Soukupp
Offline
OSVČ
|
|
« kdy: 10.11.2019, 17:28 » |
|
Znáte někdo tento na motor na obrázku? Dvacet let byl zapojen do trojúhelníku. Potom deset let neběžel a teď jde zapojit jen do hvězdy. Když se zapojí do trojúhelníku, tak hned vybaví jistič B16/3. Na štítku je značka trojúhelníku, ale na přírubě je schéma jak do hvězdy, tak do trojúhelníku. Myslíte, že může být zapojen do hvězdy? Čím to může být, že dříve běžel do trojúhelníku. Při změření izolačního odporu všech vinutí má cca. 2,5 Mohmu.
|
Elektrorevize E2A, okres Prachatice, Jižní Čechy, e-mail: petr.soukup@post.cz, tel: +420 776 374 700
|
|
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #3 kdy: 10.11.2019, 20:31 » |
|
Motor byl vyrobený v roce 1971 na napětí sítě 380 V. Dnes máme síť 400 V a daleko "tvrdší", proto jsou jiné podmínky při spouštění.
Dnes jsou na příklad cirkulárky osazovány motory 4 kW s kotoučem 700 mm a se softstartem je rozběh rychlý a B16/3 neprotestuje.. ..kdo by se trápil s přepínačem Y/D.
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 10.11.2019, 20:46 » |
|
Pokud nejsou vadná nebo zaschlá ložiska, měl by jít motor bez obtíží roztočit rukou. Měl by se spouštět přepínačem hvězda/ trojúhelník nebo analogickou stykačovou kombinací. Pokud se nepletu, jedná se o motor používaný v 70. létech v tzv. hospodářských pilách (= cirkulárka s možností řezat na stole i v kolíbce), čili universální použití, s max. průměrem kotoruče 500 až 600 mm. Původně byly tyto pily z výroby vybaveny klasickým vačkovým přepínačem v litinové skříni s bakelitovou ovládací pákou.
Motoru 400V nijak zásadně nevadí, spíš moderním jističům charakteristik y B vadí dnešní daleko tvrdší síť, která nezmírní proudový náraz při rozběhu. Před 40 léty na vesnicích napájených z jednoho trafa s dlouhými sekundárními rozvody byl vnitřní odpor sítě daleko větší, trafo bývalo menšího výkonu než dnes, tedy také měkčí a hlavní jističe typu J1K50 mívaly vesměs motorovou charakteristik u. Pouze u sousedů občas při rozběhu motoru pohasínala světla (zejména zářivky, ty kolikrát zhasly úplně a začaly znovu startovat).
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Petr Liskar
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 11.11.2019, 00:36 » |
|
Dovoluji si upozornit, že dle dotazu měl před deseti lety motor k provozu stejné podmínky jako dnes a nevadilo mu to.
Dovoluji si upozornit, že s premisou "dle dotazu měl před deseti lety motor k provozu stejné podmínky jako dnes" jste naprosto mimo. Ale dám vám šanci: Pokud mě citací či neprůstřelným logickým zdůvodněním přesvědčíte, že máte pravdu, máte u mě lahvinku domré moravské meruňkovice.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 11.11.2019, 09:32 » |
|
A ještě si dovolím upozornit, že vždy, když jsem měl rozhodnout jestli je nějaký motor v pořádku, tak jsem se nespokojil pouze s měřením izolačních odporů malým napětím. Prověřil jsem ho důkladně. Zvláště po takové době mimo provoz a v neznámém prostředí.
A velice často jsem po příjezdu na místo činu zjistil, že je všechno jinak. Třeba - zakoupeno, převezeno, zapojeno na jinou instalaci, jiné zatížení při rozběhu atd. - to už tady bylo naznačeno.
Proto se v takových případech do odborných rad nepouštím. Zvláště, když se tazatel ptá, jestli motor může být zapojen do hvězdy (trvale).
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Online
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #9 kdy: 11.11.2019, 10:38 » |
|
Jištění 16/3 tam máte zřejmě proto, že to máte připojeno na 3f zásuvku v domácím okruhu. Výměna jističe za jistič s charakteristik ou D je jedno možné řešení, ale pak by mohl vypadávat i nadřauený jistič. Jednodušší řešení by bylo motor spouštět přes přepinač Y/D. At již automatický nebo ruční.
