lidmi to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
|
|
|
|
|
Zbyněk Hála
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 27.10.2009, 12:15 » |
|
Začal bych výpočty a měřením - jako klíčové vidím přesné zjištění parametrů topení : 1) Změření odporu topného tělesa v motoru (20 Ohm pro 600W, 12,1 Ohm pro 1000W) 2) Zapojení topení na 24V a změření proudu pro ověření příkonu 3) Pokuid jde skutečně o spirálu na 110V, tak i zkušební měření proudu na 110V 4) Má topení termostat pro vypnutí nebo topí stále ? Pokud je termostat nefunkční, přes noc a bez dohledu bych to nezapojoval 5) Při odběru 6-10A se o použití odporu nedá ani uvažovat - 0,6-1kW ztrátového výkonu je tak pro vytápění garáže nemluvě o nebezpečí požáru. Klasický teplomet měl 600W ! 6) O diodě bych ani neuvažoval - nesnižuje napětí, jen dodávaný příkon na 50%. 7) Regulátor z vysavače mívá na výstupu triak a lze s ním regulovat zátěž, ale jen někdy od 110V. Muselo by se zapojení upravit na stabilní výstup 110V a zkontrolovat výstupní signál. Jako vhodné řešení bych doporučoval transformátor 230/110V na výkon topení+25% zapojené do série s časovým spínačem a případně termostatem. Někdy lze použít i trafo 400/230 a odbočkami na vinutí dosáhnout vhodného napětí na výstupu. Celé by si to zasloužilo vestavět do vhodné skříňky pod dohledem zkušeného elektrikáře. Možná i termostat pro spouštění za mrazu v sérii by nebyl špatný - možností je několik.
|
|
|
|
JirkaSaufl
|
|
« Odpověď #4 kdy: 27.10.2009, 12:24 » |
|
Auto stojí venku, takže vytápění garáže netřeba. Ten předehřev je u tohoto motoru (4.7L V8 benzín)opravdu pouze pro případ velké nouze. V manuálu se píše o teplotách trvale pod -30C tři dny po sobě (Blíží se k limitním hodnotám mrazuvzdornost i chladících kapalin) Pak až zapínat a nechat běžet celou noc. Se stratem problém nemám ani v mrazech, které někdy na vysočině panují - například -15 až -20. Mě jde jde spíše o šetrnější raní starty. Takže asi nejlepší nápad je ta regulace. Pokud to chápu správně tak bych například mohl snížit výkon třeba na 100W a nechat to zapnuté i za malých mrazů a udržovat teplotu vody? Byla by na to třeba vhodná regulace jako na otáčky vrtačky?
|
|
|
|
Martin1548
|
|
« Odpověď #5 kdy: 27.10.2009, 12:57 » |
|
Jde to samozřejmě trafem, ale také jde zapojit do série kondenzátor 260 mikrofaradů na síťové napětí. Při použití menšího kondenzátoru to bude také méně topit, na temperování motoru stačí několik desítek W a na to stačí snadno dostupný kondenzátor asi 3 mikrofarady na síťové napětí.
|
|
|
|
Martin1548
|
|
« Odpověď #6 kdy: 27.10.2009, 12:59 » |
|
Kondenzátor na síťové napětí = kondenzátor uzpůsobený k provozu v obvodu střídavého proudu 230VAC.
|
|
|
|
Zbyněk Hála
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 27.10.2009, 13:00 » |
|
Zapojil bych to s časovým spínačem a nechal zapnout cca 1 hodinu před odjezdem. Proč topit motor celou noc?
S tou regulací je to složitější. Težko řešit správný druh regulace, když nevíme přesné parametry topení. 100W výkon by asi nic neohřál, protože ztráty tak velkého motoru vyzařováním jistě převýší 100W, natož když auto stojí venku a na větru. Ale nepřipojil bych k topení nic bez znalostí jeho parametrů - regulace z vysavače je pro rozsah např. od 150 do 230V, takže pro napájení topení na 110V se bez úpravy moc nehodí.
|
|
|
|
|
JirkaSaufl
|
|
« Odpověď #9 kdy: 27.10.2009, 18:00 » |
|
Nevím jak správně namíchaná směs vyřeší napětí pro topné tělísko? Ale možná by vás překvapilo jak hodně vysoká je běžná pracovní teplota vody v tomto motoru. Jaký má být poměr s destilovanou vodou a na jaké hodnoty se pak dostanete..atd . To už je ale do jiného fóra..
Když to shrnu tak buď koupit trafo 230/110, nebo verzi tělíska na 230V. Co se stane pokud trafo bude pouze například na 500W? Dojde k jeho přetížení a zničení nebo se nestane nic a jen se sníží výkon tělíska? Chtěl jsem se ještě zeptat co vše by vyřešil ten kondenzátor? Jestli to správně chápu tak by se pouze snížil výkon?
|
|
|
|
Jirka Š.
