Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb. Vyhláška zde ...

Autor Téma: Co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze?  (Přečteno 21071 krát)
tekseb
« kdy: 31.01.2011, 11:48 »

Zajímalo by mě, co se děje v 3f motoru po výpadku jedné fáze.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Hub
Není vodič jako vodič
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 31.01.2011, 12:22 »

Ono záleží na tom, zda ten motor stojí (n=0) nebo se točí (n>0 & n<=nn)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrotechnik a ve všech podobách je tvůrčí a zajímavá Úsměv
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 31.01.2011, 16:52 »

Ono záleží na tom, zda ten motor stojí (n=0) nebo se točí (n>0 & n<=nn)
Přesně tak. Pokud se motor točí a jedna fáze se přeruší, klesne výkon, ale pokud není motor zatížen tak, aby se zastavil, může se točit i na dvě fáze.
Ale když chybí jedna fáze při zapnutí, nevytvoří se točivé magnetické pole, nerozeběhne se a pokud stojí, odebírá výrazně vyšší proud než když se točí, pokud včas nezareaguje jištění, vinutí se ohřívá a ohřívá, izolační lak na vinutí se začne loupat, připalovat, až je z toho něco "nepoužitelného"
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Jakub Drbohlav
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 31.01.2011, 17:13 »

až je z toho něco "nepoužitelného"

Obávám se pane Schwarzi, že nemáte úplně pravdu. Tato "věc" je dále velice cenná - obzvlášť pro naše věčně diskriminované spoluobčany  Mrknutí Škleb

měď cca 130,-Kč/kg
elektormotory 12,- Kč/kg

To jen tak pro pořádek  tanecek
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Obyčejnej elektrikář, §6, §7, §8, §10 se zaměřením na záložní zdroje a požárně bezpečnostní zařízení.
OZO v požární ochraně dle zák. 133/1985Sb.
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #4 kdy: 31.01.2011, 22:19 »

Přesně tak. Pokud se motor točí a jedna fáze se přeruší,  klesne výkon, ale pokud není motor zatížen tak, aby se zastavil, může se točit i na dvě fáze.
Jestli se nepletu, tak toto platí pro motor zapojený do hvězdy - obdoba zapojení třífázového motoru na jednu fázi s pomocným kondenzátorem. Dvě fáze + střední vodič ještě pořád dají nějaké točivé pole.

V případě,  že je motor zapojený do trojúhelníka a vypadne jedna fáze, tak už se ve statoru nebudí žádné točivé mag. pole, a motor by neměl mít žádný točivý moment. Nebo se pletu?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Jirka Hub
Není vodič jako vodič
*
Offline Offline




« Odpověď #5 kdy: 01.02.2011, 07:31 »

Jestli se nepletu, tak toto platí pro motor zapojený do hvězdy - obdoba zapojení třífázového motoru na jednu fázi s pomocným kondenzátorem. Dvě fáze + střední vodič ještě pořád dají nějaké točivé pole.

V případě, že je motor zapojený do trojúhelníka a vypadne jedna fáze, tak už se ve statoru nebudí žádné točivé mag. pole, a motor by neměl mít žádný točivý moment. Nebo se pletu?

Dovolím si souhlasit, bohužel žádné upřesnění dotazu nemáme  Jsem v rozpacích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrotechnik a ve všech podobách je tvůrčí a zajímavá Úsměv
tekseb
« Odpověď #6 kdy: 01.02.2011, 11:56 »

To Jirka Hub - díky, že jste mi nahrál, dotaz jsem nijak neupřesňoval, protože se diskuse většinou pěkně rozjedou. Viděl jsem totiž 3f motor se spáleným vinutím po výpadku jedné fáze a nikdo mi to nedokázal vysvětlit, proč k tomu dojde, prostě to tak je. Chápu, že součet proudů už nebude 0 a v zapojení do D budu mít sdružené napětí na jedné cívce a na zbylých dvou zapojených v sérii a zapojení do Y bude stejné, pouze nebude jedna cívka připojená, ale už si nedokážu představit, jak se změní proudy a pod.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Hub
Není vodič jako vodič
*
Offline Offline




« Odpověď #7 kdy: 01.02.2011, 12:12 »

Viděl jsem totiž 3f motor se spáleným vinutím po výpadku jedné fáze a nikdo mi to nedokázal vysvětlit, proč k tomu dojde, prostě to tak je.

