| 
			| 
					
						| Václav Hosnédl Neverifikovaný uživatel @1
 
 
  Offline 
 
 
 
 | 
								|  | «  kdy: 21.05.2008, 17:15 » |  | 
 
 Potřeboval bych pomoci se zapojením 3f motoru německé výroby, který má štítek s nápisem: DDR, typ KM.. (dále nečitelný),  220/380V, 2,06 kW.
 
 Motory z firmy MEZ udávají i název "hvězda / trojuhelník".
 U tohoto motoru to není.
 Platí to i u tohoto staršího motoru německé výroby, že první zapojení je do hvězdy a tudíž na 400V ho musím zapojit do trojuhelníka?
 
 |  
						|  |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Zdenek 2752 
 | 
								|  | « Odpověď #1 kdy: 21.05.2008, 17:49 » |  | 
 
 Nižší napětí je vždy pro trojúhelník, vyšší pro hvězdu. V běžné síti 400/230V (380/220) musíte motor 220/380V zapojit do hvězdy.  |  
						|  |  |  | 
	|  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| Václav Hosnédl Neverifikovaný uživatel @1
 
 
  Offline 
 
 
 
 | 
								|  | « Odpověď #3 kdy: 22.05.2008, 17:06 » |  | 
 
 Díky za odpovědi, bádal jsem po netu, ale nic jsem nenašel. V publikacích jsem našel jen odpovědi typu p. Zdeňka, že vyšší napětí je pro hvězdu. Ještě jsou na štítku čitelné proudy, tak ho vyzkouším zapojit do hvězdy a zapnout a změřit proud, jestli nebude převyšovat jmenovitý proud motoru.Díky a mějte se
 |  
						|  |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Martin Kurka 
  
  Offline 
 
 
  Projektant automatizace a strojů
 
 
 
 | 
								|  | « Odpověď #4 kdy: 22.05.2008, 18:45 » |  | 
 
 Vážený pane Hosnédle,jestli DDR na motoru znamená původ z dávné Dederónie (bývalá NDR),  nebude to žádná specialita - ty brali z Mohelnice
 
 Motory s vinutím Y/Y jsou specíální a dvouběhové a jednak je nemůžete na druhém vinutí přetížit, pokud vyhovují pro první vinutí a druhák- na druhé vinutí pojede motor na vyšší či nižší otáčky.
 
 Obecně při neznámém motoru doporučuji postupovat metodou metr(šupléra)-Internet-klešťák
 
 1) Na motoru určete metrem nejdůležitější parametr - osovou výšku a eventuelně posuvkou změřte průměr hřídele. Taky změřte délku motoru. Velikosti osových výšek a stupně délky jsou nejméně půlstoletí nejen normalizovány u  IEC, ale všemi výrobci dodržovány
 
 2) Z Internetu si stáhněte tabulky motorů se shodnou osovou výškou, pak to porovnejte s osovou délkou a průměrem hřídele. Najděte v tabulkách proud, který má stejně velký motor odebírat při 400V (380V)
 
 3) Naprostá většina motorků do osové výšky 112 je vinuta D-230V a Y 400V. Takže přepojte motor do Y a zapněte jej. Jištění zvolte podle předpokládanéh o údaje v tabulce pro 3000ot/min.Zjednodušeně lze u motorů nad 1kW spočítat proud ( v Ampérech) jako dvojnásobek výkonu ( v kW ).
 
 4)poslechem nebo otáčkoměrem určete otáčky (3000-1500-750-...) a klešťákem měřte proud do motoru. Tím si zkontrolujete, jestli jste se trefili, nebo je-li nutno motor přepojit do D.
 Jestli je měřený proud vinutím násobný předpokládanéh o, tak motor okamžitě vypněte - správné jištění vypadne do pár vteřin, ale i to může být pozdě. Pokud je proud při točení naprázdno menší než předpokládaný, tak jste utrpěl vítězství a motor určil. Pokud je proud moc malý (2/3) tak zkuste motor zapojit do D a opět měřit a hlídat.
 
 
 Pro vás se dá předpokládat zapojení motoru Y, proud do 5A
 Osová výška 100mm prodloužená verze L (100L)  pro dvoupólový 3000ot/min motor nebo 90L pro běžnější čtyřpólový 1500ot/min motor.
 |  
						| 
 Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
 Teorie=vše víme ale nic nefunguje
 Praxe=vše funguje a nevíme proč
 Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
 
 Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
 
 Ďábel je skryt v detailu
 |  |  | 
	|  | 
	|  |