Ještě bych doplnil, že z hlediska bezpečnosti považuji za nutné změřit vlastnosti sítě v zásuvce, jestli by případná charakteristik a jističe C, nebo až D , splňovala všechny požadavky na včasné a bezpečné odpojení. Pak se můžeme bavit o kabelu, jeho dovoleném oteplení vzhledem k uložení a podobně. To je kurňa starostí s jednou cirkulárkou, když se to má udělat pořádně a bezpečně
|
|
|
Zaznamenáno
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 11.11.2019, 11:30 » |
|
... jsem se nespokojil pouze s měřením izolačních odporů malým napětím.
... se tazatel ptá, jestli motor může být zapojen do hvězdy (trvale).
Zda bylo měřeno malým napětím (běžný multimetr), či měřičem izolace nevíme, tuto informaci by měl dodat tazatel. Podle naměřené hodnoty lze těžko posoudit, podle použité slovní formulace, by se mělo jednat o měření vyšším napětím, tedy měření relevantní. Podle verifikace tazatele, předpokládám, že měření izolačního odporu zná a zvládá. Motor může být používán trvale v zapojení do hvězdy, ale pokud bude zapojen na síť 3x230/400V, může dodávat pouze třetinu výkonu, jinak bude přetěžován. Pokud by byl napájen z rozvodu průmyslového napětí 3x400/690V, bude dávat v zapojení do hvězdy plný výkon, přepínat do trojúhelníka ho v tomto případě nelze. Toto napětí se ovšem používá pouze ve velkých průmyslových provozech, kde je k tomu důvod, doma ho nikdo asi nemá. Použití jističe C16A nebo zejména D16A bude narážet na problém předřazeného jištění (hlavní jistič u elměru). Při použití B25A bude s největší pravděpodobnos tí docházet k výpadku hl. jističe, tedy problém se přenese pouze o stupeň výše. Zapojení přepínače Y/D není žádná složitost, pro laiky to ovšem není, to chce elektrikáře, stykačovou kombinaci s automatickým přepínáním lze zakoupit i v hotové formě např. v podnikové prodejně firmy EPM v Praze Modřanech, nebo objednat prostřednictví m internetu.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Soukupp
Offline
OSVČ
|
|
« Odpověď #12 kdy: 11.11.2019, 21:35 » |
|
Izolační odpor byl měřen na revizním přístroji Kyoritsu KEW 6016 na napětí 500V. Ten motor s cirkulárkou a protahovačkou byl v jiné vesnici. Je připojen do zásuvky 32A/400V na novém rodinném domě. Prodlužovací přívod k motoru je asi 15 metrů dlouhý, gumový 5G4. Vyzkoušel jsem ho připojit do přepínače Y/D. Na hvězdu se rozběhne a při přepnutí do trojúhelníku ihned spadne jistič. Hlavní jistič před elektroměrem je B25/3. Také jsem chtěl vyzkoušet pro zásuvku C16/3, ale myslím si, že to nemá smysl a když dám D16/3 tak bude vypadávat hlavní jistič. Zs zásuvky 0,63 ohm. Motory nejsou moje silná stránka.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Elektrorevize E2A, okres Prachatice, Jižní Čechy, e-mail: petr.soukup@post.cz, tel: +420 776 374 700
|
|
|
František Janeček
Offline
|
|
« Odpověď #13 kdy: 11.11.2019, 21:42 » |
|
Izolační odpor byl měřen na revizním přístroji Kyoritsu KEW 6016 na napětí 500V. Ten motor s cirkulárkou a protahovačkou byl v jiné vesnici. Je připojen do zásuvky 32A/400V na novém rodinném domě. Prodlužovací přívod k motoru je asi 15 metrů dlouhý, gumový 5G4. Vyzkoušel jsem ho připojit do přepínače Y/D. Na hvězdu se rozběhne a při přepnutí do trojúhelníku ihned spadne jistič. Hlavní jistič před elektroměrem je B25/3. Také jsem chtěl vyzkoušet pro zásuvku C16/3, ale myslím si, že to nemá smysl a když dám D16/3 tak bude vypadávat hlavní jistič. Zs zásuvky 0,63 ohm. Motory nejsou moje silná stránka.
Pokud vám to padá s přepinačem při přepnutí do "D", sežeňte si někoho, nejlépe elektrikáře, který umí spojit motor s přepinačem YD, protože pokud je přepinač v pořádku, máte to s největší pravděpodobnos tí špatně zapojené.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 12.11.2019, 09:39 » |
|
Zásada je - nechat 6 drátů u svorkovnice nezapojených trčet, přepínat, měřit proti sobě, označit a teprve potom zapojovat.
Jenže....musí vědět co měří a jak to označit a pak zapojit. To byly testy na výuční list při závěrečných zkouškách....
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|