Pominu-li vzájemné působení točivých elektromagneti ckých polí v motoru, kdy tato zastavením motoru zanikne, je zřejmě nejpodstatnějš í příčinou zničení vinutí jeho přehřátí vlivem logické nefunkčnosti nuceného chlazení vzduchem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrotechnik a ve všech podobách je tvůrčí a zajímavá Úsměv
Petr Škach
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 01.02.2011, 19:49 »

Také záleží na tom, kde se ta jedna fáze přeruší. Pokud se odpojí pouze od motoru (tedy jeden drát zůstane "v luftě"),  tak motor může běžet dál na 2 fáze se sníženým výkonem a má šanci přežít.
Pokud ale vypadne jedna fáze v celém domě a jsou na tuto fázi připojeny další spotřebiče, může to být pro motor rychlý konec i kdyby se točil naprázdno.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Hub
Není vodič jako vodič
*
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 01.02.2011, 20:01 »

Také záleží na tom, kde se ta jedna fáze přeruší. Pokud se odpojí pouze od motoru (tedy jeden drát zůstane "v luftě"),  tak motor může běžet dál na 2 fáze se sníženým výkonem a má šanci přežít.
Pokud ale vypadne jedna fáze v celém domě a jsou na tuto fázi připojeny další spotřebiče, může to být pro motor rychlý konec i kdyby se točil naprázdno.

No, tazatel sice specifikoval co se děje v motoru, což evokuje výpadek jedné z fází vývodu pro motor, nicméně Vaše poznámka je zajímavá a osobně bych takový provozní stav analyzovat nechtěl Úsměv

Čistě teoreticky by pro obvody té odpojené fáze mohl náš M fungovat jako G. To by jej mělo zastavit a nejspíš by zapůsobila nadprouvá ochrana vývodu pro motor.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrotechnik a ve všech podobách je tvůrčí a zajímavá Úsměv
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #10 kdy: 01.02.2011, 21:05 »

Bude-li motor jištěn motorovým spouštěčem nebo tepelkou, výpadek jedné fáze způsobí vypnutí.

jinak, při zapojení do hvězdy klesne odběr na polovinu, při zapojení do trojúhelníka vzroste o polovinu. Zhruba.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 03.02.2011, 23:46 »

Čistě teoreticky by pro obvody té odpojené fáze mohl náš M fungovat jako G. To by jej mělo zastavit a nejspíš by zapůsobila nadprouvá ochrana vývodu pro motor.
Nechám-li stranou ochrany,
mohly by ty ostatní spotřebiče - záleží na jejich charakteru - působit podobně jako pomocný kondenzátor, a vyvolat v motoru točivé pole i při zapojení do trojúhelníka. Čili způsobit to, že by motor i nadále běžel, byť s drasticky sníženým točivým momentem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #12 kdy: 04.02.2011, 23:45 »

Pominu-li vzájemné působení točivých elektromagneti ckých polí v motoru, kdy tato zastavením motoru zanikne, je zřejmě nejpodstatnějš í příčinou zničení vinutí jeho přehřátí vlivem logické nefunkčnosti nuceného chlazení vzduchem.