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 27.10.2009, 18:28 » |
|
Ten předehřev je u tohoto motoru (4.7L V8 benzín)opravdu pouze pro případ velké nouze. V manuálu se píše o teplotách trvale pod -30C tři dny po sobě (Blíží se k limitním hodnotám mrazuvzdornost i chladících kapalin) Pak až zapínat a nechat běžet celou noc. Reagoval jsem jen na tuto pasáž, opravdu nechci směsí měnit napětí Nicméně přemýšlíte-li takto nad výkonem trafa v kombinaci s příkonem topného tělíska, tak raději příliš neexperimentuj te, nic ve zlém. Jinak mi ten kilowattový příkon v kombinaci s touto aplikací přijde opravdu zbytečně mnoho. Na udržení nezamrzlého motoru. A.... nechcete mi doufám tvrdit, že pracovní teplota tohoto motoru je vyšší než nějakých necelých 100st Celsia, že ne.....?
|
|
|
|
JirkaSaufl
|
|
« Odpověď #11 kdy: 27.10.2009, 19:20 » |
|
No to vás teda asi zklamu, běžná provozní teplota tohoto motoru je 98-104 stupňů C, při pomalé jízdě v terénu 110, bez jakýchkoliv problémů. Varování o možném přehřátí se zapíná až při 124 C. Asi sem nemůžu jako neregistrovaný vložit fotku, tak aspoň odkaz na přístrojovou desku. Teploměr je vpravo http://www.wjjeeps.com/2002gauges4.jpg Bohužel jen s Fahrenheitama. Jestli máte zájem mohu vám fotku z mého auta poslat na mail. Mám teploměr ve stupních, je to tam krásně vidět. Nebo chcete odkaz na dílenský manuál? Tam je vše popsané do detailu.. Díky vysoké teplotě motory dosahují lepší účinosti. A tím i lepších emisí-a o to jde v USA především. Na druhou stranu to klade vysoké nároky na materiály. Právě, že s trafem experimentovat nehodlám, takže se radši ptám. Horší by bylo se nezeptat a pak mít vyhořelé trafo..
|
|
|
|
Jirka Š.
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 27.10.2009, 21:09 » |
|
Asi hodně přetlaková chladící soustava. Nicméně spíše jsou tu nároky na tlak než na teplotu. Jasně, je dobře, že se ptáte. Ale snadno se pozná, že o elektrice nic nevíte, tedy některé odborné rady typu dioda, kondenzátor apod. mohou pro vás být spíše nebezpečné. Ale neberte to ve zlém, to je jen konstatování - asi rozumíte něčemu jinému Samozřejmě pokud byste spirálu přehřál vyšším napětím, tak kromě toho, že by asi přehořela, by se vám mohla rychle odšpuntovat ta protimrazová zátka. A ani blok motoru nemá rád rychlé nerovnoměrné zahřátí.
|
|
|
|
|
JirkaSaufl
|
|
« Odpověď #14 kdy: 28.10.2009, 01:17 » |
|
Tak to já si zas myslím, že o "elektrice" nějaká malé povědomí mám. S diodou je mi to celkem jasné-už z principu její funkce vyplývá, že nemůže snížit napětí na polovinu.. Ale mohl by to někdo trochu rozvést s tím kondenzátorem? Myslím, že chápu celkem rychle..Zajímá mě to už jen z teoretického hlediska. Rozhodl jsem se pro trafo 230/110V 1500W.
|
|
|
|
|
JirkaSaufl
|
|
« Odpověď #16 kdy: 28.10.2009, 09:16 » |
|
A k tomu paralelně připojit rezistor? A zajistit nějaké "vybití" kondenzátoru..
|
|
|
|
Zbyněk Hála
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #17 kdy: 28.10.2009, 09:25 » |
|
To použití kondenzátoru má 2 "mouchy" : 1) Nezajišťuje bezpečné oddělení od sítě - na rozdíl od trafa 2) V případě proražení kondenzátoru je na spotřebiči plné síťové napětí !!
To Vaněk : A s tím zahříváním bych si nebyl tak jistý. Zkuste si spočítat ztrátový výkon na kondenzátoru při napájení spotřebiče 110V/1000W ..... Jak srazíte 120V při proudu cca 9A bez tepelných ztrát (a bez polovodičů) ?
Považuji použití transformátoru 230/110V - 1500W jako optimální řešení doplnění případnými pomocnými prvky - časový spínač, termostat, atd. Oddělovací trafo je vůbec ideální. Osobně bych takový ohřev používal jen při velkých mrazech, takovému autu menší mrazík vůbec nevadí.
|
|
|
|