Tohle bych si dovolil považovat za vtip!
Pokud jde běžný asynchronní motor s kotvou nakrátko, tak určitě není největším problémem chlazení.
U motoru se vytvoří magnetické pole. To magnetické pole indukuje jakési proudy v kotvě (rotoru),  ty ale tím, že je to "dokrátka" vytvoří zpět magnetické pole, které působí na magnetické pole statoru a "tlačí" rotor aby se točil tak, jak se "točí" magnetické pole statoru. Motor se ale v praxi netočí tak rychle, jako magnetické pole, ale "pomaleji",  rozdílu se říká skluz. Kdyby neexistovaly ztráty, mohl by se rotor roztočit na synchronní otáčky a pak by nic neodebíral.
Čím je větší mechanické zatížení motoru, tím je větší skluz a čím je větší skluz, tím je větší odběr proudu motoru, protože čím víc se otáčení magnetického pole kotvy liší od otáčení magnetického pole statoru, tím více se stav blíží tomu, jako kdyby byl v transformátoru závit nakrátko.

Ještě k tomu, co bylo napsáno v jiném příspěvku:
- u motoru zapojeného do hvězdy se nepoužívá spojení středu motoru se "středem" (N vodičem) sítě.
- pokud je odpojena jedna fáze u motoru, je to výrazně jiný stav, než když dojde k výpadku jedné fáze u rozsáhlejší sítě. Tam je pak možné, že přes spotřebiče, které zůstaly připojené, je "chybějící fáze" spojena na N potenciál přes tak malu impedanci, že se motor může rozběhnout. Ale má menší výkon, takže záleží hodně na zatížení při malých otáčkách (při rozběhu(),  jestli se hne nebo nebo. Protože když už se pohne, je pravděpodobné, že se roztočí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #13 kdy: 05.02.2011, 00:04 »

- u motoru zapojeného do hvězdy se nepoužívá spojení středu motoru se "středem" (N vodičem) sítě.
Pravda, zpravidla se nepoužívá. Pak je na tom, při upadlé jedné fázi, hvězda i trojúhelník podobně.

Kdyby neexistovaly ztráty, mohl by se rotor roztočit na synchronní otáčky a pak by nic neodebíral.
Čím je větší mechanické zatížení motoru, tím je větší skluz a čím je větší skluz, tím je větší odběr proudu motoru...
To je poněkud silné tvrzení. I při nulové zátěži, nulových třecích ztrátách rotoru a nulových magnetizačních ztrátách statoru by motor odebíral magnetizační proud statoru. Sice čistou jalovinu, ale odebíral by.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Jirka Hub
Není vodič jako vodič
*
Offline Offline




« Odpověď #14 kdy: 05.02.2011, 08:21 »

Tohle bych si dovolil považovat za vtip!
Třebaže to tak vypadá, vtipem to myslím není. To co popisujete je vlastně popis kde se mj. v motoru objevi zdroje jeho oteplení. Moje zmínka o chlazení už reagovala na konečné následky, jimiž bylo přehřátí a zničení vinutí, podle mne jednoznačně nefunkčností chlazení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrotechnik a ve všech podobách je tvůrčí a zajímavá Úsměv
Jiří Buben
*
Offline Offline



Revize a údržba elektrických zařízení a strojů


WWW
« Odpověď #15 kdy: 05.02.2011, 10:45 »

To Jirka Hub - díky, že jste mi nahrál, dotaz jsem nijak neupřesňoval, protože se diskuse většinou pěkně rozjedou. Viděl jsem totiž 3f motor se spáleným vinutím po výpadku jedné fáze a nikdo mi to nedokázal vysvětlit, proč k tomu dojde, prostě to tak je. Chápu, že součet proudů už nebude 0 a v zapojení do D budu mít sdružené napětí na jedné cívce a na zbylých dvou zapojených v sérii a zapojení do Y bude stejné, pouze nebude jedna cívka připojená, ale už si nedokážu představit, jak se změní proudy a pod.

Podstatné je zatížení hřídele motoru. Pominu-li působení jakýchkoliv ochran, pak při výpadku jedné fáze ve většině případů dojde k tomu, že zatížení na hřídeli, tedy moment zátěže je větší než moment vytvářený magnetickým polem elektromotoru. Dochází tedy k brždění a nárůstu odebíraného proudu. Pokud se motor zastaví, pro síť představuje zkrat a zkratový proud je omezen impedancí sítě a vnitřní impedancí motoru. Nedojde-li k včasnému odpojení přetížení dochází vlivem průtoku velkých proudů k velkým ztrátám měnícím se v teplo. Pokud teplota uvnitř vinutí přesáhne maximální přípustnou teplotu pro daný druh izolace po dostatečně dlouhou dobu, může dojít k poškození vinutí.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A
Údržba a opravy elektrických zařízení strojů, průmyslových elektroinstala cí a hromosvodů.
Dřevozpracujíc í průmysl a prostory se zvýšeným nebezpečím požárů.
Stále se učím.....
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW?
 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Nevíte o výrobci motoru cca 250W, 4-pól pro 250-300°C?
 Poraďte mi prosím nějaké odkazy na pohony a motory?
 Jaký bude výkon na hřídeli, pokud budu provozovat 3f motor na jedné fázi?
 Je spotřeba závislá na zatěžování motoru nebo je úměrná výkonu?
 Kde by som mohol najst nieco o linearnych synchronnych motoroch?
 Označovanie elektromotorov D/Y-380V/220V a D/Y-400/690V
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Jak vypočtu parametry rotoru synchr. generátoru, pro jeho amatérskou výrobu?
 Proč po odpojení budicího vinutí dojde k přetočení derivačního motoru?
 Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
 Je údaj na štítku motoru YD 460/230V správný?
 Existují elektromotory s poměrem 1kW/1kg?
 Čím se liší elektromagnetický a hnací moment u asynchronních motorů?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak poznám správný počet závitů na transformátoru?
 Vadí třífázovému asynchronímu motoru nucený běh naprázdno?
 ENIKA: Senzor hladiny s krokovým motorem
 Podle kterých parametrů vybrat motor čerpadla?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak spočítat brzdící moment asynchronního stroje?
 Setkali ste se už s reluktančním motorem?
 Existuje 3 fázový asynchronní generátor?
 Koho dnes mohou zajímá informace o asynchronních motorech?
 Pomůže někdo s identifikací motoru?
 Jak se rozbiha jednofazovy motor?
 Na jakých parametrech závisí záběrný moment asynchronního motoru?
 Otáčel by se asychronní motor s nemagnetickým obvodem?
 Nieje nejaký vzorec ako vypočítať silu alebo krútiaci moment motorov?
 Jak určit otáčky motoru bez výrobního štítku?
 Jak pracuje asynchronní motor myčky nádobí?
 Jak se napájí elektrický motor vlaku?
 Opravdu jsou různé tvrdosti sběracích kartáčků("uhlíků) u komut. motorů?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 K čemu slouží tento typ příruby u motoru?
 Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru
 Co v mixéru udává směr otáčení rotoru?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Udávají se u motorů charakteristiky proud/čas?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 Ako pracuje reluktančný motor?
 Může DC motor fungovat bez komutátoru?
 Jaký je rozdíl mezi elektromotorem a dynamem?
 Aké mám možnosti pri náhrade EC motorov rekuperačnej jednotky za iný typ?
 Co je to za motor MEZ Brno ESS 564 E P1?
 Je pro ohýbačku 6mm drátu vhodný krokový motor?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Nová řada indukčních motorů SM
 Proč jsou otáčky rotoru u asynchronního motoru nižší?
 UNIVERZÁLNĚ: Co je to za motor?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 Jakou náhradu zvolit za motor MEZ Mohelnice 2,2kW 2880 ot typ 4AP90l-2?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Dáte tip na motor 0.18kW, 1500ot, IP55, EX z1, 12-24V?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.042 sekund, 22 dotazů.